Banner cycler

Sporstyring i 9-3 OG

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

lasse_km
SAAB NET NYBEGYNDER

Sporstyring i 9-3 OG

23. apr 2013, 08:34

Hej.

Jeg har en 9-3 OG fra 2001 der styrer meget efter spor i vejen. Selv små spor!
Den er monteret med 215/45/17 dæk på fælge bilen var født med.
Den sporstyrer ikke nær så meget på mine 16" vinterdæk.

Er der nogen der har oplevet noget lignende eller har en løsning på problemet?

Mvh
Lasse :)

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

23. apr 2013, 09:02

Jeg har kørt i SAAB 96 totakt med kantskuldrede diagonaldæk. Man blev formeligt smidt sideværts, når man krydsede langsgående hvide striber på vejen. Fænomenet forsvandt helt med rundskuldrede radialdæk.. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

23. apr 2013, 10:04

Det er desværre en del af og9-3´erens natur at den er ikke er særlig retningsstabil, og gladeligt ruller i små spor på vejen.
Det er hvad der kommer ud af at bruge en Opel Vectra undervogn :roll:
Jeg mærker det specielt tydeligt på min 9-3 nu hvor min og900 også er på gaden - for den kører nemlig ALTID ligeud og er stabil som en klippe!
Så her er evolutionen desværre gået den forkerte vej i Saabs udvikling - men det er en helt anden snak.
Kan man gøre noget ved det? Ja, du kan montere polybøsninger i bærearmene, og så skulle et rack clamp & brace kit også hjælpe rigtig meget på problemet. Muligvis vil moderat sænkning også få den til at opføre sig pænere.
Det er rigtig ærgerligt at undervognen ikke matcher bilens øvrige kvalitet - men med ovenstående tips tror jeg du vil komme langt.
Selvfølgelig kan sporingen også være helt ude i skoven, det skal du naturligvis tjekke først.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

23. apr 2013, 10:36

Ja, der var jo en årsag til at SAAB brugte samme forvogn i deres biler fra 1956 til '93.
Det var at den var bedre end i de allerfleste andre folks børns biler.

Fiat og Lancia ville ikke være med til dette dyre pjat på 9000, og da slet ikke GM, da de kom og kastede grus i maskineriet, og smed skibsføreren ud fra broen.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

23. apr 2013, 16:15

Højt lufttryk i dækket, kan medføre at bilen ligger uroligt og har en tendens til at over reagere.
Det gjorde min, da jeg fylde 3 bar luft i mine nye sommer dæk, som jeg blev anbefalet.

Syntes ikke selv jeg har sådan et problem ved normal tryk, hverken med vinter 16" og sommer 18" hjul.
Kom fra en lettere slidt (300.000km) og900 og syntes da ikke og9-3 (nuværende bil) er ringere på det punkt.

Prøv at kik efter bøsningerne nr 1
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 48&car=900
Har lige skiftet mine, det gav mindre blæver i forenden, dog ikke mærkbar forskel vedrørende retningstabilitet, men måske når de første rigtigt er dårlige.
Brugeravatar
eckhart
EXTREME SAAB FREAK

23. apr 2013, 20:11

Min ng900 cab havde lidt samme problem, dog ikke så markant som du beskriver det synes jeg. Jeg har skiftet hovedparten af bøsningerne (1, 2, 3 og 5 på linket i LarsJ's indlæg) til powerflex og det synes jeg hjalp gevaldigt på forvognen og også på tendensen til sporstyring. Mangler selv at få skiftet bøsningerne på krængningsstabilisatoren (4) og på servostangen (6 og 7) inden forvognen er "færdig" på det område. Kører iøvrigt med samme dækmontering.

Carsten
Nuværende:
SAAB 9-5 2,3t vector aut (M02)
SAAB ng900 cab 2,5 V6 (M95)

Tidligere:
SAAB 9000 CC 2,3T aut. (M91)
SAAB 900 T8 (M83) opgraderet til T16 med motor mm. fra M93
SAAB 99 GL (M77)
SAAB 900 T8 (M84)
lasse_km
SAAB NET NYBEGYNDER

23. apr 2013, 21:05

Tak for de fine svar. Jeg vil se på bøsningerne og evt. få den sporet. :)
Brugeravatar
Bamse
SAAB FREAK

23. apr 2013, 21:17

Nicolai skrev:Det er desværre en del af og9-3´erens natur at den er ikke er særlig retningsstabil, og gladeligt ruller i små spor på vejen.
Jeg mærker det specielt tydeligt på min 9-3 nu hvor min og900 også er på gaden - for den kører nemlig ALTID ligeud og er stabil som en klippe!
Så her er evolutionen desværre gået den forkerte vej i Saabs udvikling - men det er en helt anden snak.
Kan man gøre noget ved det? Ja, du kan montere polybøsninger i bærearmene, og så skulle et rack clamp & brace kit også hjælpe rigtig meget på problemet. Muligvis vil moderat sænkning også få den til at opføre sig pænere.
Det er rigtig ærgerligt at undervognen ikke matcher bilens øvrige kvalitet - men med ovenstående tips tror jeg du vil komme langt.
Selvfølgelig kan sporingen også være helt ude i skoven, det skal du naturligvis tjekke først.

