Banner cycler

Noob tune

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Pede
SAAB NET NYBEGYNDER

Noob tune

22. maj 2013, 15:18

Hej Saab-eksperter,

Er der nogen, der har erfaring med noobtune? Ifølge flere brugere på uksaabs ved han, hvad han laver. Og det er væsentligt billigere end professionelle tuningselskaber. På den anden side er det et privat projekt, han driver ud fra egen interesse, så der er ikke nogen garantier osv.

Men er der nogen, der har prøvet det, eller kender nogen, der kender nogen?

Brugeravatar
Ghettoadam
SUPER SAAB FREAK

Noob tune

22. maj 2013, 18:52

Jeg vil hellere vælge Maptun, BSR eller Hirsh. Der er nogle gode rabatter at hente ved maptun og hirsh og det er gennemprøvet produkter.
Saab 9-3 2.0t 2001
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

22. maj 2013, 19:59

Det kommer vel i høj grad an på hvad han laver og hvordan.... alle kan jo skrue på lade trykket men ikke alle får benzin og tændning med såfremt man vil gør det rigtigt :)

Meget afhængigt af hvad/hvilken bil der skal tunes ville jeg nok overveje hvad jeg ville men bestemt, han kan sagtens være super kompetent, har ikke prøvet ham selv :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
trolden
SUPER SAAB FREAK

22. maj 2013, 20:40

kender ikke manden men Noob er slang for nybegynder eller en der ikke ved hvad han gør.

Ville nok også vælge et anerkendt tun med garanti.
Rasmus Bro
9-5 2,0 Hirsch estate 2008
9-5 2,0t SE estate 1999 SOLGT
Pede
SAAB NET NYBEGYNDER

23. maj 2013, 11:36

Tak for svarene.

Ærgeligt, at der tilsyneladende ikke er nogen, der har konkrete erfaringer med noob tune (jeg er i øvrigt overbevist om, at det er et ironisk navn og ikke hentyder til, at han selv synes, at han er en noob til at tune :) )

Jeg har i øvrigt godt set, at der er rabat på Hirsch og Maptun, men det er desværre for biler af ældre årgang end min egen. Så det hjælper mig ikke så meget - ellers ville jeg nok have snuppet en af dem.

(jeg synes egentlig, at 5000-10000 kr. for software er en lidt høj pris)
Brugeravatar
AndersF
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

23. maj 2013, 11:52

Hej Pede

Maptun Stage 1 koster en 6000-6500 kr hos MapTun Danmark :-) det kører bare kanon og de har 120 % styr på det
Mvh Anders Frantsen

Medlemsnummer 776

2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4

270 HK / 380 NM
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

23. maj 2013, 22:57

Hvilket også er en hulens masse penge. Det er jo kun et stykke software. Sprænger din motor i luften tror jeg da ikke de kommer og ligger en ny i. De har da helt sikkert en forklaring på hvorfor det ikke er deres skyld. Så garanti er der jo heller ikke så meget af.
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Nissan Terrano 2,7 TDI 1998
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

23. maj 2013, 23:02

Mår man tuner så bortfaldet alt garanti . Bare ikke ved hirs . Hvilken bil er der snak om
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
gine
SAAB FREAK

23. maj 2013, 23:56

Hvilket også er en hulens masse penge. Det er jo kun et stykke software. Sprænger din motor i luften tror jeg da ikke de kommer og ligger en ny i. De har da helt sikkert en forklaring på hvorfor det ikke er deres skyld. Så garanti er der jo heller ikke så meget af.

Den syntes jeg lige du skal forklarer lidt nærmerer hvad du mener. Der er da stor forskel om det er et anderkendt firma der tuner eller en båtnakke der gemmer sig bag et mærkeligt navn. Der er jo folk der har brugt tid på at udvikle softwaren. Men her i Danmark gælder det om at det skal være billigt og hvis det ikke virker brokker vi os bare og sviner folk til. Du kan da få garanti på alt, men det koster bare en del mere.
Jeg ved godt hvad tun jeg vil vælge.

