Rapport om Saab konkurs
Redaktør: Bestyrelsen
- kesr
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Matthias Holweg bilindustriforsker ved Cambridge Unversity og Nick Oliver fra University of Edinburgh Business School, har publiceret en rapport om konkursen.
Den kan hentes her:
http://www.business-school.ed.ac.uk/__d ... 9-2011.pdf
Den har pga af lighederne med Rover konkursen fået (næsten) samme titel som den rapport MH udgav efter Rover konkursen, nemlig: Who killed Saab Automobile.
Jeg har endnu ikke læst den, men det skal da gøres.
Den kan hentes her:
http://www.business-school.ed.ac.uk/__d ... 9-2011.pdf
Den har pga af lighederne med Rover konkursen fået (næsten) samme titel som den rapport MH udgav efter Rover konkursen, nemlig: Who killed Saab Automobile.
Jeg har endnu ikke læst den, men det skal da gøres.
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
- Gissel
- ULTRA SAAB FREAK
Et hurtigt gennemsyn af rapporten viser, synes jeg, at den er et vægtigt indlæg i debatten om SAAB´s mulige endeligt.
Sagligt afbalanceret.
Jeg synes ikke der er tvivl om deres konklusion:
SAAB overlever ikke, og der er ikke tale om en enkelt skurk!
Her i klubben kan vi godt mene, at GM er hovedskurken (og vi skal have lov til at give udtryk for dén frustration, om vi føler derfor) MEN så enkelt er regnestykket langt fra i en kompliceret økonomisk verden.
Men læs til en start de første sider samt sidste afsnit: "Who killed SAAB?"
Og med disse ord kaster jeg mig ud i søgningen efter en værdig afløser for min fine 9-3 fra 1998.
Sagligt afbalanceret.
Jeg synes ikke der er tvivl om deres konklusion:
SAAB overlever ikke, og der er ikke tale om en enkelt skurk!
Her i klubben kan vi godt mene, at GM er hovedskurken (og vi skal have lov til at give udtryk for dén frustration, om vi føler derfor) MEN så enkelt er regnestykket langt fra i en kompliceret økonomisk verden.
Men læs til en start de første sider samt sidste afsnit: "Who killed SAAB?"
Og med disse ord kaster jeg mig ud i søgningen efter en værdig afløser for min fine 9-3 fra 1998.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Søren Gissel
Viby J.
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
- khrisdk
- Webmaster
Jeg har min egen helt korte version af grunden til Saabs Konkurs:
De solgte for lidt biler, og reaktionstiden var for lang. Godt nok flere steder, man alligevel for lang.
Og den meget lange version er at der er 3 grupperinger på Saab:
Ingeniørerne, Udviklerne
Marketingfolkene
Produktionen
Når marketing overbeviser ledelsen om at bilerne ikke er gode nok og skal reklameres massivt for for at kunne sælges og ingeniørerne samtidig overbeviser ledelsen om at bilerne faktisk ER for dårlige og skal udvikles, så får de 2 afdelinger penge.
Problemet er bare at dem der genererer pengene er produktionen, som i ovenstående tilfælde havner sidst i fødekæden.
Kort sagt så skulle Project Cheetah have været gennemført allerede fra starten, JåJ skulle være trådt tilbage til fordel for en forandringsleder, og så skulle dem der stadig troede at pengekassen var endeløs som under GM ejerskabet have haft et los ud af porten.
At GM så er nogle paranoide A$$holes i den aktuelle situation er så noget helt andet.
Sammen med en række andre instanser der godt kunne have været mere fleksible og åbne.
Jeg har min egen helt korte version af grunden til Saabs Konkurs:
De solgte for lidt biler, og reaktionstiden var for lang. Godt nok flere steder, man alligevel for lang.
Og den meget lange version er at der er 3 grupperinger på Saab:
Ingeniørerne, Udviklerne
Marketingfolkene
Produktionen
Når marketing overbeviser ledelsen om at bilerne ikke er gode nok og skal reklameres massivt for for at kunne sælges og ingeniørerne samtidig overbeviser ledelsen om at bilerne faktisk ER for dårlige og skal udvikles, så får de 2 afdelinger penge.
Problemet er bare at dem der genererer pengene er produktionen, som i ovenstående tilfælde havner sidst i fødekæden.
Kort sagt så skulle Project Cheetah have været gennemført allerede fra starten, JåJ skulle være trådt tilbage til fordel for en forandringsleder, og så skulle dem der stadig troede at pengekassen var endeløs som under GM ejerskabet have haft et los ud af porten.
At GM så er nogle paranoide A$$holes i den aktuelle situation er så noget helt andet.
Sammen med en række andre instanser der godt kunne have været mere fleksible og åbne.
