Kigger på en cabriolet 9-3 2007, der er bygget til bioethanol eller hvad det hedder. Spørgsmålet er så om det betyder den indeholder en masse dyrt stads, der koster mange penge at reparere, jeg kan nemlig alligevel ikke tanke bioethanolen her i Belgien hvor jeg bor.
Ville I gå efter en almindelig benzin i stedet?
Cab til E85
Redaktør: Bestyrelsen
- LarsJ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
så vidt vides så har bioethanol bedre ventiler end benzin i nogle årgange, ellers så er der hardware messigt vistnok ingen forskel.
bioethanol versionen er 150hk med benzin og 175hk med E85, sådan er min fasters 2007 bio cab ihvertfald.
bioethanol versionen er 150hk med benzin og 175hk med E85, sådan er min fasters 2007 bio cab ihvertfald.
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Aller Saab'er fra '11 og frem skulle være BioPower, if en af deres tidligere udtalelser.
E.g. er Opel Insignial også BioPower nu (FlexiFuel) for 1000,- ekstra. Ford lidtmere.
BioPower er fremtidens motorteknologi - Saab var bare forud for deres tid.
Ja, den køre på Benzin, E85 og alle blandinger du måtte finde på.
Jeg, vil straks købe den - den er et fund!
Visse steder må du også parkere gratis i byerne, da der er tale om en EU-godkendt miljøbil - den udleder 70-80% mindre CO2 på E85 en på Benzin !!!
Mig bekendt er Danmark nu det eneste land i EU der ikke har mindst en E85 tank!
Her er et link til en EU rapport om emmet (og Saab), der kan du læse om at lave en gammel ikke BioPower om til en BioPower, så kan du selv se forskellen - på ny biler er det kun software.
http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 100121.pdf
http://www.best-europe.org
E.g. er Opel Insignial også BioPower nu (FlexiFuel) for 1000,- ekstra. Ford lidtmere.
BioPower er fremtidens motorteknologi - Saab var bare forud for deres tid.
Ja, den køre på Benzin, E85 og alle blandinger du måtte finde på.
Jeg, vil straks købe den - den er et fund!
Visse steder må du også parkere gratis i byerne, da der er tale om en EU-godkendt miljøbil - den udleder 70-80% mindre CO2 på E85 en på Benzin !!!
Mig bekendt er Danmark nu det eneste land i EU der ikke har mindst en E85 tank!
Her er et link til en EU rapport om emmet (og Saab), der kan du læse om at lave en gammel ikke BioPower om til en BioPower, så kan du selv se forskellen - på ny biler er det kun software.
http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 100121.pdf
http://www.best-europe.org
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Det gøre den ikke - da det i forhold til de nyeste 9-3'er kun er Software.
Ellers har den kun bedre ventiler, brændstofpumpe, brændstofledninger, Software ift. de lidt "ældre" NG9-3'er
VW, tro du det er noget "klamp", du ser på?
Ellers har den kun bedre ventiler, brændstofpumpe, brændstofledninger, Software ift. de lidt "ældre" NG9-3'er
VW, tro du det er noget "klamp", du ser på?
NSB
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
- bolsen
Jeg mener også og9,3 kan omkonventeres til E85 uden større ændringer. På Nordic Uhr´s hjemmeside, skal der blot laves ændring på software og nye tændrør. Gad nok vide om ventiler m.v. kan stå for mosten, men Rolf Uhr plejer da at ha´helt godt fat om tingene.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Der er nogle få Saab 9-3 (MY 2007) der har haft problemer med Bioethanol (5%) , har fået flosset ventilerne...
Jeg vil klart anbefale at købe en bil der er bygget til Bioethanol, den kan tåle alm benz, 5% og 85% tilsætning.
Den indeholder IKKE en masse sær skrøbelig tech. som lupo...
Jeg vil mene at Bioethanol modellen nærmest er et bedre køb end std modellen...
Jeg vil klart anbefale at købe en bil der er bygget til Bioethanol, den kan tåle alm benz, 5% og 85% tilsætning.
Den indeholder IKKE en masse sær skrøbelig tech. som lupo...
Jeg vil mene at Bioethanol modellen nærmest er et bedre køb end std modellen...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- nsb
- SAAB-PSYCHO
De fejl der har været, har INTET med 5% Bioethanol at gøre.
Jeg har søgt nettet i gennem efter "denne" fejl, da jeg skulle hjælpe en kammerat med at købe en 9-3 '07. Jeg fandt kun 2 tilfælde - begge nævnt på SKD. Og henviser til en "dårlig undskyldning" fra en forhandler i Danmark - I stedet for burde forhandleren havde vist sig som en mand, og sagt "Undskyld, mange gange etc... Den fixer vi". I stedet for at starte et rygte.
Hvis der er en fejl, så er det en materiale fejl i de pågældende 2 biler, der køre flere tusinde saab 9-3'er rundt i Sverige, der er konverteret og køre på E85, uden problemer - Og der er min 5% bioethanol i benzin'en over hele EU. Så hvis du har ret Viking, så ville al trafik i EU stå stille pga. Saab med havareret motorer - og der har jeg s... ikke set. Det kunne også været et problem efter at "nogen" har "leget" med et "tun".
Og igen, BioPower er genialt og andre store mærker komme nu med noget ligende - 6 år efter Saab !!! Men, Viking du har da ret i at en BioPower er en teknologisk bedre bil.
Det eneste problem jeg ser i E85, er den Danske afgiftspolitik. E85 koster 2/3 af benzin i eg.g Sverige og Tyskland - Men, og hurra, jeg har fundet BioEthanol i Danmark - til 35 kr. pr. L pga. afgifter !!!
I Danmark ønske man ikke E85, som efter seneste tal nu skulle give en CO2 reduktion på 80% - Statens indtjening er afhængig af, at vi udleder meget CO2 (CO2-afgifter), derfor ønsker man ikke produkter som E85 på markedet.
Jeg har søgt nettet i gennem efter "denne" fejl, da jeg skulle hjælpe en kammerat med at købe en 9-3 '07. Jeg fandt kun 2 tilfælde - begge nævnt på SKD. Og henviser til en "dårlig undskyldning" fra en forhandler i Danmark - I stedet for burde forhandleren havde vist sig som en mand, og sagt "Undskyld, mange gange etc... Den fixer vi". I stedet for at starte et rygte.
Hvis der er en fejl, så er det en materiale fejl i de pågældende 2 biler, der køre flere tusinde saab 9-3'er rundt i Sverige, der er konverteret og køre på E85, uden problemer - Og der er min 5% bioethanol i benzin'en over hele EU. Så hvis du har ret Viking, så ville al trafik i EU stå stille pga. Saab med havareret motorer - og der har jeg s... ikke set. Det kunne også været et problem efter at "nogen" har "leget" med et "tun".
Og igen, BioPower er genialt og andre store mærker komme nu med noget ligende - 6 år efter Saab !!! Men, Viking du har da ret i at en BioPower er en teknologisk bedre bil.
Det eneste problem jeg ser i E85, er den Danske afgiftspolitik. E85 koster 2/3 af benzin i eg.g Sverige og Tyskland - Men, og hurra, jeg har fundet BioEthanol i Danmark - til 35 kr. pr. L pga. afgifter !!!
I Danmark ønske man ikke E85, som efter seneste tal nu skulle give en CO2 reduktion på 80% - Statens indtjening er afhængig af, at vi udleder meget CO2 (CO2-afgifter), derfor ønsker man ikke produkter som E85 på markedet.
NSB
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
- troels
- SAAB-PSYCHO
Troels
Det er ikke pga. afgifter at den koster 35 kr/l, da Netto pt. sælger i 1 liter dunke til 20 kr., ja det er stadig dyrere end alm. benzin, men nægter at tro på at Netto skulle sælge dem med tab og Netto f.eks. skulle have betalt 30 kr. i afgift pr. liter. Så årsagen til den høje liter pris er manglende konkurrence og ineffektivitet.nsb skrev:Det eneste problem jeg ser i E85, er den Danske afgiftspolitik. E85 koster 2/3 af benzin i eg.g Sverige og Tyskland - Men, og hurra, jeg har fundet BioEthanol i Danmark - til 35 kr. pr. L pga. afgifter !!!![]()
mvh
Troels
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Det var da glædeligt... men, nu ved jeg ikke om der er forskel på afgiften alt efter, hvad man skal bruge det til.
Jeg har også overvejet rapsolie til min diesel-hakker, det kan også nogle gange fås på tilbud til 6 kr. / L inkl. en plast dunk.
Men, det koster også mere, hvis det skal anvendes i en bil, i stedet for til fritter! Så er man forpligtet til at indbetale afgift.
Jeg har også overvejet rapsolie til min diesel-hakker, det kan også nogle gange fås på tilbud til 6 kr. / L inkl. en plast dunk.
Men, det koster også mere, hvis det skal anvendes i en bil, i stedet for til fritter! Så er man forpligtet til at indbetale afgift.
NSB
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Nsb, pas lidt på raps olie og andre ikke rafinerede olier. De indeholder voks og harpiks, dette fjernes ved rafinering.
Prøv af hælde en smule olie op i en gammel underkop eller en glasplade og lad den stå fremme længe. Til sidst bliver der kun noget klistret stads tilbage, nemlig harpiks, det samme sker i en diesel bil. Harpiks mv sætter sig i brændstofsystemet og giver problemer. Raps olie skal desuden forvarmes før det brændes af, ellers passe viskositen ikke til pumpen og dysserne...
Rafineret raps olie er et fint brændstof, der skal bare lidt tekniske ændringer til....
Ps. Hvad der er ind og ud mht de to 9-3 my07 biler med defekte ventiler ved jeg ikke, men fra my08 er der skiftet til samme ventiler som E85 bilerne bruger, hvorfor, tja enter fordi der er et problem eller også for at forberede alle til biosaft...
Prøv af hælde en smule olie op i en gammel underkop eller en glasplade og lad den stå fremme længe. Til sidst bliver der kun noget klistret stads tilbage, nemlig harpiks, det samme sker i en diesel bil. Harpiks mv sætter sig i brændstofsystemet og giver problemer. Raps olie skal desuden forvarmes før det brændes af, ellers passe viskositen ikke til pumpen og dysserne...
Rafineret raps olie er et fint brændstof, der skal bare lidt tekniske ændringer til....
Ps. Hvad der er ind og ud mht de to 9-3 my07 biler med defekte ventiler ved jeg ikke, men fra my08 er der skiftet til samme ventiler som E85 bilerne bruger, hvorfor, tja enter fordi der er et problem eller også for at forberede alle til biosaft...
- LarsJ
til en gammel diesel motor kan man nok hælde det direkte i, men ja de nye commenrail og alt det pjat, ville jeg nok ikke gøre det heller.
har set nogle stå og filtrere det først, men det så ud som om det var noget farligt svinneri og det tog rimilig lang tid for en tankfuld.
ved sku ikke om man kan bruge carburator sprit eller andet for at løse det op, ligesom fugt i benzin, men ville nok kun fifle med sådan noget til en 20 år gammel mercedes eller lignende.
edit: gad vide hvordan brugt frityre vil se ud når en moderne bil tømmer partikkelfilteret.
så kommer der måske fritter ud.
har set nogle stå og filtrere det først, men det så ud som om det var noget farligt svinneri og det tog rimilig lang tid for en tankfuld.
ved sku ikke om man kan bruge carburator sprit eller andet for at løse det op, ligesom fugt i benzin, men ville nok kun fifle med sådan noget til en 20 år gammel mercedes eller lignende.
edit: gad vide hvordan brugt frityre vil se ud når en moderne bil tømmer partikkelfilteret.
så kommer der måske fritter ud.