Hej alle sammen
Jeg er efter en årrække vendt tilbage til at køre Saab 900 Turbo med stor glæde.
Indtil videre kan jeg næsten ikke få armene ned, da bilen har omkring 300 hk med opgraderet turbo og motorstyring - der er virkelig spark i den.
Men jeg er ikke ekspert på området omkring motorstyring og hvor meget ladetryk der skal køres med osv, og har heller ikke været inde over bilen da den blev lavet sådan.
Mit indlæg her går på, at jeg gerne vil have at min Saab skal "skånes" med henblik på at have den længere tid. Hvis motoren fint kan klare sådan som den lavet nu, så er det helt fint. Men jeg tænker om det kan være "sundt" at den yder så meget.
Er der nogen som kan give mig et par råd omrking hvad jeg skal være opmærksom på? Og kræver det speciel ekspertise at ændre på "chippen"?
På forhånd tak
mvh Hans
Højtydende 900 Turbo
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

Er det en Saab 900 fra den klassiske periode op til 1993 eller er det Opel 900 ?
De tidlige (kaldet OG900) der kan motoren godt holde til det, men gearkasse kan ikke...
Fra 94.kaldes de NG900. Her kan motor og gearkassen godt holde til det, men karossen kan ikke hådtere så vilde kræfter.
Hvad er der lavet ved motoren mht. tuning og stumper ?
De tidlige (kaldet OG900) der kan motoren godt holde til det, men gearkasse kan ikke...
Fra 94.kaldes de NG900. Her kan motor og gearkassen godt holde til det, men karossen kan ikke hådtere så vilde kræfter.
Hvad er der lavet ved motoren mht. tuning og stumper ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Ofte olie/filterskift (10.000km og selvfølgelig ordentlig olie) kør normalt i bilen når der ikke er BMW/Audi og andet der ypper kiv
, lad være med at køre motoren til max omdr. det er slet ikke nødvendigt Kør bilen blødt i lige efter opstart og inden stop, så holder den længest
Venlig hilsen
Claus
Venlig hilsen
Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Du skåner den ved at køre pænt. Så slides den ikke mere end hvis den ikke var tunet.
Når du så alligevel vil give den klø, så gør det når den er varm.
Fornuftig olie plejer også at være et af husrådene.
Hvis det er en OG900, så få gearkasen forstærket (hvis ikke den er det) og hold momentet under 350-370Nm.
Når du så alligevel vil give den klø, så gør det når den er varm.
Fornuftig olie plejer også at være et af husrådene.
Hvis det er en OG900, så få gearkasen forstærket (hvis ikke den er det) og hold momentet under 350-370Nm.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- Hans-kb
- SAAB NET NYBEGYNDER
Jeg har tænkt mig at køre den pænt, indtil der er folk der laver flabede overhalinger med resonans fra deres subwoofere... så skal de se bagenden af en svensker skal de...
Efter lidt tids søgen her på siden, fandt jeg sjovt nok en hel del oplysninger om bilen gennem indlæg fra forrige ejer, der har gjort rigeligt brug af de mange entutiaster her på siden. Det hjælper mig en hel del i overblikket over hvad der er skiftet og hvornår.
Bilen har været på rullefelt, og målte dengang 367 hk. Jeg tror ikke den køre med helt samme tryk nu, men der er en Garret GT2871R monteret, andre dyser, kobling, intercooler, luftfilter mm.
Jeg har tænkt mig at køre den pænt, indtil der er folk der laver flabede overhalinger med resonans fra deres subwoofere... så skal de se bagenden af en svensker skal de...
Efter lidt tids søgen her på siden, fandt jeg sjovt nok en hel del oplysninger om bilen gennem indlæg fra forrige ejer, der har gjort rigeligt brug af de mange entutiaster her på siden. Det hjælper mig en hel del i overblikket over hvad der er skiftet og hvornår.
Bilen har været på rullefelt, og målte dengang 367 hk. Jeg tror ikke den køre med helt samme tryk nu, men der er en Garret GT2871R monteret, andre dyser, kobling, intercooler, luftfilter mm.
- Nicolai
Hmm.....vi mangler stadig at få at vide om det er en OG900 eller en NG900? Det lyder næsten usandsynligt at det skulle være en OG900, medmindre der sidder en kokillestøbt Eriksson gearkasse på den. Men alt kan jo lade sig gøre.....
Hvis det er en sort NG900 Turbo kunne det godt være mine forældres den gamle. Den blev trimmet ganske alvorligt da de solgte den.
Så - lidt mere info ville være super!
Mvh Nicolai
Hvis det er en sort NG900 Turbo kunne det godt være mine forældres den gamle. Den blev trimmet ganske alvorligt da de solgte den.
Så - lidt mere info ville være super!
Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
900 Aero LPT 1993
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Arr den så kender vi jo dyret. Blev den ikke lavet om til 2,3 liter ?
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- Hans-kb
- SAAB NET NYBEGYNDER
Det skal jeg ikke kunne sige :/ det var meget sparsomt hvad jeg fik af informationer. Jeg har købt den hos en forhandler, og altså ikke af forrige ejer.
Så lige nu forsøger jeg at grave så meget info frem på bilen som muligt, og har da kunne læse mig frem til det meste af hvad der er blevet skiftet. Men det med 2.3 ved jeg intet om...
Så lige nu forsøger jeg at grave så meget info frem på bilen som muligt, og har da kunne læse mig frem til det meste af hvad der er blevet skiftet. Men det med 2.3 ved jeg intet om...
- Nicolai
Ok, det er da sjovt at den stadig kører rundt derude 
Det er en dejlig bil, og mine forældre passede rigtig godt på den i sin tid. Men der er jo nok ikke andet end karossen tilbage fra dengang......
Motor og drivline er rigtig stærke på den model, så det skal sikkert nok holde. B204 og B234 motorerne fra den periode er stadig det stærkeste der er bygget af Saab.
Det er en dejlig bil, og mine forældre passede rigtig godt på den i sin tid. Men der er jo nok ikke andet end karossen tilbage fra dengang......
Motor og drivline er rigtig stærke på den model, så det skal sikkert nok holde. B204 og B234 motorerne fra den periode er stadig det stærkeste der er bygget af Saab.
9-3X TTID4 180HK 2011
900 Aero LPT 1993
900 Aero LPT 1993
- Hans-kb
- SAAB NET NYBEGYNDER
Nicolai, selvom det måske virker længe siden at dine forældre havde den, så har den kun kørt 20.000 km siden da. Den har ikke kørt mange km de sidste par år. Ved syn i 2008 havde den kørt 190, og nu har den gået 216. Med det udgangspunkt har den jo ikke kørt længe med de respektive opgraderinger i motoren.
Så jeg håber da der er lift gode stunder i den endnu
Min intentioner er at passe godt på den, samtidig med at den skal være sjov at køre i.
Hvis der er nogen herinde der kan fortælle andre spændende ting om den, som kunne have relevans for mig, er i meget velkomne til at byde ind!
Så jeg håber da der er lift gode stunder i den endnu
Hvis der er nogen herinde der kan fortælle andre spændende ting om den, som kunne have relevans for mig, er i meget velkomne til at byde ind!
- viking

NG900 kan mekanisk godt holde til så meget, men er der gjort noget ved karossen ?
For karossen har enorme problemer med at håndtere de vilde kræfter...
Der skal god nok strammes mange steder....
Hvad er der lave ?
For karossen har enorme problemer med at håndtere de vilde kræfter...
Der skal god nok strammes mange steder....
Hvad er der lave ?
Only young once, immature for ever.
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Hans-kb
- SAAB NET NYBEGYNDER
Mht. karossen, så er det ikke standard undervogn den kører med. Den er lidt hårderde og sænket.
Info på bilens opgraderinger (hvad jeg ved indtil videre):
Åben Luftfilter og anden speciel insugning
GT2871R Turbo
Viggen Intercooler
BOV, Bruno Hansen
630cc dyse
Forstærket Viggen kobling
Og bokstunet af "Daniel" - (Daniel Fischer?)
Info på bilens opgraderinger (hvad jeg ved indtil videre):
Åben Luftfilter og anden speciel insugning
GT2871R Turbo
Viggen Intercooler
BOV, Bruno Hansen
630cc dyse
Forstærket Viggen kobling
Og bokstunet af "Daniel" - (Daniel Fischer?)
