Jeg har ved gennemgang af servicehistorien af min bil ikke kunnet fastslå, om den nogensinde har fået skiftet olie i aut.gearkassen.
Den har i så fald kørt 210.000 på samme oile.
Jeg oplever, at den tager lidt mange omdrejninger ved skift fra 1-2 og 2-3, når den er kold.
Jeg har aldrig hverken tjekket eller skiftet gearkasseolie på en bil før. Er det bøvlet på 9-3? Det er kassen med 5 gear, ikke 6, hvis det har nogen betydning. Jeg har læst lidt op på det, og erfaret at ved blot at tappe olien og fylde på, som ved motorolieskift, er det slet ikke al olien som skiftes. Så spørgsmålet er, om det overhovedet er besværet værd at gøre selv, eller om man bør lade et værksted skylle det hele ud ordentligt?
Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
Redaktør: Bestyrelsen
- JacobE
- SAAB FREAK
Indlæg
Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
Hej Jacob
I hvilken del af landet bor du? Jeg kender ikke selv noget til din nymodens bil, og om og hvor nemt det er at skifte gearolie på den, men jeg ville nok spørge på nærmeste kompetente værksted, hvad en flushing vil koste, når nu bilen har kørt 210.000 km.
Men der er givetvis medlemmer, der er mere vidende/kompetente om emnet -ikke folkens?
Mvh/NC
I hvilken del af landet bor du? Jeg kender ikke selv noget til din nymodens bil, og om og hvor nemt det er at skifte gearolie på den, men jeg ville nok spørge på nærmeste kompetente værksted, hvad en flushing vil koste, når nu bilen har kørt 210.000 km.
Men der er givetvis medlemmer, der er mere vidende/kompetente om emnet -ikke folkens?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
På denne type gearkasse hvor filtret ikke nemt kan skiftes, da det sidder midt inde i gearkassen.
Der er en skylning den eneste ordentlige løsning.
Download WIS her er proceduren beskrevet.
Så kan du selv tage stilling til om det er noget du selv vil udføre.
En skylning kan hjælpe på mange småproblemer med gearkassen, såsom mærkelige gearskift.
Men den kan ikke reparerer en ødelagt gearkasse.
Så hvis man er meget uheldig, så kan den forværre problemerne.
MVH
Morten
Der er en skylning den eneste ordentlige løsning.
Download WIS her er proceduren beskrevet.
Så kan du selv tage stilling til om det er noget du selv vil udføre.
En skylning kan hjælpe på mange småproblemer med gearkassen, såsom mærkelige gearskift.
Men den kan ikke reparerer en ødelagt gearkasse.
Så hvis man er meget uheldig, så kan den forværre problemerne.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- aboy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
Jeg fik flushet automatgearet på min nyindkøbte 9-3 hos slettet grundet GDPR.... efter 200.000 km, og det var vist på tide.
Den havde fået skiftet olie på samme efter ca. 100.000 km kan jeg se af servicebogen.
Den siger i øvrigt olieskift på automatgearet efter 6 år eller 120.000 km alt efter, hvad der kommer først.
Men jeg tror, det anbefales af fagfolk at gøre det oftere end det.
Den havde fået skiftet olie på samme efter ca. 100.000 km kan jeg se af servicebogen.
Den siger i øvrigt olieskift på automatgearet efter 6 år eller 120.000 km alt efter, hvad der kommer først.
Men jeg tror, det anbefales af fagfolk at gøre det oftere end det.
- JacobE
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
Tak for svar. Har besluttet at lade et værksted gøre det - nogen idé om, hvad den slags maks. bør koste?
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
Hej Jacob nu er du inde i et felt hvor det godt kan blive svært.
Det kommer helt an på standen af din gearkasse.
Hvis olien er sort og aldrig skiftet, ville jeg nok pænt lukke igen og håbe det bedste.
For der er en del der har meget dårlige erfaringer med at flushe en meget træt auto-gearkasse.
Flushingen og frisk olie fjerne den belægning der lige kan få restlevetiden ud af friktionsfladerne.
Hvis olien er rimelig frisk og skiftet ved ca. 100 kkm, så er en flushing en rigtig god løsning.
Det fjerner ikke slid, men det fjerner partikler i olien mv.
Desværre kan man ikke lige trække pinden og tjekke. Det kunne man i "gamle dage"
For er olien sort, er det mere fornuftigt at spare op til en frisk gearkasse ( der er på tilbud div. steder )..