Mvh
Gine
Brugeravatar
AndersF
Kontakt:

24. maj 2013, 02:07

Nu er det jo ikke at vold-tune nogen motor vi snakker om her Usthomsen, vi snakker om at få en motor til at yde det, den er dimensioneret til fra fabrikken af, en B207 er en B207, det samme med en B205, det er ladetrykket der bliver skruet op til højtryk og det leverer Saab jo bilerne med fra fabrikken af også :-)

Din bil skal jo selvsagt være vedligeholdt for at du ikke ødelægger noget, men den ødelægger jo også sig selv ved daglig kørsel hvis den ikke er vedligeholdt.

Voldtuning som du ser folk inde på Bilgalleri med ders chiptuning på deres Audi A4 1.8t'ere hvor de får en stygt underdimensioneret motor og turbo til at yde langt mere end de kan holde til er en helt anden sag end et MapTun stage 1 - Eller et Hirsch trim :-)
Mvh Anders Frantsen

Medlemsnummer 776

2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4

270 HK / 380 NM
Pede
SAAB NET NYBEGYNDER

25. maj 2013, 10:16

Jeg har i øvrigt søgt en del på nettet, men kan ikke finde svar på følgende:

Hvad sker der med benzinforbruget, når man laver en biopowertun? Altså forbruget af regulær 95oktan benzin eller lignende. Jeg er med på, at forbruget af e85 er højere end benzinforbruget, men det modsvares af en lavere pris for e85 (og en højere effekt).
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

25. maj 2013, 13:33

Der er da ikke så meget at uddybe. 1 stykke software o kr i materialer 5-6000kr at betale.

Hos en anerkendt tuner, hvor der laves rullefeltmåling først og bagefter. evt tilretning af tunet 6000kr. Godt nok ikke en Saab, men en af mine tidl. biler.

Kan desværre ikke forstå hvorfor et program skal koste så meget. Der er jo ingen form for garanti på noget som helst. Hvis der var, kunne jeg til dels forstå prisen.
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
gine
SAAB FREAK

26. maj 2013, 00:32

Jo da, der er da en hel del at uddybe.

Nu er Map Tun jo ikke bare et program som jeg kan se det. Du får da en Map Tuner med hvor du kan se div fejlkoder på motoren. Mener også det er det samme hos BSR. Jeg forstår ikke din udtagelser om garanti, du havde da ikke regnet med at der er nogle firmaer der yder garanti på en bil der f.eks har kørt 200.000 km så lever du da i en hel anden verden.

Der er der den garanti på, hvis din bil virker optimalt før den bliver tunet, for du da en del mere ud af din bil når den bliver tunet.

Jeg ved bare at da jeg skulle have tunet min Saab, var det hos et firma jeg kendte og som andre havde talt godt om.
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

26. maj 2013, 22:19

Rolig nu mulle!

Jeg skal ikke uddybe noget for dig!

Ingen lever i en anden verden. Ingen taler om at der skal gives garanti for noget. Men GAV de garanti kunne jeg bedre forstå priserne, så ville der jo været et underskud der skulle dækkes ved evt fejl.

Ændre stadig ikke ved at jeg synes det er alt for dyrt. Noobtune kan vel også gøre det samme de gør. Ingen ved vel om han er pisse dygtig og laver et rigtig godt produkt.

Du handler bare hos Maptun eller BSR og får din fine plastikboks med for 6000kr.
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

27. maj 2013, 06:39

Jeg kan sagtens følge dig i at prisen for en plasticboks + software er dyr.... hvis BSR/Maptun sælger en del bokse burde det være en god forretning.

Det der skal nok overvejes er at prisen for softwaren også betaler de udviklingstimer der er gjort for at lave indholdet af softwaren. Enig, 6000 for plastic og software er mange penge. Omvendt stillet, så er 6000 for +30 HK/50NM ikke mange penge givet ud når det bare er plug'n play. 30 min og bilen er opgraderet.

