Banner cycler

SAAB 900 T16 AT55L-SR

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

26. maj 2015, 22:06

Jeg kan kun giver Thomas ret. Jeg sidder også og nyder alle de skønne indlæg, med dyb misundelse over det flotte arbejde og opfindsomhed for at få tingene til at se ud som det kommer til 😱
Men det er jo ikke ligesom Facebook hvor man bare kan trykke "like" 👍
Men som Thomas siger, så se hvor mange der ser trådenene !!


9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. maj 2015, 22:31

ClausSAAB skrev:
Deja-wuzzz skrev:
Jnielsen987 skrev:
Nanki skrev:
mikael skrev:
tknage skrev::
Stoffer skrev:
:lol: ja se bare her, i kan jo sagtens skrive :lol:

Hvoffer så ikke gøre det bare lidt oftere -
om så bare et "buh" eller tommefinger op/ned ;)

Jeg er ikke 20 længere,
og det er faktisk ikke antallet visninger der får mig til dette her -
det er den sociale bid.

Hvis jeg levede for antallet af visninger og den slags -
ja så kunde jeg da "bare" åbne en facebook profil,
eller så måske søge arbejde som motor journalist :lol:

Nåja -
lad os da bare konstatere at jeg havde en af mine "Downs" forleden..... :oops:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. maj 2015, 22:44

Nanki skrev:Må indrømme, jeg har ikke selv været meget på det sidste :/ Kæmper med "wannabe " Aero.
Havde inderligt håbet på at bliv færdig med den til det store traf i sverige (festival),
men det ser ikke lyst ud :(
Hvoffer da ikke -
hvad "mangler" du da for at det :?:

Nanki skrev:Bliver helt synkerig efter det marked du har været til Plankan.
Er det noget som den svenske SAAB klub afholder, eller er det den lokale SAAB mand som åbner dørene til en go dag med masser af snak?
Ja, det er sådan lidt af en 50/50 der.
En privat aktør inden for SSK - den skånske afdeling Saab skånia
Han låner sin "tomt" ud gratis til dem der vil sælge dele :)

Syntes absolut du skal sørge for at holde dig ajour med dette marked næste år -
bliver bare bedre og bedre :)
Nanki skrev:Hvordan er det på "skrotten" over ved jer?
- Har du / i nogle interessante steder man kan besøge?
Ja, her findes skam en 3-4 stykke med självplock, har selv en bare små 10 minuter herfra -
men findes også i både malmö samt Helsingborg.
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 881
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

26. maj 2015, 22:55

plankan skrev:
om så bare et "buh" eller tommefinger op/ned ;)
Webmasteren har desværre ikke forsynet os med en tommel op smiley :(
plankan skrev:
Jeg er ikke 20 længere
Måske skulle du købe en 9k med morfargear :wink:
plankan skrev: Nåja -
lad os da bare konstatere at jeg havde en af mine "Downs" forleden..... :oops:
Ja, ja. Vi bærer over med dig så længe de kun varer 1 dag 8)
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1642
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

27. maj 2015, 17:42

plankan skrev:
ClausSAAB skrev:
Deja-wuzzz skrev:
Jnielsen987 skrev:
Nanki skrev:
mikael skrev:
tknage skrev::
Stoffer skrev:
:lol: ja se bare her, i kan jo sagtens skrive :lol:

eller så måske søge arbejde som motor journalist :lol:

Nåja -
lad os da bare konstatere at jeg havde en af mine "Downs" forleden..... :oops:
Der er plads til de dårlige dage her. :-) På facebook ville du få en tommel nedad eller få at vide du lyder som Fleksnes. :roll:
Mvh. Thomas
9-3 TS Aero Cabriolet 2005, "hverdagsbilen"
9-3 2006SC Hirsch aut,
99 Turbo, akaciegrøn 2-dørs 1980
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

27. maj 2015, 19:01

Det er nogle flotte fælge du har fundet, Saab teksten er den lakeret på eller er det et klistermærker ?
Man kan diskutere om det ikke skulle have stået i midten :wink:

205-45 dæk eller ... ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

27. maj 2015, 22:03

Carlsson skrev: Webmasteren har desværre ikke forsynet os med en tommel op smiley :(
Kan man ikke pænt
spørge om en eventuel "opdatering" på den front :?:


Carlsson skrev:Måske skulle du købe en 9k med morfargear :wink:
Haha, jeg køre med mofargear den tid hvor Kvartz er gået i hi

Carlsson skrev:Ja, ja. Vi bærer over med dig så længe de kun varer 1 dag 8)
Jo, det plejer som regel at gå over igen efter en dags tid :oops:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

27. maj 2015, 23:11

Deja-wuzzz skrev:Det er nogle flotte fælge du har fundet
Pænt tak :)
Deja-wuzzz skrev:Saab teksten er den lakeret på eller er det et klistermærker ?
Det er et mærke som ligger under lakken
Deja-wuzzz skrev:Man kan diskutere om det ikke skulle have stået i midten
:wink:

Næ nej -
det oser af 80'talet med den "stil" de giver på en trubb

De sidder fint på plads nu -
klart for afgang fredag morgen :wink:

Deja-wuzzz skrev:205-45 dæk eller ... ?
Just det :roll:

Får tøsen til at lidt ud som en suv med disse originale fjedre :oops:
Sænkning bliver sikkert nok "aktuelt" inden for den nærmeste tid
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

28. maj 2015, 23:14

Plankan du nævnte i tråden "RULLEFELT TRÆF D 29-30 maj" at du ville skifte dine dyser tilbage:
...vil jeg lige bytte mine dysser tilbage til de originale så jeg slipper for dette E85 "klydd"

Nu ved jeg ikke hvad Klydd betyder :roll: men jeg tolker det som Skrammel ?

Jeg går selv og spekulere og monter mine -431 (Røde) Dyser også Tanke E85.
Men hvis du har problemer ?... så vil jeg nok ikke til det :wink:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

28. maj 2015, 23:30

Deja-wuzzz skrev:Plankan du nævnte i tråden "RULLEFELT TRÆF D 29-30 maj" at du ville skifte dine dyser tilbage:
...vil jeg lige bytte mine dysser tilbage til de originale så jeg slipper for dette E85 "klydd"
Jo det gjorde jeg -
men det var nu kun hvis der ikke var plads på "båndet".
Vil jo gerne se "effekten" med just at køre på E85 -
går så meget snak og er så mange "myter" omkring det ligsom :wink:
Deja-wuzzz skrev:Nu ved jeg ikke hvad Klydd betyder :roll: men jeg tolker det som Skrammel ?
:lol: Nej du :lol:

klydd er en "slang" på besvær = at i ikke har E85 "derover" ligsom

Deja-wuzzz skrev:Jeg går selv og spekulere og monter mine -431 (Røde) Dyser også Tanke E85.
Men hvis du har problemer ?... så vil jeg nok ikke til det
Det er nu 3'e år som vi køre på E85 og det går bare der U af 8)

Det eneste du kan ryge ud for, er at nogle af disse 431'ere har en tendens til at tikke/klikke lige vel meget.

Men ellers har vi ikke haft nogle problemer.

Hvad har du for "set up" i din dyt - Bosch LH .2.2/2.4 eller Lucas :?:
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

29. maj 2015, 07:07

Det er et Bosch LH2.4 med cat.
Vi har ikke E85 her i Danmark men jeg bor tæt på en tank der ligger i Tyskland.
Så det er ikke så meget klydd for mig :wink:

kan man enligt skifte disse små gummi hætter der går over stikket til dyserne ?
(jeg kan lige ligget et billed op senere)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

30. maj 2015, 14:02

Hvordan kører den så på de fine fælge?

205/45 er jo en noget agressiv dækmontering. Nu, efter at du har været på langtur i DK, så må du havde dannet dig et indtryk :)

I øvrigt, hvis, du vil kunne veksle mellem E85 og almindelig benz, så kan du montere en Ostrich EPROM emulator i stedet for EPROM'en i ECU'en. Det har jeg gjort. Så kan du blot ændre på dysse-konstanten inde i softwaren. Hvis du har LH2.2, så er den magen til min, så jeg ved præcis hvordan. Hvis det er LH2.4, så er det lidt anderledes. Jeg har ikke prøvet det. Det burde kunne lade sig gøre, men så skal nye græsgange betrædes.

Som altid når man piller ved den slags, så skal man have en AFR måler.

Jeg har den Ostrich dims, og kan konstatere, at den virker fremragende.

https://www.moates.net/ostrich-20-the-n ... l?cPath=95

Du kan selfølgelig også installere Trionic, men det bliver ikke nemmere. Tilgængæld kan det nok blive endu bedre, hvis man har store ambitioner om at tune, men det er ikke mit indtryk, at du har det.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

31. maj 2015, 20:18

Deja-wuzzz skrev:Det er et Bosch LH2.4 med cat.
Vi har ikke E85 her i Danmark men jeg bor tæt på en tank der ligger i Tyskland.
Så det er ikke så meget klydd for mig
:wink:

Ja så forstår jeg bedre :wink:

Deja-wuzzz skrev:kan man enligt skifte disse små gummi hætter der går over stikket til dyserne ?
(jeg kan lige ligget et billed op senere)


Hvis du mener den "4-kantede" gummi pakning der sidder oppe i kontakten -
så ja,,,,,,,,, den kan man godt "pille" ud/bytte.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

31. maj 2015, 20:42

Den_Gamle skrev:Hvordan kører den så på de fine fælge?
Hun er super dejlig -
men godt nok mere "nervøs" end før.
Dette skal der ændres på når sæsongen er over -
men hun kan sagtens køre resten af 2015 med dette set-up :)
Den_Gamle skrev:205/45 er jo en noget agressiv dækmontering.
Nu, efter at du har været på langtur i DK, så må du havde dannet dig et indtryk :).
Du har så ret, men nu sad disse dæk på fælgene -
og eftersom de klare mindst 2 sæsonger kan man jo ikke tillade og beklage sig.
Jeg fik dem "billigt", så tager man hvad som sidder på.

