Jeg har købt mig en LC-1 og synes at have læst at den helst ikke skal placeres på undersiden af afgangsrøret. Altså undgå fra kl 4 til 8... Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det.
Jeg havde tænkt mig at bruge LC-1 som erstatning for den nuværende sonde, men den sidder jo næsten lodret op på undersiden af støbejerns bøjet... Skal jeg lade den sidde og lave en ny tilslutning oppefra på afgangsrøret lige efter støbejerns stykket og så bare sætte en skrue i når jeg ikke vil have LC-1 i længere ?
Placering af lambda og900
Redaktør: Bestyrelsen
- khs
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Lav en ny studs længere nede. Hvis du læser monterings vejledningen til lc-1 så står der også at den ikke må kommer under kl 3 - 9
MVH Lars Kristensen
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Sådan som jeg forstod det dengang jeg monterede en LC-1, så er der risiko for kondens i udstødningsrøret ved stilstand og den kondens må ikke løbe ned i lambda sonden. Man kan godt montere den på undersiden (som SAAB har gjort), når bare at det ikke er et sted hvor vandet vil samle sig.
Du kan vel ikke afmontere din nuværende sonde. Bruges den ikke af motorstyringen?
Du kan vel ikke afmontere din nuværende sonde. Bruges den ikke af motorstyringen?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
lc-1 kan programmes til at kunne det samme som en original sonde.Den_Gamle skrev:Sådan som jeg forstod det dengang jeg monterede en LC-1, så er der risiko for kondens i udstødningsrøret ved stilstand og den kondens må ikke løbe ned i lambda sonden. Man kan godt montere den på undersiden (som SAAB har gjort), når bare at det ikke er et sted hvor vandet vil samle sig.
MVH Lars Kristensen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Nej, lad den orginal enhed blive. den arbejder fint sammen med din benz styring... eller er der chance for at fucke det up...
(mener ikke at de giver samme signal ).... men er ikke sikker...
De fleste anbefaler at sætte LC-1 et stykke nede af afgangsrøret, eller brænder det af....
Så du skal have en :
http://shop.scanturbo.dk/pi/Lambdasonde ... 85_44.aspx
og en svejser...
(mener ikke at de giver samme signal ).... men er ikke sikker...
De fleste anbefaler at sætte LC-1 et stykke nede af afgangsrøret, eller brænder det af....
Så du skal have en :
http://shop.scanturbo.dk/pi/Lambdasonde ... 85_44.aspx
og en svejser...
- viking

Manuale skriver lidt omkring emnet:
On TURBO CHARGED vehicles:
Bung: Install the bung downstream from the turbo before the catalytic
converter. The high exhaust pressure before the turbo interferes with
the lambda measurement and the high exhaust temperatures
encountered there can damage the sensor.
Do NOT install the Bung below the 3 o'clock or 9 o'clock position.
Condensation can form in the exhaust pipe and permanently damage the sensor.
6 o’clock is the absolute worst position to mount the sensor.
http://www.innovatemotorsports.com/supp ... Manual.pdf
On TURBO CHARGED vehicles:
Bung: Install the bung downstream from the turbo before the catalytic
converter. The high exhaust pressure before the turbo interferes with
the lambda measurement and the high exhaust temperatures
encountered there can damage the sensor.
Do NOT install the Bung below the 3 o'clock or 9 o'clock position.
Condensation can form in the exhaust pipe and permanently damage the sensor.
6 o’clock is the absolute worst position to mount the sensor.
http://www.innovatemotorsports.com/supp ... Manual.pdf
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- khs
Min plan var at gøre som Kaas antyder, at lade den levere normalt lambda signal til motorstyring og tage WB ud ved siden af.. Det kan den nemlig godt. Jeg havde tænkt mig at fastmontere en på hver bil (og900 og 9-5) og tilslutte smalbånds udtaget til de respektive motorstyringer... Det er lige ved det er billigere og nemmere at købe en LC-1 (1100kr) til hver bil i stedet for at svejse bøsning på og shufle frem og tilbage mellem bilerne.... Der er vel ikke nogen markant forskel i levetid på en standard og en WB sonde og så er den altid klar til brug, eller hvad?? Viking mener den dør på original placeringen.... EDIT: (Så lige Viking besked 2... Den kommer jo netop efter turboen... Dog monteret kl. 6.. hmmm.. Måske svejse alligevel... TVIVL....).
I 9-5 vil jeg montere WB signalet på ben 16 på T7 og få signalet ind den vej... Det skulle være muligt at få T7 i auto-tune mode så den laver auto-tune uden PC tilsluttet... Det kunne jeg godt tænke mig at prøve..
