Hej
Jeg har i en anden tråd set, at man for en sikkerheds skyld (for at checke, at der ikke var rust i ruderammen) ville skifte forrude. Min forrude er godt og grundigt sandblæst og har nogle stenskud -dog ikke noget, der hindrer syn. Jeg overvejer derfor at få den skiftet (selvom jeg med mit sædvanlige "held" sikkert vil opleve et kæmpe, ødelæggende stenslag kort efter...).
Hvad skal jeg være opmærksom på? Kan det være en god ide, og hvad skal jeg forlange af glasmanden? Gode erfaringer (og betingelserne for, at de var gode) modtages med tak!
Mvh/NC
Udskiftning af forrude på 9K
Redaktør: Bestyrelsen
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Udskiftning af forrude på 9K
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Udskiftning af forrude på 9K
Jeg pillede selv min ud og vil da absolut anbefale dig at gøre det samme.
Det tager et par timer, men så er den også ude uden den mindste skade på lakken.
Brug alle forhåndenværende værktøjer og arbejd dig langsomt igennem den seje butyl.
Arbejd hele tiden langs glasset, for får du lavet et par revner i glasset betyder det jo ingenting, det gælder jo om hele tiden at holde afstand mellem værktøjet og ruderammen. Jeg pillede toppen af instrumentbordet, det gav en dejlig masse plads.
Føler du det uoverskueligt bør du istedet være med når glasmanden destruerer ruderammen med sin osteskærer, så du kan sparke ham over skinnebenet når han er alt for useriøs. På den måde kan du måske få begrænset skaden.
Du skal derefter i gang med lak reparationerne af osteskærer skaderne og kan godt sende ham hjem da det tager et par dage.
Der var kun et par mikroskobiske rustprikker i min ramme, fordi ruden aldrig havde været skiftet.
Isætning af den nye rude kan ruderamme destruktørerne også komme let henover med uoverskuelige konsekvenser.
Der skal checkes grundigt for løse flapper i den resterende lim.
Der skal også afrenses grundigt og limpølsen skal lægges i en ensartet og korrekt tykkelse.
Hvis disse punkter ikke opfyldes bliver det utæt med rust til følge.
Det tager et par timer, men så er den også ude uden den mindste skade på lakken.
Brug alle forhåndenværende værktøjer og arbejd dig langsomt igennem den seje butyl.
Arbejd hele tiden langs glasset, for får du lavet et par revner i glasset betyder det jo ingenting, det gælder jo om hele tiden at holde afstand mellem værktøjet og ruderammen. Jeg pillede toppen af instrumentbordet, det gav en dejlig masse plads.
Føler du det uoverskueligt bør du istedet være med når glasmanden destruerer ruderammen med sin osteskærer, så du kan sparke ham over skinnebenet når han er alt for useriøs. På den måde kan du måske få begrænset skaden.
Du skal derefter i gang med lak reparationerne af osteskærer skaderne og kan godt sende ham hjem da det tager et par dage.
Der var kun et par mikroskobiske rustprikker i min ramme, fordi ruden aldrig havde været skiftet.
Isætning af den nye rude kan ruderamme destruktørerne også komme let henover med uoverskuelige konsekvenser.
Der skal checkes grundigt for løse flapper i den resterende lim.
Der skal også afrenses grundigt og limpølsen skal lægges i en ensartet og korrekt tykkelse.
Hvis disse punkter ikke opfyldes bliver det utæt med rust til følge.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Udskiftning af forrude på 9K
Hej Carlsson
Tak for sædvanligt grundigt og brugbart svar. Jeg ser lige, hvad jeg kan få arrangeret -der er nogle rustbobler i toppen, som måske skyldes et stenslag, så jeg skal enten i gang selv, eller få en god aftale med mit værksted og/eller den lokale glasmand.
Jeg har tidligere sværget til Phag rustfjerner, men er der nyere og bedre produkter, der kan fjerne og/eller stoppe rust?
Mvh/NC
PS: Alle forhåndenværende værktøjer: Er det knive, scrapers eller hvad?
Tak for sædvanligt grundigt og brugbart svar. Jeg ser lige, hvad jeg kan få arrangeret -der er nogle rustbobler i toppen, som måske skyldes et stenslag, så jeg skal enten i gang selv, eller få en god aftale med mit værksted og/eller den lokale glasmand.
Jeg har tidligere sværget til Phag rustfjerner, men er der nyere og bedre produkter, der kan fjerne og/eller stoppe rust?
Mvh/NC
PS: Alle forhåndenværende værktøjer: Er det knive, scrapers eller hvad?
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Udskiftning af forrude på 9K
Hej,
Skær ruden ud med den wire som normalt følger med limkittet.
Jeg har taget rude ud af SAAB 9-5 og genmonteret uden problemer.
Pas på med beklædningen inde i bilen, beskyt den med et stykke pap eller ?
Der skal 2 til arbejdet.
Skær ruden ud med den wire som normalt følger med limkittet.
Jeg har taget rude ud af SAAB 9-5 og genmonteret uden problemer.
Pas på med beklædningen inde i bilen, beskyt den med et stykke pap eller ?
Der skal 2 til arbejdet.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Der er visse steder hvor ruden trykker på butyl'en (jeg husker ikke hvor), og så er det meget omstændigt og langsomt at skære i den seje masse.
Her kan træklodserne komme til hjælp og en skruetrækker i snittet bagved kniven kan også gøre underværker.
Men tålmodighed og omhu, så skal den nok komme ud.
Hastværk = ødelagt ruderamme, fordi knivene smutter. Og brug kun osteskæreren hvor den med sikkerhed ikke kommer i berøring med ruderammen, og brug den aldrig alene.
Re: Udskiftning af forrude på 9K
Mjaeh, det finder du ud af undervejs. Der skal bruges forskellige knive, skruetrækkere, træklodser og sågar kan osteklingen bruges på en del af stykket.
Der er visse steder hvor ruden trykker på butyl'en (jeg husker ikke hvor), og så er det meget omstændigt og langsomt at skære i den seje masse.
Her kan træklodserne komme til hjælp og en skruetrækker i snittet bagved kniven kan også gøre underværker.
Men tålmodighed og omhu, så skal den nok komme ud.
Hastværk = ødelagt ruderamme, fordi knivene smutter. Og brug kun osteskæreren hvor den med sikkerhed ikke kommer i berøring med ruderammen, og brug den aldrig alene.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.