Hej
Har købt en svensk 2000 model 9-3 til reservedele, den køre med chip boks og hævet tryk til 1.3 bar. Køre super.... Nu har jeg så flyttet det sæt over på min egen 1999 9-3 og køre sådan set okay, den køre med 1.2 bar ved maks tryk men kan slet ikke holde trykket falder faktisk ned til 0.5 bar med maks omdrejninger. Det eneste jeg ikke køre med er den svenske wastegate, med der har jeg tryk testet min egen til 1,4 bar og den taber ikke trykket, men med en vaccum pistol, ved ikke om det er anderledes når den køre.
Har skiftet DI kasette til den svenske, trykventilen til trykstyring,
Skal sige at min køre med standart forrør lige pt hvor svenskeren kørte 3" hele vejen, kan det give støj,,, måske til wastegaten.
Total svingende turbo tryk, kan ikke holde top tryk
Redaktør: Bestyrelsen
- palleib
- SUPER SAAB FREAK
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Ja, der er i reglen flere ting i spil, når vi har med det fænomen at gøre:
- Fejlagtigt grundladetryk.
- Misforhold mellem tryk og modtryk fra udblæsningen = ustyrligt GLT.
- "Forkert" turbo (hvilken kørte donorbilen med?)
- For slap aktuator/membrandåse på turboen (ladetrykket vil her ofte danse op og ned omkring max-punktet, som en "elastik-effekt")
- ... og ikke mindst detektering af tændingsbankning (få evt. monteret en bankediode, som jeg har i min egen CS´er = en god indikator
)
/Henrik
- Fejlagtigt grundladetryk.
- Misforhold mellem tryk og modtryk fra udblæsningen = ustyrligt GLT.
- "Forkert" turbo (hvilken kørte donorbilen med?)
- For slap aktuator/membrandåse på turboen (ladetrykket vil her ofte danse op og ned omkring max-punktet, som en "elastik-effekt")
- ... og ikke mindst detektering af tændingsbankning (få evt. monteret en bankediode, som jeg har i min egen CS´er = en god indikator
/Henrik
- palleib
- SUPER SAAB FREAK
Grund trykket ligger stabilt på 0,3 bar. Men ja elestik fornemmelsen er der helt sikkert, og meget fra 1,2 til 0,2 bar. pisse irreterende. Men tror også selv at det er aktuatoren der er problemet, den er skiftet til en ny model på den svenske, men sidder lorte dårligt så den kun kan skiftes med afmonteret turbo. Har skiftet slangerne til tryk måleren til tyndere silicone slanger, kan det ha noget at sige de par mm.
Den svenske køre med samme tryk, men er standart en 200hk model, ved ikke om det har noget at sige.
Mvh Carsten
Den svenske køre med samme tryk, men er standart en 200hk model, ved ikke om det har noget at sige.
Mvh Carsten
2000 Saab 9-5 Aero
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
0.3 bare er for lidt, det skal op på 0.5, det betyder meget!
/Daniel
/Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- palleib
- SUPER SAAB FREAK
Ny wastegate, ny 3" udstødning og ny intercooler, så køre den gamle hest, 1.3bar trækker sgu fint nu. Men fejlen var en defekt wastegate, så jeres råd virkede, men gav den lige det sidste. Men kogte lige en turbo i fredags, så det kan godt være den gamle tøs hun rør en del. Da jeg fik det skilt ad var der 4 mm sidsværs slør og skovl bladene var kørt mod huset, havde også kørt flere gange med 1.6bar inden jeg fik styr på trykket. Men det sjove var at A/F lå på 10.8 ved 1.6bar så benzin fik den da rigeligt af, men cuttede bare motoren helt at da den røg forbi 1.6. Men ved ikke om smerte grænsen for holdbarhed på garrett turboen ligger omkring de 1.5. MEN hvad får den til at cutte sådan helt med et drøn.
2000 Saab 9-5 Aero
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Det gør tryk vagten, den stopper benzin pumpen og så slutter festen ind til trykket er kommet ned igen
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
GLT er nok for højt
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- palleib
- SUPER SAAB FREAK
Kan man ikke køre uden om den helt og sætte en bleed ventil ind i mellem, så man selv kan styre trykket. Eller giver det ecuén hjertestop.
2000 Saab 9-5 Aero
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Du har en af verdens mest advancerede motor styringer der napper tænding, benzin og ladetryk og styrer motoren på alle parametre, din bil skal kunne kører rigtigt uden svingende tryk, find fejlen istedet for at lave en fusker løsning med en bleeder ventil
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Nix den vil stadig cotte når du når over 1,5 bar . Gør som casper skiver så klogt. Lav det så det virker. Mål lige dit grund ladetryk
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- palleib
- SUPER SAAB FREAK
Bilen køre perfekt nu som jeg også skriver længere oppe, ville bare høre om muligheden med den rigtige turbo, selv kunne styre trykket og køre med mere end 1.5 bar. Det sætter jo nogen begrænsninger.
2000 Saab 9-5 Aero
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Du får ikke noget ud af at sætte en bleeder ventil på og skrue den op over 1,5 bar da motor styringen stadig vil klippe benzin tilførslen lige så snart du kommer over de 1,5 bar, desuden vil du heller ikke få stillet tænding eller kastet mere benzin på bålet ved at fifle med en bleeder ventil,
Det der skal til hvis du vil op og lege med mere end de 1,5bar er en anden MAP sensor og en omprogrammering af boksen, kan dine dyser følge med til +1,5 bar og egner turboen sig til det ?
Det der skal til hvis du vil op og lege med mere end de 1,5bar er en anden MAP sensor og en omprogrammering af boksen, kan dine dyser følge med til +1,5 bar og egner turboen sig til det ?
- palleib
- SUPER SAAB FREAK
Som jeg også skrev længere oppe så cutter den med en A/F blanding på 10.8 ved 1.6 bar så benzin får den rigeligt af, boksen er lavet om så den kan følge med til min stage 3+ og jeg skrev også anden turbo, ved godt at min org turbo ikke kan følge med til det tryk. Dyser er på 650ml så de er også fine, men svare jeg søgte var map sensoren. Men nu hvor disse ting er på plads hvordan laver jeg så variabel tryk styring
2000 Saab 9-5 Aero
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
Det gør man via ECU'en.
Den mappes om til det ønskede ladetryk.
Man kan selv gøre det - brug lidt tid på ecuproject.com hvis du vil prøve at leget med det
/Daniel
Den mappes om til det ønskede ladetryk.
Man kan selv gøre det - brug lidt tid på ecuproject.com hvis du vil prøve at leget med det
/Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
- palleib
- SUPER SAAB FREAK