For Those About To Rock..We Salute You..
Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Den går lige i kødet på problemet.
For lille produktions stk. tal til at bære udviklingsomkostningerne.
For lav pris pr. stk til at bære det lave produktionstal.
Kunderne kan ikke li Opel slægtskabet.
Den kan ikke konkurerer med Audi mf. på andet end ved en lavere pris.
Audi deler produktionsomkostninger på mio stk tal , (A4 alene er fremstillet i 2,5 Mstk) samt at de kan gafle platform og dele fra VW koncernen.
Bedste chance havde nok været at gå sammen med volvo, men Volvo kunne heller ikke overleve selvstændigt efter 2,5 Mia kr i udviklingsomkostninger til 850 serien. Så det bliver mega svært. Nok nærmest umuligt...
Det koster 5mia kr. at udvikle en vogn fra bunden, så skal bilerne enten være kostbare eller sælges i meget stort volumen.
Den går lige i kødet på problemet.
For lille produktions stk. tal til at bære udviklingsomkostningerne.
For lav pris pr. stk til at bære det lave produktionstal.
Kunderne kan ikke li Opel slægtskabet.
Den kan ikke konkurerer med Audi mf. på andet end ved en lavere pris.
Audi deler produktionsomkostninger på mio stk tal , (A4 alene er fremstillet i 2,5 Mstk) samt at de kan gafle platform og dele fra VW koncernen.
Bedste chance havde nok været at gå sammen med volvo, men Volvo kunne heller ikke overleve selvstændigt efter 2,5 Mia kr i udviklingsomkostninger til 850 serien. Så det bliver mega svært. Nok nærmest umuligt...
Det koster 5mia kr. at udvikle en vogn fra bunden, så skal bilerne enten være kostbare eller sælges i meget stort volumen.
Senest rettet af viking 28. dec 2011, 10:37, rettet i alt 1 gang.
- khrisdk
- Webmaster
Gad vide hvor Victor Muller fik ideen om Kina fra?
Altså den ide som GM ikke ku' li'
Bortset fra det så er den analyse et sammenrend af gamle antagelser der ikke holder.
GM gik fallit i 2009 som verdens største bilproducent
Gad vide hvor Victor Muller fik ideen om Kina fra?
Altså den ide som GM ikke ku' li'
Bortset fra det så er den analyse et sammenrend af gamle antagelser der ikke holder.
GM gik fallit i 2009 som verdens største bilproducent
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- Johannesen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Det er sku først nu sådan rigtig ved, at synke ind i undertegnedes tykke skald. Fåk hvor det altså suger det pis her.
Nuværende vogne i garagen:
- 98 OG 9-5, 2,3t Automatik
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- Nilau
- ULTRA SAAB FREAK
Jeg var var en tur i Stockholm for nogle dage siden. Og jeg var temmelig overrasket over at se, at svenskerne (i hvert fald dem i Stockholm!) i dén grad kører i tyske biler; Audi, BMW og Mercedes.
Normalt bevæger jeg mig i andre dele af Sverige, og dér synes jeg at eksempelvis SAAB ser ud til at være meget stærkt repræsenteret. Men det har måske også ændret sig dér?
Hvis min højst uvidenskabelige iagttagelser holder stik - er det da meget muligt at SAAB simpelthen sælger for få biler.
Med venlig hilsen
Niels L.
9-5 2,3T Vector SC
Normalt bevæger jeg mig i andre dele af Sverige, og dér synes jeg at eksempelvis SAAB ser ud til at være meget stærkt repræsenteret. Men det har måske også ændret sig dér?
Hvis min højst uvidenskabelige iagttagelser holder stik - er det da meget muligt at SAAB simpelthen sælger for få biler.
Med venlig hilsen
Niels L.
9-5 2,3T Vector SC
- svenT16
- SAAB-MANIAC
tror desværre ikke det har været nok prestige for menig mand at købe en SAAB. de jo bare mærkelige og sære de biler.... ikke så fine og holdbare som Audi......
hehe, det er godt at man kender en del mekanikere, de kan fortælle den ene skrækshistorie om Audier... men det er klart at hvis man lige har købt det nye hus, og har spenderet i nærheden af en halv mill,for en brugt hitler slæde, så gider man da ikke fortælle naboen at den lige har brækket sig igen.
hehe, det er godt at man kender en del mekanikere, de kan fortælle den ene skrækshistorie om Audier... men det er klart at hvis man lige har købt det nye hus, og har spenderet i nærheden af en halv mill,for en brugt hitler slæde, så gider man da ikke fortælle naboen at den lige har brækket sig igen.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Gissel
- ULTRA SAAB FREAK
Og at SAAB begyndte at producere for dyre biler?
