Banner cycler

Saab repairs

Ser du noget interessant til salg på nettet så skal det ind her. Indlæg slettes automatisk efter 1 måned!!

Redaktør: tknage

Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Saab repairs

9. dec 2013, 19:19

“Replace Ignition Control Module “accounted for 26 percent of Saab repairs last year;
Godt nok i United Steaks, men alligevel.
https://static.carmd.com:444/CMSResourc ... 3final.pdf

9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

9. dec 2013, 21:44

Billede

- Hvad er så Ignition Control Module?

Er det DI'en? :shock:

Jeg har to gange haft tændingsknas, siden 1978:

I ca. '85 gik min totakter i stå, ventende i tomgang, i det gamle Dragør. Jeg og flammen skulle i biffen. Jeg forsøgte at starte den, men fandt ud af, at det malkede jeg bare batteriet fladt af. Jeg hev låget af fordeleren og fandt bladfjederen for Bosch platinsættet knækket. :shock: Jeg fandt et blækviskelæder i handskerummet, hvad det så end lavede dér. Jeg bed en luns af, og satte i klemme, mellem fordelerhus og platinarm. Så kørte vi i biffen, og engang i den efterfølgende uge fik bilen nye platiner. :D

I ca. '96-97 fik fruen sin første Og900, en 2-dørs '83 som blev smadret i et trafikuheld små 3 måneder efter at vi fik den. En skolelærer overholdt ikke sin vigepligt, og kørte ud foran den. :evil: En måned forinden, ville bilen ikke starte, da fruen skulle hjem fra job.

I rotoren sidder en 5000 Ohms modstand, for radiostøjdæmpning. Denne modstand var blevet ristet, så der i stedet sprang en lang gnist i de kulspor, hvor modstanden engang sad. Til sidst kunne gnisten ikke springe mere, og det elektroniske anlæg "skød ud i det blå". Når et elektronisk anlæg forhindres i at udlade, kan tændingsmoduet svide af, da udladningen så sker i modulet, i stedet for ved tændrørene. Det skete også. Bilen fik ny rotor og tændingsmodul, ambulant, så kørte bussen igen. Så to gange på 35 år, har jeg haft tændings-motorstop i en SAAB.

Nu har hun fået en 9000 med DI, og jeg har bidt neglene ned, så de bløder, da dette tændingssystem jo er kendt for at have samme pålidelighedsniveau som en Dansk politiker. :roll:

Så jeg håber ikke at dette kedelige statistikpunkt er Direct Ignition systemet, som der jo også er mange indlæg om, herinde.. :roll: :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

9. dec 2013, 22:15

Ingen grund til at bide negle og være ængstelig..

DI enheden holder ca. 1/4 mio km og er en sliddel, i samme niveau som dæk , generator, osv osv..

Efter ca.1/4 mio km skifter man den bare, enten frivillig eller ved tvang
Så er der fred i 20år og resten af bilens levetid..

Man bider heller ikke negle over dæk. Dem måler man mønsterdybden på og skifter når det er tid. Samme med DI enheden....

Skal man være nervøs over DI enhedn og have en ekstra liggen under sædet, en ude i skærmen og en i reservehjulsbrønden?
nix....

Man har jo heller ikke en ekstra generator og starter liggende bagi, eller en ekstra ECU, et ekstra forhjulsleje i handskerummmet ?

Nix.... Nyd bilen og skift delene når de er ved deres livs ende....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson

9. dec 2013, 22:29

Arh, Viking. Det er da vist en sandhed med modifikationer. DI'en er jo kendt for at lave alle mulige underlige fejl. I min "nye" bil blev den skiftet ved 60.000km. og i min gamle stod den pludseligt helt af, heldigvis hjemme i min indkørsel. Jeg købte en ny i Biltema for en tusse. Den har virket upåklageligt, på trods af at folk siger at det kun er de originale der du'r.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

9. dec 2013, 22:39

Viking, sådan er det jo ikke med et Hall-anlæg? Det eneste der slides er tændrørene?

