Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Redaktør: Bestyrelsen
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Vi har været en tur til København her i weekenden (2x180 km) på to dage uden problemer.
Efter ca. 4 timer efter hjemkomsten ville jeg køre en tur og så ville den ikke starte. Der er benzin nok på og jeg har prøvet at udlufte benzindækslet. Jeg har målt på benzinpumpen og den får ikke spænding når jeg prøver at starte. Jeg efterset alle sikringer og maxi sikringer. Jeg har haft benzinrelæet ude og målt på det og det virker tilsyneladende som det skal. Så nu kan jeg ikke lige komme på mere . Er der en kollisionssikring på SAABén som afbryder for benzintilførelsen og hvis der er, hvor sidder den. Har nogen andre forslag til hvorfor benzinpumpen ikke for strøm? Reg.nr VN 57.155
Efter ca. 4 timer efter hjemkomsten ville jeg køre en tur og så ville den ikke starte. Der er benzin nok på og jeg har prøvet at udlufte benzindækslet. Jeg har målt på benzinpumpen og den får ikke spænding når jeg prøver at starte. Jeg efterset alle sikringer og maxi sikringer. Jeg har haft benzinrelæet ude og målt på det og det virker tilsyneladende som det skal. Så nu kan jeg ikke lige komme på mere . Er der en kollisionssikring på SAABén som afbryder for benzintilførelsen og hvis der er, hvor sidder den. Har nogen andre forslag til hvorfor benzinpumpen ikke for strøm? Reg.nr VN 57.155
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Giver omdrejnings tælleren et udslag ved start forsøg ?
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Nej viseren rør sig ikke.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Mit første bud ville være en defekt krumtaps sensor, hvis alle sikringer er i orden.
du kan eventuelt prøve at sætte en stump ledning imellem ben 30 og 87 i sikringsboksen, i stedet for benzinpumpe relæet, og se om pumpen så kører.
Eller lytte når du sætter tænding på bilen så skal pumpen køre i et sekund
MVH
Morten
du kan eventuelt prøve at sætte en stump ledning imellem ben 30 og 87 i sikringsboksen, i stedet for benzinpumpe relæet, og se om pumpen så kører.
Eller lytte når du sætter tænding på bilen så skal pumpen køre i et sekund
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Selv med en ledning imellem nr. 30 og 87 ved benzinrelæet vil den ikke starte
og der kommer ikke strøm til benzinpumpen. Jeg har konstant multimeter på ved pumpen.
Men jeg har i et stykke tid kunne høre en brummen når jeg sætter tænding på bilen. Det lyder som om relæ står og klapper lynhurtigt.
Jeg har ikke haft problemer med at starte før selv med den lyd. Men nu da jeg har beklædningen af og relækasse ned kan jeg også hør denne brummen. Men jeg kan ikke rigtigt lokalisere hvor lyden kommer fra. Jeg tror ikke det komme fra relæerne under instrumentpanelet. Lyden kommer længere op mod instrumenpanelet. Men om det har noget at gøre med at jeg ikke får strøm til benzinpumpen, det ved jeg ikke.
og der kommer ikke strøm til benzinpumpen. Jeg har konstant multimeter på ved pumpen.
Men jeg har i et stykke tid kunne høre en brummen når jeg sætter tænding på bilen. Det lyder som om relæ står og klapper lynhurtigt.
Jeg har ikke haft problemer med at starte før selv med den lyd. Men nu da jeg har beklædningen af og relækasse ned kan jeg også hør denne brummen. Men jeg kan ikke rigtigt lokalisere hvor lyden kommer fra. Jeg tror ikke det komme fra relæerne under instrumentpanelet. Lyden kommer længere op mod instrumenpanelet. Men om det har noget at gøre med at jeg ikke får strøm til benzinpumpen, det ved jeg ikke.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Jeg har nu opdaget at jeg ikke kan låse bilen med fjernbetjeningen og helle ikke på låseknappen inde i bilen. Kan det hele skyldes tændingslåsen? Jeg har før haft den ude og renset den, da jeg heller ikke kunne låse bilen dengang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Nu da det er blevet mørkt har jeg også opdaget at der ikke er noget kabinelys hverken i dørerne eller i loftet. Der må være en sammenhæng men hvad?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- nemssaab
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Det pludselig ikke at kunne låse bilen med fjernbetjeningen har jeg prøvet på min 9-5 ‘05. Jeg stod midt i Kbh. og gode råd var dyre, men jeg fandt ved et tilfælde ud af, at den yderste del af tændingslåsen ikke var hoppet op som den skal når nøglen tages ud. Ved at tappe let på den med fingeren kom den op på plads, og bilens radio slukkede og den kunne låses.
Jeg har efterfølgende renset låsecylinder, men givetvis pga. slid optræder fænomenet med en frekvens på måske 1 ud af 100. Når man ved, hvad man skal gøre, er det let at leve med, men om det kan føre til blokering af benzinpumpen, ved jeg ikke.