Frem til 70´erne producerede SAAB spændende biler, der kunne købes af mennesker med "en almindelig indkomst". Siden har de produceret spændende biler, hvor "en almindelig indkomst" bestemt ikke mere slog til.
Mon ikke det har noget at gøre med, at ting har sin tid?svenT16 skrev:tror desværre ikke det har været nok prestige for menig mand at købe en SAAB. de jo bare mærkelige og sære de biler.... ikke så fine og holdbare som Audi......
Og at SAAB begyndte at producere for dyre biler?
Frem til 70´erne producerede SAAB spændende biler, der kunne købes af mennesker med "en almindelig indkomst". Siden har de produceret spændende biler, hvor "en almindelig indkomst" bestemt ikke mere slog til.
VH
Søren Gissel
Viby J.
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Søren Gissel
Viby J.
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
- viking

Kunderne i SV kan godt se at tyske biler har flyttet sig i design og kvalitet de sidste 10 år. Saab har stået nærmes stille.
De har nu også mange lækre biler i SV
http://www.blocket.se/malmo/Audi_A4_Cab ... ca=1_4&w=3
A4 cab er en svær konkurent til Saab cab i SV.
Eller med traktor motor:
http://www.blocket.se/ystad/Audi_A4_CAB ... ca=1_4&w=3
Selv om Saab er billig:
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 ... ca=1_4&w=3
Og så i yndlings farven
http://www.blocket.se/angelholm/Saab_9_ ... ca=1_4&w=3
Ummmmm
De har nu også mange lækre biler i SV
http://www.blocket.se/malmo/Audi_A4_Cab ... ca=1_4&w=3
A4 cab er en svær konkurent til Saab cab i SV.
Eller med traktor motor:
http://www.blocket.se/ystad/Audi_A4_CAB ... ca=1_4&w=3
Selv om Saab er billig:
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 ... ca=1_4&w=3
Og så i yndlings farven
http://www.blocket.se/angelholm/Saab_9_ ... ca=1_4&w=3
Ummmmm
- khrisdk
- Webmaster
He...Jeg kendte engang en der havde en iduA Cab..
Hun solgte den da den brugte lidt mere end 1 L olie pr. 1500km og skiftede den ud med det naturlige valg efter en IduA:
En Land Rover Discovery Diesel
Hun solgte den da den brugte lidt mere end 1 L olie pr. 1500km og skiftede den ud med det naturlige valg efter en IduA:
En Land Rover Discovery Diesel
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Der er utrolig mange gisninger og idder om hvad årsagen er og svaret er nok at der er utrolig mange medvirkende faktorer....
en af de svære (og imø) kraftigere årsager er at saab ikke har en bil til folk, som har behov for en mindre vogn end 9-3'erern.....BMW udviklede 1 serien, mercedes har A serien, Audi har både 1, 2 og 3 osv...
Saab ejere manglede et mindre og billigere alternativ til en saab 9-3 som på udsalg starter oppe ved 290K og opefter.
Mange af de andre mærker har meget tidligt fundet ud af at lave små prestige biler til pendlerne som kører langt. Hvor blev vores 9-1 eller 9-2 af?
Jeg skulle da mene at GM havde nogle år at fremstille denne i fra 1993 og frem....givetvis gjorde de ikke det da det koster at lave en helt ny model og platform men den kunne de givetvis have stjålet fra Astra/Corsa som man tog bunden fra Insignia til ny saab 9-5.
en af de svære (og imø) kraftigere årsager er at saab ikke har en bil til folk, som har behov for en mindre vogn end 9-3'erern.....BMW udviklede 1 serien, mercedes har A serien, Audi har både 1, 2 og 3 osv...
Saab ejere manglede et mindre og billigere alternativ til en saab 9-3 som på udsalg starter oppe ved 290K og opefter.
Mange af de andre mærker har meget tidligt fundet ud af at lave små prestige biler til pendlerne som kører langt. Hvor blev vores 9-1 eller 9-2 af?
Jeg skulle da mene at GM havde nogle år at fremstille denne i fra 1993 og frem....givetvis gjorde de ikke det da det koster at lave en helt ny model og platform men den kunne de givetvis have stjålet fra Astra/Corsa som man tog bunden fra Insignia til ny saab 9-5.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- viking

Saab ønskede sig brændende en lille Saab, sikkert derfor kom de med Saab 9-2. Subahu....
Men alt skulle være størrer med flere kræfter op mon the big bang i 2008
De kom endelig med conceptet , men bare alt for sent:
http://www.autoblog.com/2008/09/16/pari ... r-concept/
Saab har desværre haft nogle uheldighede på marked.
De kom med en 4x4 lige da den fest var slut
De kom med NG 9-5 da super benz slughalsens tid var omme.