For en old school tuner er 30 HK mange timers arbejde i garagen.

TIlbage til din problemstilling i dit oprindelige indlæg.

Hvis jeg skulle have tunet min hobby bil og ikke kunne selv ville jeg givetvis benytte mig af en fyr som NOOBtune, han er sikkert rigtig dygtig til det han laver (der er mange super dygtige amatørtunere på SAAB). Men på en nyere vogn som jeg bruger til daglig ville jeg aldrig overveje hjemmetun men købe et produkt som BSR/Maptun som er designet og gennemtestet til netop min bil. Dette er indbagt i prisen, det er det ikke hos Noob :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

27. maj 2013, 08:33

Lige for at runde mine forrige kommentarer af, så har du fuldstændig ret Speedy. Der ligger noget udviklingstid mv i sådan et program, men med alle de programmer der sælges rundt omkring i Europa kan det efter min mening også gøres billigere.

Er der nogen der har erfaring med dette produkt?

http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... aab-tuning

Dem ville jeg godt turde handle hos frem for Noob tune.

Her ville jeg købe en ny brugt boks og sende den afsted. Så har man altid sin original boks hvis man skal kører standard eller sælge bilen.
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Brugeravatar
AndersF
Kontakt:

27. maj 2013, 16:41

Præcis Speedy. Den tid og arbejde der ligger i at fremstille et MapTun produkt - som også bliver lavet specifikt til dit stelnummer, er RIGTIG høj, det er et professionelt firma der konstant udvikler deres produkter og du ved 100 % hvad du får af dem, hvor det andet er lidt mere "garage" tun :-)
Mvh Anders Frantsen

Medlemsnummer 776

270 HK / 380 NM
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

27. maj 2013, 18:28

Ai nu stopper det sgu. Laver det specielt til dit stel nr. Forhabentlig bliver det lavet til en bestemt motor konfiguration. De laver da ikke noget specielt til din bil. Hvordan skulle de gøre det?

Jeg har en kammerat der har Maptun og jeg kunne fortælle flere ting om deres program men også service som ikke just er perfekt. Bl.a derfor de ikke skal rode ved min bil

Maptun laver ikke noget specielt. Gjorde de det var de jo nød til at kører bilen på rullefelt og måle på den. Det ved jeg da de ikke gør. Gjorde de det, havde de også fået 6000kr af mig.
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Brugeravatar
Ghettoadam
SUPER SAAB FREAK

27. maj 2013, 18:36

USthomsen...
Jeg tror bare vi skal blive enige om, at vi aldrig bliver enige.
Saab 9-3 2.0t 2001
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

27. maj 2013, 22:32

Du har ret. Gider ikke blive uvenner på indernettet.
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Brugeravatar
AndersF
Kontakt:

28. maj 2013, 09:51

Nu hører motorkonfigurationen ind under stelnummeret - boksen bliver lavet specifikt til din bil og kan kun bruges på den, nej der er ikke noget rullefelt, det er jo ikke et garagetun? Du får et stage 1 - ens med alle andre stage 1, men hop du bare ud i Noobtune, det er jo spændende at få erfaringer med andre ting :-)
Mvh Anders Frantsen

Medlemsnummer 776

270 HK / 380 NM
ClausSAAB

28. maj 2013, 10:29

ÆÆÆHHEEEEHH altså De herrer, Forummet her er til menings udvekslinger og effaringsdeling, ikke til at pisse territorier af med :ontopic Det er da slet ikke nødvendigt.