Held og lykke med fejlfindingen
Jeg har efterfølgende renset låsecylinder, men givetvis pga. slid optræder fænomenet med en frekvens på måske 1 ud af 100. Når man ved, hvad man skal gøre, er det let at leve med, men om det kan føre til blokering af benzinpumpen, ved jeg ikke.
Held og lykke med fejlfindingen
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Klikke lyd prøv at slukke for klima panelet.
Hvis det stadig klikker, så sæt en finger på alle relæer.
Prøv at udlæse fejlkoder som det første
Benzinpumpe relæet få spænding fra hoved relæet, som får spænding fra en maxi sikring ude ved batteriet.
Bundstykket i tændings låsen kan godt give problemer; specielt hvis du har forsøgt at smøre tændings låsen.
MVh
Morten
Hvis det stadig klikker, så sæt en finger på alle relæer.
Prøv at udlæse fejlkoder som det første
Benzinpumpe relæet få spænding fra hoved relæet, som får spænding fra en maxi sikring ude ved batteriet.
Bundstykket i tændings låsen kan godt give problemer; specielt hvis du har forsøgt at smøre tændings låsen.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Kan det være tiltsensoren som afbryder det hele? hvor sidder den?
ok Morten jeg have ikke set dine indlæg i dag før jeg skrev ovenstående.
Jeg undersøger relæ mv tændlås mv. nu
ok Morten jeg have ikke set dine indlæg i dag før jeg skrev ovenstående.
Jeg undersøger relæ mv tændlås mv. nu
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Nu har jeg målt på alle sikringer igen men alle er ok.
Jeg har prøvet at tilslutte min mobil scan, men den kan ikke komme i kontakt med bilen gennem stikket.
Jeg skilte tændingslåsen af, men den ser ud til at fungere rent mekanisk.
Ud over at der ikke komme strøm til benzinpumpen, så virker følgende heller ikke.
1. indvendig lys i dører og loftet.
2. bagerste vinduesvisker virker ikke, sprintler bag og for virker og vinduevisker for virker også.
3 . lås med fjernbetjening eller kontakt inde virker ikke.
4. bliklys og katastrofe lys virker ikke
5 fjerlys opblænding kan ikke blive oppe, blænder ned når jeg slipper kontaktarm
6. Radio viser locked selv om batteriet ikke har været fladt. Jeg har lader på mens jeg roder med bilen. Når jeg tænder brummer radioen meget højt.
Jeg kan mærke at de forskellige relæer under indstrumentbrættet klikker når jeg drejer nøglen
og den brummen komme ikke fra de relæer, det er jeg næsten sikker på. Lyden kommer højere oppe fra.
Kan det være retningsviserkontakten der laver kage i det hele?
Jeg ved ikke lige hvad jeg skal finde på. De forskellige lamper i instrumentpanelet virker. Hvad har indflydelse på alle disse forskellige funktioner?
Jeg har prøvet at tilslutte min mobil scan, men den kan ikke komme i kontakt med bilen gennem stikket.
Jeg skilte tændingslåsen af, men den ser ud til at fungere rent mekanisk.
Ud over at der ikke komme strøm til benzinpumpen, så virker følgende heller ikke.
1. indvendig lys i dører og loftet.
2. bagerste vinduesvisker virker ikke, sprintler bag og for virker og vinduevisker for virker også.
3 . lås med fjernbetjening eller kontakt inde virker ikke.
4. bliklys og katastrofe lys virker ikke
5 fjerlys opblænding kan ikke blive oppe, blænder ned når jeg slipper kontaktarm
6. Radio viser locked selv om batteriet ikke har været fladt. Jeg har lader på mens jeg roder med bilen. Når jeg tænder brummer radioen meget højt.
Jeg kan mærke at de forskellige relæer under indstrumentbrættet klikker når jeg drejer nøglen
og den brummen komme ikke fra de relæer, det er jeg næsten sikker på. Lyden kommer højere oppe fra.
Kan det være retningsviserkontakten der laver kage i det hele?
Jeg ved ikke lige hvad jeg skal finde på. De forskellige lamper i instrumentpanelet virker. Hvad har indflydelse på alle disse forskellige funktioner?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Det lyder som dit Dice modul er stået af.
Speciel da du har en brumme lyd over relæ bordet.
Og det styrer Alle de komponenter du har problemer med.
Så bilen skal nok en tur forbi Verninge på et fejeblad.
MVH
Morten
Speciel da du har en brumme lyd over relæ bordet.
Og det styrer Alle de komponenter du har problemer med.
Så bilen skal nok en tur forbi Verninge på et fejeblad.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Det lyder rigtigt dyrt. Hvad gør han i Verninge?
Hvad mon det koster?