De kom med 4hjulstræk cross over da brændstof økonomien blev ultra vigtig...
Små dyre biler sælger. Se bare på Mini, A1, C30, BMW 1xx Alfa mito. Og mange andre.
Og de manglede totalt en lille bil.
Men alt skulle være størrer med flere kræfter op mon the big bang i 2008
De kom endelig med conceptet , men bare alt for sent:
http://www.autoblog.com/2008/09/16/pari ... r-concept/
Små dyre biler sælger. Se bare på Mini, A1, C30, BMW 1xx Alfa mito. Og mange andre.
Og de manglede totalt en lille bil.
- khrisdk
- Webmaster
Bom, bom ,nu ved jeg ikke lige..jeg har da selvfølgelig surfet andre biler bare som tankeprojekt..
Jeg syns egenligt ikke at en OG9-3 er en stor bil hvis man har familie.
Hvis jeg specificerer f.eks. en Volvo V60 til det samme som min gamle slæde, så koster den omkring 850K
En Audi A4 omkring 700K
etc. o.s.v.
Resten har for få Hypper eller diesel motorer..begge dele er No Go..
Det er fint med de små biler, men de kan sq ikke trække en Campingvogn, og jeg nægter at køre 4x4 "Jeg tør måske køre på en grusvej bil"
Og hvis jeg endelig skal køre lille bil skal den sq da ikke være eksklusiv. Det er ikke formålet med en lille bil.
Jeg syns egenligt ikke at en OG9-3 er en stor bil hvis man har familie.
Hvis jeg specificerer f.eks. en Volvo V60 til det samme som min gamle slæde, så koster den omkring 850K
En Audi A4 omkring 700K
etc. o.s.v.
Resten har for få Hypper eller diesel motorer..begge dele er No Go..
Det er fint med de små biler, men de kan sq ikke trække en Campingvogn, og jeg nægter at køre 4x4 "Jeg tør måske køre på en grusvej bil"
Og hvis jeg endelig skal køre lille bil skal den sq da ikke være eksklusiv. Det er ikke formålet med en lille bil.
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- viking

Kris din tanke med stort er luxus, lille er pøbel billig er noget der passer tidl. tider
Det er ikke alle der har brug for en familie container, men gerne vil have en Lux bil.
Alene plads mangel i storbyerne giver et marked for de små..
Lille og kæk, som eks. BMW 135
Der er solgt flere BMW 100 serie prøjser biler end Saab 9-3 år for år, Så der er et marked for de små djævle.....
Selv om de koster præmium....
Det er ikke alle der har brug for en familie container, men gerne vil have en Lux bil.
Alene plads mangel i storbyerne giver et marked for de små..
Lille og kæk, som eks. BMW 135
Der er solgt flere BMW 100 serie prøjser biler end Saab 9-3 år for år, Så der er et marked for de små djævle.....
Selv om de koster præmium....
Senest rettet af viking 9. jan 2012, 20:14, rettet i alt 1 gang.
- khrisdk
- Webmaster
Lille er pøbelagtigt og følgen med strømmen. Hvis der var frit slag tog folk den store bil
Hvis jeg skal ha en lille bil skal jeg ha en Fiat Uno Turbo
Hvis jeg skal ha en lille bil skal jeg ha en Fiat Uno Turbo
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- viking

Lille er fremtiden. Tank size kampvogens.tid er delvist omme...
Lige som firehjulstrækkeren. Tiden.... Den er omme.
Selvfølgelig hvis man skal trække en 2 tons CV eller båd, er man svinebundet til en kampvogn, med tilhørende forbrug
Vi er i omstillingstider...
Lige som firehjulstrækkeren. Tiden.... Den er omme.
Selvfølgelig hvis man skal trække en 2 tons CV eller båd, er man svinebundet til en kampvogn, med tilhørende forbrug
Vi er i omstillingstider...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- khrisdk
- Webmaster
En 9000 og en OG9-3 vejer ca. 400 kg. mindre end en ny golf.
Nah..300
Grunde til at jeg regnede på en Volvo V60 er exact at det er årets campingtrækker i DK.
Og da jeg vil ha omkring 200 Benz heste, så er der kun R-versionen at lege med
En 9000 og en OG9-3 vejer ca. 400 kg. mindre end en ny golf.
Nah..300
Grunde til at jeg regnede på en Volvo V60 er exact at det er årets campingtrækker i DK.