Mvh Nicolai
polybøsninger i bærearmene, mener du hermed også de bagerste (saab siger mine er slidte og at de bør skiftes .men at det vil koste en bondegård på grund af tiden.hele bagbroen skal af hvordan hænger det sammen
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

23. apr 2013, 22:06

Mig bekendt er det primært bøsningerne i de forreste bærearme der har betydning for styreegenskaberne på denne model, men hvis de bagerste er færdige bidrager det naturligvis til det samlede billede. Jeg har engang kørt en og900 med nedslidte bøsninger i bagenden, det var som at styre en færge med en pagaj :-(
Hvor meget der skal til for at skifte de bagerste på og9-3 er jeg ikke bekendt med, men de forreste er et overkommeligt arbejde.
Hvor langt har bilen kørt? Nedslidte standardbøsninger er ofte først et problem efter maaaange kilometer.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

24. apr 2013, 10:44

Bamse skrev:
Nicolai skrev:Det er desværre en del af og9-3´erens natur at den er ikke er særlig retningsstabil, og gladeligt ruller i små spor på vejen.

Mvh Nicolai
polybøsninger i bærearmene, mener du hermed også de bagerste (saab siger mine er slidte og at de bør skiftes .men at det vil koste en bondegård på grund af tiden.hele bagbroen skal af hvordan hænger det sammen
Bøsningerne til bagbroen har betydning for retningsstabiliteten, hvis de er bøsningerne er slidte så bliver baghjulene som hjulene på en indkøbsvogn dvs. din retningsstabilitet bliver mindsket.

Man kan godt skifte bøsningern selv. Ja bagbroen skal af og bremseslangerne skal af for at få bagbroen af. Det tager lidt tid også er det ikke være.

MVH Rune
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
Bamse
SAAB FREAK

24. apr 2013, 21:38

RuneTonnesen skrev:
Bamse skrev:

Mvh Nicolai
Bøsningerne til bagbroen har betydning for retningsstabiliteten, hvis de er bøsningerne er slidte så bliver baghjulene som hjulene på en indkøbsvogn dvs. din retningsstabilitet bliver mindsket.

Man kan godt skifte bøsningern selv. Ja bagbroen skal af og bremseslangerne skal af for at få bagbroen af. Det tager lidt tid også er det ikke være.

MVH Rune
hey igen nicolai hvad er det præcis for bøsninger man skal skifte Bamse
Brugeravatar
RuneTonnesen

24. apr 2013, 22:25

Der er forskellige bøsninger der kan skiftes.
Billede
Bøsning nr 1 og 2 er gode at få skiftet, hvis det stadig er de originale bærearme, der sidder på.
Bøsning nr 3 er ikke nødvendig at skifte medmindre, den er i stykker. Standard bøsningen er hård nok. http://trolltuner.com/?p=407
Bøsning nr 4 er sjældent i stykker og bør kun skiftes, hvis den er gået i stykker
Bøsning nr 5 er der ikke grund til at skifte, i hvert fald ikke som det første
Bøsning nr 6 eller 7 (afhængig af årgang) kan være en rigtig god ide at skifte alternativt en klampe med triangulering
Bøsning nr 8 kan være en god ide at skifte, specielt hvis den er slidt. Hvis den er slidt så ryger retningsstabiliteten fordi bagvognen vrider sig i forhold til forvognen.
Manglende retningsstabilitet kan også skyldes at bøsningen i inderste styrestang er slidt, de kan skiftes http://trolltuner.com/?p=61 , alternativt to nye styrestænger, men så risikerer du at den skal spores igen.
Brugeravatar
Bamse
SAAB FREAK

24. apr 2013, 23:26

RuneTonnesen skrev:Der er forskellige bøsninger der kan skiftes.
Billede
Bøsning nr 1 og 2 er gode at få skiftet, hvis det stadig er de originale bærearme, der sidder på.
Bøsning nr 3 er ikke nødvendig at skifte medmindre, den er i stykker. Standard bøsningen er hård nok. http://trolltuner.com/?p=407
Bøsning nr 4 er sjældent i stykker og bør kun skiftes, hvis den er gået i stykker
Bøsning nr 5 er der ikke grund til at skifte, i hvert fald ikke som det første
Bøsning nr 6 eller 7 (afhængig af årgang) kan være en rigtig god ide at skifte alternativt en klampe med triangulering
Bøsning nr 8 kan være en god ide at skifte, specielt hvis den er slidt. Hvis den er slidt så ryger retningsstabiliteten fordi bagvognen vrider sig i forhold til forvognen.
Manglende retningsstabilitet kan også skyldes at bøsningen i inderste styrestang er slidt, de kan skiftes http://trolltuner.com/?p=61 , alternativt to nye styrestænger, men så risikerer du at den skal spores igen.
nu er min bil en 9,5 fra 99 men er det samme som skal skiftes
Brugeravatar
RuneTonnesen

25. apr 2013, 12:34

På en 9-5 er undervognen lidt anderledes. Jeg har ikke en 9-5

Billede
Hvis det er bøsningerne i bagvognen, så er det her vist hvordan det gøres.
http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/

Tilbage til "Tun og trim Forum"