Hvad mon det koster?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Kan man selv skifte Dice modulet? Hvad kræver det. Eller skal den programeres om?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Han er Saab specialist, og værksted samt forhandler af nye og brugte dele til SAAB.
Så han er i stand til at lave den korrekte diagnose første gang!!!!
Specielt med de oplysninger du kan give.
Og montere et brugt eller nyt modul, samt kodning af dette.
Og nej jeg syntes ikke han er specielt dyr
Jeg gav 200 kr for en brugt håndbremse arm til min bil.
http://www.verningeauto.dk
MVH
Morten
Så han er i stand til at lave den korrekte diagnose første gang!!!!
Specielt med de oplysninger du kan give.
Og montere et brugt eller nyt modul, samt kodning af dette.
Og nej jeg syntes ikke han er specielt dyr
Jeg gav 200 kr for en brugt håndbremse arm til min bil.
http://www.verningeauto.dk
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Jeg synes det lyder som om du mangler strøm. Har du tjekket at batteriet er OK? Det kan også være en dårlig stelforbindelse eller batteriterminal.
Sommetider kan man godt have strøm nok til at tørne motoren men diverse elektroniske dimser kræver mindst 12v+ for at fungere rigtigt...
MVH Mads
Sommetider kan man godt have strøm nok til at tørne motoren men diverse elektroniske dimser kræver mindst 12v+ for at fungere rigtigt...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Hej Gunnar
Hvis Mads' løsning er den rigtige, er det jo rent winwin, men jeg hælder nu mere til Mortens diagnose (og priser mig lykkelig for min gammeldags 9K uden dice og andet gøjl). Jeg har heller ikke noget dårligt at sige om Kim i Verninge -har handlet med ham en enkelt gang, og det var OK som aftalt og til en efter alles mening rimelig pris. Så selvom du har mod på at lave alverdens ting selv (min dybe respekt for det ), så ville jeg i dette tilfælde overlade guldklumpen i hans varetægt og fremover have ham i baghånden som livslinjen, man kunne ringe til (og købe nye og brugte reservedele igennem).
Mvh/NC
Hvis Mads' løsning er den rigtige, er det jo rent winwin, men jeg hælder nu mere til Mortens diagnose (og priser mig lykkelig for min gammeldags 9K uden dice og andet gøjl). Jeg har heller ikke noget dårligt at sige om Kim i Verninge -har handlet med ham en enkelt gang, og det var OK som aftalt og til en efter alles mening rimelig pris. Så selvom du har mod på at lave alverdens ting selv (min dybe respekt for det ), så ville jeg i dette tilfælde overlade guldklumpen i hans varetægt og fremover have ham i baghånden som livslinjen, man kunne ringe til (og købe nye og brugte reservedele igennem).
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Jeg tror ikke på at den magler strøm, for batteriet er under 2 år gammelt og det meste af tiden mens jeg har arbejdet med bilen har jeg haft lader på så spændingen har været ca. 12,8 V. Om det er Dice modulet der er stået af, har jeg ingen mulighed for at fastslå, da jeg ikke har en Tech2 tester, så jeg må nok få sleb den ned til Verninge med Falck. Jeg skal dog først lige have skiftet koblingskabel på vores Berlingo i morgen, for den blev slæbt hjem af Falck i onsdags. På Saab´en kan det måske også være TWICE control modulet det er galt med. Det sidder under forsædet.
Når jeg ser på WIS så dækker TWICE måske bedre en del af de ting som ikke virker. Men jeg har jo ingen fejlkoder bortset fra når jeg sætter tænding på så starter radioen og kort tid efter slukker den og kommer med meddelelsen Radio blockt. Jeg har fundet ud af Dice sidder oppe over relæboksen, men den brummende lyd der komme når jeg sætter tænding på synes jeg kommer længere til højre på den anden side af ratstammen. Men hvor det kommer fra har jeg meget svært ved at lokalisere.
Når jeg ser på WIS så dækker TWICE måske bedre en del af de ting som ikke virker. Men jeg har jo ingen fejlkoder bortset fra når jeg sætter tænding på så starter radioen og kort tid efter slukker den og kommer med meddelelsen Radio blockt. Jeg har fundet ud af Dice sidder oppe over relæboksen, men den brummende lyd der komme når jeg sætter tænding på synes jeg kommer længere til højre på den anden side af ratstammen. Men hvor det kommer fra har jeg meget svært ved at lokalisere.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Jensen kan have fat i noget.
Kontroller, og rens alle stelforbindelser inden du sender bilen afsted. Klik lyden kan stamme fra en aktuator i varmeapparatet.
Prøv at kalibrere skidtet, søg på google, om hvordan man gør.
Og du vil også finde hvad fejlkoderne betyder. i displayet.
MVH
Morten
Kontroller, og rens alle stelforbindelser inden du sender bilen afsted. Klik lyden kan stamme fra en aktuator i varmeapparatet.
