Banner cycler

har brug for lidt hjælp med skift til vinterhjul

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
trolden
SUPER SAAB FREAK

27. nov 2010, 17:09

er der mon nogen her på siden der ved hvor man kan få skiftet sine sommerhjul til vinterhjul på en søndag?
jeg har selv prøvet at skifte dem men enkelte af boltene sidder så fast at de kræver luft nøgle.
Så hvis der er nogen her på forum der ved hvor man kan få "værksteds hjælp" en søndag i nærheden af Værløse vil det være en meget stor hjælp.

- har pt. snekæder på og det er ikke helt optimalt.

OG JA jeg skulle have skiftet til vinterhjul for flere dage siden!

Sne hilsner
Rasmus

Rasmus Bro
9-5 2,0 Hirsch estate 2008
9-5 2,0t SE estate 1999 SOLGT
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

27. nov 2010, 17:28

Vinteren er vel kommet lige så meget bag på dig som for alle os andre :wink:

Jeg kan egentligt ikke svare på dit spørgsmål - af gode grunde - men blot give dig det råd at sætte en træklods eller en hobby-donkraft under krydsnøglen for at understøtte den og dernæst krænge et slags vandrør ned over nøglen. Så skulle der være rigeligt med moment til rådighed. Altså hvis du vil give det endnu et forsøg :idea:

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

27. nov 2010, 19:47

NEJ du skulle ikke have skiftet for et par dage siden, du skulle have skiftet sidst i oktober !!!!

Store vand pytter på veje og gader kan bedst nappes med vinterdæk med groft mønster...

Mht. afmontage:

Brug værktøjet der er med bilen og monter en et jernrør op ca. 1 - 1,5m , så siger det gunk og det løsner sig...

og du får rap bag i !i hvis du ikke give gevind på boltene noget olie eller fedt/cufedt. Den med bare at bruge grov vold er ikke saab metoden..

(sorry for sarkasmen) men jeg har selv lidt under så meget fejl betjening fra div. dæk centre så "man" bliver firkantet.

Nav mv. bliver ødelagt hvis der spændes som død og sa#¤" med en luftnøgle
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

27. nov 2010, 19:56

Ja, det med at voldspænde hjulbolte/-møtrikker med luftnøgle og for fulde gardiner burde simpelthen være strafbart og kan kun betegnes som "klamphuggeri" og særligt, når det udføres på de aut. værksteder/dækcentre. :evil:
De skal MOMENTSPÆNDES, skal de...hver gang! 11 kg. på stålfælge og 12 på alu.

På min egen bil er der INTET, der er tørt. Det hader jeg, nemlig. Således er også skivernes anlægflader samt hjulboltene altid velsmurte. Det er den samme fornøjelse hver gang, der rodes med de ting, og kan man ikke tåle fedt på lapperne, bruges handsker.

Hmm...må hellere se at få gravet de vinterhjul frem fra mørket.

/Henrik
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

27. nov 2010, 22:39

- Jeg har et bredt sortiment af momentnøgler.- Det meste jeg spænder, spænder jeg til det klikker i håndleddet.

Momentnøgler bruges til topstykker, som jeg, selvom jeg er ateist, Gudskelov ikke spænder så mange af. Desuden spændes hjul her i forretningen altid med momentnøgle.
10 kgm til stålhjul, 12 kgm til letmetal. Bolte spændes over kryds.

Jeg har aldrig haft en kastende fælg- eller bremseskive. Ingen skal skyde mig i skoene at et hjul ikke kan komme af på landevejen ved punktering, eller at det er utilstrækkeligt spændt. Derfor momentnøglen. :wink:

At spænde et hjul på med luftnøgle er for bøsser og metroseksuelle koprofagister, også selvom der er "momentmellemstykke" mellem slagværktøj og top.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

27. nov 2010, 23:06

Jeg har tidl haft en 9k hvor hjulbolte blev smurt med CU fedt og trukket til med moment nøgle, alligevel sad boltene fast som bare sa#¤n da de skulle af igen, pga "fætter" dækcenter havde ødelagt bolt, konus og nav :sosick
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

27. nov 2010, 23:25

en kammerat har prøvet det med Karl klaphat fra dækcenteret.

den fik 10 sekunder med luftnøgle per bolt.
efter det fandt han så momentnøgle frem, den slog fra med det samme, men så flyver det ihvertfald ikke af jo.

en god krydsnøgle eller en nøgle der kan forlænges er altid en god ting, istedet for den lille dame nøgle der tit ligger i bagagerum.

nav er også godt at slibe og smøre, da jeg skulle skifte hjul hang fælgen fast og jeg mådte bruge en hammer og træklods for at få det af.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

27. nov 2010, 23:35

Min onkel fik sin FNAT 131 Supermirafiori lavet på værksted for mange år siden.

Sidenhen blev bilen lastet med 5 gæster. De nåede at køre 50 m., så sagde det pling-plang-plong, så faldt begge baghjul af. Samtlige hjulbolthoveder var sprængt af, af tilspænding med luftnøgle. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

28. nov 2010, 00:21

Min cab skulle have tjære i bunden og jeg skrev en seddel der hængte på rattet med instrux til tjære centret at de godt måtte løsne hjul boltene med luft, men de skulle spændes med hånd og moment nøgle.

Det blev udført, men med bemærkningen: Det er dog den mest mærkelige og besværlige metode vi har prøvet til dato :isittrue

Vi var ikke klar over at saab var så følsom og mærkelig :arghh

Ok gi i den bare gas på ford, med det bliver ikke mine eksport MY87 nav til vent skiver på forhjul i skal maltrakterer og vride skæve "mester" :prettymad
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Saab-Spyker News"