Eneste "minus" med dette set-up:
Speedometer viser 8 km/t forkert :roll:
Den_Gamle skrev:I øvrigt, hvis, du vil kunne veksle mellem E85 og almindelig benz, så kan du montere en Ostrich EPROM emulator i stedet for EPROM'en i ECU'en. Det har jeg gjort.
Så kan du blot ændre på dysse-konstanten inde i softwaren. Hvis du har LH2.2, så er den magen til min, så jeg ved præcis hvordan..
Jamen -
det lyder da bestemt som om vi skulle mødes en dag og snakke om dette "over" en pizza 8)
(Skal vi tage den i DK eller i Sverige)

En MY 85 er en bil uden katalysator = en LH 2.2 = LMM med 005
Den_Gamle skrev:Som altid når man piller ved den slags, så skal man have en AFR måler..
Jeg har den Ostrich dims, og kan konstatere, at den virker fremragende.

https://www.moates.net/ostrich-20-the-n ... l?cPath=95
Den_Gamle skrev:Du kan selfølgelig også installere Trionic, men det bliver ikke nemmere.
Tilgængæld kan det nok blive endu bedre, hvis man har store ambitioner om at tune, men det er ikke mit indtryk, at du har det.
Kan da godt lide idén med tronic på en OG 900 som sådan -
men har bare ikke endnu fundet "energi'n" til det.

At "tune/trimma" mere ud over dette, nej tror jeg ikke bliver aktuelt på Kvartz.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. jun 2015, 16:20

Nå men -
så er det blevet tid til at lave en update fra en super duper fantastisk fed weekend :)

En weekend som skulle spenderes små 430 Km hjemmefra mig af -
nemlig hos P.O

Efter megen om og men, tøven og diverse -
ja så kom vi til sidst ud af hullet og afsted.

Bestemte med ClausSAAB at mødestedet skulle bliver her -
ved Shell/Karlslunde omkring Kl 08:
Billede

Her ankom "vi" så fredag morgen små 07:50 m a o i god tid.
Billede

Efter cirka 30 min,dukker der så et ekipage op -
bestående af 1 stk 9-3 inkl camplet :D

Så gik turen ellers bare der ud af i stille og ro med en første destination hos
Britt&Lars

Efter et dejligt "break" der bestående af en super dejlig omgang morgenbrød -
som denne udenlandsdansker ikke har nydt på længe :mrcool
ja så forsatte turen igen.

Sådan som det ser ud bagfra i en OG 900:
Billede
Det er mere Camplet end det er 9-3 :lol:

Et par regnbyger af forskellige slags, ja så kom vi frem til P.O

Det var første gang for min del -
men man føler sig meget hurtigt velkommen og hjemme der :wink:

På bagsiden bliver så Castle de lá ClausSAAB rejst:
Billede

Utroligt at når sådan en lille "vogn" får vokseværk -
så bliver den til hele dette:
Billede

Endnu engang stort tak for at du fik mig med på dette her:
Billede
( Selv om jeg nu stadievæk er overbevist om -
at det var dig der snorkede først efter de 10 min
) :lol:

Billede

Dag 1, altså denne fredag vi ankom -
den lader sig bestå i diverse forberedelser til den store lørdag:
Billede

Billede

Men allerede her kunde man godt fornemme -
hvad som var på G 8)
Billede

Fredagen afsluttes med mad/gril og hyggesnak i laden -
en dejlig aften :)

Lørdag morgen, her sker der så ting og sager.
Som de fleste gange når jeg sover "ude", så vågner jeg lidt tidligere end normalt.
Men kommer ind hos P.O og får en omgang kaffe -
og så gik vi ellers i gang med at slå pløkke/stænger ned og lave lidt andet af det som skulle til inden alle kom :D

De første biler begynder at trille ind på gårdspladsen og i disse 2 dage -
så kom der godt nok flere OG 900 end jeg havde troet -
men det takker vi da bare for 8)

Denne cabbe her er godt noget af et "bolsje" :biglove
Billede

Leif kom også med sin OG 900 -
så endelig kunde jeg få lov til at se forskellen på denne Rosenkvarts farve
ved siden af hinnanden som disse biler har.
Leif's bil har nemlig 202h til farvekode
Billede

202 fandtes kun 1988/89

Kvartz har 129h som kun fandtes 1985/86:
Billede

Nå men, "rullerne" blev lidt forsinket og sammen med en anden kedelig "incident" nogle uger før -
så endte det hele med at de blev opstillet her:
Billede

Inde på gårdspladsen -
hvor vi også ser det første "offer" in action 8)
Billede

Og så kom det ellers bare i gang:
Billede

Billede


Her ser vi afslutningen:
Billede

Og søndagen sluttede atter med god mad i laden samt hyggesnak -
før det så på mandag var tid til at trække sig hjemad igen.

