Banner cycler

Kobling til 93ss

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

sikjaer
SAAB NET NYBEGYNDER

Kobling til 93ss

12. mar 2012, 12:58

Hej
Jeg har en 93 fra 2007 hvor koblingen er begyndt at skride mens jeg kører og træder godt på speederen. Det er en 1,8t med BSR trim og kun 220HK.
Så det er vel en ny kobling, så er der nogen her i forummet der kender en god mekaniker i det midtjyske som kan lave det til en fornuftig pris.

Er det noget der er set ofte når bilen har fået lidt trim, så dør koblingen hurtigt. Min gamle 95 kørte over km 200.000 uden problemer.

Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

Kobling til 93ss

12. mar 2012, 15:19

Hej,

Ja det er normalt på dem.. og hvis du søger lidt på det - f.eks. på engelske fora vil du se en hel masse tråde om dette. ( det er ikke gratis at tune ).
Mange har skiftet til en stærkere kobling ( der findes et indlæg her på siden om det - søg evt. efter det, måske for 4-5 måneder siden )..

Men rigtig mange har rapporteret at det blot har været "glas" problemet. Altså at koblingspladen ved en smule fedteri laver en glasagtig belægning på svinghjulet og dermed skrider relativt nemt.
Dette er der ligeledes mange som har løst ved ( EGET ANSVAR ) at brænde koblingen af..

Dvs. godt med omdrejninger og enten slippe koblingen så den "bider" sig godt ind og andre har brugt halv kobling + godt med gas til at få den brændt godt af.. Det er hårdt ved koblingen, men hvis alternativet er en ny alligevel mener flere jo at der ikke kan ske det vilde ved det.
Jeg er i øvrigt relativt sikkert på at selv på en SS benziner er kobling og svinghjul "par" - dvs. begge dele skal skiftes på samme tid.
Billede
sikjaer
SAAB NET NYBEGYNDER

Re: Kobling til 93ss

12. mar 2012, 18:45

Vels skrev:Hej,

Ja det er normalt på dem.. og hvis du søger lidt på det - f.eks. på engelske fora vil du se en hel masse tråde om dette. ( det er ikke gratis at tune ).
Mange har skiftet til en stærkere kobling ( der findes et indlæg her på siden om det - søg evt. efter det, måske for 4-5 måneder siden )..

Men rigtig mange har rapporteret at det blot har været "glas" problemet. Altså at koblingspladen ved en smule fedteri laver en glasagtig belægning på svinghjulet og dermed skrider relativt nemt.
Dette er der ligeledes mange som har løst ved ( EGET ANSVAR ) at brænde koblingen af..

Dvs. godt med omdrejninger og enten slippe koblingen så den "bider" sig godt ind og andre har brugt halv kobling + godt med gas til at få den brændt godt af.. Det er hårdt ved koblingen, men hvis alternativet er en ny alligevel mener flere jo at der ikke kan ske det vilde ved det.
Jeg er i øvrigt relativt sikkert på at selv på en SS benziner er kobling og svinghjul "par" - dvs. begge dele skal skiftes på samme tid.
Tak for svar.
Har fået en pris på kr. 12.000 for udskiftning af kobling fra en SAAB forhandler, fy for pokker :( Nogen der ved hvor det måske kan gøres billigere i det jyske?

Det du mener med at brænde glasset af er vel at give gas og så køre med koblingen halvt ude, altså køre langsomt med en fandens masse omdrejninger, men hvor længe?
jeg har ikke lige prøvet det her før, så jeg er ikke 100% på hvad du mener.
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

13. mar 2012, 22:03

Tilbage til "Projekt Forum"