Prøv at kalibrere skidtet, søg på google, om hvordan man gør.
Og du vil også finde hvad fejlkoderne betyder. i displayet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Ok, tak for oplysningerne om stelforbindelser og mulig lyde fra varmeapparat, det vil jeg gå igang med at undersøge.
Kan jeg måle på en stelforbindelse med et multimeter ( OHM) om forbindelsen er for dårlig før jeg skiller den ad? Max ohm?
Kan jeg måle på en stelforbindelse med et multimeter ( OHM) om forbindelsen er for dårlig før jeg skiller den ad? Max ohm?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
En ohm måling på en kreds der trækker over ganske få mili ampere er værdiløs.
Den eneste måde at måle på er spændingsfald. fra - til minus, eller fra + til +.
Over 0,6 volt til 1,2 volt og du har problemer, alt efter hvilken komponent du måler på, og der skal måles med belastning på systemet.
MVH
Morten
Den eneste måde at måle på er spændingsfald. fra - til minus, eller fra + til +.
Over 0,6 volt til 1,2 volt og du har problemer, alt efter hvilken komponent du måler på, og der skal måles med belastning på systemet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Jeg er igang med at undsøge alle jordforbindelses punkterne G, der er mange og alle er ikke lige lette at finde eller komme til. I første omgang måler jeg spændingen fra + plus på batteriet og til G punkterne og sammenligner spændingen med batterispændingen, som er 12,48 V.
Indtil videre ser det fornuftigt ud, da det viser samme spænding som på batteriet. Men jeg mangler lidt over halvdelene endnu.
I instruktionbogen har jeg fundet en forklaring på at radioen meddeler "RADIO LOCKED" . Hver gang audiosystemet kobles til, kontrolleres det, at koden er korrekt. Hvis koden ikke stemmer, så viser displayet RADIO LOCKED. Men hvorfor er koden ikke længere rigtig? Der må være noget som har ødelagt eller afbrudt koden. Hvor sendens koden fra? Er det fra eletronik øverst ved tændingsnøglen? Kan det også være årsag til alle de andre fejl?
Indtil videre ser det fornuftigt ud, da det viser samme spænding som på batteriet. Men jeg mangler lidt over halvdelene endnu.
I instruktionbogen har jeg fundet en forklaring på at radioen meddeler "RADIO LOCKED" . Hver gang audiosystemet kobles til, kontrolleres det, at koden er korrekt. Hvis koden ikke stemmer, så viser displayet RADIO LOCKED. Men hvorfor er koden ikke længere rigtig? Der må være noget som har ødelagt eller afbrudt koden. Hvor sendens koden fra? Er det fra eletronik øverst ved tændingsnøglen? Kan det også være årsag til alle de andre fejl?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Jeg tror jeg har fundet ud af hvor støjen kommer fra. Prøv at se:
Jeg ved ikke om man kan lægge en video ind her?
Jeg har lavet en video, hvor man tydeligt kan høre larmen og den bliver kraftigere når jeg tænder for varme/ventilationsanlægget.Jeg ved ikke om man kan lægge en video ind her?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Så prøver jeg med en video:
øv nej det går ikke her med mp4 filer.
Så prøver jeg at lægge videoen på youtube:
https://youtu.be/XZigc0ZMIT0
Jeg er ikke sikker på at larmen komme helt fra det billederne viser?
øv nej det går ikke her med mp4 filer.
Så prøver jeg at lægge videoen på youtube:
https://youtu.be/XZigc0ZMIT0
Jeg er ikke sikker på at larmen komme helt fra det billederne viser?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Så prøver jeg med en video:
øv nej det går ikke her med mp4 filer.
Så prøver jeg at lægge videoen på youtube:
https://youtu.be/XZigc0ZMIT0
Jeg er ikke sikker på at larmen komme helt fra det billederne viser?
øv nej det går ikke her med mp4 filer.
Så prøver jeg at lægge videoen på youtube:
https://youtu.be/XZigc0ZMIT0
Jeg er ikke sikker på at larmen komme helt fra det billederne viser?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Selv test af klimaanlæg, og fejlkoder.
http://saabworld.net/showthread.php?t=28199
En enkelt måde at kontrollere om de enkelte styrebokse er diagnose egnet, eller koblet på bussen. og får + og stel. Start spærre funktion, som jeg har forstået det.
Twice får nøgle koden fra antenne enheden, ved tændings låsen.
Nøgle koden kontrolleres af Miu, og er den rigtig så åbner twice for starter aktivering.
Og sender en besked ud på nettet at nøglen er rigtig, og startspærren er slået fra.
Beskeden bruges til at låse motorstyring, og radio op.
Som en ekstra tyveri sikring af radioen, så sender Dice stelnummeret til radioen, således den ved at den er monteret i den rigtige bil.
Mht. ingen spænding til benzinpumpe, og ingen kommunikation med motorstyring.
Så prøve at rense og kontrollere multistikket ved bremseforstærkeren. Stikket i min fars gamle fars gamle 9-5 var angrebet af ir, og skidt.
MVH
Morten
http://saabworld.net/showthread.php?t=28199
En enkelt måde at kontrollere om de enkelte styrebokse er diagnose egnet, eller koblet på bussen. og får + og stel. Start spærre funktion, som jeg har forstået det.
Twice får nøgle koden fra antenne enheden, ved tændings låsen.
Nøgle koden kontrolleres af Miu, og er den rigtig så åbner twice for starter aktivering.
Og sender en besked ud på nettet at nøglen er rigtig, og startspærren er slået fra.
Beskeden bruges til at låse motorstyring, og radio op.
Som en ekstra tyveri sikring af radioen, så sender Dice stelnummeret til radioen, således den ved at den er monteret i den rigtige bil.
Mht. ingen spænding til benzinpumpe, og ingen kommunikation med motorstyring.
Så prøve at rense og kontrollere multistikket ved bremseforstærkeren. Stikket i min fars gamle fars gamle 9-5 var angrebet af ir, og skidt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
1. Multistikket ser fint ud og det er børste og renset med kontaktrens + 15 min tørretid.
2. Selv om multistikket ikke er monteret kommer den samme brummende lyd, når jeg sætter tænding på, men starteren går ikke igang når jeg prøver at starte.
3. Radioen kan jeg tænde uden at der er tænding på, men den slukker hurtigt og meddeler RADIO LOCKED.
4. Der står at motoren skal være startet når man udfører ACC- kalibrering og fejlkoder, men det ser ud til at jeg godt kan få fejlkoderne vist, som er V =1 - H= 22 og V=2 - H= 8 Hvor 22= AAC-software og 8= Trinmotor, luftblandingsklap, LH ingen mekanisk kontakt med klaffen? (google oversættelse)
Mine spørgsmål:
A. Kan det være en stepmotor/spjæld, hvor tænderne på tandhjul er slidt eller defekte?
B. Hvor sidder disse stemmotorer?
C. Kan varmessystemet virkelig bevirke at jeg ikke for strøm til benzinpumpen + alle de andre ting som ikke virker???
Kan man demontere den næst nederste del af instumentbrættet, som sidder lige under ratstammen og går rundt og om til sikringerne, hvor det ser ud til at være samlet skråt, for så vil jeg bedre kunne se hvad der foregår? (stykket med Diagnostic connector har jeg fjernet.)
2. Selv om multistikket ikke er monteret kommer den samme brummende lyd, når jeg sætter tænding på, men starteren går ikke igang når jeg prøver at starte.
3. Radioen kan jeg tænde uden at der er tænding på, men den slukker hurtigt og meddeler RADIO LOCKED.
4. Der står at motoren skal være startet når man udfører ACC- kalibrering og fejlkoder, men det ser ud til at jeg godt kan få fejlkoderne vist, som er V =1 - H= 22 og V=2 - H= 8 Hvor 22= AAC-software og 8= Trinmotor, luftblandingsklap, LH ingen mekanisk kontakt med klaffen? (google oversættelse)
Mine spørgsmål:
A. Kan det være en stepmotor/spjæld, hvor tænderne på tandhjul er slidt eller defekte?
B. Hvor sidder disse stemmotorer?
C. Kan varmessystemet virkelig bevirke at jeg ikke for strøm til benzinpumpen + alle de andre ting som ikke virker???
Kan man demontere den næst nederste del af instumentbrættet, som sidder lige under ratstammen og går rundt og om til sikringerne, hvor det ser ud til at være samlet skråt, for så vil jeg bedre kunne se hvad der foregår? (stykket med Diagnostic connector har jeg fjernet.)
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Prøv at fjerne stelpolen fra batteriet natten over.
Monter stelpolen, og start bilen med ekstra nøglen.
Hvis det ikke virker, så er der efter min mening kun en original tester tilbage, der kan udlæse fejlene på hele bilen.
Og i dit tilfælde er det Verninge.
Og nej varmeapparatet er ikke grunden til at bilen ikke kan starte.
MVH
Morten
Monter stelpolen, og start bilen med ekstra nøglen.
Hvis det ikke virker, så er der efter min mening kun en original tester tilbage, der kan udlæse fejlene på hele bilen.
Og i dit tilfælde er det Verninge.
Og nej varmeapparatet er ikke grunden til at bilen ikke kan starte.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Ok, jeg prøver at fjerne stelforbindelsen nu i aften, så må jeg se om den vil starte i morgen med den anden nøgle.
