Hej
Så er det mig igen
Min svigersøn og jeg har ordnet bremser på min Saab tt 96 fra 1965. Bremserne foran er renset, og bag er der skiftet slanger, hjulcylindre og bremsebakker.
Vi har herefter luftet bremsesystemet ud mange gange, og bremsevædsken løber fint igennem, men vi oplever stadig, at bremsepedalen kan trykkes langt ned, før der kommer modstand og ved fortsat tryk på pedalen, ryger den langsomt helt i bund.
Vi synes faktisk, at den bremser dårligere, end før vi skiftede delene.
Er der nogen, der har et bud på, hvad der er galt, og hvad vi skal gøre?
Udluftning af bremser?
Redaktør: Bestyrelsen
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Harild.
O-ringene i hovedcylinderen har det med at blive utætte, så bremsevæsken siver. Det kan opleves som bremsepadalen langsomt kan trykkes i bund. Normalt dog kun delvist, da systemet er i 2 kredse over kryds.
Da jeg havde min SAAB 2T 1965 kunne man købe et pakningssæt - Lockheed - til få penge , men det er måske ikke længere muligt Som jeg husker det, var den rep., som var ret let at udføre.
Måske lidt hjælp
SAAB hilsen Ole
O-ringene i hovedcylinderen har det med at blive utætte, så bremsevæsken siver. Det kan opleves som bremsepadalen langsomt kan trykkes i bund. Normalt dog kun delvist, da systemet er i 2 kredse over kryds.
Da jeg havde min SAAB 2T 1965 kunne man købe et pakningssæt - Lockheed - til få penge , men det er måske ikke længere muligt Som jeg husker det, var den rep., som var ret let at udføre.
Måske lidt hjælp
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Harild
Jeg er ret sikker på Viggen har ret i, det er hovedcylinderen der er blevet utæt i O-ringene. Problemet er, når man lufter bremser ud på en "gammel" bil kommer stemplet i hoved cylinderen ud over sit normale vandrings område, hvorved O-ringene kan blive utætte, måske kan der også være noget rustdannelse som ødelægger O-ringene i yderpunltet (bremsevædske suger jo vand). Så du kommer nok til at kigge på hovedcylinderen, den er dog ret nem at have med at gøre
Venlig hilsen og god arbejdslyst
Claus
Jeg er ret sikker på Viggen har ret i, det er hovedcylinderen der er blevet utæt i O-ringene. Problemet er, når man lufter bremser ud på en "gammel" bil kommer stemplet i hoved cylinderen ud over sit normale vandrings område, hvorved O-ringene kan blive utætte, måske kan der også være noget rustdannelse som ødelægger O-ringene i yderpunltet (bremsevædske suger jo vand). Så du kommer nok til at kigge på hovedcylinderen, den er dog ret nem at have med at gøre
Venlig hilsen og god arbejdslyst
Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej,
Det du skiver "men vi oplever stadig, at bremsepedalen kan trykkes langt ned, før der kommer modstand" kan tyde på at udluftningen ikke er helt ok.
Hvis du ikke har prøvet at udlufte med tryk, så prøv det, kan evt. fjerne den sidste luftlomme.
Jeg har en speciel prop så jeg kan sætte lidt overtryk på ekspansionsbeholderen, så går udluftningen meget lettere.
Det hjælper selvfølgelig ikke hvis hovedcylinderen er utæt !!!
/Peter
Det du skiver "men vi oplever stadig, at bremsepedalen kan trykkes langt ned, før der kommer modstand" kan tyde på at udluftningen ikke er helt ok.
Hvis du ikke har prøvet at udlufte med tryk, så prøv det, kan evt. fjerne den sidste luftlomme.
Jeg har en speciel prop så jeg kan sætte lidt overtryk på ekspansionsbeholderen, så går udluftningen meget lettere.
Det hjælper selvfølgelig ikke hvis hovedcylinderen er utæt !!!
/Peter
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
- Det tegner ikke godt.
Det er en gammel bil, og bremsepedalen er sikkert blevet trådt længere ned end sit normale vandringsområde. Så kan der ganske vel sidde et tæresår, som har revet gummistemplerne.
Jeg har ja-hatten på, men vær klar til at gribe efter læderet, for en anden hovercylinder.
Når man lufter en gammel bil, lægges en planke under pedalen, så pedalen bliver i sit normale vandringsområde under luftningen.
Det er en gammel bil, og bremsepedalen er sikkert blevet trådt længere ned end sit normale vandringsområde. Så kan der ganske vel sidde et tæresår, som har revet gummistemplerne.
Jeg har ja-hatten på, men vær klar til at gribe efter læderet, for en anden hovercylinder.
Når man lufter en gammel bil, lægges en planke under pedalen, så pedalen bliver i sit normale vandringsområde under luftningen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262