Claus var nød til at tanke da diverse "mappning/test" og masser af prøvekørsel -
havde vist tømt tanken:
Billede

Selv fyldte man på af den E85 man havde hjemmefra -
men i kunne da godt bytte den der 92'er ud med E85 syntes jeg 8)
Billede

Herlig tur hjem -
masser af dejlige overhalinger :lol:
(eller hvad siger du Claus)

18:37 stod Kvartz atter hjemme i sin hule

Siger det lige igen:

Super mange tak til alle der har været med til og gøre denne weekend til det dejlige den blev

Så nu i dagene skal jeg ud og lege med indeholdet -
i den fine pakke jeg fik af "Jensen" :mrcool
Billede
Brugeravatar
SørenAK
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 484
Tilmeldt: 20. sep 2006, 21:49

1. jun 2015, 22:32

Det ser ud til det var en god weekend! Det ender jo med at der bliver Saab festival ved P.O. til næste år, hvis det fortsætter sådan!
Hvor er jeg træt af at jeg måtte melde afbud til træffet!
Min bil står hjemme med al servoolien smidt på vejen :(
Søren Abildgaard Kristensen, medlem 317.
1978 99 turbo
1993 900i 2,1 Trionic 5,5
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

2. jun 2015, 16:31

Ja, jeg håber at deltage næste år med en funklende OG900 (det er planen at den skal reppes) :)

Jeg kører med den lille Eprom emulator, fordi at jeg så kan re-mappe LH2.2. Det går jeg så og hygger mig med og man få meget tid til at gå med det. Jeg benytter i øvrigt et lille simpelt program (LH22edit) lavet af en fyr fra Sverige. Ragner tror jeg nok at han hedder...

Hvis man ikke har behov for egentlig re-map, så kan man også kopiere din nuværende chip, editere den inde i LH22edit ved at skrue ned for dyssekontanten, så den giver ca. 30% mindre benzin. Den nye kode kan man så brænde over i en chip fra en anden LH2.2 boks (fra en hugger). Så kan man bytte LH2.2 boksen ud når man vil køre E85 eller almindelig benzin. Man bør stadig lige kontrollere AFR værdien på den nye chip med benzin i tanken, så man kan se at det passer. Fordelen er, at det ikke koster andet end en LH2.2 box fra en hugger.

Det kan jeg sikkert godt hjælpe med over en kop øl eller en pizza en dag men jeg skal lige have bilen tilbage først. Jeg kan i hvert fald både læse og brænde og reprogamere slve chippen. Største problem bliver måske at skaffe en af de gamle EPROM chips. Jeg ved ikke om man kan reprogrammere en original fra en LH2.2 boks eller om den måske ikke kan overskrives (hvis det er en PROM og ikke en EreaseablePROM). Det må kunne løses.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

2. jun 2015, 20:58

Plankan :
Hvis du mener den "4-kantede" gummi pakning der sidder oppe i kontakten -
så ja,,,,,,,,, den kan man godt "pille" ud/bytte.
Ja det tror jeg...
Ahhh... jeg kan se at man lige skal udløse "AMP" connectoren og pille stikket at inden man kan skifte den:

Billede
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. jun 2015, 22:23

Deja-wuzzz skrev:Ahhh... jeg kan se at man lige skal udløse "AMP" connectoren og pille stikket at inden man kan skifte den:
Intet problem -
har jeg gjord på Kvartz med "kontakten" i midten på insugs manifolden 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. jun 2015, 22:28

Den_Gamle skrev:Ja, jeg håber at deltage næste år med en funklende OG900 (det er planen at den skal reppes) :)
Se, det var da gode nyheder :D
Den_Gamle skrev:Hvis man ikke har behov for egentlig re-map, så kan man også kopiere din nuværende chip, editere den inde i LH22edit ved at skrue ned for dyssekontanten, så den giver ca. 30% mindre benzin. Den nye kode kan man så brænde over i en chip fra en anden LH2.2 boks (fra en hugger). Så kan man bytte LH2.2 boksen ud når man vil køre E85 eller almindelig benzin. Man bør stadig lige kontrollere AFR værdien på den nye chip med benzin i tanken, så man kan se at det passer. Fordelen er, at det ikke koster andet end en LH2.2 box fra en hugger.

Det kan jeg sikkert godt hjælpe med over en kop øl eller en pizza en dag men jeg skal lige have bilen tilbage først. Jeg kan i hvert fald både læse og brænde og reprogamere slve chippen. Største problem bliver måske at skaffe en af de gamle EPROM chips. Jeg ved ikke om man kan reprogrammere en original fra en LH2.2 boks eller om den måske ikke kan overskrives (hvis det er en PROM og ikke en EreaseablePROM). Det må kunne løses.
Ved ikke hvad eller hvordan -
men du kan lege med boksen som sidder i Kvartz som du vill -
jeg har nemlig en helt ny også 8)

Billede

Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. jun 2015, 23:48

Nå, men for dem der aldrig fik set Kvartz med de nye fælge -
så er her en smagsprøve:

Billede

Billede

Billede

Og så er det at det snart går galt takket være denne lille "pakke"
Billede :lol:
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

3. jun 2015, 23:53

Regin altså

Du bliver da nødt til at røbe det, folk er jo bange for, du begynder at lodde i din bil :tihi

I øvrigt tak for de flotte billeder og ord længere oppe i tråden.