Jeg tjekkede lige stepmotorerne, som sidder i højre side, og jeg opdagede at en af de to stænger som går fra den ene stepmotor og til spjæl, var faldet af oppe ved den øverste stepmotor. Jeg demonterede stepmotoren med gear og jeg kunne ikke dreje akslen med hånden, der skulle en polygriptang til. Så demonterede jeg gearet fra stepmotoren og så kunne jeg pludselig både dreje stepmotoren og også gearet med hånden. Er det mon normalt? Da jeg monterede gear og motor sammen igen kunne jeg stadigvæk ikke dreje akselen med hånden?
Jeg prøvede at sætte tænding på mens stepmotoren var helt demonteret, men støjen kom stadigvæk fra venstre side, og jeg kunne heller ikke starte. Men ingen fejlkoder i display.
Jeg tjekkede lige stepmotorerne, som sidder i højre side, og jeg opdagede at en af de to stænger som går fra den ene stepmotor og til spjæl, var faldet af oppe ved den øverste stepmotor. Jeg demonterede stepmotoren med gear og jeg kunne ikke dreje akslen med hånden, der skulle en polygriptang til. Så demonterede jeg gearet fra stepmotoren og så kunne jeg pludselig både dreje stepmotoren og også gearet med hånden. Er det mon normalt? Da jeg monterede gear og motor sammen igen kunne jeg stadigvæk ikke dreje akselen med hånden?
Jeg prøvede at sætte tænding på mens stepmotoren var helt demonteret, men støjen kom stadigvæk fra venstre side, og jeg kunne heller ikke starte. Men ingen fejlkoder i display.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Ok, jeg prøver at fjerne stelforbindelsen nu i aften, så må jeg se om den vil starte i morgen med den anden nøgle.
Jeg tjekkede lige stepmotorerne, som sidder i højre side, og jeg opdagede at en af de to stænger som går fra den ene stepmotor og til spjæl, var faldet af oppe ved den øverste stepmotor. Jeg demonterede stepmotoren med gear og jeg kunne ikke dreje akslen med hånden, der skulle en polygriptang til. Så demonterede jeg gearet fra stepmotoren og så kunne jeg pludselig både dreje stepmotoren og også gearet med hånden. Er det mon normalt?
Jeg prøvede at sætte tænding på mens stepmotoren var helt demonteret, men støjen kom stadigvæk fra venstre side, og jeg kunne heller ikke starte. Men ingen fejlkoder.
Jeg tjekkede lige stepmotorerne, som sidder i højre side, og jeg opdagede at en af de to stænger som går fra den ene stepmotor og til spjæl, var faldet af oppe ved den øverste stepmotor. Jeg demonterede stepmotoren med gear og jeg kunne ikke dreje akslen med hånden, der skulle en polygriptang til. Så demonterede jeg gearet fra stepmotoren og så kunne jeg pludselig både dreje stepmotoren og også gearet med hånden. Er det mon normalt?
Jeg prøvede at sætte tænding på mens stepmotoren var helt demonteret, men støjen kom stadigvæk fra venstre side, og jeg kunne heller ikke starte. Men ingen fejlkoder.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Desværre hjalp det ikke med stelforbindelsen afbrudt i nat og start med nøgle 2.
Jeg giver ikke helt op endnu. Jeg vil først undersøge larmen i venstre side, selv om det ikke har noget med startproblemerne at gøre, men det er meget svært at komme til her under instrumentbrættet. Vores bil nr. 2 kører heldigvis ingen,så jeg vil godt lige give Saab´en nogle flere dag, for jeg bliver også noget klogere på bilen pga. SKB forum og diverse bøger og WIS.
Jeg ved ikke hvorfor mig forrige indlæg bliver vist 2 gange her (næsten enslydende)? Det er sket for mig tidligere, men det er ikke meningen og jeg kan ikke finde ud af at slette det ene?
Jeg giver ikke helt op endnu. Jeg vil først undersøge larmen i venstre side, selv om det ikke har noget med startproblemerne at gøre, men det er meget svært at komme til her under instrumentbrættet. Vores bil nr. 2 kører heldigvis ingen,så jeg vil godt lige give Saab´en nogle flere dag, for jeg bliver også noget klogere på bilen pga. SKB forum og diverse bøger og WIS.
Jeg ved ikke hvorfor mig forrige indlæg bliver vist 2 gange her (næsten enslydende)? Det er sket for mig tidligere, men det er ikke meningen og jeg kan ikke finde ud af at slette det ene?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Man kan kun håbe på at ihærdighed belønnes
Jeg støde på et tilsvarende problem på et andet forum.
Og der var en der havde haft mange problemer med twice modulet og vandindtrængen, og dermed ir på printet.
Han havde reddet en del moduler ved at rense og tørre printet.
Måske en løsning.
MVH
Morten
Jeg støde på et tilsvarende problem på et andet forum.
Og der var en der havde haft mange problemer med twice modulet og vandindtrængen, og dermed ir på printet.