Når det er sagt er der jo altid forskel på, hvad folk har temperament til. For mit vedkommende har jeg altid haft størst respekt for folk, der selv tuner, modificerer, dekorerer deres biler for at "bygge sin egen bil" Det er jo nemt nok at købe sig til ting især, hvis man har pengene.
Jeg tror faktisk, min erfaring, at hele det der med at "bygge sin egen bil" er startet med, folk simpelthen ikke havde penge til det de ville have og derfor kompencerede med at "bygge sin egen bil" og det er lige fra udseende til motortuning. nu har jeg jo en fortid fra Amerikanner bil verdenen, hvor det med at "bygge sin egen bil" er meget populært og rent motormæsigt før i tiden var meget nemt og billigt, det har jo også ændret sig der og de Amerikanske motorer har fået liter effekten op på Europærisk niveu med dertil hørende elektronik og turboer. Så det at "bygge sin egen bil" i dag rent motormæsigt er en meget kompliceret affære, både i regelmæsig forstand og teknik. Derfor kan man vel sige, at folk der ikke har særligt meget forstand på teknik ikke skal indlade sig på "hjemmetun" da de af gode grunde ikke har mulighed for at vide om det der er gjort er andet end spild af penge og motorhaveri til følge på grund af forkert behandling af motoren rent køremæsigt da den måske ikke er sikret mod overbelastning i samme grad mere.

Venlig hilsen med stort ønske om en fredfyldt og venlig dialog her på forummet

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

28. maj 2013, 22:01

AndersF skrev:Nu hører motorkonfigurationen ind under stelnummeret - boksen bliver lavet specifikt til din bil og kan kun bruges på den, nej der er ikke noget rullefelt, det er jo ikke et garagetun? Du får et stage 1 - ens med alle andre stage 1, men hop du bare ud i Noobtune, det er jo spændende at få erfaringer med andre ting :-)
Når du oplyser dit stel nr er det for at firmaet har den helt præcise motor konfiguration. Hv der for eks var monteret 2 forskellige turboer på samme årgang biler ved Tuneren med sikkerhed om du har den ene eller andet og herfra kan han leverer det program der passer til. Det andet er at boksen jo sikkert er låst til din bil så andre med samme bil ikke bare kan ligge programmet ind. Firmaer som Maptun ligger vel inde med 4-5 forskellige programmer til en saab fra 1997-2006. Det er altså det samme program du får som din nabo ville få hvis hans bil er magen til.

Noobtune har vel bare lavet et program til en specifik motor konfiguration akkurat som Maptun eller Bsr har. Ingen forskel. Der kan selvfølg være forskel hvor meget de forskellige har gjort umage med at justerer alle parametre i styringen.

Lidt underligt at se ned på biler der tunes på et rullefelt. Det er kommer de seriøse kræfter findes og her at Maptun og Bsr mv har fundet frem til deres programmer.

Min tidl bil blev trimmet hos VAE i Slagelse. Det er en af Danamrks bedste motor tunere der har det og han gør arbejdet selv. Vil ikke kalde hans arbejde garage tun. Min pointe er bare at kan han trimme en bil med 2 kørsler på rullefelt og et program for samme pris som Maptun og Bsr ja så virker de i mine øjne bare for dyre.

Et eksempel på at Maptun ikke helt har styr på det er at de har solgt en JT 3" anlæg til deres steg 3 trim og solgt det som en nødvendighed. Spørger du de rigtige tunerer trækker de på smilebåndet og siger at et 2,5" fra kat og bagud er rigelig til op til omkring 350hk på en turbo motor. Det eneste du får ud af en 3" er en hulens masse larm.

Nu har jeg argumenteret for min holdning til emnet og er godt klar over vi ikke bliver enig og det er sådan set også ligemeget for det er jo derfor verden er så farverig :wink:
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

28. maj 2013, 23:21

Usthomsen, jeg synes ikke rigtig at du kan klage sådan over Maptuns service uden at komme med noget lidt mere konkret.

Har din kammerat fået tunet sin bil af Maptun her i landet? Jeg kender tilstrækkeligt til personerne bag Maptun til at vide at det er ærekære folk, og at de ikke lader en bil forlade værkstedet uden at det virker ordentligt. Hvis din bekendt har noget at klage over, er jeg helt sikker på at der vil blive lyttet, alternativt meddelt at det nok er bedst at vælge et andet tun-produkt - eller helt lade være at tune bilen, hvis man ikke kan blive enige om hvorvidt bilen er i form til at blive tunet.