Så grav efter service historie. Få evt. tjekket olien inden der flushes. For flushing proceduren er kostbar og kan hive det sidste liv ud af en træt gearkasse.
Det er desværre ikke ukendt at autogearkasse ikke holder mere end 200-250 kkm, hvis de ikke serviceres korrekt.
Det kommer helt an på standen af din gearkasse.
Hvis olien er sort og aldrig skiftet, ville jeg nok pænt lukke igen og håbe det bedste.
For der er en del der har meget dårlige erfaringer med at flushe en meget træt auto-gearkasse.
Flushingen og frisk olie fjerne den belægning der lige kan få restlevetiden ud af friktionsfladerne.
Hvis olien er rimelig frisk og skiftet ved ca. 100 kkm, så er en flushing en rigtig god løsning.
Det fjerner ikke slid, men det fjerner partikler i olien mv.
Desværre kan man ikke lige trække pinden og tjekke. Det kunne man i "gamle dage"
For er olien sort, er det mere fornuftigt at spare op til en frisk gearkasse ( der er på tilbud div. steder )..
Så grav efter service historie. Få evt. tjekket olien inden der flushes. For flushing proceduren er kostbar og kan hive det sidste liv ud af en træt gearkasse.
Det er desværre ikke ukendt at autogearkasse ikke holder mere end 200-250 kkm, hvis de ikke serviceres korrekt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
Prisen er sværd at gætte på.
Det afhænger af timeprisen i dit lokal område.
Regn med at der bliver faktureret 1- 2 timer for operationen.
Og så er der prisen på olien, forbruget vil typisk ligge på en 15-20 liter olie, ved en gennemskylning.
Her ville jeg nok ikke vælge det billigste tilbud.
Men en kendt Saab specialist, eller automat gearkasse specialist.
Så er du sikker på at du ikke får en billig ikke kompatibel sildeolie på gearkassen.
Med de følger det giver.
MVH
Morten
Det afhænger af timeprisen i dit lokal område.
Regn med at der bliver faktureret 1- 2 timer for operationen.
Og så er der prisen på olien, forbruget vil typisk ligge på en 15-20 liter olie, ved en gennemskylning.
Her ville jeg nok ikke vælge det billigste tilbud.
Men en kendt Saab specialist, eller automat gearkasse specialist.
Så er du sikker på at du ikke får en billig ikke kompatibel sildeolie på gearkassen.
Med de følger det giver.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
Billigt er det næppe.
Til en ZF gearkasse koster det 220 kr. liter
http://www.castrolshop.dk/shop/zf-lifeg ... -976p.html
DET ER IKKE OLIEN til din kasse. Det er kun for at give en ide og olie priser.
Gear olie ligger ca,. mellem 120-250 kr/l
og så tid samt div tillæg
Så 5000 kr bliver "ikke gamle" i den sag.
Til en ZF gearkasse koster det 220 kr. liter
http://www.castrolshop.dk/shop/zf-lifeg ... -976p.html
DET ER IKKE OLIEN til din kasse. Det er kun for at give en ide og olie priser.
Gear olie ligger ca,. mellem 120-250 kr/l
og så tid samt div tillæg
Så 5000 kr bliver "ikke gamle" i den sag.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- JacobE
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Olieskift på gearkassen, 9-3 MY2008 Aut.
Kære alle, tak for svar og gode råd (og undskyld at jeg ikke har takket før, men jeg får af en eller anden grund ikke notifikationer om svar på mail?!)
Jeg kan simpelthen ikke se nogle steder i bilens ellers ret så veldokumenterede historie, at den har fået skiftet tidligere. Kan ikke forestille mig, at man har glemt at tage det med i servicebogen, og desuden har vi alle regninger o. lign. Egentlig pudsigt, for den tidligere ejer var ret hysterisk med service.
Hm .... må jo bare få tjekket olien, og så må vi tage den derfra.
Jeg kan simpelthen ikke se nogle steder i bilens ellers ret så veldokumenterede historie, at den har fået skiftet tidligere. Kan ikke forestille mig, at man har glemt at tage det med i servicebogen, og desuden har vi alle regninger o. lign. Egentlig pudsigt, for den tidligere ejer var ret hysterisk med service.
Hm .... må jo bare få tjekket olien, og så må vi tage den derfra.
2008 9-3 SS 2.0t BioPower aut. LinearActive, Pilotpaket, Navi.