Han havde reddet en del moduler ved at rense og tørre printet.
Måske en løsning.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Ja, jeg er åben for alle forslag. Jeg har beslutte at give det tid til på mandag.
Men nu har jeg fundet årsagen til brummen. En stepmotor i venstre side, som næsten var umulig at demontere uden at brække ryggen, men det lykkedes til sidst. Her er den: Det er ikke selv stempmotoren der er defekt, men jeg tro det er det gule leje, som stepmotorakslen er monteret i, som er defekt, for jeg kan godt dreje den hvide arm frem og tilbage og jeg kan så høre at klappen åbner og lukker.
Jeg er ikke klar over om man kan købe reservedele til varmesystemet. Enten både arm og gult leje, eller kun leje?
På EPC kan jeg kun se det gule leje og ikke armen, men jeg er ikke sikker på at det er nr. 15 ?
Men nu har jeg fundet årsagen til brummen. En stepmotor i venstre side, som næsten var umulig at demontere uden at brække ryggen, men det lykkedes til sidst. Her er den: Det er ikke selv stempmotoren der er defekt, men jeg tro det er det gule leje, som stepmotorakslen er monteret i, som er defekt, for jeg kan godt dreje den hvide arm frem og tilbage og jeg kan så høre at klappen åbner og lukker.
Jeg er ikke klar over om man kan købe reservedele til varmesystemet. Enten både arm og gult leje, eller kun leje?
På EPC kan jeg kun se det gule leje og ikke armen, men jeg er ikke sikker på at det er nr. 15 ?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Lige en tilbagemelding om startproblemerne.
Efter en uge måtte jeg give op og mandag den 19 august om formiddagen sendte jeg bilen med Falck til Verninge Auto.
Onsdag eftermiddag vendte Kim tilbage og var meget forundret, for de havde opdaget at der manglede en sikring ved instrumentpanelet. Når de satte den i, så kunne bilen starte og køre. Han kunne ikke lige huske hvilket sikringsnummer det var, men nu ville de prøve kører den varm og jeg forventede, at han så ville vende tilbage.
Men der er en ting der er sikker og det er at det kun er mig der har arbejdet med bil (foruden Falck), så jeg er 100 % sikker på, at jeg ikke har fjernet en sikring.
Da de ikke vender tilbage, ringer jeg til dem mandag den 26 august, og de har ikke kunne fremprovoker startproblemer, så vi aftaler at jeg henter bilen i morgen tirsdag den 27 august.
Jeg spørger til hvilken sikring der manglede og hans medhjælper siger nr. 17 og jeg siger straks at det jo er motorsystem. Der er selvfølgelig en mulighed for at jeg ved kontrol af alle sikringer har sat sikring nr. 17 i ved siden af, som er 16B og som ikke bruges. Men det for vi aldrig opklaret.
Men bilen ville ikke starte om søndagen efter den lange tur og da havde jeg slet ikke rodet med sikringer. Så jeg er slemt bange for at fejlen måske er periodisk og kan vende tilbage. Det vil kun tiden vise og jeg blev 3200 kr. fattigere.
Efter en uge måtte jeg give op og mandag den 19 august om formiddagen sendte jeg bilen med Falck til Verninge Auto.
Onsdag eftermiddag vendte Kim tilbage og var meget forundret, for de havde opdaget at der manglede en sikring ved instrumentpanelet. Når de satte den i, så kunne bilen starte og køre. Han kunne ikke lige huske hvilket sikringsnummer det var, men nu ville de prøve kører den varm og jeg forventede, at han så ville vende tilbage.
Men der er en ting der er sikker og det er at det kun er mig der har arbejdet med bil (foruden Falck), så jeg er 100 % sikker på, at jeg ikke har fjernet en sikring.
Da de ikke vender tilbage, ringer jeg til dem mandag den 26 august, og de har ikke kunne fremprovoker startproblemer, så vi aftaler at jeg henter bilen i morgen tirsdag den 27 august.
Jeg spørger til hvilken sikring der manglede og hans medhjælper siger nr. 17 og jeg siger straks at det jo er motorsystem. Der er selvfølgelig en mulighed for at jeg ved kontrol af alle sikringer har sat sikring nr. 17 i ved siden af, som er 16B og som ikke bruges. Men det for vi aldrig opklaret.
Men bilen ville ikke starte om søndagen efter den lange tur og da havde jeg slet ikke rodet med sikringer. Så jeg er slemt bange for at fejlen måske er periodisk og kan vende tilbage. Det vil kun tiden vise og jeg blev 3200 kr. fattigere.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Hej Gunnar
Gad vide, om der er nogle arbejdsløse Trolls, der huserer i vores biler? Jeg har i hvert fald "hygget" mig i varmen med at skifte blæsermotor på min 9K, og efter blod, sved (og næsten tårer) var den endelig på plads. Og så lyste "Check engine"-lampen. Bilen kørte nu godt nok, men fejlen skulle da findes, så hen til SAAB og mekaniker Jørgen. I samme øjeblik, han satte sig i bilen, gik lampen ud . Nå, der var en fejlkode (P0105), som betyder en utæt slange til tryksensoren. Det var så den eneste slange, jeg ikke havde skiftet, da den var helt frisk (formentlig siliconegummi). Koden blev slettet, jeg slap med 500 dask for "håndspålæggelsen", og jeg håber det bedste i forhold til at undgå denne "ikke-fejl" i fremtiden.
Jeg håber det samme for dig -må disse trolls flytte til andre lande og lade vores kære biler køre i fred .
Mvh/NC
Gad vide, om der er nogle arbejdsløse Trolls, der huserer i vores biler? Jeg har i hvert fald "hygget" mig i varmen med at skifte blæsermotor på min 9K, og efter blod, sved (og næsten tårer) var den endelig på plads. Og så lyste "Check engine"-lampen. Bilen kørte nu godt nok, men fejlen skulle da findes, så hen til SAAB og mekaniker Jørgen. I samme øjeblik, han satte sig i bilen, gik lampen ud . Nå, der var en fejlkode (P0105), som betyder en utæt slange til tryksensoren. Det var så den eneste slange, jeg ikke havde skiftet, da den var helt frisk (formentlig siliconegummi). Koden blev slettet, jeg slap med 500 dask for "håndspålæggelsen", og jeg håber det bedste i forhold til at undgå denne "ikke-fejl" i fremtiden.
Jeg håber det samme for dig -må disse trolls flytte til andre lande og lade vores kære biler køre i fred .
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Hej NC
Tak for indlægget, lige når jeg føler mig mest frustreret.
500 dask er jo ikke meget for dig. Men jeg tænker bare på at for ca. 500 dask, kunne du købe en Mobil Scan og så selv udlæse fejlen, og dermed måske også finde og udbedre fejlårsagen og slette fejlen igen. Så har du også Mobil Scan til næste gang når/hvis den væmmelige lampe tænder. Det har jeg gjort, og så har man/jeg rigtig god hjælp her på SKD.
Tak for indlægget, lige når jeg føler mig mest frustreret.
500 dask er jo ikke meget for dig. Men jeg tænker bare på at for ca. 500 dask, kunne du købe en Mobil Scan og så selv udlæse fejlen, og dermed måske også finde og udbedre fejlårsagen og slette fejlen igen. Så har du også Mobil Scan til næste gang når/hvis den væmmelige lampe tænder. Det har jeg gjort, og så har man/jeg rigtig god hjælp her på SKD.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Jeg mener ikke at en mobilscan virker på en 9k da den er pre EOBD. Kun hvis den er importeret fra USA hvor det blev lovkrav i alle stater fra 97 mener jeg. I EU var det først 2001 så på min mors 9-5 virker den heller ikke
Jeg har dog engang købt en billig Kina kopi af en Delphi scanner (som normalt koster kr. 30.000+) Den er testet på både 9k og ng900 præ-EOBD og fungerer glimragende. Den understøtter dog ikke motorstyringen til ng900 V6, men vælger man i stedet en Opel Omega med samme motor kommunikerer den fint.
Dimsen kræver dog en windows PC og der fulgte en (pirat)kopi af programmet med på en CD som krævede lidt teknisk snilde at få til at fungere.
Den specifikke model jeg købte kan dog vist ikke købes længere (Delphi har måske slået ned på produktionen) men der kan købes noget tilsvarende som sikkert fungerer lige så godt eller bedre...
MVH Mads
Jeg har dog engang købt en billig Kina kopi af en Delphi scanner (som normalt koster kr. 30.000+) Den er testet på både 9k og ng900 præ-EOBD og fungerer glimragende. Den understøtter dog ikke motorstyringen til ng900 V6, men vælger man i stedet en Opel Omega med samme motor kommunikerer den fint.
Dimsen kræver dog en windows PC og der fulgte en (pirat)kopi af programmet med på en CD som krævede lidt teknisk snilde at få til at fungere.
Den specifikke model jeg købte kan dog vist ikke købes længere (Delphi har måske slået ned på produktionen) men der kan købes noget tilsvarende som sikkert fungerer lige så godt eller bedre...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 vil ikke starte efter lang tur
Hej Gunnar
Mobilscan kan næppe erstatte Jørgens håndspålæggelse , men næste gang nøjes jeg med den -så slipper jeg nok med at give et lille bidrag til kaffen .
Men tak for tippet -hvor har du skaffet din?
Mvh/NC
Mobilscan kan næppe erstatte Jørgens håndspålæggelse , men næste gang nøjes jeg med den -så slipper jeg nok med at give et lille bidrag til kaffen .
Men tak for tippet -hvor har du skaffet din?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK