17. okt 2013, 16:56
Tak, Kurt
Som nogle måske har opdaget, har jeg aldrig rigtigt gjort mig i dæk og fælge. Det vigtigste er at hjulet er rundt..
SAAB har ikke rigtigt lavet duelige racerbiler, siden SAAB 96 og 99, mest 96. De er blevet større og større, og tungere og tungere.
Et lavere dæk har mindre afdrift. Men da jeg faktisk indså at min far, som jeg mistede da jeg var 14, ikke betalte mine dæk, har jeg ikke presset biler i sving, så dækhøjden har haft nogen betydning.
Mht. vinterdæk, har jeg altid søgt det smalleste som var tilgængeligt. Min barndoms-96 havde 155 klinger som vinterdæk og jeg kørte fra firmaparkeringspladsen, uden at skovle bilen fri, som de fleste andre måtte.
Hovedårsagen til deres skovlegymnastik, var forfængelighed på bilens vegne. De ville ikke, de
ville ikke slippe deres brede sutter, ikke engang under forvarslede snevintre. Det var vigtigere at bilen "så godt ud" om vinteren, end at sikre absolut fremkommelighed. Alle disse år efter, sporer jeg herinde noget af det samme.
Fint nok.
Each to his own. Man ligger, som man reder..
Her, en vinterrallybil, fra de kronede dage. Billedet hedder
La petite bombe suedoise. Den lille svenske bombe. Sikkert nok fordi den har et kobbel halsende konkurrenter efter sig, med væsentligt større effekt..
Føreren og teamet vil vinde løbet, så er de ligeglade med at det ikke "ser godt ud":
Jeg har ikke kigget dækbredde på den nye 9000. Det må nok tilskrives manglende interesse for det breddemål som står på dækkene. Der er hjul på. Godtså, så kør!

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262