Og da jeg vil ha omkring 200 Benz heste, så er der kun R-versionen at lege med
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
tja og så er der jo det ubesvarede spørgsmål om det var saab der ønskede 9-2x & 9-7x eller om det var gm der dikterede det
det samme kan siges om introduktionen af nye produkter, er det gm der har holdt igen eller saab der ikke kunne snøvle sig færdig
en ting jeg dog er sikker på ikke har ikke gavnet gm´s strategi med saab var deres evindelige gm mærker alle steder på alle komponenter og reservedele
det samme kan siges om introduktionen af nye produkter, er det gm der har holdt igen eller saab der ikke kunne snøvle sig færdig
en ting jeg dog er sikker på ikke har ikke gavnet gm´s strategi med saab var deres evindelige gm mærker alle steder på alle komponenter og reservedele
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- viking

Det er nu ikke særlig mange Ford V60 man ser trække en CV. .. :bigsmile
Til CV træk ville jeg nok vælge en 9-5 diesel.
Jeg er helt enig, nye biler er blevet alt for tunge....
Selv de små mikro biler er på omkring et tons...
Sjovt er det at en OG900 ser tung ud og meget kraftigt bygget, selv om den "kun" vejer 1250 kg
Men ok den er heller ikke sløv hvis den har 200 hk+
Biler har det med at vokse sig mega store indtil der kommer krise. Det er set i 70 erne, 80 erne og i nullerne.
Efter krisen mindskes de i størrelse, meeen vokser stille og roligt igen...
Til CV træk ville jeg nok vælge en 9-5 diesel.
Jeg er helt enig, nye biler er blevet alt for tunge....
Selv de små mikro biler er på omkring et tons...
Sjovt er det at en OG900 ser tung ud og meget kraftigt bygget, selv om den "kun" vejer 1250 kg
Men ok den er heller ikke sløv hvis den har 200 hk+
Biler har det med at vokse sig mega store indtil der kommer krise. Det er set i 70 erne, 80 erne og i nullerne.
Efter krisen mindskes de i størrelse, meeen vokser stille og roligt igen...
Only young once, immature for ever.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking

Diesel og CV, da diesel motoren ikke æder dig fra hus og hjem, desuden sejtrækker diesel motoren perfekt til CV eller båd traileren
Jeg kan da godt li store slæder som, Jag XJS cab, BMW 635CSi, A8, V70T5R, 9K Aero, 500SEC ,
Har været der med store slæder, savner dem ikke.
Vil hellere have en kvik lille sat#n... ( dog ikke Lotus 7 mf. )
Havde håbet på Saab Air....
Jeg kan da godt li store slæder som, Jag XJS cab, BMW 635CSi, A8, V70T5R, 9K Aero, 500SEC ,
Har været der med store slæder, savner dem ikke.
Vil hellere have en kvik lille sat#n... ( dog ikke Lotus 7 mf. )
Havde håbet på Saab Air....
Senest rettet af viking 9. jan 2012, 20:58, rettet i alt 1 gang.
- khrisdk
- Webmaster
Aner det ikke..det er vel fordi de stadig tror det er diesel der er vidundermidlet...det er det ikke, det er turbo'en
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Det var / er jo også sådan General Mordor kører sit eget imperium og gik ned på i 08.viking skrev:
Mvh. Thomas
9-3 TS Aero Cabriolet 2005, "hverdagsbilen"
9-3 2006SC Hirsch aut,
99 Turbo, akaciegrøn 2-dørs 1980
9-3 TS Aero Cabriolet 2005, "hverdagsbilen"
9-3 2006SC Hirsch aut,
99 Turbo, akaciegrøn 2-dørs 1980
- khrisdk
- Webmaster
hmmm..jeg kan også godt li små hurtige biler. letvægts og det hele med pumpet motor.
Men den eneste bil der egentligt har alt det jeg gerne vil ha, bortset fra udseendet, er Porsche Panamera. Den ku' godt afløse Saab'en i en snæver vending hvis els den fås med krog. Selv kopholderne er underlige
Og nøglen sidder til venstre for rattet
Men den eneste bil der egentligt har alt det jeg gerne vil ha, bortset fra udseendet, er Porsche Panamera. Den ku' godt afløse Saab'en i en snæver vending hvis els den fås med krog. Selv kopholderne er underlige
Og nøglen sidder til venstre for rattet
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
Den Sure Gamle mand
Christian W
Medlem Nr. 349
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Det synes jeg ikke, at man kan sige om modellerne - det er jo kun i Danmark at tingene forholder sig sådan.
Ser man på e.g. Opel Insignia, så har de solgt over 1 mio. styk ind til videre...
Og Saab 9-5 er jo netop blevet fremhævet af motor journalisterner i US, som en meget brændstofbesparende og grøn bil - efter US forholde.
Der er ingen af bilerne som har fået dårlige anmeldelser... eg. er 9-4X og 9-5 SC også blevet rost til skyerne.
Salget gik sådan set også fint frem til april 2011.
Man boomer jo ikke bare et salg og produktion efter 99% af markedet tror at mærket er død og begravet.
Salgstallene var i mage lande langt bedre end under GM.
9-5 SC vil her have bragt fabrikken op på et rentabelt niveau.
GM har også direkte udtalt at man ikke ønskede konkurrence fra Saab på det asiatiske marked - derfor ingen licenser.
Man skal også tænke på, at vælger man en Saab - så fravælger man i GM's øjne en Opel eller Cadillac.
Ser man på e.g. Opel Insignia, så har de solgt over 1 mio. styk ind til videre...
Og Saab 9-5 er jo netop blevet fremhævet af motor journalisterner i US, som en meget brændstofbesparende og grøn bil - efter US forholde.
Der er ingen af bilerne som har fået dårlige anmeldelser... eg. er 9-4X og 9-5 SC også blevet rost til skyerne.
Salget gik sådan set også fint frem til april 2011.
Man boomer jo ikke bare et salg og produktion efter 99% af markedet tror at mærket er død og begravet.
Salgstallene var i mage lande langt bedre end under GM.
9-5 SC vil her have bragt fabrikken op på et rentabelt niveau.
GM har også direkte udtalt at man ikke ønskede konkurrence fra Saab på det asiatiske marked - derfor ingen licenser.
Man skal også tænke på, at vælger man en Saab - så fravælger man i GM's øjne en Opel eller Cadillac.
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- Johannesen
Det er muligt jeg tager fejl, men jeg tror faktisk, at det var ved at vende for SAAB. Set fra min stol kæmpede de med et støvet image fra OG900 og 9000 tiden, som de langsomt men sikkert vristede sig ud af, det var dette støvede image der afholdte SAAB fra at lykkes. NG9-3 hjalp gevaldigt på at forny SAAB, da det var og er en svinsk funky vogn, som så langt bedre ud end de fleste andre vogne på markedet. Kabinekvaliteten var sørgelig i senest facelift, men det kunne man se igennem fingre med. NG9-3 trak virkelig folk i butikken og især kunder som aldrig tidligere havde købt SAAB. At GM så med fandens vold og magt ville fastholde dem i det støvede image ved at bibeholde 9-5 modellen år efter år, ja der knækker filmen ligesom og tingene går igen i stå. Havde man som planlagt i 04 (eller hvonår det nu var) lanceret en ny 9-5, så havde vi efter min bedste overbevisning ikke siddet med hængemule i dag.
Altså hvis visionen for SAAB var en lille knep spand af misserabel kvalitet, med mikromotor alá en Fiat 500, Lupo eller lign. så nej tak. Jeg har en gang ladet mig fortælle at det er næsten ligeså dyrt at bygge små biler som det er at bygge store. Så for mig at se, skulle man i den grad ha´ fået styr på 9-3 og 9-5 først, derudover burde man ha´ fundet ud af hvad SAAB egentlig var for en størrelse og hvad man ville med den. For der var tydeligvis ingen retning på hvad man gjorde. Snakken blev hurtigt ret vidløftig og semi tvind agtig med vindmøller, rindende vand og isbjerge når Jan Åke og andre skulle fortælle om SAAB. Et eksempel på det, er det Viking har påpeget utallige gange, at det ofte var meget svært at forstå sammenhængen imellem pris, kvalitet og fornyelse og det gik langt fra hånd i hånd med det image af selveste moderjord, det smarte, det innovative, som man så brændende ønskede sig. Så en klar strategi for SAAB var vel i bund og grund det der manglede.
Så modsat så mange andre, så tror jeg ikke at en mikrovogn havde været redningen, for det havde blot gjort gældshulet større og havde taget livet af fabrikken endnu hurtigere.
Alt i alt, havde de fået Antonov ind fra starten med en stor pose mafia grunker, fået lanceret 9-5, spurt brygget en ny 9-3 efter Jasons visioner og med BMW motorer, så tror jeg man havde en rigtig rigtig god chance for at lave en virkelig spændende forretning. For Muller havde tilsyneladende en plan med SAAB og det var da om noget en fornyelse. Desvære er det alt sammen historie, da generel svensker had til SAAB og politik dannede fælles front og tog livet af lortet, inden det rigtig fik en chance.
Altså hvis visionen for SAAB var en lille knep spand af misserabel kvalitet, med mikromotor alá en Fiat 500, Lupo eller lign. så nej tak. Jeg har en gang ladet mig fortælle at det er næsten ligeså dyrt at bygge små biler som det er at bygge store. Så for mig at se, skulle man i den grad ha´ fået styr på 9-3 og 9-5 først, derudover burde man ha´ fundet ud af hvad SAAB egentlig var for en størrelse og hvad man ville med den. For der var tydeligvis ingen retning på hvad man gjorde. Snakken blev hurtigt ret vidløftig og semi tvind agtig med vindmøller, rindende vand og isbjerge når Jan Åke og andre skulle fortælle om SAAB. Et eksempel på det, er det Viking har påpeget utallige gange, at det ofte var meget svært at forstå sammenhængen imellem pris, kvalitet og fornyelse og det gik langt fra hånd i hånd med det image af selveste moderjord, det smarte, det innovative, som man så brændende ønskede sig. Så en klar strategi for SAAB var vel i bund og grund det der manglede.
Så modsat så mange andre, så tror jeg ikke at en mikrovogn havde været redningen, for det havde blot gjort gældshulet større og havde taget livet af fabrikken endnu hurtigere.
Alt i alt, havde de fået Antonov ind fra starten med en stor pose mafia grunker, fået lanceret 9-5, spurt brygget en ny 9-3 efter Jasons visioner og med BMW motorer, så tror jeg man havde en rigtig rigtig god chance for at lave en virkelig spændende forretning. For Muller havde tilsyneladende en plan med SAAB og det var da om noget en fornyelse. Desvære er det alt sammen historie, da generel svensker had til SAAB og politik dannede fælles front og tog livet af lortet, inden det rigtig fik en chance.
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- svenT16
- SAAB-MANIAC
Jeg har læst dit indlæg flere gange, og plejer at være ret enig med dig, meeen, lige her er jeg ret uenig med dig.
Jeg er ret så overbevist om at SAAB de sidste 10 år har manglet en lille bil, der gik sine enge veje.
en bil der var lille som en mini, til fruen, eller pendler vogn, sideløbene med 9-3.
face it, de sidste 4 år har 9-5 været outdated.
9-3eren har haft virkelig godt fat i folk, en fin bil til "små" penge.
men nej, jeg arbejder stadig sammen med folk der ingen hjerne har, og tror at en SAAB er en 900 fra midt firserne, vel at mærke uden nogensinde at have prøvet den....
Dette er jo sørgeligt, når de nu tror at de selv ejer verdens fedeste vogn,,,,, en skoda (jeg har til gengæld prøvet mange skodaer... fin bil til pengene, lidt billig plast kvalitet) Der skal meget mere til end det. Vi manglede nok en ny Carllson på taget, for at støve imaget af. i tuner kredse er der respekt om SAABèr, dette har jeg tit oplevet, hvor der stod nogle store drenge nede foran pølsevognen og talte om biler, og man så nævnte SAAB, så blev der nikket, og kommet med tilkendegivelser. problemet er bare at de ikke er kunder for en SAAB. derimod en Seat cupra..... noget saab ikke ligefrem havde i salgskataloget...
SAAB manglede en rigtig storsellert, og det ville betyde at gå på kompromis, med kvalitet, for at lave noget billigt lort, (som chevrolet/suzuki) da man ikke havde navn, eller street respekt til at sælge en bil for dyrt (AUDI)
Man kunne også prøve at genopfinde bilen, men det krævede vist flere penge....
Mange liter vand er løbet under broen siden det begyndte at gå galt.... eller kunne det have gået anderledes ??? tjaee. det får vi nok aldrig at vide.
Jeg har læst dit indlæg flere gange, og plejer at være ret enig med dig, meeen, lige her er jeg ret uenig med dig.
Jeg er ret så overbevist om at SAAB de sidste 10 år har manglet en lille bil, der gik sine enge veje.
en bil der var lille som en mini, til fruen, eller pendler vogn, sideløbene med 9-3.
face it, de sidste 4 år har 9-5 været outdated.
9-3eren har haft virkelig godt fat i folk, en fin bil til "små" penge.
men nej, jeg arbejder stadig sammen med folk der ingen hjerne har, og tror at en SAAB er en 900 fra midt firserne, vel at mærke uden nogensinde at have prøvet den....
Dette er jo sørgeligt, når de nu tror at de selv ejer verdens fedeste vogn,,,,, en skoda (jeg har til gengæld prøvet mange skodaer... fin bil til pengene, lidt billig plast kvalitet) Der skal meget mere til end det. Vi manglede nok en ny Carllson på taget, for at støve imaget af. i tuner kredse er der respekt om SAABèr, dette har jeg tit oplevet, hvor der stod nogle store drenge nede foran pølsevognen og talte om biler, og man så nævnte SAAB, så blev der nikket, og kommet med tilkendegivelser. problemet er bare at de ikke er kunder for en SAAB. derimod en Seat cupra..... noget saab ikke ligefrem havde i salgskataloget...
