Banner cycler

9K tomatgear, en god idé?

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

LGO
SUPER SAAB FREAK

17. maj 2012, 17:53

Hej, jeg lurer lidt på at anskaffe en donorbil til min 97er 9000 2,0t jubi.så man har lidt stumper ved hånden. Har bla. kig på en 2,3t aut. fra 95.

Da jeg er træt af at skulle "røre i suppen" med en gearstang så rumsterer tankerne på om man skulle gennemgå 2,3 motorer med aut. gear og smide det samlede orgel over. Den har gået 260.000km imod min egens 475.000km.

Spørgsmålet til forum er nu om det er forholdsvis nemt, dvs. kræver det indgreb i ledningsnet. osv, hvor "elektronisk" er sådan en aut. kasse fra 95? Og hvad er det egentlig for en tomatkasse, fabrikat? 4-trins ? Lock-up?

Nu slæber vi jo tit sydpå med 1600kg campingvogn på krogen, så lidt ekstra kræfter i 2,3eren vil jo også være fint, men er tomatgearet robust nok til det? En ekstra oliekøler måske?

Håber på lidt indspark....

9000 CSE 2.3 aut.225hk Jubilæum 1997
Buick Skylark V8 Custom Coupe 1968
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

17. maj 2012, 19:25

Der findes to voksen ting i livet der "fede"

Det ene foretages fortrinvist med en partner af det modsatte køn :mrgreen:

Det andet er en vel opsat Saab 9K 2,3 HTT med auto gear...

Så ja ja ja. , det er en god ide. Wow ja , en super ide..

En stage 2 trimmet 9k (ca 240 hk) gå lige i krybdryshjernen når den for lov til at trække igennem. Wow den trækker som en wild traktor på epo. og den kan holde til det.

Er det en fornuftig ide:

Hvis du er træt af at trampe koblings - legen og er lige glad med at bilen bliver en ca. 10 km/l bil +- for opførsel på pedalen og du elsker at cruise og godt kan li at trække en trailer eller cv, så helt klart ja.

Hvis du tænker meget over benz økonomien , så klart nej..... 9k auto kan virkelig drikke igennem...

Er det en realistisk ide:

Umm ja, der skal bygges en del om. Så husk en doner bil med afgangsaksler og det hele, da 9 k auto har en dele fælles med de andre højtydende 9 k modeller.

9k auto kassen er heldig vis en semi oldschool gearkasse, der ikke kræver den store pc styre box, men der skal ombygges meget, bla er instrumenteringen lidt anderledes for auto modeller, der ud over er det bla. Pedaler, gearstang gear ophæng, ecu, div oliekøler osv osv...

Kan ombygningenanbefales:

Kun hvis det kribler for at få et projekt , for der er mange ting der skal ordnes.

Selv ville jeg nok finden en anden fin 9k, bygget med autogear, da det er en klompleks opgave.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking

17. maj 2012, 20:35

Ja det er en 4 gears kasse fra tyske ZF.

Meeen de holder ikke evigt helt lige som den manuelle gearkasse.

Den har åbenbart rullet 250 kkm, og mange oplever at de holder ca. 250-300 kkm før de skal overhales.

Overhaling af en 9k ZF auto kasse, skal man ikke gøre det koster op til 20-25 kkr.

Der er del nye og næsten nye auto gearkasser rund omkring.

Så det at stoppe en temmelig brugt gearkasse ned i en bil der har kørt virkeligt langt.

Der skal du virkelig tænke dig om... Især hvis du vil have en drift sikker vogn der kan trække hele vognsætte syd over og hjem igen uden problemer....
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
LGO
SUPER SAAB FREAK

17. maj 2012, 21:37

Hmm, kunne da være man skulle supplere sex-livet lidt med en aut.-kasse så... :tihi

Havde nu selv tænk mig at lukke den op og kigge den lidt efter, hvor langt koblingspladerne har igen og sårn,,,,
Har selv reppet den slags på busser engang, men det er nu ved at være nogle år siden. Nu er man jo kontorius.. :?

Hvad er der lige anderledes ved instrumenteringen egentlig??
Brugeravatar
viking

17. maj 2012, 22:04

Instrumentet viser PRND321 og lyser efter hvilket gear den er i.

Sådanne noget amerikaner halløj...

