Banner cycler

- Så kom Cabben ud i lyset.

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

- Så kom Cabben ud i lyset.

16. apr 2011, 21:24

Så kom den tid. :D

Vi kørte de 68 km til Sydsjælland, konen, datteren og jeg, for at hente min '92 Og900 EP ud af vinterhiet.

Bilens batteri stod friskladet bag i hendes Og900 2.1 Coupé fra '93. Dertil en 10'er nøgle og en kasse gummihandsker og en pandelampe.

Batteriet blev monteret, men hun ville ikke starte. :arghh Ikke bare en enkelt skid slog den. :( Flere startforsøg gjordes, indtil man indså at det ikke nyttede noget. Flere forsøg ville bare køre akelejen flad.

Panik og fortvivlelse. Jeg var ikke bare indstillet på at køre hjem igen, uden Cabben. Jeg fandt et kraftigt alu-rør i laden, hvor bilen har boet. Jeg bad konen tørne bilen. Mens hun gjorde det, fik tanken, af kunststof, to særdeles kraftige slag af alu-røret. Så startede hun. Konen sagde at jeg var skrap. :sunglasses
Bilen kørte upåklageligt hjem i én varme. :D

- Så nu skal jeg ud og finde en ny brændstofpumpe.. :(

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Så kom cab´en frem i lyset.

16. apr 2011, 21:38

Hej.
Jeg var mere heldig. Jeg hev dæknet af mont. batteriet, satte nøglen i, og den startede med det samme; men min cab er også en gammel svend fra 1987.
God sommer.
Kurt. :D
Karup.
Brugeravatar
Jensen
Administrator

Så kom cab´en frem i lyset.

16. apr 2011, 23:10

1987 = Bosch pumpe
1992 = Wallbro pumpe
;)
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

17. apr 2011, 01:17

Ja og nej, til det med hvaffe pumper der er i hvilke biler.

Der er jo en forhistorie: Forrige sommer ville den en dag ikke starte.. :shock:

Konens bil, en '93 2.1, havde for 4 år siden lavet samme nummer. Ny pumpe fra Biltema, så var alt godt igen. Jeg købte de 2 de havde på hylden i Nææstved.

Jeg hev så pumpen ud af Cabben, som jo er fra '92: Pumpen er tykkere og ikke ens med pumpen i konens bil. Jeg fandt ingen fejl på den og mokkede den i, igen, vel vidende at et problem nok måtte komme op igen.

- Så pumpen er en afart, som gør at den må op af tanken og bestemmes fra sit typenummer, før en ny anskaffes. :roll:

- Så der er ikke kun de tidlige (fede) Bosch med forpumpe, men også flere varianter af Walbro-type pumpen.

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

17. apr 2011, 11:21

Edwins skrev:Så pumpen er en afart, som gør at den må op af tanken og bestemmes fra sit typenummer, før en ny anskaffes. :roll:

- Så der er ikke kun de tidlige (fede) Bosch med forpumpe, men også flere varianter af Walbro-type pumpen.
Korrekt! Man kan ligeledes læse sig til, at SAAB fra og med 6/90 anvendte 2 typer af pumper, som IKKE er udbyttebare med hinanden. Se venligst nedenstående:

1) ->
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2388
2) ->
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2389

Jeg vil tro, din er den første type :roll:

En tredje mulighed er at få fat i en Scan-Tech tingest. Meget kan man sige om deres produkter, men lige præcis brændstofpumperne skulle være ganske OK, har jeg ladet mig fortælle. Vil umiddelbart gætte på, at det er hyldevare hos Lauge og Co. i Kibæk (du kender nummeret!).

At investere i et komplet tankarmatur er under alle omstændigheder ganske unødvendigt ...og spildt. Blot man har nogen teknisk snilde, er der knapper at spare :idea:

Arbejdet kan gå igang... :)

/Henrik
SGT
SAAB-MANIAC

17. apr 2011, 15:32

Mener at den "bastard" pumpe der sidder i nogle modeller i 1992 er af bosch typen. Lidt tyndere end den gamle bosch pumpe og lidt tykkere end en walbro. Hvis ikke en sådan pumpe kan skaffes, skal hele pumpe spanden skiftes ud...
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

17. apr 2011, 16:03

Arrghh. :shock: Tak for gylden info og links.

Det lyder som den pumpe som SGT omtaler. Men fandme nej, om jeg vil købe hele spanden som sænkes ned i tanken.

Nu må jeg have pumpen op og fastsætte partnummeret først. Hvis det bliver for svært og skal koste Hope-diamanten, kan der modificeres, så den slanke Walbro-kopi, som er på lager i shoppen, anbringes i spanden..

Nu har jeg jo fået prædikatet klamphugger, når jeg laver ændringer på bilerne, så de afviger fra typebladet, uanset at ændringerne er forsvarlige og holder vand, så jeg er ikke bleg for at fritænke igen. :sunglasses

Tar billeder af den lille fede pumpe, når jeg kommer så langt og får pillet den ud..
Men det lader til at de ærede SKD debattører har mere styr på de forskellige årganges pumpevarianter, end de forretninger som sælger dem.. :roll:

Med lem nr. 262

Tilbage til "Cabriolet Forum"