Banner cycler

Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12642
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

5. nov 2019, 15:23

https://www.classicandsportscar.com/fea ... h-dolomite

God artikkel.

"Saab had taken the new crossflow powerplant and mounted it longitudinally, with the clutch and Triumph 1300-derived gearbox mounted at the front of the car"

Kan godt forstå hvorfor den gearkasse er noget slap...
Men det er også medio 60erne design der holdt helt til 1994 !

Triumph var glad for motoren, mens Saab var træt at den dårlige kvalitet.
Men noget godt kom der ud af det: Saab B og H motoren der gik til frem til 2009.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6487
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

5. nov 2019, 19:14

Fin artikel. Hyggelig læsning. :)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

6. nov 2019, 17:59

Jeg forstår ikke hvorfor at alle saabs egne 4 cylindrede motorer kaldes en H motor efter 1981.
Der er ikke mange ting der kan bruges fra den oprindelige motor, i en sen motor fra 2009.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Adskilt ved fødslen(Triumph vs. Saab 99)

6. nov 2019, 21:38

Den havde H-øjere kompression.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.

Tilbage til "Classic Forum"