Mht. Ledningsnet ? . Aner det ikke, så meget har jeg ikke gravet i 9k
Mon ikke HF-eco er super kyndig i forskellen mellem auto og håndgear.

Styreboksen med program er bla. er forskellige pga. Autogear ikke tåler så hårdt bundmoment....

Ud over det er auto kassen meget holdbar og robust....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Saaber
SAAB FREAK

18. maj 2012, 12:33

I min 9k'er ligger der stik og venter på en automatisk gearkasse. Mit indtryk er at Saab simpelthen lagde et komplet ledningsnet i alle 9k modellerne, i hvert fald i de senere årgange.

Mvh.

Henrik.
Saab 9000 cs 2.0i MY98
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

18. maj 2012, 16:00

250 på klokken lyder ikke skræmmende.
Ud rumster stangen, i med tomat kassen.
Min har rundet 350kkm. og går sweeet.
Den slæber nemt en autotrailer med bil på autobahn med fartpiloten til 90 kmt.
Her kører den omkring 10 på literen.
Uden trailer kører den ca 10 på literen.
Nu kommer overraskelsen så. til hverdag kører den under 10 da den fortrinsvis triller rundt i Århus.
Min har køler på kassen original.
Det troede jeg faktisk alle havde.
Husk at skifte olie tit, det kan de godt lide. :mrcool
ellers er det bare fed cruiser stil.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

18. maj 2012, 16:36

Hvis du skifter 2.0'eren med en 2.3'er, så skal det vel godkendes som kostruktiv ændring...Burde ikke være noget problem, da den bil allerede findes. Men måske noget andet skal skiftes (bremser?) for at gøre den helt magen til en 2.3'er.

Muligvis ikke noget problem, men kræver lidt ekstra arbejde.

Hvis 2.0 topdækslet og 2.3 topdækslet er teknisk ens, så kan du jo bare montere 2.0 dækslet i stedet. Det er der nok ingen, der tænker over.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
viking

19. maj 2012, 09:21

Er de egentligt en konstruktiv ændring. Eller en opboring ?

Den holder sig jo under 20 %.

Der er jo mange der har lagt en 17M i en tidl. 1,5 Saab V4. Det er der ingen der gør over..

Og ja. Behold bare det gamle 2,0 ventildæksel.:-)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

19. maj 2012, 12:29

LGO - god idé med en donorbil. Det kan anbefales :idea:

Om det så "er en god idé med automatgear...", er jeg ikke den rette til at svare på, da det i den grad er helt afhængig af, hvad du ønsker (og ikke ønsker). Til gengæld kan jeg supplere med flg.:

1) En 4-trins ZF kasse til 9000 er udstyret med split-torgue i 3. trin (60% mekanisk kraftoverføring) og 100% mek. kraftoverføring i 4. Ensbetydende med, at energitabet ikke er højere end i en tilsv. manuel bil = samme økonomi. I dette gear er udvekslingesforholdet at sammenligne med en ditto manuel´s 5. gear :!:

2) Bilen er helt korrekt meget nem at arbejde med i sådanne "ombygningssituationer", da det meste er præ-installeret ab fabrik, herunder ledningnettet. Ikke så meget pjat her. Sågar er fatningen, der holder pæren til automat-gearvælger-belysningen, P-R-N-D-3-2-1, at finde et sted dernede. Det er jo en SAAB 8)

3) Vær OBS! på, at du kommer til at skulle udskifte EDU modulet i instrumenteringen til anden type, hvis du vil have det helt 100%, da en sådan har digital gearvælgerindikering istedet for et "forbrugsmålerpeakmeter". Denne feature er nemlig i sådanne biler ren digitalt istedet. Ligesom de helt gamle 9000 turbo´er fra firserne, eksempelvis!

4) Naturligvis laver du en "konstruktiv ændring" ved denne operation. Særligt, når motorstørrelsen samtidigt forøges. Til gengæld er det fuldt lovligt, da du ikke vil overskride grænsen med 20% effektforøgelse. Din bil har 150 fra ny. +20% giver samlet 180 hk. En 2,3 lille "t" har 170. Derfor! Men for ikke at vække for megen - og unødig - opmærksomhed, så bevar dit nuv. topdæksel "2,0". De er ens allesammen fra og med MY94. Sågar fra 9-5 0g 9-3 op til den nye SS/SC.

5) Du kan roligt søsætte planerne. Kender én, der lige har lavet samme nummer på en 2,3i fra ´93, altså en ren transmissionskonvertering. Det var lige ud ad landevejen. Du bør gør det efterfølgende, som der også rådes til her ovenfor: Vær god ved kassen med regelmæssige olie- og filterskift og få den tilsluttet en oliekølerforanstaltning som foreskrevet. Din årgang har køleren hertil integreret i den ordinære motor-vand-køler. En sådan "overstørrelse" køler er lagervare her, hvis du kommer til at mangle. Om der findes en "Auxillary cooler" anes ikke. Det gør der givetvis til de varmere egne af kloden, kunne jeg levende forestille mig :roll:

... Lykke til med projektet. Det vil unægteligt give din bil et løft rent brugsmæssigt. Den bliver som en limo og er stærkt vanedannende (kan jeg forestille mig)

/Henrik
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

19. maj 2012, 15:20

Sæt 2.0 dækslet på, så er der ingen, der begynder at bore i det.

M.h.t. 20% reglen, så tror jeg at den er ændret for nogle år siden. Jeg overvejede nemlig at få min opskrevet med 20%, men så vidt jeg forstod, så er den mulighed fjernet for hjemmetunere. Skattevæsnet kommer ikke efter dig før mere end 20% effektforøgelse, men det gør færdelsstyrelsen, for ved konstruktive ændringer skal der som minimum laves godkendte emmisions-tests og støj tests. I praksis er det så dyrt og besværligt at hjemmetunere er afskrevet muligheden for at tune, men man kan købe godkendte kit til mange biler, der giver 20% ekstra uden skattesmæk. Kit leverandøren står så for de nødvendige godkendelser.

Det er sådan som jeg husker det, men jeg er ikke helt sikker.

Under alle omstændigheder er godkendelserne i orden, hvis du kan bevise at bilen bliver identisk med en anden typegodkendt bil.

Jeg bliver bare så træt ved tanken om at slås med offentlige kontorer :Idonno så jeg ville sgu nok bare smide 2.0 dækslet på og lade som ingenting. Men du kan jo undersøge sagen lidt. Hvis du relativt nemt kan få den indregistreret som en 2.3'er, så er der jo ikke fejet noget ind under gulvtæppet.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
LGO
SUPER SAAB FREAK

10. sep 2012, 21:45

Så kan jeg følge lidt op på denne tråd jeg startede for noget tid siden.

Jeg endte med at købe donorbilen til 3.200,- (hvor jeg så får de 1.750,- retur som skrotpræmie). Altså 1.450,- for en ordentlig r..fuld dele..... :)
Alene radioen der sad i den var pengene værd.. :shock:

I løbet af de sidste par måneder har jeg skilt den fulstændig ad og lagt de bevaringsværdige stumper på lager. Tilbage stod en helt nøgen karosse,
der var så let at jeg kunne køre den ud af garagen og ud i indkørslen på en sækkevogn, så skrotmanden kunne hente den dagen efter med en grab.
Man må sige at man lærer utroligt meget om hvordan ens bil er sat sammen, når man splitter en donor ad. Man kender nu hver en krog.

Som vinterprojekt er jeg ved at kigge på motoren som havde en defekt toppakning.
Jeg kom så til at tænke over om der er noget jeg senere skal være opmærksom på ved ilægningen:
-Er det samme styreboks i den gamle 2,0 LTT man. som en 2,3 LTT aut? Eller skal jeg flytte den over også?
-Hvis jeg flytter boksen, kommer jeg så i problemer med andet, feks centrallås, AC og fartpilot (som der ikke var i donoren)?? Eller
ligger det et helt andet sted?

Mvh Lars
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

10. sep 2012, 22:06

Jeg mener at du skal have boksen med over, fordi 2.3 modellen får noget mere benzin, ellers vil du måske brænde stemplerne.

Ved sku ikke om du løber ind i problemer med startspærre, hvis der er det på, du kan mulighvis nøjes med at skifte chipene i nøglen.
hanshenrik
SAAB NET NYBEGYNDER

6. nov 2012, 06:26

Du bedes stoppe med at spamme gamle tråde med din hjemmeside!
(Modereret af Rød9000turbo91)

Tilbage til "Tun og trim Forum"