- viking

De mange HK kræver også kraftig afstivning agter og i front samt tårnstiver.polybøsninger.ellers er den som en vild orm på vejen...
De kan kaste sig fra side til side når gassen trampes i bund og holdes nede hele vejen fra 0-250kmt
MEN mon ikke den har fået en det goddies...
Ellers er der julegave ønsker:
http://www.abbottracing.net/category.php?id_category=35
http://www.abbottracing.net/category.ph ... ory=35&p=3
De kan kaste sig fra side til side når gassen trampes i bund og holdes nede hele vejen fra 0-250kmt
MEN mon ikke den har fået en det goddies...
Ellers er der julegave ønsker:
http://www.abbottracing.net/category.php?id_category=35
http://www.abbottracing.net/category.ph ... ory=35&p=3
- Hans-kb
- SAAB NET NYBEGYNDER
Som sagt er min intention ikke at den skal køres hårdt, så den bliver nok ikke opgraderet mere end den allerede er
Selvom det er fristende grej du linker!
Men synes det er rigtig fedt, at den har et så anonymt look, samtidig med at være så hurtig! Politiet bider i hvert fald ikke på den, fandt jeg ud af idag !... :S
Men synes det er rigtig fedt, at den har et så anonymt look, samtidig med at være så hurtig! Politiet bider i hvert fald ikke på den, fandt jeg ud af idag !... :S
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Den flyttede sig rigtigt fint, jeg rodede en del med den.
Mener Jesper selv mappede en lille smule på den til sidst også...
/Daniel
Den flyttede sig rigtigt fint, jeg rodede en del med den.
Mener Jesper selv mappede en lille smule på den til sidst også...
/Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- LarsJ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Det er klart at anbefale et sådant beslag hvis den ikke allerede har det.
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=144
Rack Brace Kit (andre steder hedder det steering rack clamp brace kit.
Du kan mærke hvis den ikke har det på, fordi så kører du mildest talt i gryften ved bundgas, hvis du ikke holder godt fat i rattet.
led efter noget uoriginalt i motorrummet, helt oppe ved passager sædet, mellem forhjul og bagpladen.
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=144
Rack Brace Kit (andre steder hedder det steering rack clamp brace kit.
Du kan mærke hvis den ikke har det på, fordi så kører du mildest talt i gryften ved bundgas, hvis du ikke holder godt fat i rattet.
led efter noget uoriginalt i motorrummet, helt oppe ved passager sædet, mellem forhjul og bagpladen.
- Hans-kb
- SAAB NET NYBEGYNDER
Daniel: Ja jeg er også ret sikker på du har været inde over den. Den er fortsat meget pæn og kører rigtig godt. Men jeg snakkede med din bror tidligere idag, ang. fuel-cut ved tryk omkring 1,5 - 1,6 bar. Han mente at det var pga. af vejret at den tog for højt tryk, hvilket jeg håber det kun er.
Lars: Ja det skal jeg da lige ha tjekket efter! og i og i tilfælde af mangel evt. have monteret.
Lars: Ja det skal jeg da lige ha tjekket efter! og i og i tilfælde af mangel evt. have monteret.
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kan klart anbefale Abbott Racings 9-3 Rack Clamp.
Den indgår i deres "VIGGEN RESCUE KIT", som er en samlet løsning på 9-3'erens lidt slaskede forvogn. Jeg har monteret sættet.
Anbefales på det varmeste.
Kombinér gerne med Abbott's krængningsstabilisator bag.
Efter disse ændringer kører 9-3'en langt mere præcist og skarpt.
SAAB hilsen Ole
Kan klart anbefale Abbott Racings 9-3 Rack Clamp.
Den indgår i deres "VIGGEN RESCUE KIT", som er en samlet løsning på 9-3'erens lidt slaskede forvogn. Jeg har monteret sættet.
Kombinér gerne med Abbott's krængningsstabilisator bag.
Efter disse ændringer kører 9-3'en langt mere præcist og skarpt.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Cab 2,0T Hirsch+
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+ (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+ (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)