At Maptun eller et hvilket som helst andet tuningsfirma "nok skulle finde en undskyldning for at det ikke duer" (eller hvordan du nu lige formulerede det) er heller ikke helt fair.

Der kan være flere grunde til at et tuningsprodukt ikke fungerer på en bil. Bilen skal være i orden inden man tuner. Det kan være turboen, wastegate-aktuatoren, benzinpumpen, DI-kassetten eller noget helt andet der driller, og som skal fixes før softwaren kører ordentligt på netop denne bil. Et ansvarligt tuningsfirma prøvekører naturligvis bilen og tjekker at alt er som det skal være før og efter tuning.

Tager Maptun alle biler på rullefelt? Nej. Men det bliver selvsagt kontrolleret at tingene er OK inden de forlader værkstedet.

Trionic 7 er et særdeles adaptivt styresystem, så man kan faktisk snildt undvære rullefeltet så længe man ikke tuner ekstremt. Styresystemet holder selv parametrene indenfor de tilladte grænser. En træt mapsensor eller benzintrykregulator kan ikke blive årsag til motorskader, fordi motorstyringen får signaler andetsteds fra der afslører fejlen.

Jeg går ud fra at de gælder alle anerkendte tuningsmærker. Jeg kender bare Maptun bedst.

Kan man give "motor-garanti" eller noget lignende hvis man tuner en ældre bil med f.eks. 280.000 km på tælleren? Nej, det synes jeg ikke ville være rimeligt at forlange. Man må være klar over at der kan ske noget når man tuner en ældre bil.

Forskellen mellem garage-tunerne og anerkendte fabrikater er bare at f.eks. Maptun har fuldstændig styr på tændingskurver, fuelmaps og den slags. Der er brugt mange timer på produktudviklingen. Risikoen for skader bliver meget mindre når man er sikker på at den f.eks. ikke kører for magert eller er sat for agressivt i tændingen.

Laver Maptun altid special-software netop til din bil? Nej, klart. Ikke med mindre du beder dem om det.

Men Maptuneren parrer softwaren med netop din bil, så den kun virker hér og ikke også i naboens 9-5'er.

Maptun KAN lave software netop til din bil. slettet grundet GDPR.... har en M97 9000 der har fået særlige programmer i. Én gang da han pillede varmepladerne ud af indsugningen, og én gang til da den fik en anden wastegate-aktuator på.

Har du sat en Aeroturbo på din 9-5 2,0 lavtrykker? Det laver man så et program til. No problem.

Ja, det handler meget om Maptun. Det ved jeg nemlig lidt om. Der er også andre, anerkendte tuningsmærker, men dét man ikke har forstand på skal man tie med. Og det gør jeg så. Bortset fra at jeg da på stcs' hjemmeside af og til læser om tuning der går galt, netop fordi ét bestemt mærke tit kører med for mager blanding. Det er ikke Maptun...

/Peter
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:

28. maj 2013, 23:32

Hej usthomsen

Nu har jeg siddet og fuldt med i den tråd et stykke tid.

For det første kalder man ikke folk for Mulle man bruger hans eller hendes navn eller brugernavn, andet er mangel på respekt og kan give en del problemer fremad.

Jeg synes at du skal se at komme med lidt beviser for dine påstande, for du har da en del viden om mange ting, Jeg kan snakke med om Saab og tun til saab, da jeg har set og prøvet en del biler. Jeg arbejder dagligt sammen med Jakob Jensen der har MapTun Danmark, så vi vil da godt vide lidt mere om de problemer som du og dine tunings venner har mere styr på end MapTun og jeg har. Jeg har en Saab 9000 fra 1997 2,3 lille t 170 hk der flere gange er blevet lavet specielt program til. Et program som jeg gerne vil have min bil til at køre. Når min kone kan mærke at der er lavet noget om på bilen, så er der lavet noget om.Så det passer ikke at der kun findes 5 til 6 programmer.

