Banner cycler

Hjælp til valg af saab

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Saab_noob
SAAB NET NYBEGYNDER

Hjælp til valg af saab

25. nov 2014, 21:03

Hej SKD,

Dette er mit første indlæg,så beklager hvis jeg laver fejl. (ret mig gerne..)

Jeg kikker efter en stabil, sjov bil, som der samtidig er lidt GO i, og jeg er forelsket i de første årgange 9-3, men jeg syntes det er jungle at finde ud af hvilke model man skal vælge (set ud fra hvilke der nemt kan chippes, og hvilke man skal holde sig fra..)

Så her kommer mine spørgsmål:

Jeg er faldet over denne annonce:
http://www.dba.dk/saab-9-3-20-turbo-5-d ... 011976171/

Sælger siger det er 185 hk modellen. Er der noget specielt ved denne kontra normal 150/154 hk modellerne? (kan bla. se der er turbomåler i displayet.)

Er det rigtig set at maptun.com sælger billigere stage 1 sæt til denne model end til 150/154 modellerne? Og hvad er begrundelsen for det er billigere? er det kun software upgrade?
Bonus spørgsmål: Hvis der kun skal ændres software, er det så aktuelt at få en fra forummet her til at kikke på bilen i stedet? (selvfølgelig mod betaling!)

Sidste spørgsmål: Er der noget specielt ved denne model man skal være OBS på?

Jeg håber på et par gode svar.

Hilsen en Saab Noob :)

LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Hjælp til valg af saab

25. nov 2014, 21:56

bilen har den gode motor, rød stribe på toppen.
Mere holdbar generelt, kører dog 1km/l kortere sådan ca.
Kan ikke tunes med tunings boks, skal have ny motorstyring, medmindre man får fat i en tuner herinde fra.
185hk har en APC ventil påmonteret ca. 1000-1200kr i indkøb og nødvendig hvis der skal mere end 154hk i bilen, derfor prisforskellen.

Generelt kik efter rust i skærme for og bag, både ude og indvendig, mellem bagdør og baghjul er et meget skidt sted.

Hold øje med slidte motorophæng, bevæger gearstangen sig meget når man giver gas og slipper.

Servorør sider udsat forand under intercooler og den normale køler og kan ruste over.

Tændkassette, den røde stribe på toppen, holder ca. 200.000km, hold øje med om den er skiftet.

Fjeder gummi stop på bagfjedre kan være rådnet op.

Bagkalibre kan hænge og skal skiftes, hvis de ikke fanges og rengøres i tide.

Det lyder som mange ting når man lister dem op, men alt i alt er det en dejlig bil.
Saab_noob
SAAB NET NYBEGYNDER

26. nov 2014, 09:02

Hej Lars,

Tak for det uddybende svar! Meget brugbart. Måske jeg skal finde en Saab-kyndig i nærområdet der gider tage med ud og kikke damen igennem..

Så hvis jeg forstår dig ret mht. tuning, så skal jeg købe en ny motorstyring (evt. denne fra maptun: http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=20) og så spytter den 220+ hk ud.

To sidste spørgsmål inden jeg kaster mig over Saab drømmen:

1. Er det til at montere maptun motorstyring selv, eller skal der professionel hjælp til?

2. (og dette er udelukkende fordi jeg syntes det lyder godt): det er muligt at installere en åben blow off ventil på denne model, korrekt? (F.eks. Forge FMDV004)
Brugeravatar
marcel

26. nov 2014, 12:28

Hej Saab_noob.

Nu du selv bruger begrebet "nærområde" - så vil jeg tillade mig at ride min kæphest:
Brug muligheden i din profil til at angive din geografske placering.
Om ikke andet, så i selve indlægget.
(Det du spørger om har jeg til gengæld slet ikke forstand på. Men det har andre heldigvis!)

Mvh
Marcel
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
bolsen

26. nov 2014, 14:05

Her kan du også få det lavet, og de har også åben filter m.m. http://www.bsr-tuning.dk/produkter/tuni ... /saab/9-3/

Her er forhandlere i danmark http://www.bsr-tuning.dk/kontakt/forhandlere/
............ jeg har ikke nogen tilknytning til bsr.......... :)
Saab_noob
SAAB NET NYBEGYNDER

26. nov 2014, 15:17

Hej Marcel,

Det er godt set, tak. Nærområde = Taastrup.

og tak til Bolsen for link til BSR. BSR ser også godt ud! Og jeg kan se de har forhandlere i "nærområdet" :)

Jeg er stadig usikker på om det er muligt at installere selv, eller om en mekker skal installere og juster bilen med nyt software... Alt information modtages med kyshånd.
LarsJ

26. nov 2014, 19:57

Styreboksen sidder ved passager siden under handskerummet lige forand hvor døren starter.
boksen er plug and play, det skulle virke på din med styrringen kun, har selv en 154hk, hvor jeg skulle montere APC ventilen for at få det til at køre.

Du kan putte åben bov på, noget af lyden kan dog fås, med et andet luftfilter i den originale filterkasse, det lyder som når man åbner for en lufttank under tryk.

Fattigmands udgaven er et lille kit med et knallert luftfilter, man sætter på den originale BOV og så sættes en prop i slangen mellem luftfilter og turbo, det giver en højere lyd.

Stempel BOV giver en lidt mere piften eller fløjtende lyd fra sig, det er smag og behag, men husk at få en prop med, hvis du kører med åbent.

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1502 Prop, min var i et kit med et lille filter til den originale bov tilslutning.

Husk en åben BOV er åben i tomgang, medmindre den har flere stempler og andet fint, så alt der kan komme igennem hullerne, kan blive suget ind.
Ikke så stort problem på Forge´en, men nogle kan der snart komme hund og kat ind i.

Jeg ville ikke skifte luft filter kassen ud, men det er igen smag og behag, kan ikke lide den astmatiske lyd jeg har hørt på nogle af brian Golferne.

Nogle tunning selskaber skriver motor HK andre skriver Hjul HK, min havde for eksempel 10-15Hk mindre end lovet og 30 nm moment sådan ca.
Saab_noob
SAAB NET NYBEGYNDER

26. nov 2014, 22:25

Hej Lars,

Tak for svaret. Det lyder meget lige til at skifte styreboksen.

Jeg har godt læst om lufttab ved åben BOV. Det må jeg tage stilling til senere.

Nu skal jeg blot have taget mig sammen til at komme ud og kikke på damen, og se om hun kører lige så godt som jeg forventer! :)
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO

13. dec 2014, 19:20

Hvis du går efter en T7 i stedet for en T5.5 (rød stribe) - så er tuning bare software. Billigt og effektivt.
Med T7 kan man også lave andre sjove ting uden den store indsats.
En vil trimmet T7 køre fantastisk.

Men, enten er man vild med T7 (som mig) - ellers er man af den gamle skole, som er vild med T5.5.
- her finder du nok ikke meget enighed ud over, at Saab trods alt er meget bedre end alternativet ;-)

Det er software-tuneren vs. ham der tuner med skruenøglen !
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

13. dec 2014, 19:39

Nah, det er ikke helt rigtigt, T5 biler skal også trimmes med indgriben i software, men hvis man trimmer en lavtrykker skal der jo lige en APC-ventil til også. Man kan jo så vælge at trimme ved at købe en færdigprogrammeret boks, eller få en en "hjemmetuner" på der kan snakke med T5 systemet.
T7 sidder der altid APC-ventil på.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993

Tilbage til "Tun og trim Forum"