Min TTID’er spinger altid an, men når det begynder at blive koldt tager det længere tid.
Den forvarmer som den skal før jeg drejer nøglen, men det det tager en ekstra omgang på starteren - mere end godt er.
Batteriet fejler intet og er fuldt opladt.
Nogen ideer til hvad det kan være.
Sløv start ved koldt vejr
Redaktør: Bestyrelsen
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Sløv start ved koldt vejr
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Måske trætte gløderør? Der skal varme for at tænde olien i taxamotoren..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Tak Edwins.
Jeg begynder lidt at kigge på batteriet alligevel.
Hvilke batterier kører i med og hvad er der af indstillinger der skal laves på bilen, hvis jeg går op i ah eller vælger et AGM /start-stop batteri?
Jeg begynder lidt at kigge på batteriet alligevel.
Hvilke batterier kører i med og hvad er der af indstillinger der skal laves på bilen, hvis jeg går op i ah eller vælger et AGM /start-stop batteri?
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Gløderør er ret nemme at fejlsøge på og ikke dyre - https://www.google.dk/search?client=ope ... 8&oe=UTF-8
Jeg køber altid det største batteri der fysisk passer i hullet og god kvalitet
Jeg køber altid det største batteri der fysisk passer i hullet og god kvalitet
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Hvis du ændre batteriets kapacitet, eller type så skal det programmers ind i styreenheden.
Så der er kun en løsning, send bilen til en Saab specialist, få kontrolleret batteriet.
Hvis det er dårligt, så spørg efter alternative batterier, hvis du vil opgradere.
De ved hvilke batterier, der er kompatible med styringen.
Ohm målinger på et moderne gløderør er håbløst.
Det eneste der duer er at måle ampereforbruget på de enkelte rør.
Tænk på at det er er en sliddel. og kan sagtens være brændt af selvom alle målinger viser at de er ok.
Få den fejlkode udlæst, selvom motorlampen ikke lyser, det kan være at der er gemt fejlkoder, der ikke er Emmesions relatereded, og ikke tænder motorlampen.
MVH
Morten
Så der er kun en løsning, send bilen til en Saab specialist, få kontrolleret batteriet.
Hvis det er dårligt, så spørg efter alternative batterier, hvis du vil opgradere.
De ved hvilke batterier, der er kompatible med styringen.
Ohm målinger på et moderne gløderør er håbløst.
Det eneste der duer er at måle ampereforbruget på de enkelte rør.
Tænk på at det er er en sliddel. og kan sagtens være brændt af selvom alle målinger viser at de er ok.
Få den fejlkode udlæst, selvom motorlampen ikke lyser, det kan være at der er gemt fejlkoder, der ikke er Emmesions relatereded, og ikke tænder motorlampen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Morten skrev:
Hvis man ændrer batteriets kapacitet, eller type så skal det programmeres ind i styreenheden.
Hvilken styreenhed?
En generators styreenhed er voltregulatoren. Voltregulatoren er en FET i kulholderen.
Ohmmeteret er god nok til fejlsøgning på gløderørene.
https://mechanics.stackexchange.com/que ... glow-plugs
Hvis man ændrer batteriets kapacitet, eller type så skal det programmeres ind i styreenheden.
Hvilken styreenhed?
En generators styreenhed er voltregulatoren. Voltregulatoren er en FET i kulholderen.
Ohmmeteret er god nok til fejlsøgning på gløderørene.
https://mechanics.stackexchange.com/que ... glow-plugs
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Denne feks.
Morten
MVHMorten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Sød detalje. Overflødig lir. Bilen vil hæve tomgangshastigheden ved lav batterispænding.
Generelt: Det ikke nødvendigt at ændre laderegulatoren, ved større/mindre batteristørrelse.
Generelt: Det ikke nødvendigt at ændre laderegulatoren, ved større/mindre batteristørrelse.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Læs venligst de 2 sidste linier på det øverste billede.
Den kan også koble generatoren helt fra hvis den bedømmer at lade tilstanden på batteriet er helt optimal.
Hvad tror du der sker, når du montere et større batteri i det system uden at fortælle styringen at den har fået et større batteri.
Mit bud er at det aldrig bliver optimalt opladet, med reduceret batteri levetid til følge.
Samme problematik er der hvis man skifter til et AGM batteri.
Styringen forventer et almindeligt batteri, og måler og lader derefter, igen er resultatet en forringelse af batteri levetiden.
MVH
Morten
Den kan også koble generatoren helt fra hvis den bedømmer at lade tilstanden på batteriet er helt optimal.
Hvad tror du der sker, når du montere et større batteri i det system uden at fortælle styringen at den har fået et større batteri.
Mit bud er at det aldrig bliver optimalt opladet, med reduceret batteri levetid til følge.
Samme problematik er der hvis man skifter til et AGM batteri.
Styringen forventer et almindeligt batteri, og måler og lader derefter, igen er resultatet en forringelse af batteri levetiden.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Generator og batteri er som forbundne kar. Når gen. og batt. har samme spænding er der ingen spændingsforskel. Der er nogen strøm til batt. Gentager: Overflødig lir. Overkill.
Må jeg være at væmmelig at vise et eksempel: Mine biler og båd har amperemetere. De viser strøm til batteriet og viser
strøm fra batteriet. Lige efter motorstart vises høj ladestrøm. Efter nogen tid er faldet ladestrømmen er faldet ned til 0. Batteriet er fyldt. Der løber ingen strøm til batteriet. Systemet passer sig selv. Der er ikke årsag til at afbryde ladestrømmen. Igen: Overkill..
Må jeg være at væmmelig at vise et eksempel: Mine biler og båd har amperemetere. De viser strøm til batteriet og viser
strøm fra batteriet. Lige efter motorstart vises høj ladestrøm. Efter nogen tid er faldet ladestrømmen er faldet ned til 0. Batteriet er fyldt. Der løber ingen strøm til batteriet. Systemet passer sig selv. Der er ikke årsag til at afbryde ladestrømmen. Igen: Overkill..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Vi er helt enige det er overkill.
Men nu har bilen systemet, og det kan ikke deaktiveres, så batteriet skal kodes ind i styreenheden.
Systemet er af første geneartion og meget simpelt.
En bil med start stop system er langt mere kompliceret opbygget.
MVH
Morten
Men nu har bilen systemet, og det kan ikke deaktiveres, så batteriet skal kodes ind i styreenheden.
Systemet er af første geneartion og meget simpelt.
En bil med start stop system er langt mere kompliceret opbygget.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Så fik jeg testet batteriet og det ha helt klart mistet pusten.
Så nu er valget:
Der sidder pt et alm 85ah org. SAAB/Varta batteri i bilen med CCA værdi på 750
Der er ikke plads til et 95ah alm eller AGM batteri, da de er for lange.
Valget står imellem et 85ah alm Varta Silver dynamic med en CCA på 800 eller et Varta Silver dynamic AGM på 80ah - også med en CCA på 800.
Der er fyr i bilen som jeg bruger hen over hele vinteren.
Hvad siger Jeres erfaringer/holdinger?
Så nu er valget:
Der sidder pt et alm 85ah org. SAAB/Varta batteri i bilen med CCA værdi på 750
Der er ikke plads til et 95ah alm eller AGM batteri, da de er for lange.
Valget står imellem et 85ah alm Varta Silver dynamic med en CCA på 800 eller et Varta Silver dynamic AGM på 80ah - også med en CCA på 800.
Der er fyr i bilen som jeg bruger hen over hele vinteren.
Hvad siger Jeres erfaringer/holdinger?
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Et AGM batteri er beregnet til biler med start stop system.
Det har din ikke.
Så det er unødvendigt, og koster flere penge, og en omprogrammering af bilen, som også koster noget.
Deres standart silver batterier, er fine til en bil med fyr.
Så længe man overholder fyr reglerne.
En halv time med fyret kørende som parkeringsvarmer.
Og motoren skal køre i en halv time.
Hvis man ikke kan overholde denne simple regel, så kan et AGM batteri være en fordel, da det kan tåle at være delvist afladet i længere tid.
Men der skal stadig en oplader på bilen for at toppe batteriet op.
MVH
Morten
Det har din ikke.
Så det er unødvendigt, og koster flere penge, og en omprogrammering af bilen, som også koster noget.
Deres standart silver batterier, er fine til en bil med fyr.
Så længe man overholder fyr reglerne.
En halv time med fyret kørende som parkeringsvarmer.
Og motoren skal køre i en halv time.
Hvis man ikke kan overholde denne simple regel, så kan et AGM batteri være en fordel, da det kan tåle at være delvist afladet i længere tid.
Men der skal stadig en oplader på bilen for at toppe batteriet op.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Tak Morten. Så bliver det et std batteri - og som du skriver - det sparer jeg også lidt ved
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Hmm
Håber mit nu 2 år gamle 74 Ah batteri holder lidt endnu, original var 60 Ah, men det har jeg ikke fortalt Saab'en
Jannek_uldal skrev:
Batteriet fejler intet og er fuldt opladt.
Håber mit nu 2 år gamle 74 Ah batteri holder lidt endnu, original var 60 Ah, men det har jeg ikke fortalt Saab'en
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Skille året er 2011, Hvor der kom en sensor på stel polen.
MVH
Morten
Re: Sløv start ved koldt vejr
Der er fred og ingen fare for din årgang, det system er helt konventionelt opbygget.
Skille året er 2011, Hvor der kom en sensor på stel polen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Så kom der et batteri i bilen - et Varta Silver Dynamic alm batteri og samme 85ah som det originale.
esid siger nu 80% SOC mod det gamle batteri på 60% SOC
esid siger nu 80% SOC mod det gamle batteri på 60% SOC
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Prøv at sætte en lader på batteriet.
Et nyt batteri er aldrig fuld opladet, og generatoren kan ikke nå at lade batteriet helt op.
Der går mange timer med at lade de sidste 15%
De gange jeg har kontrolleret mit batteri med en batteri tester, så siger den 90% opladet.
Men det var også om sommeren når jeg ikke brugte fyret .
Jeg vil tro når jeg får fyret op at køre igen, så vil det vise en 85-80 % opladet.
Fik du nogensinde kontrolleret din generator ?
MVh
Morten
Et nyt batteri er aldrig fuld opladet, og generatoren kan ikke nå at lade batteriet helt op.
Der går mange timer med at lade de sidste 15%
De gange jeg har kontrolleret mit batteri med en batteri tester, så siger den 90% opladet.
Men det var også om sommeren når jeg ikke brugte fyret .
Jeg vil tro når jeg får fyret op at køre igen, så vil det vise en 85-80 % opladet.
Fik du nogensinde kontrolleret din generator ?
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Nej faktisk ikke Morten. Efter en uge kan jeg dog se at mine koldstarter er betydeligt bedre, men lad os nu se når frosten rigtig kommer
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Sløv start ved koldt vejr
Varta batteriet holder længe.
Jeg skiftede mit i Cab-en år 2009
Så det er 9 år gammelt og stærkt.
Har Biltema AGM batt. i Aero-en fra 2011
Virker fantastisk og kræver ikke alverdens finurligheder..
Hiver det tit ud når bådvennerne skal have startet deres monster diesel..
Selv Jag-en har fået et 100A AGM.
Nye biler bruger strøm på alt muligt i Standby.
Alarm, GPS tracker, aktiv affjedring, lys standby, fyr osv. Det trækker på batteriet.
Mange nye størrer biler kan ikke stå uden opladning mere end 8-14 dage....
Så masser af oliefyr brug, elvarme overalt skriger på en hjælp med en elektronik lader.
Jeg skiftede mit i Cab-en år 2009
Så det er 9 år gammelt og stærkt.
Har Biltema AGM batt. i Aero-en fra 2011
Virker fantastisk og kræver ikke alverdens finurligheder..
Hiver det tit ud når bådvennerne skal have startet deres monster diesel..
Selv Jag-en har fået et 100A AGM.
Nye biler bruger strøm på alt muligt i Standby.
Alarm, GPS tracker, aktiv affjedring, lys standby, fyr osv. Det trækker på batteriet.
Mange nye størrer biler kan ikke stå uden opladning mere end 8-14 dage....
Så masser af oliefyr brug, elvarme overalt skriger på en hjælp med en elektronik lader.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"