8. mar 2011, 03:37
En kort rapport fra Guds Eget Land - Land of the free, best in the world osv osv... Selvtilliden og selvhøjtideligheden vedrørende USA lever i bedste velgående.
Der sælges stadig masser af biler i USA, og det er i sandhed et vigtigt marked for nærmest alle mærker.
Benzin-prisen er oppe på hele 3.49USD for 3.78 Liter "Premium" hvilket svarer til ca 95-96 oktan i følge den danske norm - ja, det er stadig under halv pris end DK, og den eneste grund til jeg stadig kører min 6.0L V8 400hk Pontiac GTO. Prisen på benzin er steget med 70cents pr. Gallon siden jeg kom i July sidste år, voldsom stigning og et hyppigt samtale emne.
Alle er TOSSET med V8'ere, jeg har set 3 personbiler med Diesel indtil videre - udover de V8'er Diesel man ser i de største trucks. Ellers er det mest økonomiske man ser 2.5L Ford Fusions, Jetta'er, Toyota Camry og Honda Accord's...
En af mine folk købte ny Camry - "Hvilken version har du så købt, 4-cylinderen nu du kører 2*75km hver dag?" - svar: "Nej da, jeg kører for stærkt til at have en 4-banger".
Der er INGEN sammenhæng i argumentationen for hvorfor det skulle være en v6'er! Jeg kører 75mph på vejen til job som maks, der skal accelleres 3-4 gange på hele turen, der er så ABSOLUT ikke brug for en V6'er i sådan en bil, der primært skal bruges som pendler vogn! Havde jeg ikke Cab'en som 2.bil havde GTO'en været 2.bil og en Aero af en eller anden slags været dagligdagsbilen... Men, nu man er i USA så skal der være V8'er under hjelmen, indtil videre i det mindste...
Flere kører store V8 GMC Sierra's, Toyota Tundra's osv, V8 er vejen frem!
Selv firma-pickup'erne som der er god argumentation for at købe, har V8'ere...
Men bare rolig, det er flexifuel-biler, så hvis man havde lyst (og det har man ikke), kan man hælde E85 i tanken,som er almindeligt tilgængeligt, til ca 3USD pr. Gallon - men det kører man ikke længere på literen af, så det har jeg ikke den store fornemmelse for, hvor meget bliver benyttet...
Det er noget jeg vil overveje i forbindelse med Cab'en, formentligt som tilskudssystem, så jeg ikke skal til at tænke på pakninger og benzinslanger... I det mindste er det tilgængeligt!!!
Blot min lille betragtning

/Daniel.