Venlig hilsen og godnat

Eva&Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4504
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

4. jun 2015, 00:47

Den bliver da også bare mere og mere "sprød" den bil. Et studium i, hvordan det skal gøres. FLOT, FLOT!!!

Også en lækker kolbe, du der fik. Flot gestus, må man sige. Det er kvallivare!

/Henrik
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

4. jun 2015, 01:39

ClausSAAB skrev:Regin altså

Du bliver da nødt til at røbe det, folk er jo bange for, du begynder at lodde i din bil
:tihi

Hehe -
jo den har skam da også været fremme tidligere da Kvart var "yngre"
og still growing
ClausSAAB skrev: I øvrigt tak for de flotte billeder og ord længere oppe i tråden.

Venlig hilsen og godnat

Eva&Claus
Du er velkommen, til hver en tid Claus 8)


hf-eco-power skrev:Den bliver da også bare mere og mere "sprød" den bil. Et studium i, hvordan det skal gøres. FLOT, FLOT!!!
Pænt tak Henrik -
men nu begynder vi altså at nå den nivå hvor det bliver alt sværere med tilbehør :roll:

Der er snart kun puds og nudse tilbage :?
hf-eco-power skrev:Også en lækker kolbe, du der fik. Flot gestus, må man sige. Det er kvallivare!

/Henrik
Ja ikk' også -
selv om denne "lyser" godt op :lol:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

4. jun 2015, 17:23

Nå men, nu skal i da høre om denne "kasse" :)

Det startede hos P.O dag 2 da rullerne var i gang som bedst.
Jeg stod sammen med de andre og kiggede på -
da denne gut
(pænt undskyld Jensen) :lol:
Kommer frem til mig.

Aldrig mødt ham før :?
men ikke desto mindre vidste han til syndeladene hvem jeg var :lol:

Han har denne "kasse" med sig:
Billede

og siger at "han har noget jeg har efterlyst"
Det første jeg ser er just kassen med en loddekolbe -
men det er jo ikke lige noget jeg har efterlyst.........:roll:

Men inden jeg når at tænke mere over det, så siger han hurtigt -
at "det er ikke indeholdt i kassen" :D

"Aha" tænker jeg, men hvad mon der så er i den :?:

hurtigt får vi "låget" af:
Billede

Og der ser man så et par lamper af en slags.
Billede

"Ahh" tænker jeg med det samme.
Det er fra dengang som jeg efterlyste de tågelygter til Kvartz -
dem "uden" den sorte kant længst ude.

Tænkte i mit stille sind, at det kan da ikke være muligt.....

Men nok er de da helt nye og T O M saab original:
Billede
Så er det her man begynder med tanken på
at eventuelt "slippe" lidt på standarden :?

Tankerne fór igennem mig......
Selv om de måske så alligevel har denne sorte "kant" i hjørnerne -
så er de jo alligevel fabr nye saab original 8)


Og for pokker da -
om ikke de også har kåben :o
Billede

Så er vi kun et eneste "trin" fra at få løst mysteriet/spændningen ......

Er det med eller uden den sorte "kant" :roll:
.
.
.

Er det nu de "rigtige" d v s tågelygterne
og ikke de andre som er til det lange lys :?
.
.
.
.
Og ved guderne da vi tog den ene af kåberne af :isittrue
Billede

Det er jo de rigtige :mrcool :biglove

Der blev man godt nok golvat d v s
at nogen trak måtten væk under fødderne på en.

P.O's træf gik lige i slowmotion, alt andet i "tunnel" seénde :arghh

Tog lige lidt tid inden jag "vågnede" igen og forstod hvad der lige var sket :oops:

Jeg stod nu med denne kasse i hånden for mig selv -
"Jensen" var nu oppe på rullerne med sin 900 alá v6 8)
mikael
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. jan 2004, 09:57

4. jun 2015, 19:32

Sådan
Godt st se rigtig glæde :-)
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

4. jun 2015, 23:08

Er de virkeligt så sjældne?

Er det en speciel årgang, der lige passer til bilen?

Jeg troede, at jeg var lidt nørdet med saab. Men her er jeg alligevel ikke helt med :)
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

5. jun 2015, 02:57

Den_Gamle skrev:Er de virkeligt så sjældne?
Nej ikke som sådan på "den" måde.
Mere som at du ikke bare lige kan gå ned og købe dem i dag hvis du har lyst.
Samt, at mange også har forvekslet dem med disse som sidder på 9k -
og det er slet ikke samme lampe.
Den_Gamle skrev:Er det en speciel årgang, der lige passer til bilen?
De fandtes at købe som alm tilbehør på tiden da det begav sig.
Men, hvor mange OG 900 har du set med dem :?:

Billede

Billede
Den_Gamle skrev:Jeg troede, at jeg var lidt nørdet med saab.
Men her er jeg alligevel ikke helt med :)
Man bliver da aldrig for gammel til at lære noget nytt :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

5. jun 2015, 19:26

Så var der kun en ting og gøre......

Nemlig ud og støve den boks af som har selve monterings satsen:
Billede

Her er den :D
Billede

Den som jeg fandt på en bil for nogle år siden:
Billede

Jeg var "smart" nok
(når jeg selv får lov til at sige det) 8)
til at rykke det hele af:
Billede

Men altså -
det bliver ofte meget mere end man selv først tror
Billede
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

6. jun 2015, 12:27

Ja, det tager altid længere tid end man tror.

Jeg kan godt lide nakkestøtten på dit rullebræt :)

Det bliver spændende at se resultatet...
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. jun 2015, 19:36

Den_Gamle skrev:Ja, det tager altid længere tid end man tror.
Ja, og så enda når man t o m har orden i sagerne
d v s rent og alt ligger hvor det skal :?

Den_Gamle skrev:Jeg kan godt lide nakkestøtten på dit rullebræt
:)

Ja det er frækt ikke :lol:

Jeg blev så træt af dem der sidder på fra ny af -
ikke bare er de "lave" men også alt for hårde :evil:

Dette kommer fra en T8 spec og jeg kan rek at bytte hvis man vil -
fungere helt super 8)


Den_Gamle skrev:Det bliver spændende at se resultatet...
Ja de sidder på nu, og de sidder dejligt men jeg
ved sørme ikke om jeg nu også tør vise billederne :roll:
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6838
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

8. jun 2015, 16:01

Jeg vil gerne se dem 8)
Dog havde jeg nok monteret dem i de lidt bredere beslag. Jeg tror faktisk også at dette er lovkrav i Danmark, men det er jo en mindre detalje og nok også lidt smag og behag.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

8. jun 2015, 18:45

Jensen skrev:Jeg vil gerne se dem 8)
Skal lige samle de billeder jeg har taget -
men i kan godt begynde og hive hagesmæk'en frem :lol:
Jensen skrev: Dog havde jeg nok monteret dem i de lidt bredere beslag.
Jeg tror faktisk også at dette er lovkrav i Danmark, men det er jo en mindre detalje og nok også lidt smag og behag.
MVH Mads
Gidder du lige og "forklarer" den for mig :confused

For der er jo "kun" et sted man kan sætte disse holdere fast:
Billede
Og disse beslag er jo t o m højer/venster mærket.

Set på "trubben" så havner jo midten af lampen -
ved det yderste af "udskæringen" i kofangeren til evt nummerplade.
Billede

Set på MY87 ->
så bliver det jo det samme:
Billede

Så hvad er det for beslag der evt skulle findes :?:

Kommer de længere "ud" til siderne -
blokere jo den i venster side for oilekøleren på turbobilerne :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

8. jun 2015, 20:06

Men lad os da lige tage en "Braking news"
på det som satte en kæp i hjulet for plankan's tur til Trollhättan :evil:

Da jeg torsdag aften/nat var ude på en fin tur = kold dejlig fuktig luft = godt for en Turbobil 8)

Ja så mærkede jeg pludselig lugten af brændt oile efter lidt "inspirerende" kørsel :o
Den lugt er jeg for godt kendt med -
så jeg vidste næsten godt hvad det var som var på G her :roll:

Og ja, ganske rigtigt -
så var pakningen til ventilkåben på G ud af.......

Men at finde en ny en fredag, dagen før den svenske nationaldag -
:Idonno

Så jeg gav op helt frivilligt efter 2 samtaler til saab :(

I dag skulle jeg så alligevel til Landskrona, der findes også en lille Mekonomen -
de plejer at have en suverén service med at få ting og sager hjem efter 24 tim.
Jeg ville da så lige køre forbi og bestille pakningen -
men vel inde i butikken, efter en enkel søgning på pc'ern -
så siger han s*u, at den findes i butiken :o :shock: :arghh :isittrue

Så er det at man finder en masse nye svenske ord som endnu ikke er "opfundet" :saynomore :prettymad

Rend da mig et hvis sted altså -
hvis jeg havde ringet til dem den fredag, ja så havde jeg haft pakningen same dag :Hvadhulen

Nå men, ikke så meget at gøre ved det desværre.

Men den forb****de pakning skulle da alligevel byttes.

Her ser vi begyndelsen på det arbejde:
Billede

Og ganske rigtigt -
sveder tøsen da lidt :roll:
Billede

Nå, men af med skidtet -
og hvordan ser der så ud efter de 4 år da vi sidst havde "låget" af :roll:

Men se bare her:
Billede

Slet ikke så tosset enda :biglove
Billede

Når man ser til hvor meget hun har kørt:
Billede
(Jaja, ved godt dette enligt DK standard ikke er "særligt meget") :lol:

Her ligger skidtet så:
Billede
Men på den anden side -
så det ikke så dårligt igen af en pakning, den gamle type -
og så fra scantech :lol:

En rengøring inden den ny pakning indtager sin plads:
Billede

Og så 1 tim med "polering" alá det våde sandpapir på selve kåben:
Billede

Var aldrig rigtigt tilfreds med den fra tiden da vi legede for 4 år siden :(
En "ny/anden" skal med tiden findes, og så "shines" op rigtigt -
men denne dur fint tills dess :)

Så nu kan vi lidt til igen :mrcool
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6838
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

8. jun 2015, 21:30

Gidder du lige og "forklarer" den for mig
For der er jo "kun" et sted man kan sætte disse holdere fast
Hvis jeg skulle montere tågelys satte jeg den nok hvor der på de danske modeller sidder den sære lille positionslygte. Denne sidder dog på et andet beslag som er noget mere klejnt samt på de fleste jeg har set var den kun sat med en møtrik selvom der var to huller i beslaget.
Den er vistnok boltet på sammen med beslaget hvor kofangeren er fastgjort til karosseriet.

Jeg tror for øvrigt aldrig jeg har set en og900 med originalt monterede tågelygter på de danske veje, så det har måske med vores regler og den ekstra positionslygte at gøre.

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. jun 2015, 20:14

Nå, men ..............

Jeg har i de sidste dage prøvet at tage billeder til et lille album -
men af en eller anden årsag, så bliver de altid både mange og langt flere end beregnet :roll:

Men bær lige over med at billederne ikke er taget helt i den samme rækkefølge -
som i denne lille "fremvisning" :wink:
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

9. jun 2015, 20:34

jeg glæder mig til at se dem.. hvor henne er billederne :wink: :?:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. jun 2015, 21:09

Deja-wuzzz skrev:jeg glæder mig til at se dem.. hvor henne er billederne :wink: :?:
Jeg knokler med dem, her i skrivende stund :teethsmile :ontopic
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. jun 2015, 21:39

:shock:

De flyver godt nok lavt i dag
Billede

Lige over hovedet på en :lol:
Billede

Nej den var der vel ingen som troede på 8)
Billede

Vi er på det obligatoriske sted i ljungbyhed
for det "årlige" billede
Billede

Et fint sted der flittigt benyttes af mange andre -
os saab "nördar" inkl :lol:
Billede

Billede

Bagefter var det så tid på tilbagevejen til endnu et besøg
på den gamle fabrik:
Billede

Et sted som slet ikke har den samme funktion længere -
men som er blevet til et "kæmpe" loppis
Billede

Her er noget af det sidste man skrev omkring den:

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/yll ... laggs-ner/

Er lidt coolt og eje en bil der på en måde er lidt med i svensk "industri "historie"
den bil som platschefen Nils Haglund havde.

Se bare her hvad jeg fik med dengang :mrcool
Billede

Porten ud til friheden for små 4 år 2 mån siden 8)
Billede
Og hvor er der dog sket meget siden da.

Omme bagtil var der før i tiden et fint grønt område.
Der er desværre for meget skrot i dag -
men vi fandt da lige denne lille "spot" til et billede:
Billede


Vel hjemme igen, så har jeg prøvet at stille Kvartz op -
på den plads hvor blandt de alder første billeder udendørs blev taget.
Billede
(Det er bare ikke helt så let) :roll:

Nogen som kan huske disse første billeder :)
Billede

En ganske nøgen Kvartz -
som næsten er klar til syn:
Billede

Hun er "vokset" lidt med årene:
Billede

Måske lidt som denne slogan fra "før i tiden"
Billede

Når jeg bliver stor, så skal jeg blive en ........
Billede

Billede

Billede

Jeg er som sagt mega super glad for disse lamper.
Måske er de for nogle ikke meget i sig selv -
men på Kvartz siger jeg bare :biglove
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

9. jun 2015, 22:32

Jamen de ser jo også helt rigtige ud...

Jeg kan også godt se at Kvartz er blevet lidt frækkere med årene.

De nye hjul klæder også bilen godt. Jeg troede måske at 45-profilen ville være lidt brian, men det forholdsvis fredsommeligt ud synes jeg. Selv kører jeg på 50-profil, og det er da egentlig forholdsvis "skarpt" synes jeg.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6838
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

9. jun 2015, 23:51

Det ser godt ud Regin 8)
Det er jo meget bedre end at de skulle ligge og samle støv hos mig.
Billederne ligner jo noget direkte ud af et tilbehørskatalog fra midt i firserne.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

10. jun 2015, 20:17

Flotte billeder.

Nyder at se din fine OG900 nu jeg ikke længere selv har en.

Mvh
Troels
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

22. jun 2015, 21:23

Ja, her sker godt nok ikke så meget for tiden -
vi har ligsom "planet ud" for tiden :?

Men jeg jeg har siddet de sidste nætter/dage og prøvet på at lavet en liste -
på de ting og sager der er lavet på Kvartz gennem årene 8)
Det et ikke sådan småting precis :roll:

Den er godt nok på Svensk :oops:


Tillbehör interiöer:

Hund/lastskydds"nät"

Skyddsmatta (plast) skuffen formgjuten hög kant.

Skyddsmatta (gummi) formgjuten låg "gummi"

Skinn damask vxl spark

Kasett fack nedre mittkonsol

Lucka handskfack fr MY 92

"De-luxe" högtalare fram

Svart innertak.

Farthållare org (eftermonterad)

Larm "kombiguard" blå LED
(inbyggd i "de-luxe" högtalarna)

Brandsläckare.

De 4 minsta sidorutorna "tonade"

Instegsbelysning (eget påhitt)

Belysning skuff inkl el-uttag/BMW (eget påhitt)

BMW sportsstolar 1.serie (eget påhitt)
____________________________________

Modify instrumenthus:
1: Ur Turbo truckmätare
2: Dolda kontrollampor MY 92->
2:1 Olja/batteri placering (Vä) enligt MY 89->
3: Spikdiod inbyggd i varvräknaren
4: Diod för max laddtryck inbyggd i "shift-up"
____________________________________




Tillbehör exteriöer:

US blink fram

US belysning bak

Org dimmljuse fram

Aero luftsläppskåpor i bilens färg 129H

Smutsavvisare A-stolpe

Stänkskydd bak

El-antenn

Jalusi bakruta

Drag

1 Uppsättning A50 jubilee fälgar

1 Uppsättning 16" Aero

Helrenoverad spoiler fram (14.05)



Under "skalet"
----------------------
Vxl-länkage fr MY92:

1: Stålspak

2: Kantiga "knuten" ute vid lådan

Svänghjul/koppling fr MY 92



Övrigt:

Simones 2.5" alá hagelbössan

Dräneringsrör i torpedn (90 ->)

Plastskena på torpedväggen (90->)

Krängningsstag fr/bak

Totalrenovering av framvagn:

1: Nya länkarmar 4st

2: Nya fjädersäte 2st

3: Nya spindelled 4st

4: Nya styrled 2st



Og så har jeg sikkert alligevel glemt noget :lol:
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1642
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

22. jun 2015, 22:39

plankan skrev:Ja, her sker godt nok ikke så meget for tiden -
vi har ligsom "planet ud" for tiden :?

Men jeg jeg har siddet de sidste nætter/dage og prøvet på at lavet en liste -
på de ting og sager der er lavet på Kvartz gennem årene 8)
Det et ikke sådan småting precis :roll:


Og så har jeg sikkert alligevel glemt noget :lol:

Var der ikke noget med et plastdæksel på fuelrailen? :lol:

Imponerende liste i øvrigt.
Mvh. Thomas
9-3 TS Aero Cabriolet 2005, "hverdagsbilen"
9-3 2006SC Hirsch aut,
99 Turbo, akaciegrøn 2-dørs 1980
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

23. jun 2015, 14:53

tknage skrev:Var der ikke noget med et plastdæksel på fuelrailen? :lol:

Imponerende liste i øvrigt.
Sant nok, men da denne har tilhørt bilen fra ny af -
så kan jeg ikke sætte den på listen :roll:
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1642
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

23. jun 2015, 23:03

plankan skrev:
tknage skrev:Var der ikke noget med et plastdæksel på fuelrailen? :lol:

Imponerende liste i øvrigt.
Sant nok, men da denne har tilhørt bilen fra ny af -
så kan jeg ikke sætte den på listen :roll:
Nåh sådan. :roll:
Mvh. Thomas
9-3 TS Aero Cabriolet 2005, "hverdagsbilen"
9-3 2006SC Hirsch aut,
99 Turbo, akaciegrøn 2-dørs 1980
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. jun 2015, 22:24

Ja, se bare her -
Tænkte nu nok at jeg havde glemt noget :lol:

Købte jo denne reservdunk for ikke så længe siden:

Billede

Så nu har jeg atter noget at lave :tihi
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

27. jun 2015, 12:59

Er det er særlig SAAB dunk, som lige passer til til det ekstra rum under baggagerummet?.

Det kan jeg nemlig god se det smarte i.. Det er ikke smart med en 5L reservedunk, der skal ligge ned.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1659
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

27. jun 2015, 13:44

Den ser da for høj ud til at kunne passe der under, Plankan ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

27. jun 2015, 14:31

Den_Gamle skrev:Er det er særlig SAAB dunk, som lige passer til til det ekstra rum under baggagerummet?.
Det er nemlig lige hvad det er 8)

Man finder den i tilbehørskataloget for årgang 1993 her:
Billede

Åbenbart er den så gået hen blevet sort med tiden :roll:
Den_Gamle skrev:Det kan jeg nemlig god se det smarte i..
Det er ikke smart med en 5L reservedunk, der skal ligge ned.
4L er den på -
ikke 5L ;)

Den kostede "hele" 234:- i 1993 :)

Deja-wuzzz skrev:Den ser da for høj ud til at kunne passe der under, Plankan ?
Næ nej -
den er lavet lige dertil hvor den hører hjemme :wink:

Tilbage til "Projekt Forum"