Hej
Jeg har en SAAB 9000 Turbo, der er "født" med 170 hk.
Jeg fik den opgraderet hos en SAAB forhandler med magnetventil og ny org. styringsboks, der hedder:
SAAB AFM5 5CO1
Part No. 4660338
Ser. no. 242692 W837 4114-30
Jeg er ikke klar over om det er til 200 eller 225 hk - er der nogen der ved det?
Jeg fik Speedparts 3" udst. på for nogle år siden og det gjorde da en forskel.
Den har kørt helt perfekt indtil den begyndte med motorudsættere. I starten kunne den en sjælden gang gå i stå ved en lyskurv og startede straks igen. Det blev roligt værre og den kunne også gå ud under kørsel og når dette skete var det nlrmest uden motorbelastning og den kom umiddelbart igang igen. Problemet bliver værre og den kommer igang igen; men først efter flere startforsøg. Den har været på værksted mange gange uden der kunne findes noget. I efteråret kørte jeg ind til en SAAB forhandler mens der stod "motorfejl" og de mennte der skulle en ny magnetventil til. Det gik godt de første 14 dage..Jeg tror der er kommet en ny fejl til nu. Der er kommet en ny fjl jeg tror den kobler ud grundet for højt tryk. Kører med NGK BCPR 7 ES tændrør.
Hjælp ønskes meget
Hilsen OleB
SAAB 9000 Turbo Motorproblemer
Redaktør: Bestyrelsen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Part No. 4660338 er en 2,3T boks til 225Hk
Er det TCS på bilen ?
Er det TCS på bilen ?
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Jeg tror du har en blanding af drille ting.
Der sidder en tomgangsventil til regulering bypass luft rundt om butterfly gas spjældet.
Den skal helt sikkert renses:
http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... 85&lang=se
Renses med Addbell servicerens til tomgangssystemer.
Hvis ventilen ikke er ren og i top stand. Kan motoren falde ud med for omdrejninger.
Under alle omstændigheder ville jeg starte med ventilen, dernæst DI enheden.
Der ud over lyder det som om din DI kasette ikke er super længre.
Hvor gammel er krumtapssensoren ?
(dvs impuls giveren til DI systemet)
De driller også når de bliver gamle.
Der sidder en tomgangsventil til regulering bypass luft rundt om butterfly gas spjældet.
Den skal helt sikkert renses:
http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... 85&lang=se
Renses med Addbell servicerens til tomgangssystemer.
Hvis ventilen ikke er ren og i top stand. Kan motoren falde ud med for omdrejninger.
Under alle omstændigheder ville jeg starte med ventilen, dernæst DI enheden.
Der ud over lyder det som om din DI kasette ikke er super længre.
Hvor gammel er krumtapssensoren ?
(dvs impuls giveren til DI systemet)
De driller også når de bliver gamle.
- viking

Check engine kan være Lambda sensoren der er slidt og gammel.
Men at den falder ud er et typisk problem tomgangsventilen.Ventilen bliver fyldt med snask og slam.
Et sidste lille spg. hvor gammel er benzin pumpen der sidder i tanken. De bliver sjældent over 250 kkm gamle.
Så begynder de at fejle og kan ikke længre holde trykket..
Men få lige tjekket ventilen. Det er nemt og den skal under alle omstændigheder være ret og kampklar.
Ps. hvad sker der hvis du sætter den gamle 170 hk box på bilen ?
Men at den falder ud er et typisk problem tomgangsventilen.Ventilen bliver fyldt med snask og slam.
Et sidste lille spg. hvor gammel er benzin pumpen der sidder i tanken. De bliver sjældent over 250 kkm gamle.
Så begynder de at fejle og kan ikke længre holde trykket..
Men få lige tjekket ventilen. Det er nemt og den skal under alle omstændigheder være ret og kampklar.
Ps. hvad sker der hvis du sætter den gamle 170 hk box på bilen ?
- SGT
- SAAB-MANIAC
Når den også kan gå ud under kørsel tror jeg ikke at det er tomgangs ventilen
nærmere en løs forbindelse, evt et irret stik.
Og så kan jeg ikke se hvad magnet ventilen skulle have at gøre med motorens generelle stabilitet.
Men det er også svært at fejlsøge på en bil, når man ikke selv står med den.
Hvis ikke den kommer med en fejlkode, vil jeg tro det enten er en dårlig forbindelse eller fejl på ECU!
Hvis den magnet ventil du har fået monteret ikke er original, eller motoren "sovser" meget, kan ventilen hurtigt stå af ræset.
Og så kan jeg ikke se hvad magnet ventilen skulle have at gøre med motorens generelle stabilitet.
Men det er også svært at fejlsøge på en bil, når man ikke selv står med den.
Hvis ikke den kommer med en fejlkode, vil jeg tro det enten er en dårlig forbindelse eller fejl på ECU!
Hvis den magnet ventil du har fået monteret ikke er original, eller motoren "sovser" meget, kan ventilen hurtigt stå af ræset.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- sg
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Nu er jeg ikke helt stiv i 9k mere, men hvis du nu har en 225 hk boks er det fra en Manuel aero med mitsu td04 15T 6
Originalturboen i din bil er en garrett T25 lader. Normal procedure er at lade box og turbo passe sammen, mitsuen flowér noget mere så mappet er ikke helt korrekt. En 200 hk box passer til din T25 lader.
