Måske man skulle have en jaguar en gang
Redaktør: Bestyrelsen
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Måske man skulle have en jaguar en gang
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
Håber det bliver med ægte jaguar hjulophæng, for der var og er Jaguar langt foran hvad Saab nåede til.
og med bilstein computer affjedning som modellen antyder very nice...
https://www.bilstein.com/us/en/airspring/
Jag har altid ofret meget på undervognen. Selv om det er kostbart.
Helst med "Double wishbone" for og bag.
Kunne godt tænke mig en Jag elbil. Meeeeeen kunne ikke tænke mig prisen.
og med bilstein computer affjedning som modellen antyder very nice...
https://www.bilstein.com/us/en/airspring/
Jag har altid ofret meget på undervognen. Selv om det er kostbart.
Helst med "Double wishbone" for og bag.
Kunne godt tænke mig en Jag elbil. Meeeeeen kunne ikke tænke mig prisen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
De gamle SAABer, før Fiat og GM, var klart på niveau med Jags affjedring. De bageste double wishbones var nødvendige, for at omgå Jags håbløse, stenalderlige Hotchkiss arrangement.
El-bilerne er produktionsmodne, men batterierne er ikke gode nok. GIGO, Garbage In, Garbage Out..
El-bilerne er produktionsmodne, men batterierne er ikke gode nok. GIGO, Garbage In, Garbage Out..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
Saabs stenalder stive hestevogns bagaksel er ikke match for en moderne bil.
Den er af "halv" gammel typen.
Hoppe og er ikke optimal.
Dobbelt whisbone er for rigtige biler.
Hall link er en nødløsning...
Den er af "halv" gammel typen.
Hoppe og er ikke optimal.
Dobbelt whisbone er for rigtige biler.
Hall link er en nødløsning...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
SAAB har ikke brugt Hall link. SAAB brugte Watt bagaksel. Et godt kompromis. Lav Uaffjedret masse. Ingen ændringer for camber.
Se animationen for Watt: https://en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage
Se animationen for Watt: https://en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Måske man skulle have en jaguar en gang
Watt stive hestevognsaksel har den meget kedelige effekt at det der påvirker et baghjul også påvirker det modsatte baghjul. Watt type er lidt bedre alm. stiv bagaksel men det er et "kost effektivt" kompromi.
Elsker Saab 900 lækre forende der styrer fantastisk, da det er dobbelt whisbone, MEN bagenden er bare en der hopper rundt på vejen
Den er ikke den mest velkørende eller mest komfortable. Men rimelig.
Prøv en Lotus, en jag XKR, en WRX STI eller for den sags skyld en BWM 140M, selv om den sidste bruger multi link.
https://www.youtube.com/watch?v=DsEmK1M87VQ
Den stive bagaksel var fin nok i 1968 da Saab 99 kom på gaden, men tiden har flyttet sig.
Elsker Saab 900 lækre forende der styrer fantastisk, da det er dobbelt whisbone, MEN bagenden er bare en der hopper rundt på vejen
Den er ikke den mest velkørende eller mest komfortable. Men rimelig.
Prøv en Lotus, en jag XKR, en WRX STI eller for den sags skyld en BWM 140M, selv om den sidste bruger multi link.
https://www.youtube.com/watch?v=DsEmK1M87VQ
Den stive bagaksel var fin nok i 1968 da Saab 99 kom på gaden, men tiden har flyttet sig.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"