Til og900 skal jeg have købt mig en Oestrich ( findes den i EU butik? )... Jeg har LH2.4 så ProTuner skulle kunne lave live mapping (i modsætning til LH2.2)....
I 9-5 vil jeg montere WB signalet på ben 16 på T7 og få signalet ind den vej... Det skulle være muligt at få T7 i auto-tune mode så den laver auto-tune uden PC tilsluttet... Det kunne jeg godt tænke mig at prøve..
Til og900 skal jeg have købt mig en Oestrich ( findes den i EU butik? )... Jeg har LH2.4 så ProTuner skulle kunne lave live mapping (i modsætning til LH2.2)....
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- viking

T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- khs
http://www.ebay.co.uk:80/itm/ws/eBayISA ... SA:GB:1123
Jeg skal ikke bruge noget ur i bilen... Computerne er meget hurtigere til at notere værdierne end jeg er
Med ProTuner og Oestrich dimsen kan man få auto logget lambda i hver celle i fuet map'et. Den ved jo i hvilken celle LH'en netop læsee i og holdes cellen længe nok til at lambda kan aflæses så logget den det... Så skal man ikke gætte på flowmængde og omdrejninger. Det ved LH jo i forvejen...
http://www.ebay.co.uk:80/itm/ws/eBayISA ... SA:GB:1123
Jeg skal ikke bruge noget ur i bilen... Computerne er meget hurtigere til at notere værdierne end jeg er
Med ProTuner og Oestrich dimsen kan man få auto logget lambda i hver celle i fuet map'et. Den ved jo i hvilken celle LH'en netop læsee i og holdes cellen længe nok til at lambda kan aflæses så logget den det... Så skal man ikke gætte på flowmængde og omdrejninger. Det ved LH jo i forvejen...
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- viking

Det kan være der er muligheder :::
10. Advanced Topics
10.1. Connecting the LM-1 to simulate a narrow band oxygen
sensor.
It is possible to install the wide-band sensor in place of the OEM oxygen sensor. In this case the
meter's analog output signal will replace the OEM oxygen sensor's signal to the fuel injection
computer. EFI equipped cars typically incorporate a narrow band oxygen sensor. These sensors
are typically 1, 2, 3 or 4 wire sensors.
The analog output connector of the LM-1 can simulate the operation of a narrow band sensor
while the wide-band oxygen sensor is installed in place of the OEM narrow-band sensor. Factory
equipped Analog output 1 of the LM-1 is programmed to simulate a narrow band sensor. Some
vehicles are equipped with oxygen sensors that do not produce an output voltage but change
their resistance depending on exhaust gas content. These sensors cannot be simulated. They
are used in less than 1% of all vehicles. Refer to your vehicles specifications if you think that
your vehicle may be in this category. The same is true for vehicles already factory equipped with
a wide-band oxygen sensor. These cannot be simulated either.
Some EFI-computers will create a fault when the heater power wires of the oxygen sensor are
disconnected. In this case mount the old oxygen sensor in a safe place (but not necessarily in the
exhaust) and connect the heater wires to it to keep the EFI-computer happy.
10. Advanced Topics
10.1. Connecting the LM-1 to simulate a narrow band oxygen
sensor.
It is possible to install the wide-band sensor in place of the OEM oxygen sensor. In this case the
meter's analog output signal will replace the OEM oxygen sensor's signal to the fuel injection
computer. EFI equipped cars typically incorporate a narrow band oxygen sensor. These sensors
are typically 1, 2, 3 or 4 wire sensors.
The analog output connector of the LM-1 can simulate the operation of a narrow band sensor
while the wide-band oxygen sensor is installed in place of the OEM narrow-band sensor. Factory
equipped Analog output 1 of the LM-1 is programmed to simulate a narrow band sensor. Some
vehicles are equipped with oxygen sensors that do not produce an output voltage but change
their resistance depending on exhaust gas content. These sensors cannot be simulated. They
are used in less than 1% of all vehicles. Refer to your vehicles specifications if you think that
your vehicle may be in this category. The same is true for vehicles already factory equipped with
a wide-band oxygen sensor. These cannot be simulated either.
Some EFI-computers will create a fault when the heater power wires of the oxygen sensor are
disconnected. In this case mount the old oxygen sensor in a safe place (but not necessarily in the
exhaust) and connect the heater wires to it to keep the EFI-computer happy.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Den_Gamle
Det lyder spændende med den Ostricht på LH2.4. Jeg har kun 2.2, så jeg kan ikke lave live logning med tunerpro. Jeg må nøjes med at kigge på AFR instrumentet under drift. Det kan faktisk også lade sig gøre.