Jaja, der kan være lidt slup i en fordeler med Hall, når den har kørt en halv million, men det er da ikke noget som bilen standser af, midt i Brennerpasset? :shock:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

9. dec 2013, 22:52

-Jeg scannede lige statistikken hurtigt:

Af de udvalgte bilmærker, kommer ingen i nærheden af en så høj fejlrepræsentationsrate, næsten 30%, som SAAB's tændings-issues :shock:

De nærmeste, er med 20%, på Lambdaer. Så det må vel næsten nok være DI'er der er tale om, hos SAAB? Så jo, der er en grund til at gnaske negle.. :bigcrying

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson

9. dec 2013, 22:57

Ja, Edwins. Når en konstruktør placerer elektrolytter i en omgivelses temperatur på 90C, er det enten bevidst for at lor... skal gå i stykker, eller også burde han finde en anden beskæftigelse. Så husk: I konens nye raket bør der altid ligge en DI & et varmeapparat i handskerummet :lol:
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

9. dec 2013, 23:12

Carlsson, læg dertil en bil som overheder, uden at tage skade af det. 110-120°C. Det skal et tændingsanlæg jo ikke ristes af?.. :shock:

Varmeapparatet vil være sniger, som ikke grounder bilen 130 km. hjemmefra, med en storskidende hest i traileren. Det vil starte med sødlig lugt og øget kølevandsforbrug. Jeg har overvejet en god, brugt DI i bagagerummet, og værktøj og instruktion i bytte af en sådan, på landevejen. :wink:

Det er jo Murphy's lov: Hvis jeg gør det, går den som sidder i bilen jo aldrig i stykker.. :mrgreen:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson

9. dec 2013, 23:18

Jeg har faktisk overvejet det samme, Edwins. Det tager 3 minutter at skifte den, måske 4 minutter hvis det er ude på motorvejen, så er der 1 minut til at tage asbesthandskerne på :wink:
En limousine med muller.
ClausSAAB

9. dec 2013, 23:32

Altså, nu har jeg kørt rundt med en DI i et år, hvor engine lampen har været on/off. Fejlen der bliver udlæst siger at det er under opstart (omdr. under tomgang), der er noget, der svigter, bilen starter og kører perfekt :roll: Jeg har dog været ude at købe en til at have i reserve, hvis nu det nærliggende sker :!: :wink: :ugeek Gad vide om man ikke, nu vi taler om det, skulle lægge en torx i bagagerummet også så den rent faktisk kan skiftes, når det sker :?: :idea: :twocents

Venlig hilsen

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
Carlsson

10. dec 2013, 16:01

Go' ide Claus. Du kan eventuelt fjerne reservehjulet. Der er åbenbart langt mere sansynlighed for at få brug for DI'en 8)
En limousine med muller.
Brugeravatar
BAAS
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

10. dec 2013, 20:00

Det er en god ide at have en DI i baglommen eller i hvertfald indenfor rækkevidde... den røg ved 205.000 km på min gamle 9K og jeg måtte punge ud for falck udrykning og 3.400 for en ny DI kasette inkl 5 min arbejdsløn som ligepludselig blev til en hel mekanikertime.... ouch
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
Brugeravatar
viking

10. dec 2013, 22:42

Man kan også have en reserve forrude, et lysrelæ, centrallåserelæ, topstykke, gearkasse, et sæt stempler og et par forlygter med på ferie. Man ved aldrig !

En komplet tank med pumper...

Eller et sæt forskærme, især hvis man skal syd på...

Man skal ikke fylde bilen med unødigt junk.. Skift sliddele når det er tid, og kom afsted..

Eller tag flyet, hvis det skal være så omstændigt...

De røde DI enheder er nu meget holdbare.. Kender ikke til de sorte..

Ps. Ja det er noget bras at sætte elektronik top toppen af motoren, det bliver kogt til døde..

Jaguar XJS V12 havde også tændingsmodulet der... Det blev også kogt ihjel..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

11. dec 2013, 00:05

Viking, vær nu objektiv. (Det har jeg jo osse selv svært ved at være engang imellem.)

DI er i sin konstruktion og virkemåde genial, og uovertruffen. Men den bliver ristet, og kan i figurativ forstand flække som en pølse der får for meget på Weberen.

Altså er DI højeffektiv, men dør, modsat Ford T tænding (Vikings navn for en Hall-induceret, mekanisk fordeler foran på topdækslet) uden varsel, med et desværre udefineret km-tal bag sig.

