9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Det ligner desværre symptombehandling.
Motoren æder olie. Tændrørene er indsjaskede i olie. SAABerne med bindestreg i modelbetegnelserne (-3 og -5) er
kendt for kanonulækre motorolier. På udenlandsk: Oil Sludge.
Tilstoppede oliepumpesugefiltre. Tilstoppede PCV system. I dette tilfælde skal oliesvineriet i indsug og i forbrændings
rumme stoppes. Der skal være gennemgang i PCV systemet. Olieseparator skal virke. Envejsventiler skal virke og skal
vende korrekt.
Jeg kender ikke til om oil sludge, jeg passer selv min biler ordentligt. De kører 10.000 mellem olie/filtre. Jeg er da rystende bedøvende ligeglad om falske løfter om overstrækkede olieskiftintervaller i instruktionsbøger.
Det hedder 10.000, eller tag en tudekiks. Skyl ned med en tudebajer.
Motoren æder olie. Tændrørene er indsjaskede i olie. SAABerne med bindestreg i modelbetegnelserne (-3 og -5) er
kendt for kanonulækre motorolier. På udenlandsk: Oil Sludge.
Tilstoppede oliepumpesugefiltre. Tilstoppede PCV system. I dette tilfælde skal oliesvineriet i indsug og i forbrændings
rumme stoppes. Der skal være gennemgang i PCV systemet. Olieseparator skal virke. Envejsventiler skal virke og skal
vende korrekt.
Jeg kender ikke til om oil sludge, jeg passer selv min biler ordentligt. De kører 10.000 mellem olie/filtre. Jeg er da rystende bedøvende ligeglad om falske løfter om overstrækkede olieskiftintervaller i instruktionsbøger.
Det hedder 10.000, eller tag en tudekiks. Skyl ned med en tudebajer.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Nu har jeg modtaget og monteret de nye tændrør.
De "gamle " som havde kørt 6200 km og som jeg havde renset, så således ud efter kørsel 30 min i tomgang: Efter en montering af de nye tændrør kørte jeg en tur på ialt 19 km hvor jeg løbende målte motortemperaturen.
Her er mine målinger Bilen kørte uden nogen problemer . Ingen advarselslamper lyste og ingen røg og ingen lugt.
Måske har problemet løst sig, men jeg er ikke sikker.
De "gamle " som havde kørt 6200 km og som jeg havde renset, så således ud efter kørsel 30 min i tomgang: Efter en montering af de nye tændrør kørte jeg en tur på ialt 19 km hvor jeg løbende målte motortemperaturen.
Her er mine målinger Bilen kørte uden nogen problemer . Ingen advarselslamper lyste og ingen røg og ingen lugt.
Måske har problemet løst sig, men jeg er ikke sikker.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg vil dømme termostaten defekt ud fra de målinger.
Det ser ud som at den enten står lidt åben hele tiden, eller hænger når den skal lukke igen.
Termostatens opgave er at motoren hurtigt skal opnå sin drifts temperatur.
Og derefter skal den holde temperaturen, i samarbejde med køleren, og køleventilatoren.
Udsving på 18 grader, er ganske simpelt for meget, specielt når temperaturen falder til 75 grader.
MVH
Morten
Det ser ud som at den enten står lidt åben hele tiden, eller hænger når den skal lukke igen.
Termostatens opgave er at motoren hurtigt skal opnå sin drifts temperatur.
Og derefter skal den holde temperaturen, i samarbejde med køleren, og køleventilatoren.
Udsving på 18 grader, er ganske simpelt for meget, specielt når temperaturen falder til 75 grader.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
De 75° er jo når bilen holder stille. Før turen og efter turen. Jeg holdt også stille ved 8 km, fordi jeg skulle rode med mobilscan.
Der jo ingen kritiske temp. under kørslen.
Der jo ingen kritiske temp. under kørslen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hej Gunnar
Lyt til Morten: Temperaturen må ikke falde så meget -slet ikke i tomgang. Der skulle den gerne stige, så køler og køleventilator kommer i spil. Skift termostaten, og så er du måske heldig, at udluftningssystemet nu er så rent og velfungerende, at motoren fungerer igen.
I mine øjne så det ellers lidt sort ud: Du/tidligere ejer har kørt alt for længe med et tilstoppet system, som har reageret ved at perforere slangen og smide olien ud under motoren. At man så oven i købet har klyttet en gang tape om slangen for at "reparere", burde egentlig tale for motorhavari eller alle de fæle følgeskader i form af utætheder, som er beskrevet tidligere i tråden. Nå, jeg håber, du igen bliver kørende.
Mvh/NC
Lyt til Morten: Temperaturen må ikke falde så meget -slet ikke i tomgang. Der skulle den gerne stige, så køler og køleventilator kommer i spil. Skift termostaten, og så er du måske heldig, at udluftningssystemet nu er så rent og velfungerende, at motoren fungerer igen.
I mine øjne så det ellers lidt sort ud: Du/tidligere ejer har kørt alt for længe med et tilstoppet system, som har reageret ved at perforere slangen og smide olien ud under motoren. At man så oven i købet har klyttet en gang tape om slangen for at "reparere", burde egentlig tale for motorhavari eller alle de fæle følgeskader i form af utætheder, som er beskrevet tidligere i tråden. Nå, jeg håber, du igen bliver kørende.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvad sker der imellem 3 km og 5 km her dropper temperaturen 10 grader.
Og imellem 16 - 18 og 19 km her dropper temperaturen 18 grader ???
I min bog ligner det en defekt termostat, med mindre du har slukket for motoren igen.
Og ja Bx5 motor familien har deres problemer med Tilkoksning af motoren.
Hoved problem nr 1 var at det var den første lavfriktions motor, der grundet andre stempelringe sendte flere forbrændings rester ned i krumtaphuset.
Problem nr. 2 var så at ventilations systemet var dimensioneret efter den tidliger motor familie, der ikke havde det problem. med overtryk inde i motoren.
Det blev så endeligt rettet i år 2003, med det sidste opgraderings kit.
Og så var der problematikken med de 20.000 km eller et år olieskift.
Et fabrikken var ikke helt klare om oplysningerne hvilken kvalitet olie der skulle bruges, til de 20.000 km intervaller.
Dengang hed den Gm ll 00.25, idag hedder den Dexos II, men de anbefalede og så en semi syntetisk olie, og det var skrevet med meget småt, at så hed det maks. 10.000 km eller et år.
Kombiner alt dette, og det hedder bundkar ned, for at sove roligt om natten.
Nu når jeg aldrig over 10.000 km om året.
Men mit olieskift ser således ud, når sommerdækkene kommer på.
Fredag inden jeg kører fra arbejde, så bliver der hældt en gang olierens i motoren, af den type der kan tåle at bilen kører.
Hjemturen er på ca. 15 km.
Lørdag morgen så kører jeg i byen for at handle, og få lidt temperatur på olien.
Vel hjemkommen så skifter jeg olien og filter.
Og hælder en ny 5w 40 Dexos 2 godkendt olie på
Efter 3 olieskift, så bliver olien skiftet igen Midt på sommerem, da man aldrig får tømt oliekøleren, ved et almindeligt olieskift.
Just i case. da der er 0,25l eller mere der i princippet aldrig bliver skiftet.
MVH
Morten
Og imellem 16 - 18 og 19 km her dropper temperaturen 18 grader ???
I min bog ligner det en defekt termostat, med mindre du har slukket for motoren igen.
Og ja Bx5 motor familien har deres problemer med Tilkoksning af motoren.
Hoved problem nr 1 var at det var den første lavfriktions motor, der grundet andre stempelringe sendte flere forbrændings rester ned i krumtaphuset.
Problem nr. 2 var så at ventilations systemet var dimensioneret efter den tidliger motor familie, der ikke havde det problem. med overtryk inde i motoren.
Det blev så endeligt rettet i år 2003, med det sidste opgraderings kit.
Og så var der problematikken med de 20.000 km eller et år olieskift.
Et fabrikken var ikke helt klare om oplysningerne hvilken kvalitet olie der skulle bruges, til de 20.000 km intervaller.
Dengang hed den Gm ll 00.25, idag hedder den Dexos II, men de anbefalede og så en semi syntetisk olie, og det var skrevet med meget småt, at så hed det maks. 10.000 km eller et år.
Kombiner alt dette, og det hedder bundkar ned, for at sove roligt om natten.
Nu når jeg aldrig over 10.000 km om året.
Men mit olieskift ser således ud, når sommerdækkene kommer på.
Fredag inden jeg kører fra arbejde, så bliver der hældt en gang olierens i motoren, af den type der kan tåle at bilen kører.
Hjemturen er på ca. 15 km.
Lørdag morgen så kører jeg i byen for at handle, og få lidt temperatur på olien.
Vel hjemkommen så skifter jeg olien og filter.
Og hælder en ny 5w 40 Dexos 2 godkendt olie på
Efter 3 olieskift, så bliver olien skiftet igen Midt på sommerem, da man aldrig får tømt oliekøleren, ved et almindeligt olieskift.
Just i case. da der er 0,25l eller mere der i princippet aldrig bliver skiftet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg er lidt usikker på den defekte termostat, men jeg kan godt se at målingerne ser underlige ud. Derfor har jeg taget nye målinger i går hvor jeg kørte en tur på ialt 21,5 km og med et ophold efter 13,6 km hvor jeg tog en del målinger både i tomgang og når motoren var slukket.
Da jeg kom hjem opdagede jeg at jeg ikke havde taget nogen målinger imens jeg kørte og det var sikker fordi det ikke at så let at måle og derefter sende målingerne til min e-mail samtidig med at man kører. Men måske kan det gøres på en anden måde med Mobilscan?
Men her er mine nye målinger, som jeg synes ser bedre ud og når bilen går i tomgang så kan jeg godt hører når blæserne stopper og starter.
Da jeg kom hjem opdagede jeg at jeg ikke havde taget nogen målinger imens jeg kørte og det var sikker fordi det ikke at så let at måle og derefter sende målingerne til min e-mail samtidig med at man kører. Men måske kan det gøres på en anden måde med Mobilscan?
Men her er mine nye målinger, som jeg synes ser bedre ud og når bilen går i tomgang så kan jeg godt hører når blæserne stopper og starter.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Temperaturen varierer pga. blæseren off/on.
Thermostaten er træt, den er træg. Den er færdig..
Thermostaten er træt, den er træg. Den er færdig..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Skiftede min termostat fornylig pga. træghed, forebyggende vedligehold og dejlig frisk kølervæske.
Køb nu endelig et kvalitetsprodukt
Køb nu endelig et kvalitetsprodukt
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Som f.eks. Wahler eller Behr.
Min classic Cab har en kedelig thermostat. Den har mistet sin setting. Den åbner for tidligt. Der mangler 8-10 grader. Dvs. den varmer op hurtigt, men bliver ikke varm nok. Den har et meget nøjagtigt thermometer.
Cabben går i saltskjul om lidt. Der er nok tid. Den kommer fra eBay..
Min classic Cab har en kedelig thermostat. Den har mistet sin setting. Den åbner for tidligt. Der mangler 8-10 grader. Dvs. den varmer op hurtigt, men bliver ikke varm nok. Den har et meget nøjagtigt thermometer.
Cabben går i saltskjul om lidt. Der er nok tid. Den kommer fra eBay..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvor skal jeg købe en rigtig god termostat, og til hvilken temperatur. Der findes nogle til forskellige temperaturer. Skal der købes en pakning også? Hvad med kølevæske og vand skal det hele tappes af og skiftes? Hvor mange liter kølevæske skal jeg bruge?
Jeg kørte en tur til i dag 19 km hvor jeg blot holdt øje med temperaturen mens jeg kørte. Først kørte jeg 9 km hvor temperaturen steg fra 64° ved 3 km og ved 9 km var den 84°. Da jeg kørte hjem ,så skete der det at temperaturen begyndte at falde og nu svingede den mellem 76° og 79° de sidst 9 km hjem, og så blev jeg overbevist om at termostaten var defekt. Måske sidder der et stykke gummi i klemme så den ikke kan lukke. Er det derfor at tændrørerne bliver sorte? Almindelige ikke tekniske bilejere vil jo aldrig opdage at termostaten er defekt, for de holder jo ikke øje med temperaturen?
Jeg kørte en tur til i dag 19 km hvor jeg blot holdt øje med temperaturen mens jeg kørte. Først kørte jeg 9 km hvor temperaturen steg fra 64° ved 3 km og ved 9 km var den 84°. Da jeg kørte hjem ,så skete der det at temperaturen begyndte at falde og nu svingede den mellem 76° og 79° de sidst 9 km hjem, og så blev jeg overbevist om at termostaten var defekt. Måske sidder der et stykke gummi i klemme så den ikke kan lukke. Er det derfor at tændrørerne bliver sorte? Almindelige ikke tekniske bilejere vil jo aldrig opdage at termostaten er defekt, for de holder jo ikke øje med temperaturen?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Det er jo korrekt, folk ser ikke motortemp. De overheder motorer og baldrer toppakninger.
Jeg kan Google en opskrift for t'stat udskiftning. Det er udenlandsk, det er ikke godt. Du må have en værkstedsbog på dansk. Det er nok svært. Jeg har ikke typekendskab. Jeg kan bytte t'stat, jeg er bare en skide flyvemekaniker. Jeg fusker ikke, sorry.
Pas på med kølervæske. Det er meget giftigt. Hunde, katte og pindsvin drikker det. De dør, af akut nyresvigt.
Jeg kan Google en opskrift for t'stat udskiftning. Det er udenlandsk, det er ikke godt. Du må have en værkstedsbog på dansk. Det er nok svært. Jeg har ikke typekendskab. Jeg kan bytte t'stat, jeg er bare en skide flyvemekaniker. Jeg fusker ikke, sorry.
Pas på med kølervæske. Det er meget giftigt. Hunde, katte og pindsvin drikker det. De dør, af akut nyresvigt.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Tak for linket Edwins, det er super godt og lige det jeg har brug for.
Jeg har mulighed for at bruge en lille smørregrav i øjeblikket, hvis jeg piller begge sidespejle af, da port kun ca. 1,9 m bred.
Jeg overvejer også senere/bagefter at pille bundkaret af og få det renset og skiftet olie, men først skift af termostat, som jeg først skal have købt hvor? I min Haynes S&R manual står at termostaten åbner ved 89° , så det må være rigtigt.
Jeg har mulighed for at bruge en lille smørregrav i øjeblikket, hvis jeg piller begge sidespejle af, da port kun ca. 1,9 m bred.
Jeg overvejer også senere/bagefter at pille bundkaret af og få det renset og skiftet olie, men først skift af termostat, som jeg først skal have købt hvor? I min Haynes S&R manual står at termostaten åbner ved 89° , så det må være rigtigt.
Senest rettet af GBNielsen 26. okt 2018, 21:18, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
MEN - på nogle biler, bl.a. min lille discount Skoda Citigo, er der slet ikke et kølevandstermometer Så det er vel bare at køre til den brækker sig, og så smide den ud....
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg har altid holdt øje med kølevandstemperaturen i mine biler (hvilket bl.a. gjorde, at jeg lagde mærke til, da min 9-5 sidste år pludselig ikke ville komme helt op i normalområdet - fik vist også en Check Engine på det. Den fik skiftet termostaten, og så kørte det igen)
MEN - på nogle biler, bl.a. min lille discount Skoda Citigo, er der slet ikke et kølevandstermometer Så det er vel bare at køre til den brækker sig, og så smide den ud....
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Lauter
- SAAB NET NYBEGYNDER
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Termostat og pakning er bestil hos Speedparts Sweden.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 89512.html
Skal man bruge demineraliseret vand eller bare postevand til køleren?
Håber jeg har bestil en god termostat, det har jeg ingen forstand på.
T-hansen en til 299 kr. incl. pakning https://www.thansen.dk/bil/autoreserved ... =2600-2080
Så kunne jeg selv hente den.
Dette indlæg burde slettes, men det kan jeg ikke? Det skulle kun have været det næste indlæg som skulle oprettes.
Noget gik galt.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 89512.html
Skal man bruge demineraliseret vand eller bare postevand til køleren?
Håber jeg har bestil en god termostat, det har jeg ingen forstand på.
T-hansen en til 299 kr. incl. pakning https://www.thansen.dk/bil/autoreserved ... =2600-2080
Så kunne jeg selv hente den.
Dette indlæg burde slettes, men det kan jeg ikke? Det skulle kun have været det næste indlæg som skulle oprettes.
Noget gik galt.
Senest rettet af GBNielsen 27. okt 2018, 11:37, rettet i alt 2 gange.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Termostat og pakning er bestil hos Speedparts Sweden.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 89512.html
Skal man bruge demineraliseret vand eller bare postevand til køleren? Ialt 7,4 L og det halve kølevæske. 1:1
Håber jeg har bestil en god termostat, det har jeg ingen forstand på.
T-hansen har en til 299 kr. incl. pakning https://www.thansen.dk/bil/autoreserved ... =2600-2080
Så kunne jeg selv hente den, da jeg også skal hente kølevæske/vand (2x20 km).
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 89512.html
Skal man bruge demineraliseret vand eller bare postevand til køleren? Ialt 7,4 L og det halve kølevæske. 1:1
Håber jeg har bestil en god termostat, det har jeg ingen forstand på.
T-hansen har en til 299 kr. incl. pakning https://www.thansen.dk/bil/autoreserved ... =2600-2080
Så kunne jeg selv hente den, da jeg også skal hente kølevæske/vand (2x20 km).
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
50/50 ren kølervæske / demineraliseret vand
eller færdigblandet
ebay https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-WAHLER-E ... %7Ciid%3A1
eller færdigblandet
ebay https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-WAHLER-E ... %7Ciid%3A1
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hej Gunnar
Den bestilte er nok magen til den "originale" til 129,50. Jeg har én liggende på hylden (hentet på hylden hos det lokale SAAB-værksted), da de åbenbart er af en så elendig kvalitet, at de ikke engang kan holde i 25 år/200.000 km . Den THansen-termostat til 299,-, som du linker til, er en Valeo, og den ville jeg hverken eje eller have, om jeg så fik den smidt i nakken u/b.
Jeg bruger selv Alaska-kølervæske købt til rimelig pris hos Harald Nyborg blandet 50/50 med demineraliseret vand fra affugteren (nu, hvor jeg alligevel har det i rigelige mængder). Da vores postevand er ret blødt, og da det ikke er noget, jeg skifter eller efterfylder i tide og utide, ville jeg dog ikke være bleg for at bruge postevand.
Mvh/NC
Den bestilte er nok magen til den "originale" til 129,50. Jeg har én liggende på hylden (hentet på hylden hos det lokale SAAB-værksted), da de åbenbart er af en så elendig kvalitet, at de ikke engang kan holde i 25 år/200.000 km . Den THansen-termostat til 299,-, som du linker til, er en Valeo, og den ville jeg hverken eje eller have, om jeg så fik den smidt i nakken u/b.
Jeg bruger selv Alaska-kølervæske købt til rimelig pris hos Harald Nyborg blandet 50/50 med demineraliseret vand fra affugteren (nu, hvor jeg alligevel har det i rigelige mængder). Da vores postevand er ret blødt, og da det ikke er noget, jeg skifter eller efterfylder i tide og utide, ville jeg dog ikke være bleg for at bruge postevand.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Brug ubetinget demineraliseret vand.
Tænk lidt på hvor tit du afkalker vandhanen, og tænk så på kølekanaler i motoren, varmeapperat, og køler.
En 9-5 temperatur måler kan sidestilles med et par lamper i en skoda.
Den viser kold indtil 60 grader, normal temperatur, vandret imellem 70 og 110 grader, og rødt felt rammer den ved 128 grader.
Som temperatur måler er den fuldstændig uegnet, men det er en del af designet da det ser pænt ud med en vandret viser.
MVH
Morten
Tænk lidt på hvor tit du afkalker vandhanen, og tænk så på kølekanaler i motoren, varmeapperat, og køler.
En 9-5 temperatur måler kan sidestilles med et par lamper i en skoda.
Den viser kold indtil 60 grader, normal temperatur, vandret imellem 70 og 110 grader, og rødt felt rammer den ved 128 grader.
Som temperatur måler er den fuldstændig uegnet, men det er en del af designet da det ser pænt ud med en vandret viser.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Kalken i vandet udfældes ikke i 50/50 blanding. Mit elektriske motorvarmelegeme er uden kalkaflejring.
Jeg bruger postevand. Vandet under Knastrup er vanvittigt hårdt.
Jeg bruger postevand. Vandet under Knastrup er vanvittigt hårdt.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Demineraliseret vand 5 L 40 kr i Silvan, det vil jeg godt ofre.
https://www.silvan.dk/borup-demineralis ... 63-1975465
https://www.silvan.dk/borup-demineralis ... 63-1975465
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hej undskyld jeg spørger men er det ikke dex-cool man skal bruge til saab, eller kan man sagtens blande med rød Alaska? Efter det er blevet koldt kan jeg se min også skal have en ny termostat.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Dex-cool, eller en væske der er kompatibel med denne.
Det står på siden af dunken.
Rød væske er ikke bare rød væske, der findes flere forskellige
Hvis man vil beholde det lange skifte interval.
Saab opgiver at den ikke behøver at udskiftes i bilens levetid, men hvad er bilens levetid ???
Mit bedste bud er 10 år eller 200.000 km Det ved jeg at Landrover fabrikken bruger, som Levetid.
Dex-cool kan købes på nettet.
https://www.billigbilpleje.dk/pi/Opel-O ... 46548.aspx
Til 200 kr + fragt ca. 40 kr. for 5 liter koncentreret kølervæske.
Jeg ville nok forhøre om hvad det lokale Opel værksted skal have for 5 liter kølervæske.
Mvh
Morten
Det står på siden af dunken.
Rød væske er ikke bare rød væske, der findes flere forskellige
Hvis man vil beholde det lange skifte interval.
Saab opgiver at den ikke behøver at udskiftes i bilens levetid, men hvad er bilens levetid ???
Mit bedste bud er 10 år eller 200.000 km Det ved jeg at Landrover fabrikken bruger, som Levetid.
Dex-cool kan købes på nettet.
https://www.billigbilpleje.dk/pi/Opel-O ... 46548.aspx
Til 200 kr + fragt ca. 40 kr. for 5 liter koncentreret kølervæske.
Jeg ville nok forhøre om hvad det lokale Opel værksted skal have for 5 liter kølervæske.
Mvh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg bruger blå kølevæske fra T-Hansen, da jeg har ca. 1½ l i forvejen.
Hvad er forskellen på blå og rød kølevæske ud over farven?
Kølevæsken sikre af kølevandet ikke fryser og skal forhindre tærringer af alle materialer i kølesystemet.
Om kølevæsken er miljø rigtig? Jeg kommer sikker aldrig til at skifte den igen.
Hvad er forskellen på blå og rød kølevæske ud over farven?
Kølevæsken sikre af kølevandet ikke fryser og skal forhindre tærringer af alle materialer i kølesystemet.
Om kølevæsken er miljø rigtig? Jeg kommer sikker aldrig til at skifte den igen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hej Gunnar
Blå er typisk "den normale", der bør skiftes hvert andet år. Rød er "long life", der så (i min bog) bør skiftes hvert tredje år. Jeg har selv holdt mig til den blå (dog ikke fra THansen), da der som regel har været ét eller andet, der alligevel fordrede aftapning af kølervæske minimum hvert andet år.
Her i sidste omgang (ny køler) har værkstedet dog været så "venlig" at fylde rød på, så nu jeg jeg rigeligt af den blå på lager . Den røde er -bortset fra det længere skifteinterval- næppe mere miljørigtig end den blå (måske tværtimod).
At købe dyr Dexos-væske giver vel kun mening ved efterfyldning? De lange skifteintervaller er efter min mening (som ved olieskift) urealistiske GM-salgsargumenter.
Mvh/NC
Blå er typisk "den normale", der bør skiftes hvert andet år. Rød er "long life", der så (i min bog) bør skiftes hvert tredje år. Jeg har selv holdt mig til den blå (dog ikke fra THansen), da der som regel har været ét eller andet, der alligevel fordrede aftapning af kølervæske minimum hvert andet år.
Her i sidste omgang (ny køler) har værkstedet dog været så "venlig" at fylde rød på, så nu jeg jeg rigeligt af den blå på lager . Den røde er -bortset fra det længere skifteinterval- næppe mere miljørigtig end den blå (måske tværtimod).
At købe dyr Dexos-væske giver vel kun mening ved efterfyldning? De lange skifteintervaller er efter min mening (som ved olieskift) urealistiske GM-salgsargumenter.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Benyt den farve der allerede er på bilen, må ikke blandes.
Jeg bruger Rød G12+ Long Life der benytter OAT.
Hvis du skifter farve bør systemet skylles, Valvoline laver dog en "Super" og dyr væske, hvor de påstår den er blandbar med andre, google ...
https://web.archive.org/web/20170504155 ... matrix.pdf
http://www.coolantexperts.com/faq
http://www.coolantexperts.com/coolant_o ... at_coolant
Jeg bruger Rød G12+ Long Life der benytter OAT.
Hvis du skifter farve bør systemet skylles, Valvoline laver dog en "Super" og dyr væske, hvor de påstår den er blandbar med andre, google ...
https://web.archive.org/web/20170504155 ... matrix.pdf
http://www.coolantexperts.com/faq
http://www.coolantexperts.com/coolant_o ... at_coolant
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Bilers levetid er "programeret til 5 år / 200.000 km. med kun std. service (olie , filtre og en gang bremse væske skift. )
Med mindre bilen er så ussel at have elastik til at drive knasterne).
Biler holder ofte længre men sjældent uden div. udskiftninger.
I udlandet er bilen efter 200.000 km nærmest værdiløse , og det er ofte bedre økonomisk at købe eller lease en ny.
Mht. glykol så skal man passe lidt på med både farve og type.
Generelt findes der to typer:
Ethylene glykol.(EG) ( ofte blå. Gul eller grøn)
Long life EG er ofte: RØD
Eller
Propylene glykol (PG) ( Rød)
PG bruges i fødevare industrien og til HVAC
EG leveres også som long life (ofte RØD)
Så som Castrol Radicool SF. Som er monoethylene glykol.
Den passer fint til Saab 9-5
EG er giftig men har bedst termodynamisk egenskaber.
PG er ufarlig men er meget tyk og krævet højere koncentration end EG for samme frysepunkt.
De to må IKKE blandes.
Saab 9-5 bruger EG ab fabrik.
Selv ville jeg aldrig hælde THansen eller Harald glykol på en kvalitetsbil med mindre det er Castrol eller lign.
Billig glykol fra de to kan ikke holde frysepunktet og har ikke de rigtige tilsætningsstoffer.
Glykol køber jeg selv ved Landberg.dk eller org. GM/Saab væske.
https://www.castrol.com/da_dk/denmark/p ... olant.html
Blandes 50/50 med "de-moraliseret" vand.
Termostat: Køb Saab enhed. De holder længe samt temperaturen.
Med mindre bilen er så ussel at have elastik til at drive knasterne).
Biler holder ofte længre men sjældent uden div. udskiftninger.
I udlandet er bilen efter 200.000 km nærmest værdiløse , og det er ofte bedre økonomisk at købe eller lease en ny.
Mht. glykol så skal man passe lidt på med både farve og type.
Generelt findes der to typer:
Ethylene glykol.(EG) ( ofte blå. Gul eller grøn)
Long life EG er ofte: RØD
Eller
Propylene glykol (PG) ( Rød)
PG bruges i fødevare industrien og til HVAC
EG leveres også som long life (ofte RØD)
Så som Castrol Radicool SF. Som er monoethylene glykol.
Den passer fint til Saab 9-5
EG er giftig men har bedst termodynamisk egenskaber.
PG er ufarlig men er meget tyk og krævet højere koncentration end EG for samme frysepunkt.
De to må IKKE blandes.
Saab 9-5 bruger EG ab fabrik.
Selv ville jeg aldrig hælde THansen eller Harald glykol på en kvalitetsbil med mindre det er Castrol eller lign.
Billig glykol fra de to kan ikke holde frysepunktet og har ikke de rigtige tilsætningsstoffer.
Glykol køber jeg selv ved Landberg.dk eller org. GM/Saab væske.
https://www.castrol.com/da_dk/denmark/p ... olant.html
Blandes 50/50 med "de-moraliseret" vand.
Termostat: Køb Saab enhed. De holder længe samt temperaturen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Så modtog jeg den nye termostat torsdag og har monteret den fredag. Det var ikke så let, man skal nærmest være gynækolog for at skifte den. Nå, men det lykkedes mig at få den monteret rigtigt. Men jeg synes det er mærkeligt, at der både i min Owners Workshop Manual og i WIS står at der skal bruges 7,4 L færdigblandet kølevæske, for jeg kunne kun komme 5,4 L på og det er faktisk en 1 cm over stregen på ekspansionsbeholderen. Så blandingen blev lidt stærk 3,7 L kølemiddel og 1,7 L demi vand. Jeg mener da, at jeg har tømt alt det gamle væske ud. Bilen stod noget lunde vandret og aftapnings hanen var åbnet i over 3 timer. Der var cirka 4,8 L gammel kølevæske. Har jeg ikke fået det hele aftappet?
Jeg har kørt flere turer nu og målt på temperaturen og jeg kan godt se, at temperaturen nu stiger meget hurtigere en før og den ligger nu mere konstant på cirka 89 - 92° når den er varm. Så mange tak for hjælpen.
Men ellers køre bilen rigtig godt nu, også før termostaten blev skiftet. Der har slet ikke været noget med at den nykker og ingen røgslør. Så måske har jeg været heldig at urenhederne er forsvundet?
Men hvad mener I, skal jeg også rense bundkaret for en sikkerhed skyld? Det er alligevel tiden at få skiftet olie og filter.
Jeg har kørt flere turer nu og målt på temperaturen og jeg kan godt se, at temperaturen nu stiger meget hurtigere en før og den ligger nu mere konstant på cirka 89 - 92° når den er varm. Så mange tak for hjælpen.
Men ellers køre bilen rigtig godt nu, også før termostaten blev skiftet. Der har slet ikke været noget med at den nykker og ingen røgslør. Så måske har jeg været heldig at urenhederne er forsvundet?
Men hvad mener I, skal jeg også rense bundkaret for en sikkerhed skyld? Det er alligevel tiden at få skiftet olie og filter.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Der vil altid være en rest kølervæske i bunden af motorblokken, og varmeapparatet.
Et blandings forhold på 1-1 anses for optimalt. men alt lige fra 2-1 til 1-2 kan bruges.
Jeg tror ikke du får noget problem med dit blandings forhold.
Hvis det var min bil så havde jeg afmonteret bundkarret for kontrol.
En formiddag arbejde, kontra et par dages arbejde, og indkøb af en anden motor.
Man sparer nemt 10.000 kr. ved denne øvelse.
Det kræver kun en o'ring, og den rigtige flydende pakning.
MVH
Morten
Et blandings forhold på 1-1 anses for optimalt. men alt lige fra 2-1 til 1-2 kan bruges.
Jeg tror ikke du får noget problem med dit blandings forhold.
Hvis det var min bil så havde jeg afmonteret bundkarret for kontrol.
En formiddag arbejde, kontra et par dages arbejde, og indkøb af en anden motor.
Man sparer nemt 10.000 kr. ved denne øvelse.
Det kræver kun en o'ring, og den rigtige flydende pakning.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Ok, det vil jeg så gøre. Er det bedst at bruge flydende pakning? 90 297 970 hvor mange ml ? Der findes også en rigtig pakning 90 490 239.
Skal jeg bruge den: https://shop.speedparts.se/en/prod/pain ... 97970.html
Den er ikke billig.
Hvad er det for en O-ring, der skal skiftes?
Skal jeg bruge den: https://shop.speedparts.se/en/prod/pain ... 97970.html
Den er ikke billig.
Hvad er det for en O-ring, der skal skiftes?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Loctite 510, eller 574 er en erstatning, for den noget dyre original.
Det vigtige er at den er af den Anaerobe type.
Brug aldrig en rtv silicone type, en klump hærdet silicone i oliepumpen, eller oliekanalerene er en sikker død for motoren
O'Ringen er nr 16 på din tegninger.
Kan købes her
https://shop.speedparts.se/en/prod/9000 ... 38009.html
MVH
Morten
Det vigtige er at den er af den Anaerobe type.
Brug aldrig en rtv silicone type, en klump hærdet silicone i oliepumpen, eller oliekanalerene er en sikker død for motoren
O'Ringen er nr 16 på din tegninger.
Kan købes her
https://shop.speedparts.se/en/prod/9000 ... 38009.html
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvor mange ml pakning skal der bruges til bundkaret.
50 ml loctite nok eller
Den orginale 65 ml ? Som vel er det samme som Loctite 518? https://shopcdn.textalk.se/shop/13102/a ... 55-518.pdf
50 ml loctite nok eller
Den orginale 65 ml ? Som vel er det samme som Loctite 518? https://shopcdn.textalk.se/shop/13102/a ... 55-518.pdf
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
50 ml er rigeligt, der skal kun bruges en tynd streng.
Morten
MVHMorten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Det er ganske normalt, at alt er indsjasket i sealer. Overskuddet bliver små sealerpølser. Guf til oliesystemet.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg har modtaget flydende pakning og o-ring.
Jeg købte det alligevel hos Speedpart, da jeg ikke kun kunne købe en o-ring der.
Men det ser vanskeligt ud at demontere bundkaret, når jeg ser på:
http://saabworld.net/showthread.php?t=7 ... sump+clean
jeg har slet ingen erfaring med det.
Jeg kan forstå at man skal demontere udstødningen ved turboen, men jeg er ikke helt klar over hvorfor?
Når man har løsnet/fjernet de 18 bolte i bundkaret, binder det så meget, at det er vanskeligt at frigøre det?
Det er vel begrænset hvor meget man må slå på det? Det ser også ud til at motoren skal skubbes lidt, for at få bundkaret fri af vangen??
Jeg købte det alligevel hos Speedpart, da jeg ikke kun kunne købe en o-ring der.
Men det ser vanskeligt ud at demontere bundkaret, når jeg ser på:
http://saabworld.net/showthread.php?t=7 ... sump+clean
jeg har slet ingen erfaring med det.
Jeg kan forstå at man skal demontere udstødningen ved turboen, men jeg er ikke helt klar over hvorfor?
Når man har løsnet/fjernet de 18 bolte i bundkaret, binder det så meget, at det er vanskeligt at frigøre det?
Det er vel begrænset hvor meget man må slå på det? Det ser også ud til at motoren skal skubbes lidt, for at få bundkaret fri af vangen??
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Punkt 1 download wis. Og læs beskrivelsen om hvordan man afmonterer bundkarret.
Guider på internettet, er tit meget tidskrævende, og med unødvendige ekstra tilføjelser, dd de tit er skrevet af amatører, der kun har lavet det en gang.
Du bliver lynhurtig klar over hvorfor det kan betale sig at fjerne hele forrøret.
Specielt hvis man kun har en donkraft..
Og flex rørene er ikke konstrueret til ak kunne bugge sindsygt meget.
Et par dask med en gummihammer burde være nok til at løsne bundkarret.
MVH
Morten
Guider på internettet, er tit meget tidskrævende, og med unødvendige ekstra tilføjelser, dd de tit er skrevet af amatører, der kun har lavet det en gang.
Du bliver lynhurtig klar over hvorfor det kan betale sig at fjerne hele forrøret.
Specielt hvis man kun har en donkraft..
Og flex rørene er ikke konstrueret til ak kunne bugge sindsygt meget.
Et par dask med en gummihammer burde være nok til at løsne bundkarret.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg gjorde det for godt 3 år siden så jeg husker ikke alle detaljer, men det er stort set som du beskriver.
Forrøret (og kat?) skal afmonteres turbo. Jeg er doven så hvis opgaven kunne udføres let med hele udstødningen monteret havde jeg sikkert gjort det
Et gearkasseophæng skal afmonteres og motoren tiltes lidt for at kunne få bundkarret fri af forbroen (så vidt jeg husker).
Dette var nok det mest besværlige af proceduren, så det er ikke slemt.
Hvis ikke bundkarret vil slippe, så giv det et let dask med en plastikhammer eller en træklods. Det bør ikke sidde hårdt fast.
Udover en ny o-ring til oliesuget lavede jeg også nogle lidt større huller i oliesien, men det er valgfrit. Morten har sikkert også lidt flere tricks. (Ja jeg kan se at han lige har lavet et indlæg synkront med mit )
MVH Mads
Forrøret (og kat?) skal afmonteres turbo. Jeg er doven så hvis opgaven kunne udføres let med hele udstødningen monteret havde jeg sikkert gjort det
Et gearkasseophæng skal afmonteres og motoren tiltes lidt for at kunne få bundkarret fri af forbroen (så vidt jeg husker).
Dette var nok det mest besværlige af proceduren, så det er ikke slemt.
Hvis ikke bundkarret vil slippe, så giv det et let dask med en plastikhammer eller en træklods. Det bør ikke sidde hårdt fast.
Udover en ny o-ring til oliesuget lavede jeg også nogle lidt større huller i oliesien, men det er valgfrit. Morten har sikkert også lidt flere tricks. (Ja jeg kan se at han lige har lavet et indlæg synkront med mit )
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Så er jeg i gang. Men jeg stødte på et lidt alvorligt problem, som jeg ikke lige havde kalkuleret med. Demontering af udstødningen mv. gik fint henne ved turboen, men boltene og møtrikker i den anden ende ved fleks røret var meget rustne, så de knækkede begge, da jeg forsøgte at løsne dem. Øv.
Så var den første dag næsten gået. Kunne jeg havde løste det på en anden måde, når jeg ikke lige har et nyt flexrør?
Nå men det enlige arbejde med at demontere bundkaret gik rimeligt smertefrit. Der var lige 2 a 18 bolte i hjørnerne i modsat ende af gearkassen, som var vanskelig at få løsnet, da der ikke var plads til en topnøgle. Men jeg fik dem lirket ud men en ringgaffelnøgle. Da alle bolte var løsnet skulle der kun et lille slag til så var bundkaret løst. Men det kunne ikke komme ned fordi det stødte på gearkassen. Det var ganske lidt der manglede. Så jeg prøvede med donkraft i bunden graven og en træstolpe på 90 cm at løfte lidt skråt på gearkassen uden at løse nogle motorophæng og vupti ganske lidt skulle der til så gik bundkaret fri af gearkassen og jeg kunne tage det ned.
Og sådan så det ud: Jeg har renset med motorens, og brugt klude, skrabet med spartel, brug ståluld, skrabet med skruetrækker og ind imellem højtryks renset, så nu ser det sådan ud. Er det godt nok? Jeg har ikke samlet det endnu.
Nå, men så var der ikke andet at gør at prøve at bore boltene ud, men det var lettere sagt en gjort. Boltehovederne på bagsiden var runde og de var svejst fast. Jeg har aldrig prøvet at bore i noget der var så hårdt og især det sidste stykke igennem boltehovederne. Jeg brugte hele mit sortiment at metalbor i alle størrelser, og det kan da godt være, at de ikke var lige skarpe alle sammen. Men ved hjælp at borstørrelser på ø 3,4,6,7,8,9 mm lykkedes mig at få lavet 2 huller nogenlunde over for hinanden til M8 bolte. Jeg havde heldigt nok i min rodekasse 2 stk. M8 x 50, som jo skulle være lidt længere. Så var den første dag næsten gået. Kunne jeg havde løste det på en anden måde, når jeg ikke lige har et nyt flexrør?
Nå men det enlige arbejde med at demontere bundkaret gik rimeligt smertefrit. Der var lige 2 a 18 bolte i hjørnerne i modsat ende af gearkassen, som var vanskelig at få løsnet, da der ikke var plads til en topnøgle. Men jeg fik dem lirket ud men en ringgaffelnøgle. Da alle bolte var løsnet skulle der kun et lille slag til så var bundkaret løst. Men det kunne ikke komme ned fordi det stødte på gearkassen. Det var ganske lidt der manglede. Så jeg prøvede med donkraft i bunden graven og en træstolpe på 90 cm at løfte lidt skråt på gearkassen uden at løse nogle motorophæng og vupti ganske lidt skulle der til så gik bundkaret fri af gearkassen og jeg kunne tage det ned.
Og sådan så det ud: Jeg har renset med motorens, og brugt klude, skrabet med spartel, brug ståluld, skrabet med skruetrækker og ind imellem højtryks renset, så nu ser det sådan ud. Er det godt nok? Jeg har ikke samlet det endnu.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Mange gange kan man slibe svejsningen væk, og banke resten af bolten ud.
Alternativ nr 2 kan være et samlerør i den rigtige diameter, hvis der er plads.
Bundkarret ser fint ud, personligt havde jeg ikke brugt mere tid på det.
Var der meget lort i sugesien ?
Hvis ja så afmonter plejlstangsleje på cyl nr 4, for kontrol af rivninger, og slid.
MVH
Morten
Alternativ nr 2 kan være et samlerør i den rigtige diameter, hvis der er plads.
Bundkarret ser fint ud, personligt havde jeg ikke brugt mere tid på det.
Var der meget lort i sugesien ?
Hvis ja så afmonter plejlstangsleje på cyl nr 4, for kontrol af rivninger, og slid.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Der var en del skidt i sien, men den var ikke helt tilstoppet.
Men nu fik jeg monteret bundkar og udstødning i tirsdags.
Jeg lod bilen køre varm i tomgang i cirka 30 i minutter, og jeg kunne ikke se nogle utætheder ved bundkaret, så det skulle være i orden nu,
så jeg kørte hjem og senere kørte jeg 20 km. Dagen efter i går kørte jeg ud til graven, for at se neden under igen.
Her kunne jeg se, at der var olie utæthed på bundkaret i venstre side ved gearkassen. Det løb ned oppe fra oven tror jeg og ned på bundkaret og endte helt nede ved bundproppen. Jeg er lidt usikker, men jeg tro ikke det bundkarts pakningen der er utæt, for jeg kan se lidt rødt flydende pakning hele vejen rundt. Jeg har spændt de fleste af de 18 bolte med momentnøgle 22 Nm i følge Wis. Jeg tro at det er det øverste ventildæksel, som lægger og så løber det ned på bundkaret, men prøv at se. Hvis det er det øverste ventildæksel, kan jeg så bruge det samme slags flydende pakning?
Er det svær at skifte?
Men nu fik jeg monteret bundkar og udstødning i tirsdags.
Jeg lod bilen køre varm i tomgang i cirka 30 i minutter, og jeg kunne ikke se nogle utætheder ved bundkaret, så det skulle være i orden nu,
så jeg kørte hjem og senere kørte jeg 20 km. Dagen efter i går kørte jeg ud til graven, for at se neden under igen.
Her kunne jeg se, at der var olie utæthed på bundkaret i venstre side ved gearkassen. Det løb ned oppe fra oven tror jeg og ned på bundkaret og endte helt nede ved bundproppen. Jeg er lidt usikker, men jeg tro ikke det bundkarts pakningen der er utæt, for jeg kan se lidt rødt flydende pakning hele vejen rundt. Jeg har spændt de fleste af de 18 bolte med momentnøgle 22 Nm i følge Wis. Jeg tro at det er det øverste ventildæksel, som lægger og så løber det ned på bundkaret, men prøv at se. Hvis det er det øverste ventildæksel, kan jeg så bruge det samme slags flydende pakning?
Er det svær at skifte?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Skift ventil dæksel pakningen, det er ikke svært.
Den er af gummi, og bliver hård som årene går, og dermed utæt.
I princippet bruges det ikke noget flydene pakning på ventildækslet.
Men jeg har det bedst med at give det en dut, der hvor der er skarpe kanter. På billede kan man se den røde flangetætning, det burde nok have været silikone, men jeg var løbet tør.
Ps. få nu renset den motor for oliespild, så du kan se hvor den er utæt.
MVH
Morten
Den er af gummi, og bliver hård som årene går, og dermed utæt.
I princippet bruges det ikke noget flydene pakning på ventildækslet.
Men jeg har det bedst med at give det en dut, der hvor der er skarpe kanter. På billede kan man se den røde flangetætning, det burde nok have været silikone, men jeg var løbet tør.
Ps. få nu renset den motor for oliespild, så du kan se hvor den er utæt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvad er det for silikone du bruger ved ventildæksel pakningen?.
Jeg havde nu tørret motoren af så godt jeg kunne, og bundkaret var jo helt rent og tør, da det blev monteret.
Der findes mange ventildæksel pakninger til SAAB 9-5 og priser, hvad skal jeg vælge?
Jeg havde nu tørret motoren af så godt jeg kunne, og bundkaret var jo helt rent og tør, da det blev monteret.
Der findes mange ventildæksel pakninger til SAAB 9-5 og priser, hvad skal jeg vælge?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Der var også en lille utæthed ved krumtappositionssensoren. Det kan måske skyldes sjusk fra ham der har monteret denne (=mig selv ) Pakningen her, blev også skiftet.
Efter disse pakninger er skiftet, ser den ud til at være tæt (skal til omsyn i morgen..)
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Min 9-5 (MY08) blev for nyligt kasseret til syn p.g.a. oliespild. Jeg har derfor haft den omkring en saab-kyndig mekaniker, som (efter en grundig motorrens!) fandt at det kom fra ventildækselpakningen. Jeg så pakningen bagefter, og den var tydeligvis blevet helt hård (skulle mene at den for et par år siden blev skiftet af en anden saab-mekaniker, men det tyder det jo så på, at den ikke blev....)
Der var også en lille utæthed ved krumtappositionssensoren. Det kan måske skyldes sjusk fra ham der har monteret denne (=mig selv ) Pakningen her, blev også skiftet.
Efter disse pakninger er skiftet, ser den ud til at være tæt (skal til omsyn i morgen..)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
En original pakning koster 28 kr mere end en uoriginal.
https://www.maptunparts.dk/motordele/pakninger-mm
Den type jeg plejer at brug er denne.
http://www.loctite.dk/loctite-4029.htm? ... =technical
Men flangetætnings massen har nu holdt i 1,5 år uden problemer, så jeg er ikke nervøs for den mere.
Surt at dumpe på oliespild, det er mange år siden jeg har fået kasseret en bil på det grundlag.
MVH
Morten
https://www.maptunparts.dk/motordele/pakninger-mm
Den type jeg plejer at brug er denne.
http://www.loctite.dk/loctite-4029.htm? ... =technical
Men flangetætnings massen har nu holdt i 1,5 år uden problemer, så jeg er ikke nervøs for den mere.
Surt at dumpe på oliespild, det er mange år siden jeg har fået kasseret en bil på det grundlag.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Pøj pøj med synet. Min skal først synes til maj 2019.
Det undre mig at Speedpart.se skal have det dobbelte for en original pakning.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 22041.html
348 SEK for en original og 171 SEK for uoriginal.
Maptunpart.dk kendte jeg ikke, men jeg forstår ikke forskellen på original og SAAB original til priser på henholdsvis 145 kr og 249 kr
https://www.maptunparts.dk/oem/8822041
Det undre mig at Speedpart.se skal have det dobbelte for en original pakning.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 22041.html
348 SEK for en original og 171 SEK for uoriginal.
Maptunpart.dk kendte jeg ikke, men jeg forstår ikke forskellen på original og SAAB original til priser på henholdsvis 145 kr og 249 kr
https://www.maptunparts.dk/oem/8822041
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Gamle biler sveder olie.
Oliesved er ikke årsag til omsyn. Hvis bilen savler olie, dvs. oliedryp på synshallens gulv, er god årsag til omsyn.
Applus+ og FDM er hvepsereder. Alt er så svært. Det er altså kun biler, ikke Space Shuttles..
Oliesved er ikke årsag til omsyn. Hvis bilen savler olie, dvs. oliedryp på synshallens gulv, er god årsag til omsyn.
Applus+ og FDM er hvepsereder. Alt er så svært. Det er altså kun biler, ikke Space Shuttles..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Edwins! Ud af dine mange indlæg her, kan jeg desværre ikke bruge mange af dem til noget. Beklager.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg havde præcis samme problem på min den gamle med olie fra ventildækslet. Jeg købte den fra maptun.. da jeg jeg ville skifte den opdagede jeg at 2 skruer sad løst hvor olien kom ud... Det kunne du lige tjekkes. nå men min blev skiftet alligevel, jeg havde problemer med når jeg skulle lægge dækslet på plads så faldt pakningen hele tiden ud, jeg ende med at finde en guide der anbefalede at bruge en smule flydene pakning til at holde den på plads i dækslet og det virkede for mig...
det ligner nærmest din
det ligner nærmest din
Senest rettet af Esbenw 16. nov 2018, 13:44, rettet i alt 1 gang.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002