7. apr 2012, 19:55
hf-eco-power skrev:Nørj!!! hvor har en gang vask båret frugt
Ja mon ikke
hf-eco-power skrev:Skønt jeg har nedstirret de nyankomne billeder, kan jeg simpelthen ikke få øje på noget graverende nogen steder. Specielt hvad rust angår. Eneste malurt i bægeret er, at solen igennem disse snart 27 år har formået at falme indtrækket. Det kan man vel ikke øffe over!
Ja det stikke som en nål et hvis sted -
men med så store bagruder er der ikke meget at be for hvis man altså ikke havde haft et jalusi fra ny af.
Der er planer for at udbedre dette længere frem.
hf-eco-power skrev:Ellers ser det ekstremt nydeligt ud, gør det. Ja, bilen i sin helhed ser næsten helt jomfruelig ud. Eller lige som jeg forventede ud fra de første billeder og ikke mindst beskrivelsen. Det er sgu´ noget ved at kaste sig ud i, må jeg sige.
Ja det er lige min "kop the" - elsker nye projekter
hf-eco-power skrev:Ellers nydelige US Turbo fælge, du har der. Men er du helt sikker på, at bilen er født med sådanne? Det
kan den såmænd godt være, men ellers er det typisk en fælgtype, der suverænt hører hjemme på en...MY84! I min bog bør den have været med "Turbo 85" fælge i stedet. Eller "Sunburst", som de også kaldes
Jeg var også først inde på den linje med desse US fælge,men den tidlige ejer herr Haglund var vist god ven med folket inde på saab.
Burde man være når man byttede til ny bil hvert år
De lå i bilen og jeg havde ingen årsag til at betvivle hvad han fortalte da han trots alt er den person som har bestyret over bilen siden ny.
hf-eco-power skrev:Hvad angår farven har jeg forsket lidt i sagerne, uden dog at kunne komme med anden udlægning end denne: Omtalte kode 202 ER en Rosen Quarts metallic. Den anden, 129, kendes ikke, da alle farver i mine ældre brochurer (fra før MY87) alle til hobe har navne i stedet for farvekoder, så det er ingen hjælp her. Eneste forklaring, jeg kan give - og som du også selv er inde på - er en anderledes toning imellem disse to. Det har man også set i så mange andre tilfælde. En anden SAAB farve, nemlig den klassiske og efter min egen mening totalt smukke farve, Odoardogrå metal, findes i to typer, eller nuancer, nemlig med kode 158 og 204. Sidstnævnte havde vores gamle og nu afdøde 9000T fra 1/88. Reparationslakken er dog den samme til de to!
Nej det der er jo ikke første gang i saab's tid det er sket
hf-eco-power skrev:Hvor vidt er du iøvrigt kommet med at få vognen aftestet? Jeg tænker også på det udstyrsmæssige? Virker tingene, som de skal? Har maskinen været startet op pt.?
Vi kan hoppe lidt frem til den nervøse dag for opstart.......
Efter vask af bil var det så tid til en "fungerer det eller ikke" dag
Der var dog lige noget småt som skulle fikses inden.
Det her så ikke så godt ud:
Først da jeg så det troede jeg det var en kortslutning -
men det viste sig bare at være isoleringen der har givet efter for tidens tand.
Til alt held har man da sådan noget på lager:

Sådan
Så var det tid til bytte alt med tændningen
men så...........

Skulle jo gerne have henne til at vågne så let som bare muligt.
Ud på lager't igen
Sådan indtil videre:
Da hun som sagt ikke havde været startet på meget lang tid ville jeg ikke tage nogen chance for at noget skulle gå i stykker her.
Væk med det gamle luftfilter og i med et nyt.
Ud med den gamle olje og i med ny i motor/gearkasse.
Nyt oljefilter med en skvæt olje i.
Af med tændrør og ned med et par dråber olje i alle cyl.
Så lyfte ventilkåpen for at på den måde hælde ny olje over alt hvad der rør sig der under.
Der ved man jo aldrig hvad der venter en efter al den tid og de mange Km.....
Men se bare her:

Slet ikke så ille enda

Her ser man at det betaler sig at holde en god service på sin dyt
Bagefter køre runt med motor for hånd til jeg ser at det meste har fået den smørelse det skal have.
På med kåpen igen og så i med det nye batteri:
Med dette så et lille tjek på at alt er klart for første del af opstarten -
nemlig at få oljetrykket op med hjælp af startmotorn først.
Sikring til benzinpumpen borte
Drejer nøglen til første hak -
stereon starter,ingmar nordström med Just a Gigolo skråler ud af de gamle højtalere og lyset tænder - alt okey endnu.
Drejer nøglen et hak til -
tændning er på alle instrument vågner til liv og MV klikkede som den skal derude.
Ingen mærklige lyde og frem for alt ingen uønskede lugte.
Gæt engang om hjertet sidder oppe i halsen nu .......
Drejer så nøglen til det siste hak og startmotorn går igang -
efter en 12-14 omgange på startern slukker så endelig lampen
Ud og sætte sikringen på plads og ind i cockpittet igen.
Samme procedyrer om igen,men denne gang med den forskel at man også høre benzinpumpen komme til liv når starteren køre.
Efter små 5-6 omgange og der kommer liv i maskineriet som om det var igår der blev slukket ned
Det skal en saab til sådan noget
Jeg kan så efter den dag konstatere at tøsen er "still going strong" -
ingen skrammel fra kæden eller andre mislyde i motorn og frem for alt heller ingen overtryk i kølesystemet.
En lille tur på de små veje afslørede heller ingen defekter.
Gearkasse og kopling fungere superb,ingen vidrationer eller knæklyde fra drivaksler og slap man rettet gik hun fint lige ud af landevejen.
Men bremserne skal vi ikke snakke om -
puha da :saynomore
Udstyr og funktion:
Jo der var liv i alle elhejs,dog ville Højer frem ikke gå mere end 2-3 cm ned -
men der var liv i den
El-spejlene - funktion okey
C-lås - funktion okey
Soltaget - mekanisk men funktion på dette også okey og så er det tæt efter bilvask
Jeg må så konstatere at herr Haglund er et ærligt menneske -
bilen fungere som den skal mekanisk.
Bremserne kan man ikke laste ham for efter alle de år den har stået stille.
Med den dag til ende var det næsten lidt som at vinde på lotteriet.........
