14. jun 2019, 08:09
Tak for svarene

Morten: Den du linker til er interessant. Dog svarer den meget til min eksisterende LC1 løsning der kræver en del løse ledninger mv at få til at virke, og det var alle disse ledninger jeg gerne ville være fri for. Men den er klart en overvejelse værd til fastmontering til et megasquirt projekt.
Angående udstødningsklipsen så synes jeg godt at jeg har kunnet få stabile målinger med "patentbånd"-løsningen, men jeg kan godt se at den ikke er helt optimal da den let kan trække falsk luft/ilt.
Her er 100€ klipsen:

Man skruer sonden i den lodrette del. Den vandrette del er et lille rør der stikker lidt ind i udstødningen.
Edwins: Jeg har selv brugt en Gunson CO måler. En bekendt havde én som han brugte til justering af gasmotorer på kraftvarmeværker. Jeg tror den blev solgt ved Harald Nyborg på et tidspunkt. Det var den digitale model. Den endte dog med at være "opslidt". Værdierne var meget ustabile, selv i fri luft, så den fungerer desværre ikke mere. Til prisen virker den noget plastik-agtig, samt dens anvendelse er meget begrænset. En lambdamåler med datalogger er cirka dobbelt så dyr men uendeligt mere anvendelig hvis man roder med gamle biler med mange ubekendte i brændstofsystemet.
Viking: Jeg var til syn for godt et års tid siden med en og900, med Zenith-Stromberg karburator, som blev kasseret på for høj CO. Jeg har en bekendt der arbejder på et autoværksted og kunne så låne deres 5-gas tester. Den viste sig dog at være defekt så det var ikke meget hjælp. Han sagde så at de aldrig brugte den og bare kørte i den lokale synshal og fik deres kundebiler målt inden syn. En moderne bil med for høj forurening kan jo alligevel ikke justeres, den skal fejlsøges da der sandsynligvis er en defekt del i forbindelse med motorstyringen. Så jeg gider ikke køre på et autoværksted med mine gamle biler. De ved sikkert heller ikke hvordan man justerer en Stromberg alligevel...
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99