SAAB manglede en rigtig storsellert, og det ville betyde at gå på kompromis, med kvalitet, for at lave noget billigt lort, (som chevrolet/suzuki) da man ikke havde navn, eller street respekt til at sælge en bil for dyrt (AUDI)
Man kunne også prøve at genopfinde bilen, men det krævede vist flere penge....
Mange liter vand er løbet under broen siden det begyndte at gå galt.... eller kunne det have gået anderledes ??? tjaee. det får vi nok aldrig at vide.
MVH. Sven T.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Johannesen
Sven mit indlæg går ikke så meget på hvad der havde været godt for SAAB hvis de havde haft uanede midler. Var det tilfældet, så skulle man ha skrottet hele lortet og startet på en frisk og der vil man så også ha fundet plads til en ny mikrovogn. Nej det er mere en nøgtern vurdering af hvad man var oppe imod i midten af 00´erne, ja faktisk siden GM overtog butikken. Man fattede ikke hvad man havde købt, man købte blot fordi man kunne og det var tilfældigvis SAAB som lige var til salg på tidspunktet hvor GM havde lidt mønter at bruge af. Sålænge GM ikke kunne blive enig med sig selv om SAAB var et luksus mærke eller ej, så skulle man ha fortsat ad den kurs der var udstukket fra 9000 tiden og som til dels fortsatte i OG9-5, nemlig med at lave en stor lækker øse til direktører, tandlæger og folk med lidt flere mønter til biler end gennemsnittet. For man havde alt andet lige ramt plet med design og køreregenskaber med ng9-3 og det tiltrak købere med lidt penge på lommen og som stod vaklede imellem Audi, passat og bmw. Modsat dig kender jeg flere som var ude at kigge på en sådan vogn og nogle af dem endte med at købe en og de havde ikke kørt SAAB før. Så min pointe er, at havde man taget sig sammen, så kunne man ha´ fået en storsællert ud af ng9-3, men det havde krævet en ny 9-5 og ikke en ny Punto eller Lupo. Det havde også krævet, at man var gået helhjertet luksusvejen og ikke kun halvhjertet som var tilfældet.
Et godt eksempel på min pointe er jo vores eget kære forum. Det er jo splittet som bare fanden i spørgsmålet om hvilke typer biler SAAB egentlig burde ha bygget. Nogle vil ha´ billige andre dyre, nogle vil ha små andre store. Så vores egen hjemlige skizofreni er vel i bund og grund en afspejling af, at vi alle blev kneppet af nogle amerikanere med storhedsvanvid.
Daniel Howe fra Detroitnews skrev i December måned om SAAB:
http://www.detroitnews.com/article/2011 ... nce-thrive
Ikke at der er noget nyt i det for os SAAB folk, men det er rart at andre har forstået budskabet også.
Et godt eksempel på min pointe er jo vores eget kære forum. Det er jo splittet som bare fanden i spørgsmålet om hvilke typer biler SAAB egentlig burde ha bygget. Nogle vil ha´ billige andre dyre, nogle vil ha små andre store. Så vores egen hjemlige skizofreni er vel i bund og grund en afspejling af, at vi alle blev kneppet af nogle amerikanere med storhedsvanvid.
Daniel Howe fra Detroitnews skrev i December måned om SAAB:
http://www.detroitnews.com/article/2011 ... nce-thrive
Ikke at der er noget nyt i det for os SAAB folk, men det er rart at andre har forstået budskabet også.
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- 07 BMW 535d Touring
- 97 Mercedes E50 AMG
SKD# 475
- slyngborg
- Kontakt:
Og9-5 har da været updated i snart 8 år, jo vidst er det en af de mest gennem testede biler i klasses, men at konkurrer på teknologi har den ikke kunne i laaaang tid.
SAAB døde på for lidt innovation og ny teknologi, samt konservatisme mod at få vendt skuden i den rigtige retning.
IMO skulle de have have lavet en totalt omstrukturering af virksomheden da de havde muligheden, fået nye folk ind med idéer og visioner. Man kan sagtens finde på noget nyt og bibeholde sjælen.
Mvh Slyngborg
Mener du Ng9-5 for så er det korrekt!svenT16 skrev: face it, de sidste 4 år har 9-5 været outdated.
.
Og9-5 har da været updated i snart 8 år, jo vidst er det en af de mest gennem testede biler i klasses, men at konkurrer på teknologi har den ikke kunne i laaaang tid.
SAAB døde på for lidt innovation og ny teknologi, samt konservatisme mod at få vendt skuden i den rigtige retning.
IMO skulle de have have lavet en totalt omstrukturering af virksomheden da de havde muligheden, fået nye folk ind med idéer og visioner. Man kan sagtens finde på noget nyt og bibeholde sjælen.
Mvh Slyngborg
1983 OG900 T8 Projekt!
2001 9-3 SE Cab
2001 9-3 SE Cab