Forhøjede omdrejninger ved start
Redaktør: Bestyrelsen
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Forhøjede omdrejninger ved start
I stedet for de normale 800-900 o/m ligger omdrejningerne ved start pludselig på 2200 o/m her til morgen. Ingen lamper lyser, AC er ikke tændt, og bilen kørte 300 km i går uden nogen problemer. Aldrig sket før. Havde heldigvis en anden bil jeg kunne tage på arbejde, så nu sidder jeg der og funderer over, hvad der kan være galt.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Lassepc
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Måske en træg tomgangsregulator? Bloker evt. en slange for at udelukke denne, hvis denne også findes på V6 motoren?
Har før set et stramt/trægt gaskabel der førte til forhøjet tomgang.
Kontroller at alle slanger/studser sider som de skal, så den ikke får den falske luft
På en turbo indsugningmanifold har de "i pressede" studser det med at gå løse.
Har før set et stramt/trægt gaskabel der førte til forhøjet tomgang.
Kontroller at alle slanger/studser sider som de skal, så den ikke får den falske luft
På en turbo indsugningmanifold har de "i pressede" studser det med at gå løse.
9-5 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Rens tomgangsmotoren..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Mange tak for input
Tjekker i første omgang speederkablet og alle slanger efter for læk.
Hvis det viser sig at være tomgangsregulatoren/IACen, hvad kan så anbefales at rense med/i og efterfølgende smøre med?
Tjekker i første omgang speederkablet og alle slanger efter for læk.
Hvis det viser sig at være tomgangsregulatoren/IACen, hvad kan så anbefales at rense med/i og efterfølgende smøre med?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Bremserens og lidt WD-40.
Jeg bruger en lille pensel og vasker med bremserens.
Jeg bruger en lille pensel og vasker med bremserens.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Mine erfaringer med min ng900 V6 fra 97 er at diverse gummislanger så småt begynder at revne når de er omkring 15 år gamle.
De kan sikkert fint holde tæt længere endnu, men diverse temperaturpåvirkninger kan få dem til at give op pludselig. Der skal dog være en relativt stor vacuumlækage for at hæve din tomgang så meget, men det er muligt at den "lange" køretur har udløst det...
Jeg ved a 9K og .9K ikke er helt ens, men jeg kan sige at jeg har udskiftet den store slange mellem massemåler og spjældhus samt slangen til tomgangsventilen, så det er nok på disse du skal rette dit fokus hvis du leder efter lækager.
Hvis ikke jeg husker helt forkert er der en del slanger i systemet på 3.0'eren da den har dobbelt spjældhus. Jeg har altid syntes at det lignede en lidt dårlig konstruktion på grund at alle disse gummislanger, men det har jo holdt fint indtil nu, så helt dårligt er det nok ikke.
Rensning af tomgangsmotor er et godt råd. Rens evt. også spjældhus og TCS spjældhus når du er i gang.
Jeg plejer at bruge rustløsner, WD40 eller lignende da det stort set forsvinder i løbet af kort tid og derfor ikke tiltrækker yderligere snavs..
Hvis du ønsker lidt yderligere smøring også kan du bruge spray med grafit eller teflon, men det bør sådan set ikke være nødvendigt.
MVH Mads
De kan sikkert fint holde tæt længere endnu, men diverse temperaturpåvirkninger kan få dem til at give op pludselig. Der skal dog være en relativt stor vacuumlækage for at hæve din tomgang så meget, men det er muligt at den "lange" køretur har udløst det...
Jeg ved a 9K og .9K ikke er helt ens, men jeg kan sige at jeg har udskiftet den store slange mellem massemåler og spjældhus samt slangen til tomgangsventilen, så det er nok på disse du skal rette dit fokus hvis du leder efter lækager.
Hvis ikke jeg husker helt forkert er der en del slanger i systemet på 3.0'eren da den har dobbelt spjældhus. Jeg har altid syntes at det lignede en lidt dårlig konstruktion på grund at alle disse gummislanger, men det har jo holdt fint indtil nu, så helt dårligt er det nok ikke.
Rensning af tomgangsmotor er et godt råd. Rens evt. også spjældhus og TCS spjældhus når du er i gang.
Jeg plejer at bruge rustløsner, WD40 eller lignende da det stort set forsvinder i løbet af kort tid og derfor ikke tiltrækker yderligere snavs..
Hvis du ønsker lidt yderligere smøring også kan du bruge spray med grafit eller teflon, men det bør sådan set ikke være nødvendigt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Tak endnu en gang for detaljeret feedback!
Her til aften prøvede jeg at starte bilen, og den sprang i gang uden problemer, hvorefter den som vanligt lagde sig på lige over 1000 o/min, efter en lille tur faldende til de vanlige 800. Det er lidt svært at fejlsøge, når den ikke spiller op
Er lidt i tvivl om, hvor hulan AICen sidder, der er, som Jensen skriver, masser af slangemylder. Vil holde øje med det og gå det hele efter igen, hvis det kommer tilbage.
Her til aften prøvede jeg at starte bilen, og den sprang i gang uden problemer, hvorefter den som vanligt lagde sig på lige over 1000 o/min, efter en lille tur faldende til de vanlige 800. Det er lidt svært at fejlsøge, når den ikke spiller op
Er lidt i tvivl om, hvor hulan AICen sidder, der er, som Jensen skriver, masser af slangemylder. Vil holde øje med det og gå det hele efter igen, hvis det kommer tilbage.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
IAC'en er indfnadderet i sort snask. Jeg kender symptomerne: Variende tomgangshastigheder.
Jeg har ikke set en SAAB V6, men jeg kan finde ventilen.
https://www.harald-nyborg.dk/p4773/bran ... ens-400-ml
Jeg har ikke set en SAAB V6, men jeg kan finde ventilen.
https://www.harald-nyborg.dk/p4773/bran ... ens-400-ml
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Bell Add Servicerens 4
Er fantastisk til opgaven.
https://landberg.dk/bell-add-serviceren ... gJa1_D_BwE
Er fantastisk til opgaven.
https://landberg.dk/bell-add-serviceren ... gJa1_D_BwE
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Nu har jeg fundet tomgangsregulatoren. Den sidder (host host) frit fremme øverst på motorens bageste cylinderrække. Min mekker udpegede den for mig I dag steg omdrejningerne mellem gearskift, som om jeg ikke helt havde sluppet speederen ved udkobling. Den får en omgang med bremserens og en blød tandbørste en af dagene.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Spjældet i regulatoren er en "drejedør"-type spjæld. En lille pensel er bedre end tandbørste. Tandbørsten kan ikke ramme ventillegemet.
Brug tandbørsten når du børster din tand..
Brug tandbørsten når du børster din tand..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Endte med at finde en pensel frem, det gav bedst mening.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Rensede som sagt tomgangsregulatoren, men det løste ikke problemet. Der kan desuden være tendens til, at omdrejningerne stiger ved gearskift, som om jeg ikke har sluppet speederen helt. Derfor går min søgning nu i retning af speederkablet. I den forbindelse har det altid undret mig, atjeg har skullet trykke speederen relativt langt ned, før det gav noget, så at sige. Det er et dødpunkt øverst i vandringen. På billedet har jeg markeret en justeringsdingenot, som jeg har drejet på, og det har fjernet en del af dødpunktet, men ikke det hele. Kablet har stadig slæk, når speederen er sluppet, men kan ikke justeres strammere. Er det meningen, eller kan det være årsagen til mine "hængende" omdrejninger?
Det skal siges, at problemet kun forefindes umiddelbart efter start og altid forsvinder efter to-tre kilometers kørsel.
Det skal siges, at problemet kun forefindes umiddelbart efter start og altid forsvinder efter to-tre kilometers kørsel.
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Prøv at rense gasspjældene først.
Dødpunktet ved let åbning af gasspjæld er typisk et til kokset gasspjæld.
Og nulstil motorstyringen efter rens.
Det sidste er vigtigt, da den ellers kører med erfarings værdier fra en til kokset. tomgangs ventil, og til koksede gasspjæld.
MVH
Morten
Dødpunktet ved let åbning af gasspjæld er typisk et til kokset gasspjæld.
Og nulstil motorstyringen efter rens.
Det sidste er vigtigt, da den ellers kører med erfarings værdier fra en til kokset. tomgangs ventil, og til koksede gasspjæld.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
En god metode af rens af tomgangsregulator:
Der bruges en cykellakpensel og en dåse bremserens. Hold regulatoren i hånden. Giv en byge ind i studserne, for opblødning. Vask og børst ventillegemet grundigt. Hold en studs lodret. Spul under op ventillegemet, så bremserens og skidt vælter ud fra studsen. Vend regulatoren og gør det samme med den anden studs. Blæs grundigt efter Bremserens-spuling.
Dette er blevet gjort med 2 Og900 tomgangsregulatorer. De har kørt efter manøvren i mange år uden tomgangsproblemer..
If at first you don't succeed, try, try again. Then quit. There's no point in being a damn fool about it. (W. C. Fields)
Der bruges en cykellakpensel og en dåse bremserens. Hold regulatoren i hånden. Giv en byge ind i studserne, for opblødning. Vask og børst ventillegemet grundigt. Hold en studs lodret. Spul under op ventillegemet, så bremserens og skidt vælter ud fra studsen. Vend regulatoren og gør det samme med den anden studs. Blæs grundigt efter Bremserens-spuling.
Dette er blevet gjort med 2 Og900 tomgangsregulatorer. De har kørt efter manøvren i mange år uden tomgangsproblemer..
If at first you don't succeed, try, try again. Then quit. There's no point in being a damn fool about it. (W. C. Fields)
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- 9000Griffin
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forhøjede omdrejninger ved start
Med blussende kinder kryber jeg til korset og erkender, at løsningen lå lige for. På billedet er markeret, hvad jeg tror er regulatoren til det dobbelte gasspjæld. I den sidder to fjedre, som ikke havde den frigang/vandring, som de burde have. WD40 på. Problem væk.
Det passer fuldstændig med symptomerne:
1. Under start ryger motoren altid op på ca. 2000 o/min, men når fjedrene ikke trækker gassen tilbage, bliver spjældene hængende.
2. Under kørsel, inden motorrummet bliver ordentligt varmt, og snasket i fjedrene bliver mere flydende, bliver spjældene også hængende i gearskiftene.
Nå, men jeg fik da renset tomgangsregulatoren..
Det passer fuldstændig med symptomerne:
1. Under start ryger motoren altid op på ca. 2000 o/min, men når fjedrene ikke trækker gassen tilbage, bliver spjældene hængende.
2. Under kørsel, inden motorrummet bliver ordentligt varmt, og snasket i fjedrene bliver mere flydende, bliver spjældene også hængende i gearskiftene.
Nå, men jeg fik da renset tomgangsregulatoren..
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870