Har en Saab 9-3 1,9 2005 der tænder motorlampe og går ud.
Den gør der kun når man tager gassen af ned af bakke eller lignede.
Kan også finde på det i tomgang.
Kan kører 100 km uden den gør det og til tider gør den det 5 gange på 10 km.
Fejlkoder der er i styreboks er P 2147 og P 2150. Hvor den lukket for indsprøjtning
Saab 9-3 TID går i stå
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Begge koder er relateret til lav spænding til oliedyserne.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Fejlkoderne indikerer problemer med dyserne, kontroller først stikken på dyserne for ir eller andre grimme ting.
MVH
Morten
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Der sidder en Ethioper i ledningsbundtet..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
MVH
Morten
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Så længe det ikke er en franskmand, det sidder i nettet, for så er man for alvor på røven.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Fil
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Jeg har målt alle ledninger ud og skiftet stik til injektor nr 3.
Det undre mig bare den ikke gør det ved acceleration kun når den løber fri eller motorbremse.
De fejl med lav spænding til dyserne kan den komme ved bilen går ud så der slet ikke er problemet.
Det undre mig bare den ikke gør det ved acceleration kun når den løber fri eller motorbremse.
De fejl med lav spænding til dyserne kan den komme ved bilen går ud så der slet ikke er problemet.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Jeg tror også bare det er en følgefejl. Fejlkoder sættes når en målt værdi kommer udenfor sit normalområde i en periode. Hvis det komponent der er årsag til fejlen ikke på noget tidspunkt komme udenfor sit normalområde vil du kun se følgefejlkoder.
Efter lidt søgen på nettet kan jeg se at en defekt kølevandstemperaturføler kan give lignende symptomer. Det kan dog være svært at fejlsøge da dit problem ser ud til at være periodisk.
Ellers er der alle de normale syndere på sådan en diesel-maskine, men de er vel så velkendte at det ikke er værd at nævne. De plejer nu normalt også bare at give en generel dårlig motorgang og ikke kun periodiske udfald i tomgang.
Det kunne være en idé at opsøge en specialist med en tester der kan vise live-data fra motorstyringen og se om der er værdier som ser mistænkelige ud.
MVH Mads
Efter lidt søgen på nettet kan jeg se at en defekt kølevandstemperaturføler kan give lignende symptomer. Det kan dog være svært at fejlsøge da dit problem ser ud til at være periodisk.
Ellers er der alle de normale syndere på sådan en diesel-maskine, men de er vel så velkendte at det ikke er værd at nævne. De plejer nu normalt også bare at give en generel dårlig motorgang og ikke kun periodiske udfald i tomgang.
Det kunne være en idé at opsøge en specialist med en tester der kan vise live-data fra motorstyringen og se om der er værdier som ser mistænkelige ud.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Sand synligheden for at det er en følgefejl er desværre meget lille.
Så jeg ville få dem kontrolleret i første omgang.
Husk at mærke dem op inden afmontering !!!
Men en specialist burde kunne finde problemet, det kan bare komme til at koste penge da problemet er periodisk.
MVH
Morten
Dyser kan desværre kortslutte i perioder.Så jeg ville få dem kontrolleret i første omgang.
Husk at mærke dem op inden afmontering !!!
Men en specialist burde kunne finde problemet, det kan bare komme til at koste penge da problemet er periodisk.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Modellerne med oliemotorer er kendt for halvlurvede ledningsbundter. Det er GM/Opel/SAAB grej.
Der sidder en Ubangi (tallerkenneger) i ledningsbundtet.
Forvent ikke at et Ohmmeter kan opdage fejlen. Et Ohmmeter bruger kun en svag målestrøm. Alle stikforbindelser åbnes og lukkes 3 gange. Brug evt. kontaktrens.
ECU lukker ned, når den ser urent trav i elsystemet. Køb ikke reservedele.
Der sidder en Ubangi (tallerkenneger) i ledningsbundtet.
Forvent ikke at et Ohmmeter kan opdage fejlen. Et Ohmmeter bruger kun en svag målestrøm. Alle stikforbindelser åbnes og lukkes 3 gange. Brug evt. kontaktrens.
ECU lukker ned, når den ser urent trav i elsystemet. Køb ikke reservedele.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- stratos
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Først troede jeg at det kunne være vand i brændstoffilteret, så filter og tank har været drænet. Uændret adfærd.
Nu forestiller jeg mig at brændstofpumpen i tanken er nærved slidt op. Den har jeg dog endnu ikke skiftet, men jeg har en tilsvarende pumpe fra en 9-5, samme årgang. Nogen der ved om den passer i en 9-3. Jeg ved dog at reservedelsnummeret ikke er den samme, men der kan jo være løsninger alligevel?
Kan der være et issue i højtrykspumpen?
En fjerde mulighed?
Re: Saab 9-3 TID går i stå
Jeg har en 9-3 1,9 TiD fra 2008 som har samme tilbøjeligheder. Når man starter den kan den for eksempel køre i tomgang i et par minutter (bor ikke et sted hvor man bliver busted for det ). Så pludselig går den i stå. Straks efter kan den startes igen og så kører den typisk i meget kortere tid. Ved gentagelser dør den efter et sekund eller to. Til gengæld KAN den også have en god dag og køre uden problemer. Behøver jeg at nævne at bilen ikke bruges til lange ture.Fil skrev: ↑18. aug 2018, 10:51Har en Saab 9-3 1,9 2005 der tænder motorlampe og går ud.
Den gør der kun når man tager gassen af ned af bakke eller lignede.
Kan også finde på det i tomgang.
Kan kører 100 km uden den gør det og til tider gør den det 5 gange på 10 km.
Fejlkoder der er i styreboks er P 2147 og P 2150. Hvor den lukket for indsprøjtning
Først troede jeg at det kunne være vand i brændstoffilteret, så filter og tank har været drænet. Uændret adfærd.
Nu forestiller jeg mig at brændstofpumpen i tanken er nærved slidt op. Den har jeg dog endnu ikke skiftet, men jeg har en tilsvarende pumpe fra en 9-5, samme årgang. Nogen der ved om den passer i en 9-3. Jeg ved dog at reservedelsnummeret ikke er den samme, men der kan jo være løsninger alligevel?
Kan der være et issue i højtrykspumpen?
En fjerde mulighed?