Hvad handlen angår, så er bilen købt af Dosos herinde fra, som jeg kom i kontakt med efter hans tråd om sin Saab 900, der havde talt sine dage på sjælland og derfor måtte forlade reden. Vi talte lidt frem og tilbage, bilen lød fornuftig og jeg tog så turen østover i går morges med min far.
Efter 3 hurtige timer med en rundtur på en noget imponerende gård med en masse sjove legetøjer, (nogle herinde fra, ville formentligt gå helt i ekstase) blev der handlet færdig, læsset og turen gik hjem over igen. :mrcool

Længe leve turbo+motorvej!!
Nu sagde jeg godt nok "en" bil før,

Saaben bagerst er selvfølgelig den, som projektet kommer til at dreje sig omkring, imens Saaben på traileren er en Aero t8 fra 87', der kommer til at fungere som donorbil. Den byder bl.a. på en dejlig rød/brun læderkabine samt diverse smådele, der mangler på den sorte.

Læderkabinen fra t8'eren i flot rødbrun farve (farveblindhed længe leve :Hvadhulen ). Både tæpper, inderdøre, div paneler og dashboard er selvfølgelig alt sammen med, så der er mulighed for en komplet kabine i farvetemaet.

Bunden ser rigtig fornuftig ud og skulle efter sigende være blevet behandlet så sent som i 2013 - planen er at få motor, bund, hjulkasser osv damprenset så der er et fint og rent grundlag for at starte med at skrue.

Donoren er parkeret og forblev godt beskidt, trods turen tværs over Danmark.

Donoren set indefra - ser muligvis langt værre ud end hvad tilfældet er (dårligt lys er roden til meget ondt, fotomæssigt).
Men som med enhver god ting er der bagsider, og jeg har ind til videre fundet disse:
- Defekt soltag
- Dårlig himmel (Saab-hygge-charme
- Motorophæng gået (resulterer i drabelige ”klunk-lyde” og bevægelser ved pludselig gas og udkobling)
- Hård kobling
- Rust i højre bagskærm
- En smule rust i bunden af inderdørene (dog intet af slem karakter)
- Små pletter med rust div. Steder udvendig (igen intet af slem karakter)
- Ulakeret tankdæksel (måske uoriginalt??)

”Bedre billede følger”
- Mistanke om utæt servo? (kan pludselig bliver meget hård i rettet for et kort stykke ”rotation”) (billede kommer)
- Defekt fartpilot
- ”sandblæst” forrude (den har vel kørt 420.000km som bilen)
- Utæt udstødning
- Knap så flot kabine (bliver erstattet af læder)
Nogle fejl værre end andre, men ikke desto mindre alle sammen nogle, jeg har i sinde at rette op på. Men hey, det er trods alt også en aldrende skønhed fra 87' og flere af delene er heldigvis at finde på donor Saaben.
Af fremtidige drømme og planer (udover reparation af det ovennævnte) er følgende:
- Polering
- 16” Aero fælge (de brede med dyb fælgkant)
- Whale tail (kan sådan en monteres som substitut for den lille hæk??)
- Ludertrappe
- Nyrenoveret motor (renoveret/gennemgået, tunet og flot at se til)
- Flot og rent motorrum.
- 250HK (så det kan blive en lidt sjovere bil, der både egner sig til hverdagsbrug og morskab på samme tid og som kan holde til det) – planen er at opnå dette på følgende måde:
- Og som produkt at tuning: Jensen forstærkning og gennemgang af gearkasse (dog nok mere ønsketænkning, da jeg kan forstå en sådan operation er GODT pebret)
Se der var allerede en masse små spørgsmål der meldte sig ind^^
Men alt i alt en dejlig fin bil, der kom fra et sted med godt styr på bilfronten og som har et rigtig godt fundament til netop den Saab jeg ønsker mig. Og for at være helt ærlig så er og900 AERO’en lidt af en milepæl og en drøm der går i opfyldelse for mit vedkommende, måske ikke den største, men man skal vel starte et sted og i mit tilfælde er dette som 19årig gymnasiestuderende – og som min farfar ofte sagde ”små nosser er også kød”.
Så har jeg bare tilbage at håbe på at motivation, økonomi, tid og evner rækker til et projekt som dette.