Jeg ser problemet, og er nu i gang med et arrangement, hvor der kommer en ny rød DI i bagagerummet på morens gryde. Under mit tilsyn, og mine instruktioner, kommer hun til at bytte den hjemme i garagen. Når hun har gjort det, og bilen starter, tager jeg den af igen og sætter den gamle på, som virker fortrinligt.

Jeg skal fanme ikke til Herning (ridestævne) fra Knastrup, for at mokke en rød spilledåse i hendes gamle bil, når hun ringer og tuder over over at den gik i stå, eller ikke vil starte. :roll:

Den har lige haft CHECK ENGINE i et par dage, hvorefter det gik i sin mor. Hun talte om at hun syntes den gik lidt urent, men ellers OK, fuldt kørbar. Jeg er i Toulouse, og ved ikke hvorfor lampen tændte. Når jeg så spørger den, kan den blinke koder ud til mig. Der skal bare bruges 2 m. ledning og en on/off kontakt. Det var én af mange årsager til at jeg valgte SAAB 9000 fremfor 9-5, som hun ville have. Mekanikeren vandt over chaufføren. :mrgreen:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson

11. dec 2013, 12:13

"Check engine" lampen kan såmænd sagtens skyldes DI'en, Edwins :wink:
En limousine med muller.
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

11. dec 2013, 14:05

He He... Det lyder jo næsten som et snigende DI problem :twisted:

Nu er fejludlæsning på en 9-5 altså ikke svært. En dims stukket i en WinDos computer og det hele kommer ud i menneske sprog i stedet for motoe morse.....

Nå, en 9000 aero er jo altså en lækker gryde....
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
viking

11. dec 2013, 20:43

9k er også lidt drilsk med lambda føleren...

Hvis man vil have 100 % driftstabilitet, med det km-tal, sætter man en ny rød enhed på bilen..Frisk Lambda , et laderelæ og en benz pumpe.

Er det dyrt? Næ samme som en måneds benz forbrug eller et lille Saab service besøg..
Så ser man ikke problemer i mega lang tid...

På den måde kan man proppe den gamle DI enhed bagi. :mrgreen:
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

11. dec 2013, 22:53

- Jeg er jo ikke inseminør, så jeg har ikke Vikings penge, at puste i en ældre raket. Altså kører de On Condition. Altså til skidtet brækker sig.

Civile passagerfly får gangtidsudskiftninger. Altså ved en producent at hans hydraulikpumpe er slidt op, og skal renoveres ved f.eks. 5000 timer. Så bliver den taget af flyet ved 4000 timer, og flyet får en nyrenoveret pumpe.

Militærfly kører ikke gangtid, men On Condition. Altså til det går i stykker, eller lige før.

En Lambda standser ikke bilens drift. Det gør en en kulholder/laderegulator heller ikke. Så de kører til de går i stykker. Men desværre bliver det nødvendigt at have en DI i bagagerummet, da dette produkt blev/bliver markedsført, før det er produktmodnet. Så et akut havari på motorvejen, 700 km. hjemmefra, er stadig en mulighed.

Skal vi kigge pålidelighed, og ikke effektivitet, er en bil med platiner faktisk mere pålidelig. Den volder gerne småkvaler, som kan afhjælpes, så man humper hjem, modsat en DI, som får akut hjertestop.. :roll:

Med lem nr. 262
Leifdalsgaard

11. dec 2013, 23:09

En Lambda standser ikke bilens drift. Det gør en en kulholder/laderegulator heller ikke.

Hvis jeg kører hjem fra Humlebæk til Viborg om natten og laderelæet eller kulholderen giver op
ved Karlslunde så stopper bilen inden Viborg
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

11. dec 2013, 23:31

Jeg kørte hjem på batteriet, fra Göteborg til Dragør, i en totakter med jævnstrømsdynamo. :sunglasses
Jeg havde været til Stones koncert i Gborg, og umiddelbart efter start/afgang hjemover, røg amperemeteret over på minussiden. Bilen ladede ikke mere. Det viste sig at være nedslidte kul.