Det forklarer naturligvis ikke alle fejlene.
mvh SG
Originalturboen i din bil er en garrett T25 lader. Normal procedure er at lade box og turbo passe sammen, mitsuen flowér noget mere så mappet er ikke helt korrekt. En 200 hk box passer til din T25 lader.
Det forklarer naturligvis ikke alle fejlene.
mvh SG
- viking

Hvis den har kørt perfekt er det nok ikke boksen...
Tomgangs ventilen kan godt lukke såt meget for gassen at motoren dør.
Hvis den TCS kan det være gasspjælds potmeteret der giver problemer. De dør på 9k .
Tomgangs ventilen kan godt lukke såt meget for gassen at motoren dør.
Hvis den TCS kan det være gasspjælds potmeteret der giver problemer. De dør på 9k .
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Ellers er jeg på linie med SGT her. Det er ikke nemt at fejlsøge på mystiske problemer, når ikke man selv har bilen hos sig. Vi kan komme med en masse gætterier om det ene og det andet, hvilket i nogle tilfælde kun vil bidrage til endnu større forvirring, end den stakkels ejer er ramt af i forvejen. Dog vil jeg sige flg.:
* APC ventilen har intet med motorstabilitet at gøre. Kan højest give nogle ladetryksproblemer af en art.
* Har bemeldte SAAB værksted skiftet denne ventil på baggrund af en formodning? Du skriver "de mente, der skulle en ny magnetventil til". Hvad fik dem til at tro dette???
* Du nævner intet, om der er udlæst fejlkoder! Det undrer mig, da CHECK ENGINE var i live, da du gjorde din entré på værkstedet
* Hvor meget er der fejlsøgt ellers? Benzintryk, div. sensorer (herunder krumtap), tændrør og tændmodul etc.?
* Hvor befinder du dig rent geografisk? Måske du kan få en venlig og kompetent sjæl til at kigge nærmere på vognen for dig. Gerne én, der har nogle gode stumper at prøve med i fejlsøgningens hellige navn
Det andet er uholdbart at køre rundt med, synes jeg. Det er ikke, hvad man normalvis forstår ved at trille rundt i et ellers så prægtigt køretøj som det her!
Mvh.
Henrik
Det er naturligvis rigtigt, men i det her tilfælde må det betegnes som værende en (ubetydelig) detalje. Jeg har selv monteret en sådan Aero 225 boks på en MY95 CS uden at foretage andet. Den var i forvejen opgraderet fra sine normale 170 til 200 HK. Den kører aldeles problemfrit med seneste opsætning.Normal procedure er at lade box og turbo passe sammen, mitsuen flowér noget mere så mappet er ikke helt korrekt. En 200 hk box passer til din T25 lader.
Ellers er jeg på linie med SGT her. Det er ikke nemt at fejlsøge på mystiske problemer, når ikke man selv har bilen hos sig. Vi kan komme med en masse gætterier om det ene og det andet, hvilket i nogle tilfælde kun vil bidrage til endnu større forvirring, end den stakkels ejer er ramt af i forvejen. Dog vil jeg sige flg.:
* APC ventilen har intet med motorstabilitet at gøre. Kan højest give nogle ladetryksproblemer af en art.
* Har bemeldte SAAB værksted skiftet denne ventil på baggrund af en formodning? Du skriver "de mente, der skulle en ny magnetventil til". Hvad fik dem til at tro dette???
* Du nævner intet, om der er udlæst fejlkoder! Det undrer mig, da CHECK ENGINE var i live, da du gjorde din entré på værkstedet
* Hvor meget er der fejlsøgt ellers? Benzintryk, div. sensorer (herunder krumtap), tændrør og tændmodul etc.?
* Hvor befinder du dig rent geografisk? Måske du kan få en venlig og kompetent sjæl til at kigge nærmere på vognen for dig. Gerne én, der har nogle gode stumper at prøve med i fejlsøgningens hellige navn
Det andet er uholdbart at køre rundt med, synes jeg. Det er ikke, hvad man normalvis forstår ved at trille rundt i et ellers så prægtigt køretøj som det her!
Mvh.
Henrik
- OleB
- SAAB NET NYBEGYNDER
Hej
Tak for svar
Den har kørt perfekt i mange år efter opgraderingen. Årgang 1995 - 272.000 km - aut..
Den har ikke TCS - DI blev skiftet for flere år siden ( Fejl for en cyl.) Lambda sonde & benzinpumpen er aldrig skiftet.
Det er/har været et problem at det er periodisk fejl og at styringen ikke gemmer fejlkoder. Kun sidste gang kom den på værksted med "Check Engin" tændt. De testede i en time.
Hilsen
OleB
Tak for svar
Den har kørt perfekt i mange år efter opgraderingen. Årgang 1995 - 272.000 km - aut..
Den har ikke TCS - DI blev skiftet for flere år siden ( Fejl for en cyl.) Lambda sonde & benzinpumpen er aldrig skiftet.
Det er/har været et problem at det er periodisk fejl og at styringen ikke gemmer fejlkoder. Kun sidste gang kom den på værksted med "Check Engin" tændt. De testede i en time.
Hilsen
OleB
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Det lyder lidt som din krumtapsensor. Fin en der har en brugt du kan låne jeg kigger lige om jeg har en men tvivler .
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm