Banner cycler

Saab kæmper stadig

Det tidl. SAAB krise forum, som nu indikerer at nyt fra SAAB Spyker kan postes her samt viden om SAAB Spykers nye tiltag kan deles med andre. Gæster på siden kan også skrive her.

Redaktør: Bestyrelsen

Grue
SUPER SAAB FREAK

Saab kæmper stadig

9. apr 2011, 08:03

Brugeravatar
Jensen
Administrator

Saab kæmper stadig

9. apr 2011, 09:52

Det er sgu da utroligt som alle har travlt med at underskrive SAAB's dødsattest. De problemer de oplever for tiden er vand i forhold til hvad de gennemgik for godt et år siden. Det er da flot at Thomsager levner SAAB næsten 50% chance for at overleve. For et år siden var tilliden for de flestes vedkommende under 1% procent.
Derudover står der meget lidt konkret i artiklen, det meste er gætværk.
Blandt andet at SAAB ikke har adgang til platforme og komponenter som de tidligere "fik" fra GM. Meget af det SAAB "fik" fra GM har de selv udviklet og betalt for.
Der står for øvrigt heller ingenting om årsagen til den manglende kapital. Forklaringen er nok mest at den svenske stat hænger i bremsen med at få godkendt en ny storinvestor/ejer af SAAB.
Når han kommer til styrepinden er jeg sikker på at det kommer til at køre. I hvert fald for en tid i det mindste, på længere sigt er det svært at sige hvad hans planer for den lille fabrik er...

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

9. apr 2011, 11:32

Ja. de er nogle lede høns alle de bedrevidende der gentager alle de sædvanlige antagelser.

Lige nu er det sådan at Antonov er blevet godkendt som pengemand, og det eneste der mangler at falde på plads er at han også vil være ejer.

De eneste der hænger i bremsen på det er Riksgälden.
Men produktionen forventes at genstarte i starten af næste uge.

Der er nogle journalister og analytikere der frygteligt gerne vil få ret i det de forudsagde i 2009 hvor Saab tillod sig at overleve.
Jeg er bange for at de igen ikke får ret.
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

9. apr 2011, 13:08

Ja, det er desværre en negativ spiral, som nok er SAAB's største problem. Kunderne tør ikke købe en bil fra et firma i krise. Så tror de at de ikke kan få den repareret. Og så er der den berømte "gensalgsværdi"

Der er også denne her:

http://ing.dk/artikel/118170-derfor-gaa ... t-for-saab

Igen synes jeg at der går megen rygte smedje i den.

NG9-5 V6 turbo bure sgu kunne blive et hit i USA, når man tænker på alle de sure kasser de kører rundt i. Og derovre er det jo en øko bil. De er jo også bekymrede for de stigende benz priser.

Det ender sgu med at man må købe en sprit ny SAAB for at få gang i hjulene......
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

9. apr 2011, 13:40

Jeps

Nu er Christer karlsson bestemt ikke det største geni på alternativ bilproduktion selv om han speciale skulle være innovation.
Han lider af samme vrangforestilling om at det kun kan lade sig gøre at lave biler i store selskaber som FIAT's chef Marchionne.
De har bare glemt at præmisserne i takt med globalisering har ændret sig.

Det er fuld ud muligt for Saab at udvikle nye modeller uden de enorme omkostninger som kæmpeselskaberne sidder med.
For øvrigt så er det kæmpeselskabers død der gør at vi har Saab som selvstændigt selskab idag og Volvo på kinesiske hænder

Hvis den svenske stat havde været lige så proaktiv som den amerikanske omkring deres industri, så havde der ikke været nogle problemer for Saab, heller ikke nu.
Saab har lavet mere udvikling i det sidste år end de fleste andre selskaber, lavet strategiske samarbejder der er meget stærkere end det storindustrier kan, samt er mere frit stillet i forhold til komponenter end de fleste da de bare kan købe det bedste uden smålig skelen til en superkoncerns behov for at genbruge deres egenudviklede dele.

Hvis man skal lave en analyse på Saab i øjeblikket placerer de sig mere i nærheden af Magna Steyr og Valmet, der lever fint af at producere det samme antal enheder som Saab, og Lotus der med deres to divisioner kan producere bilerne og handle teknik/udvikling med andre.

Saab har stærkere kompetencecentre en de fleste store koncerner OG de reducerer omkostningerne ved at de individer der udvikler er engagerede og tør tage ansvar, hvilket er en uddøende sport i større organisationer.

Så alt i alt skal de bare klappe kaje med deres dommedagsvisioner.
Det aktuelle problem på fabrikken er maksimalt et likviditetsproblem på 300 Mill SEK.
Det er absolut peanuts i den skala man opererer i på en bilfabrik.

Langt størstedelen af problemerne lige nu skyldes at underleverandørerne blev nervøse da JÅJ trådte tilbage, og fandt ud af at man kunne få effekt via pressen.

Problemet bliver yderligere accentueret af at Saab jo har en stigning af antal solgte biler og derfor skal bruge flere dele.
Når så leverandørerne har en kortere betalingsfrist end Saab kan få pengene ind fra salget, så tærer det på likviditeten

Antonov er nu på vej ind med Cash, og forventes at blive medejer i løbet af kort tid.
EIB-lånene skal erstattes med andre lån, renten er for høj, restriktionerne er for skrappe, og den svenske stat har taget garantier i lånene der er lang højere end lånets værdi.
Alene frigørelsen af værdier til yderligere belåning ville give en bedre likviditet.

Med andre ord:

"Rygtet om min død er stærkt overdrevet"

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Johannesen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

10. apr 2011, 12:24

HØRT, HØRT.

I det hele taget har de svenske medier en helvedes perfid og pervers holdning til SAAB. Fejlinformation og usandheder er mere reglen end undtagelsen. De VIL se blod og når SAAB nu tilsyneladende selv har præsteret, at holde sig kørende i et års tid og har øget salget kraftigt, så skal de satme mærke mediernes vrede, for det var ikke hvad de havde spået og den går ikke. Intet er helligt i den evige "avis salgs mølle". I min optik skulle medierne hellere selv forsøge, at overleve på en konstruktiv måde, i stedet for som de gør nu, hvor de benytter enhver lejlighed til, at kæfte op om hvor synd det er for dem, at deres salg svinder ind dag for dag.

Jeg ved godt det ikke lige er op i Khrisdks boldgade, men jeg kommer til, at tænke på denne klassiker, når jeg ser på hvordan medierne forsøger, at påvirke SAAB´s fremtid.

http://www.youtube.com/watch?v=1RZ_TOPD ... re=related
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster

10. apr 2011, 19:55

Efter idag at have siddet i, indsnuset lugten af ny Saab, og nærstuderet en NG9-5 Aero mit alles kan jeg kun sige en ting:

Den er for god til at dø.

Jeg er knapt så lyrisk og følsom som andre, og da Scott Columbus fra Manowar er draget til Valhalla vil jeg hellere bruge deres udtryk:

http://www.youtube.com/watch?v=h6Y8Go2_YZM

http://www.youtube.com/watch?v=j67ydEXDiIY :mrcool

Og skulle det lykkes for dommedagsprofeterne af få deres vilje vil jeg sætte mig og græde snot til den her:

http://www.youtube.com/watch?v=XO1Pm4VQ0NI

Hehe...jeg kunne ikke modstå fristelsen til at rulle lidt overpompøs Vikingemetal ind over.
Man er vel skadet

Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Johannesen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

13. apr 2011, 22:41

:) He he he, ja det var vel lidt som at vifte med et Justin Bieber album foran en "gal" metal mand.
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475

Tilbage til "Saab-Spyker News"