Hej,
Jeg kører i 9-5 nummer 2 (08.2009) og min erfaringer fra den første (2001), som jeg ikke har mere, er at tændkasette, benzinpumpe og krumtapsensor skal skiftes ved ca. 250t km., 3 gange stod bilen stille på grund af hver af disse ikke kunne mere. Det kan være at en eller flere af de 3 er skiftet på min nuværende bil
Det er også kendte fejl på den bil model.
Jeg vil forsøge at undgå stop med bilen ved at stifte disse nu, hvor bilen har kørt 241t km, købt ved km. 220t.
Krumtapsensor og benzinpumpe skifter jeg, men jeg har evt. mulighed for at kontrollere om tændkassetten er skiftet.
Ikke nødvendig at advare, alle dele skiftes til OEM dele, jeg har lært at de "billige" dele i længden er for dyre og tidskrævende, hvis bilen ikke sælges straks.
Tændkassetten ser rimelig ny ud og er mærket:
TK3.7
E
1616
G541272
Kan alder identificeres ud fra dette?
9-5, Tændkasette alder
Redaktør: Bestyrelsen
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
9-5, Tændkasette alder
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: 9-5, Tændkasette alder
Jep, den er fra uge 16 i 2016 og er den bedste version, der findes. Så den skal du ikke bekymre dig om (efter min beskedne mening).
Jeg forstår godt dine synspunkter med at være på forkant med eventuelle problemer, der kan forårsage et akut nedbrud. Men anbefalinger om at skifte det ene og det andet på den baggrund, skal ikke komme herfra. Det må være op til din egen vurdering og lyst. "If it works, don´t try to fix it"
/Henrik
Jeg forstår godt dine synspunkter med at være på forkant med eventuelle problemer, der kan forårsage et akut nedbrud. Men anbefalinger om at skifte det ene og det andet på den baggrund, skal ikke komme herfra. Det må være op til din egen vurdering og lyst. "If it works, don´t try to fix it"
/Henrik
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5, Tændkasette alder
Hvis det får dig til at sove bedre om natten så skift sensor. og pumpe.
Men der er mange andre komponenter der kan få bilen til at stå stille.
Tricket er ikke at ignorerer de små advarsler man får inden det totale nedbrud.
Og nye original komponenter kan også fejle efter kort tid.
Hvis man er uheldig!
Skift slangerne til varmeapparatet, de har det med at fejle uden forvarsel.
Skift alle vakuumslanger, de rådner op.
Rens gasspjæld og luftmasse måler.
Og skift begge lambdasensorer, da de helt sikkert er slidt op på nuværende tidspunkt.
Og det viktigste rens bundkarret, hvis det ikke er renset tidligere !!!!!!!!
MVH
Morten
Men der er mange andre komponenter der kan få bilen til at stå stille.
Tricket er ikke at ignorerer de små advarsler man får inden det totale nedbrud.
Og nye original komponenter kan også fejle efter kort tid.
Hvis man er uheldig!
Skift slangerne til varmeapparatet, de har det med at fejle uden forvarsel.
Skift alle vakuumslanger, de rådner op.
Rens gasspjæld og luftmasse måler.
Og skift begge lambdasensorer, da de helt sikkert er slidt op på nuværende tidspunkt.
Og det viktigste rens bundkarret, hvis det ikke er renset tidligere !!!!!!!!
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 9-5, Tændkasette alder
Du har fat i 3 dele der virkelig er vigtige og bør skiftes ved 1/4 MKm.
Hvor gammelt er akkumolatoren:-)
(Batteriet) ?
Og Ja få bundkarret ned og få skiftet krumtapsudluftningskittet.
Slanger og fittings bliver skøre af varme og olie.
Og naturligvis en total renovering af bremsesystemet.
Nye stempler, pakninger mv. i alle fire kalibre.
Bremsehovedcyl. renoveres eller udskiftes.
Nye skiver og klodser fra Black Diamond.
Ellers rullet de meget stabilt...
Hvor gammelt er akkumolatoren:-)
(Batteriet) ?
Og Ja få bundkarret ned og få skiftet krumtapsudluftningskittet.
Slanger og fittings bliver skøre af varme og olie.
Og naturligvis en total renovering af bremsesystemet.
Nye stempler, pakninger mv. i alle fire kalibre.
Bremsehovedcyl. renoveres eller udskiftes.
Nye skiver og klodser fra Black Diamond.
Ellers rullet de meget stabilt...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5, Tændkasette alder
Hej,
De 3 nævnte ting gav stop ved ca. 250t km på min tidligere 9-5, det gider jeg ikke igen.
Selvfølgelig får den en lidt større gennemgang af slanger, bremser, gearolie m.v. når den skal synes sidst på året - men bilen er generelt i rigtig fin stand.
De 3 nævnte ting gav stop ved ca. 250t km på min tidligere 9-5, det gider jeg ikke igen.
Selvfølgelig får den en lidt større gennemgang af slanger, bremser, gearolie m.v. når den skal synes sidst på året - men bilen er generelt i rigtig fin stand.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5