Jeg købte Ostricht'en direkte hos Moates.net i staterne. Jeg mener at han havde værdisat den til $30 og ikke $175 som den står til. Det betød at told og moms ikke blev så meget endda (241kr betalte jeg ekstra på posthuset). Leveringen er ret langsom. 3 uger eller så, hvis det er USPS (ikke UPS). Med UPS koster det vist næsten $100 at få det sendt.
Du skal være opmærksom på hvilken chip, du skal emulere. Hvis det er en af de gamle 2732 chips (som der det er på LH2.2), så skal du også have en socket booster og en 28 til 24 pin adapter for at få det til at virke. 28 til 24 pin adaptoren kan du dog undvære ved at lodde lidt på socket-boosteren. Det har jeg gjort, da der ellers kommer så mange lag adaptorer oven på hinanden.
Jeg købte Ostricht'en direkte hos Moates.net i staterne. Jeg mener at han havde værdisat den til $30 og ikke $175 som den står til. Det betød at told og moms ikke blev så meget endda (241kr betalte jeg ekstra på posthuset). Leveringen er ret langsom. 3 uger eller så, hvis det er USPS (ikke UPS). Med UPS koster det vist næsten $100 at få det sendt.
Du skal være opmærksom på hvilken chip, du skal emulere. Hvis det er en af de gamle 2732 chips (som der det er på LH2.2), så skal du også have en socket booster og en 28 til 24 pin adapter for at få det til at virke. 28 til 24 pin adaptoren kan du dog undvære ved at lodde lidt på socket-boosteren. Det har jeg gjort, da der ellers kommer så mange lag adaptorer oven på hinanden.
900T16 Aero, *88
- Den_Gamle
I øvrigt kører jeg med 3" batteribøj. Bøjet havde ab fabrik plads til lambda sonde ca. 5-10cm ude fra turboen, med orientering nedad. Den placering har jeg brugt og har ikke haft nogle problemer med det (endnu i hvert fald).
900T16 Aero, *88
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
LC-1 og LM-1 er ikke det samme. LM-1 er en selvstændig enhed - en lille computer med logging-muligheder samt andre sjove ting
Jeg har en af hver
LC-1 kan fint lege narrow-band og bruges til standard-motorstyringen og holde den glad, det er der intet problem i, den ene af udgangene skal blot programmeres til det.
Begge grejer er RIGTIG go underholdning, man bliver bidt at skidtet
/Daniel.
Jeg har en af hver
LC-1 kan fint lege narrow-band og bruges til standard-motorstyringen og holde den glad, det er der intet problem i, den ene af udgangene skal blot programmeres til det.
Begge grejer er RIGTIG go underholdning, man bliver bidt at skidtet
/Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- khs
Jeg sad og dagdrømte lidt om denne tråd og søgte lidt på emnet vedrørende Ostrich og LH2.4 og fandt denne glimrende side http://www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php Der er også lidt om EZK.. Det er godt nok på en Volvo med der skulle ikke gøre noget 
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222
- Den_Gamle
Hvordan gik det med eventyret i øvrigt?
Fike du leget med tunerpro og Ostricht-dimsen eller her du bare konverteret til T5 med det samme?
Fike du leget med tunerpro og Ostricht-dimsen eller her du bare konverteret til T5 med det samme?
900T16 Aero, *88
- khs
Tjo.. Tiden du ved... Når mor og far har hver deres lille virksomhed og børne skal have tid og hunden luftes og og og 
Jeg fik helt ny motor i min 9-5 i august og fik ved samme lejlighed lavet hul i for røret til WB sensoren... Så langt er jeg nået.
Intet er opgivet og derfor tag jeg emnet op igen for at få købt den dims hjem og en ekstra LC-1 så foråret måske kan bruges. Her i vinter skal hele moleviten omkring drivakslerne skiftes på og900 så den ikke hopper så meget og måske bedre kan tage i mod lidt trimning. Pladearbejdet har også højere prioritet...
En LC-1 i hver bil må være målet.. T5 bliver det nok ikke før jeg får rigtig meget mere tid....
Intet opgivet. Intet glemt. Intet nået. Pis
Jeg fik helt ny motor i min 9-5 i august og fik ved samme lejlighed lavet hul i for røret til WB sensoren... Så langt er jeg nået.
Intet er opgivet og derfor tag jeg emnet op igen for at få købt den dims hjem og en ekstra LC-1 så foråret måske kan bruges. Her i vinter skal hele moleviten omkring drivakslerne skiftes på og900 så den ikke hopper så meget og måske bedre kan tage i mod lidt trimning. Pladearbejdet har også højere prioritet...
En LC-1 i hver bil må være målet.. T5 bliver det nok ikke før jeg får rigtig meget mere tid....
Intet opgivet. Intet glemt. Intet nået. Pis
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Karsten
SKD medlem 222