Jeg forstår heller ikke hvad det er for en form for garanti du mener folk skal have, så den vil jeg da osse gerne høre lidt mere om.

Så i bund og grund er der da en hel masse svar der skal svares på.
andersø
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

29. maj 2013, 06:55

lyt til den, og hav en dejlig dag.
http://www.youtube.com/watch?v=44McD1xtXpM

:-)
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

29. maj 2013, 10:37

Jeg tror desværre det her emne er kørt lidt af sporet. Jeger bestemt ikke ude på at få Maptun Bsr og andre anerkendte mærker til at fremstå som amatører. Det tror jeg bestemt ikke de er. Jeg prøver såment bare at argumenterer for at det andre mærker bestemt ikke behøver være dårligt som var det tråden i begyndelsen gav indtryk af. Mit argument er bare at de anerkendte mærker også laver fejl. Fordi de levere et godt produkt den ene dag kan der godt ryge noget skidt ud den anden dag.

Mht garanti ved jeg ikke hvorfor i bliver ved med at kører rundt i det. Jeg har jo lige præcis skrevet at jeg aldrig har forlangt garanti blot at prisen er så høj at VAR der garanti kunne jeg bedre forstå den.

Min kammerat har været i kontakt med Maptun flere gange men det virker ikke som om de tager det sønderligt alvorligt. når han påpeger de 2 ting der er i vejen. Det gasresponsen når han slipper den. Den bliver ved med at give gas. Den anden ting er konstant fart med fartpiloten ved motorvejskørsel. Begge ting fungerer fint med original programmet men med Maptun programmet er problemerne der. Han har nu lagt temmelig mange penge hos dem. Over 20000kr Steg 3, så jeg og ham selv synes da de burde se på problemet.

Lad nu være med at gå i selvforsvar og begynde at finde modargumenter for det er slet ikke det det drejer sig om. Alt hvad jeg siger er at de også laver fejl hvilket jo er forståelig. Jeg siger ikke Noobtune er godt. Kender det ikke og vil heller ikke bruge det. Men det jeg siger er bare at der sikkert er alternativer til de dyre firmaer. For eks Saab tuners i Holland vil jeg ikke være så bange for at bruge. Deres produkt koster kun ca 1500kr

Jeg ved sgu godt Mulle var lidt provokerende men synes Anders selv "hævede" stemmen først og det gider jeg ikke på et forum.

I øvrigt aner jeg ikke hvilke tun venner Anders referer til. Hvor har jeg i min tråd nævnt mine tun venner. Jeg har nævnt et firma hvor jeg nævner at deres produkt til 6000kr indbefatter ture på et rullefelt hvor de lige kontrollerer at alle værdier er indenfor tolerancerne. Det var mit argument her at prisen var inkl kørsel på rullefelt. Igen i henhold til den, efter min mening, høje pris hos Bsr og Maptun

Lad nu være med at blive ved med at kører rundt i alle de enkelte argumenter da de jo bliver hevet ud af sammenhæng. Sammenhængen er såment bare at jeg synes prisen er lidt for høj, at de også kan lave en fejlog at der findes alternativer som sikkert er lige så gode men billigere.

Det er jo ikke meningen at vi skal blive uvenner over det her. Jeg skulle jo gerne i fremtiden kunne vise mit ansigt i Anders eller Maptun butik hvis lysten skulle komme til det. Men fordi man har en holdning til noget er det jo ikke ensbetydende med at den er forkert, bare anderledes

Mvh :D
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Brugeravatar
AndersF
Kontakt:

29. maj 2013, 19:28

Nu ved jeg ikke om du mener at jeg hævede stemmen? Det synes jeg da ikke jeg har gjort :-P
Mvh Anders Frantsen

Medlemsnummer 776

270 HK / 380 NM
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

29. maj 2013, 19:57

gine skrev:
Nu er Map Tun jo ikke bare et program som jeg kan se det. Du får da en Map Tuner med hvor du kan se div fejlkoder på motoren. Mener også det er det samme hos BSR. Jeg forstår ikke din udtagelser om garanti, du havde da ikke regnet med at der er nogle firmaer der yder garanti på en bil der f.eks har kørt 200.000 km så lever du da i en hel anden verden.
Ha ha AndersF må du sgu undskylde det var Gine der blev lidt personlig med den her bemærkning. :lol:
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Brugeravatar
MapTun-Danmark
SAAB FREAK
Kontakt:

30. maj 2013, 14:42

Hej usthomsen

Jeg er da ked af at høre om din kammerats bil som ikke kører ordentligt med Maptunet på!

Jeg har snakket med Maptun i sverige, og de husker ikke lige noget omkring denne bil. Nu ved jeg jo ikke lige hvem din kammerat er, så kan ikke sige om det er et tun jeg har solgt.
Eller om det måske er købt i sverige, og hvornår det er købt..

Så jeg ville gerne hvis du kunne give mig navnet på din kammerat, så vi kan se om det er noget vi kan rette op på!
Eller bede din kammerat om at kontakte mig omkring en løsning på fejlene..

Med hensyn til 3" udstødninger, så er en ting sikkert, det skader ikke bilen på nogen måde.
Det kan dog ofte være nødvendigt med et 3" forrør med race/sport kat. for at få effekten..
Men det er rigtigt at det ikke behøves at være et 3" udstødning, fra katten og bagud, men da JT 3" systemerne er prisbillige, så er det ofte dem som er blevet anvendt.
Bla. for at holde prisen nede som jo de fleste kunder er glade for, plus at mange er glade for lyden som et 3" system giver bilerne..
MapTun Danmark v. Jakob Jensen
www.maptun.dk
Performance til din SAAB.
Følg os på Facebook
Brugeravatar
usthomsen
SUPER SAAB FREAK

30. maj 2013, 21:53

Jeg skal nævne det for ham at han lige skal kontakte dig. Sender lige en pm

Mvh
KØR SAAB KØR SIKKERT

Saab 9-5 2.3t 1998
Pede
SAAB NET NYBEGYNDER

31. maj 2013, 11:45

Pede skrev:Jeg har i øvrigt søgt en del på nettet, men kan ikke finde svar på følgende:

Hvad sker der med benzinforbruget, når man laver en biopowertun? Altså forbruget af regulær 95oktan benzin eller lignende. Jeg er med på, at forbruget af e85 er højere end benzinforbruget, men det modsvares af en lavere pris for e85 (og en højere effekt).

Bump!

Jeg tror mit spørgsmål druknede i en anden diskussion, så jeg bringer det lige frem igen (biopower-tun og forbrug af alm. benzin)
LarsJ

31. maj 2013, 15:18

Så vidt jeg har forstået ligger der 2 adskilte map til benzin og E85.
Det vil sige at hvis den er tanket 100% benzin, kører den kun på benzin området i mappet.
Kører den med 100% E85 kører den kun på E85 mappet.

Det vil sige at ren benzin drift på biopower tun skal give samme økonomi, som en ren benzin chip optimering uden biopower funktion.
Der er dog små forskelle imellem de enkelte fabrikanter, men det burde ikke være nævneværdigt.

Med 50% blanding mellem benzin og E85, burde du så have økonomi et sted lige imellem ren benzin og ren E85.

Hvis man kører godt friskt, så kan oktan 98/99 være en fordel, fordi den så kører længere på literen på grund af mindre tændingsbanken, det vil E85 nok også hjælpe på, men det er igen ikke noget man mærker normalt.
Pede
SAAB NET NYBEGYNDER

3. jun 2013, 09:40

Tusind tak for svaret!

Tilbage til "Tun og trim Forum"