Alt lys på bilen blev slukket, og strøm løb nu kun til tændingen og den elektriske SU benzinpumpe. De andre blinkede og regerede i tusmørket, men det sked jeg på, jeg skulle hjem. Så alt lys var slukket. Bilen skulle skubbes i gang, da vi skulle af Helsingborg-Helsingør færgen. Da jeg kom hjem, var batteriet så fladt, at jeg kunne standse bilens motor ved at dytte med hornet. :shock:

Alfa og bodega er, et en ladefejl ikke stopper bilen akut, som en DI med gennemslag eller overbrænding gør. Med slukket lys kan man stadig komme et stykke, selvom en moderne bil bruger en helvedes masse strøm under drift. :roll:

Med lem nr. 262
Leifdalsgaard

12. dec 2013, 00:10

Hej Henrik --Tror du selv en moderne bil kan køre ca. 400 km. med lys + div.forbruger ved natkørsel uden bilen kan lade på batteriet ???
Brugeravatar
viking

12. dec 2013, 12:37

Hvis man er pizza bange for DI enheden, så skift den. Så er der 1/4 mio km igen med den røde enhed...

og så proppe den gamle ned til reservehjulet.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

12. dec 2013, 17:40

Leif, jeg ved sgu ikke hvor langt den kan køre, jeg ved ved bare at et generatorhavari ikke grounder biler lige DÉR, som et DI havari gør. :evil:

Viking, jeg ved ikke om der er km-tal på en DI. Det lyder ikke sådan, når folk øser ud af erfaringerne herinde. Hendes raket har kørt 270. Jeg kender ikke alder og kørte km på den DI der sidder i bilen.

Jeg ved bare at den figurerer aldeles højt på upålidelighedslisten, derfor vil jeg gerne have én i bagagerummet, specielt osse når nu selv Aase fra kantinen kan skifte den.. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khs

12. dec 2013, 18:53

Hvis du er så nervøs så skift den da med det sammen og læg den gamle i baggage rummet som Viking så viseligt foreslår. Du har jo alligevel planlagt at købe en ny, så hvorfor ikke bare bruge den. Det nedsætter jo risikoen for defekt DI betydeligt.

Man skulle jo tro det var motoren i en helikopter vi talte om...... Det er kun en bil. Måske et gavekort til en kroferie var en ide at have liggende i handskerummet. Så er der altid en seng i nærheden :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Ghettoadam
SUPER SAAB FREAK

12. dec 2013, 19:00

Der er stor forskel på, hvornår de står af. En af mine vener har en Dame Edna, den stod af ved 160000, en anden som har en pre dame edna 9-5 har kørt næsten 230000 uden udskiftning. En ting er sikkert, det er en sliddel og de skal skiftes på et tidspunkt.
Saab 9-3 2.0t 2001
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. dec 2013, 00:06

Karsten, jeg er i og for sig ikke nervøs, men ved at min kones bil har et tændingssystem, som aldrig kunne godkendes i en flyvemotor. Flyvemotorer har to parallelkørende systemer, med platiner, som driver to tændrør i hver cylinder, fra hver sin tændmagnet.

Man opdager kun at et system ikke virker, når motoren får en mikro-anelse grovere gang, når blandingen kun antændes af ét tændrør i hver cylinder.

Det er bare noget lort, når DI dør, på vej op ad en færgerampe, eller når man holder som nr. 5 i svingkøen, på Rådhuspladsen, på vej ned til Vesterbrogade i myldretiden. Den tanke har jeg aldrig haft i en småpludrende totakter i gamle dage, men er ikke tryg ved hendes DI, og ville egentligt hellere have en fordeler der stikker frem af topdækslet, som på de gamle Og900 vi har excelleret i.

Sådan er det ikke. Der sidder et fremragende tændingssystem, bedre end noget andet, men det er anbragt på en stegepande, så man ved aldrig hvornår ægget i det kogende vand flækker og sviner hele kasserollen til.. :roll:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. dec 2013, 00:36

- Det har så ikke noget med dét at gøre, men nu står hendes nye bil, som hun er rigtigt glad for, derhjemme, grounded, med en massiv kølevandslækage fra en slange, mens jeg stadig er i Toulouse.

Sådan står den så, til jeg kommer hjem om en uge. I dag var de til hestestævne, igen kørende i den fedeste model SAAB lavede, nemlig Og900, hendes gamle grønne bil. :D

Nu skal den nyeste bil i Scuderia Edwins fanme snart shape up. Den bil der snart har voldt mindst kvaler, er min gode gamle hverdagsbil fra '83, min Og900T APC Aut., som har været min buddy i 13 år..

På den korte tid vi har haft 9000 har den haft/har: Temperaturindikering, som står nede i bunden af indikeringsfeltet, med ny thermostat. CHECK ENGINE, kortvarigt, uvist af hvilken årsag, TCS, som uden hjulspin har taget pippet fra motoren, på mest ubelejlige tidspunkt, og nu også er vandet gået på den. Er det Murphy's lov, at jo nyere bil vi køber og opererer, jo mere er der galt med den?

Det slår mig, på kropsfornemmelse, at min gamle '83 bil er bedre bygget og har færre mislyde og malfunktioner, end sidste model, nemlig årgang '93 af Og900? Mens alle forsikrer mig om at nye biler er bedre bygget end gamle? (Her må man så latre og slå sig på lårene.. Rationaliseringsafdelingen har mere magt end produktudviklingsafdelingen, det er en markedsmekanisme..)

Med lem nr. 262
SGT
SAAB-MANIAC

13. dec 2013, 07:50

Edwins, jeg kører også rundt med en ekstra DI i bilen, dog er de begge brugte :wink:

Og så kan jeg fortælle at fejlen, som jeg har oplevet det, ALTID opstår når bilen skal startes og ikke under drift. Sandsynligvis er det varmen der giver den nådestødet.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
Brugeravatar
RuneTonnesen

13. dec 2013, 09:09

Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
viking

13. dec 2013, 12:42

De sorte DI kasetter er lidt mere uforudsigelige end de røde.

De røde holder i gennemsnit ca. 200-250kkm.

Jeg kan bedre forstår at sætte en ny sort på og have den gamle i bagagerummet......

Edwind. Saab 9000 er en bil fyldt med gode ting. Meeen de er lidt "følsomme" og har nogle drillerier.

Drilske lodninger er er af dem.

Men GM kølerslanger er for længst passeret deres levetid. Dem skifter man som en sliddel, sammen med vandpumpen, ribrem og løbehjul ved 200-250 kkm

Hvis det var mig der havde en Aero, ville jeg også sætte dem på fra do88

Meen ellers har de dem hos Speedparts mf.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... tem/slang/
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

13. dec 2013, 15:21

- Jeg kan kun tilslutte mig koret af 9000-anerkendere. Typen er aldeles fed, men er så meget mere avanceret end lillebror, Og900.

Ergo er der mere der kan gå i stykker, sådan er dét. Jeg havde bare håbet at have fået eksemplaret der ikke lavede numre. Der kommer en rød DI i bagagerummet, da der så ikke bliver brug for den. :wink:

Jeg må se på kølelækagen når jeg kommer hjem. Har et godt udvalg af nye (NOS) slanger fra Roulunds Fabrikker nede i skuret. :D

Ref. storebror, sidder lækken lavt, i modsatte side af ekspansionstanken. Hun hældte 2½ liter kølevæske på bilen, som øjensynligt løb ud på fliserne under bilen. Jeg bad hende om at spule det væk, ordentligt. Vi har to katte og en hund. Lugt og smag af kølervæske tiltaler dem, og hvis de drikker (ikke ret meget) af det lort, dør de en grusom død, af akut nyresvigt.. :bigcrying

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson

13. dec 2013, 15:41

Edwins, jeg forstår ikke at du tror du kan gå ud og købe en 15 år gammel bil, og derefter bare køre problemfrit i den. Den skal kigges efter for lus & lopper, og derefter kan du køre (næsten) problemfrit. Nu er jeg jo ganske klar over at jeg er ude på skrammer fra en del af publikum her, med følgende påstand: Saab 9000 er en langt bedre bil end en og900 :shock:
Nu sagde jeg det, og bliver formodentlig bombarderet med mordtrusler og lignende.
9000 har nogle svage punkter, mens resten er af uvant god kvalitet. 9000 har også super gode køreegenskaber og kan ,når fortøjet er i orden, drives imponerende hurtigt rundt i svingene, og trække en imponerende vægt på krogen uden at den bliver ustabil. Hvis man udskifter de dårlige komponenter og lægger en DI kasette i bagagerummet, er det ret usansynligt at man strander i Thyborøn. Et eftersyn af kølerslangerne hører naturligvis med til loppe bekæmpelsen efter køb. Slangerne springer jo ikke læk uden at være synligt eller mærkbart dårlige. Så Edwins, frem med arbejdstøjet når du kommer tilbage fra den eksotiske ferie. Andre bilmærker er forlængst skrottet når de har nået samme alder som din nye raket.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

14. dec 2013, 00:28

Carlsson, jeg er ikke enig.

Jeg mener jo selv, efter at kun, gentager, kun at have kørt SAAB, ingen andre mærker, siden jeg blev 18 år i 1978, at have et rimeligt velfunderet bedømmelsesgrundlag. Folk glor vantro på mig: Har du kun haft SAAB, siden du var gammel nok til kørekort, da du var 18 år gammel, og købte en nysynet totakter for 5500 dask?

Ja, jeg har ikke ejet andre bilmærker. 9000 er ny for mig, men i min oplevelsesverden er Og900 den bil som har kørt længst, med færrest problemer.

Jeg har jo således kørt hele turen: 96 totakt, 96V4, 99 og og900, og nu 9000. Det smerter jo så, at en "ny" 9000 starter med at optræde på slap line, med sine typefejl: Lortelysrelæ, lortetemperaturindikering, TCS, som TCS'er uden årsag, CHECK ENGINE, hvis årsag endnu er ukendt osv.

I mine 35 år med SAAB har de sgu kun fejlet småting, som jeg uden nævneværdige udgifter har kunnet udbedre. Et paradoks har igen været, at de nyeste biler i samlingen har voldt flest kvaler, imens jeg har skullet høre på et helt kor af folk som fortæller mig at de nyere biler er bedre end de gamle. Well, jeg har bare et andet erfaringsgrundlag, som måske er mere velfunderet end alle disse folk, som har prøvet at overbevise mig om noget andet.. :roll:

Så ja, jeg mener at have en særstilling i SAAB-verdenen, hvor subjektiv den så end måtte være. I was SAAB before SAAB was cool.

Konens bil blev købt, umiddelbart før jeg blev eksporteret til Sydfrankrig i næsten 2 måneder. Jeg er her endnu, og fik i dag certifikat på ATR 42/72-500. I næste uge har jeg så også certifikat på -600, og kommer så hjem. Modsat bilmekanikere, bliver flyvemekanikere sønderkn*ppede og eksaminerede i deres viden om en flytype, før de godkendes. De er ikke bare firmagodkendte, men er statsautoriserede. :sunglasses Jeg skal ikke skrue på dem, men skal være fejlsøger og technical help desk for piloter og mekanikere.

- Så morens spritnye bil har ikke fået mere pleje fra mig, end ½ liter olie, da en bilmotors oliestand altid skal stå ved max.-mærket.. :wink: Og så skal hendes 9000 så i øvrigt bare opføre sig ordentligt, for den er rigtigt fed, og lade være med at lave flere kvaler, så den er som de andre gamle "True-SAAB"s jeg har haft..

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khs

14. dec 2013, 11:04

Det er en dejlig bil og du skal vel egentlig bare lige samle op på årene der er gået med lidt nye sliddele her og der. Så er den god i mange år. Jeg har også kun ejet Saab'er og min mor og far lige så. Jeg er nærmest født på bagsædet i sådan en. Min mormor og morfar kørte Saab. De fleste af mim morfars mange søskende lige så.
Jeg har også haft en 9000 og det der drillede mest på den var lodninger der krakelerer og skal lodes om. Det har jeg nu også måttet gøre på omdrejningsbegrænseren på min 900T8, på ECU på 9000, på cruise control på og900, på lygte check boks på 9-5,,,,, altid lodninger der krakererer og skal varmes.
Jeg har to sorte og en rød DI liggende men har kun skiftet den enkelt sort kort efter jeg købte min første 9-5. Nedbrud har de andre gange været gamle lodninger og defekt krumtap sensor, så måske en cps i bagegerummer var en ide :-)

Du skal nok få mange gode år med den fede bil når den lige har fået en mid-life overhaling......
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222

Tilbage til "Set på nettet.."