Saab er da en Finsk bil, mener man i Finland.
De byggede mange modeller fra V4 til turbo bilerne, inkl. Saab Cab i Finland.
De går for at være bedre bygget end dem fra "skoven syd for den store sø"
Man burde tage en sommerferie tur til byen med det sære navn... "U Si Cow punk ki"
(Også kaldet Nystad)
Her er lidt om deres bil museum bil:
https://visituusikaupunki.fi/fi/nakemis ... /automuseo
Saab bygget som en Talbot
https://youtu.be/rMM6bnKi7wo
Saab fra "U si cow punki" Finland
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Saab fra "U si cow punki" Finland
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab fra "U si cow punki" Finland
Talbot var en billig papbil.
Valmet var et godt fabrikat udi stålindustri. Valmet var mindre glad for rust end SAAB T'hättan. Valmet byggede Volvo BM traktorer og flyvemaskiner. Valmet var ikke amatører.
Min ven, Marko, er finne, han var et big shot i mit luftsselskab. Jeg hentede ham fra hans hotel. Vi kørte i min Classic 900 '92 Droptop EP Speedster. Han var ganske tilfreds. Jeg fortalte ham, at bilen er en finsk svensker. Bilen gik ikke i stykker, som så mange GMSAABs gør ofte.
Valmet var et godt fabrikat udi stålindustri. Valmet var mindre glad for rust end SAAB T'hättan. Valmet byggede Volvo BM traktorer og flyvemaskiner. Valmet var ikke amatører.
Min ven, Marko, er finne, han var et big shot i mit luftsselskab. Jeg hentede ham fra hans hotel. Vi kørte i min Classic 900 '92 Droptop EP Speedster. Han var ganske tilfreds. Jeg fortalte ham, at bilen er en finsk svensker. Bilen gik ikke i stykker, som så mange GMSAABs gør ofte.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- kesr
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab fra "U si cow punki" Finland
Tak for link, Viking!
Jeg husker at min far og jeg så frem til Trafikmagasinet på svensk TV. Det var kvalitets TV. Danmarks Radio ville jo aldrig lave sådan et program, sådan noget kommercielt forbrugskapitalisme.
Og Talbot historien kendte jeg ikke til, og tænk sig, at de satte SAAB sæder i en Talbot.
Jeg husker at min far og jeg så frem til Trafikmagasinet på svensk TV. Det var kvalitets TV. Danmarks Radio ville jo aldrig lave sådan et program, sådan noget kommercielt forbrugskapitalisme.
Og Talbot historien kendte jeg ikke til, og tænk sig, at de satte SAAB sæder i en Talbot.
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab fra "U si cow punki" Finland
Det var en 100% kvalitetsforbedring i Talbot-en at der kom Saab sæder i
"Wiki" skriver;
Talbot Simca
Mærkets historie sluttede i 1978, da Chrysler solgte sine europæiske aktiviteter til PSA Peugeot Citroën. PSA erstattede Simca-navnet med Talbot og i en kort periode blev visse modeller solgt under navnet Simca-Talbot.
Den hedder "altså" en Sømkasse.... Sådanne noget bras...
Gad vide hvorfor de lavede dem i Nysted ? En billig dårlig bil, produseret på en lille special fabrik unden automatisering.....
"Wiki" skriver;
Talbot Simca
Mærkets historie sluttede i 1978, da Chrysler solgte sine europæiske aktiviteter til PSA Peugeot Citroën. PSA erstattede Simca-navnet med Talbot og i en kort periode blev visse modeller solgt under navnet Simca-Talbot.
Den hedder "altså" en Sømkasse.... Sådanne noget bras...
Gad vide hvorfor de lavede dem i Nysted ? En billig dårlig bil, produseret på en lille special fabrik unden automatisering.....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Saab fra "U si cow punki" Finland
Tænk, at en så ringe bil som Talbot Simca blev bygget i det finske på den fine fabrik. Eller blev de blot ændret? Det skulle man ikke lige tro.
Der er meget ondt at sige om disse papbiler. De er dødsensfarlige at køre galt i. Til gengæld har man så heldigvis ikke så lang tids frist at gøre det i, da de rådnede væk i løbet af no time!
Simca 1307 blev så vidt vides kåret til årets bil i 76/77. Rygtet vil vide, at det var en passende titel til den, da de kun holdt ét år
Det lidt mere positive var så, at de egentligt var rimeligt velkørende, særligt i de mere lux-prægede udgaver. Jeg husker både 1307/08 og 09 samt den senere Solara (sedan version af førnævnte) og også den store i flokken, Tagoraen. Denne fandtes med den af franskmændende ofte benyttede motorstørrelse, 2,2 l.
Nej, lad mig så lige vise jer en rigtig sjælden fugl fra Nystad, som pt. er til salg omkring Frankfurt. En model, der i sandhed ikke er let at hitte nu om stunder og samtidigt en model, som jeg selv er helt pjattet med:
SAAB 900 CD T16 M84 =>
Farve: Amaranthrød metallic med Arizona læder (hvis ikke jeg tager helt fejl?)
I annoncen står der bl.a., at den kun har kørt 176.000 km, har haft sit liv i Spanien, er 112% rustfri og teknisk tip-top, hvor der ikke er blevet skelet til omkostningerne undervejs. Den er blevet shinet op af et specialfirma med typekendskab til mærket (formentligt Heuschmid) og har blandt flere ting fået en komplet motorrevision med en del opgraderinger, DI, turbo etc. Den er opgivet til hele 272 HP!!! og betegnes "B202R" af sælger
Den koster ca. det samme som en gammel, rimeligt velholdt 900S Cabrio fra 91-93, nemlig lige i underkanten af 24.000 ... EURO!
Ved seriøs interesse kan man få mange uddybende detaljer at vide fra sælger. Så jeg må hellere undlade at forstyrre ham men i stedet stille et par spørgsmål her i panelet. Noget, som undrer mig en smule:
1) Blev modellen virkeligt også fremstillet med man. gear? Jeg troede, alle havde aut.
2) Var AC ikke standard, lige fra de første, der kom i 1981? (Denne her har hverken AC eller skydetag, men det findes vel ikke i nogen af ialt 486 styks, der blev fremstillet i tidsrummet 1981-86?)
3) Var denne karosseriforlængelse på hele 20 cm. (totallængde: 494 cm) skyld i, at det ikke længere var nødvendigt at montere bagsæder med "afrundede" kanter, som en normal 4- og 5-dørs har?
Åhh...jeg mindes den, som kongehuset havde, og som jeg var heldig at se i ca. 1985 ifm. en happening på Graasten Slot. Sort el. Admiralblå var den og vist nok også en 16V. Regner med, at det primært var Dronning Ingrids?
Mvh. Henrik
P.S.: Iøvrigt er det gamle, velrenommerede Volvo Valmet navn idag blevet til Valtra. Ja, de laver traktorer, og jeg har i en del år faktisk været med til at lave hydraulikken til dem. Også til Volvo BM, for den sags skyld
Der er meget ondt at sige om disse papbiler. De er dødsensfarlige at køre galt i. Til gengæld har man så heldigvis ikke så lang tids frist at gøre det i, da de rådnede væk i løbet af no time!
Simca 1307 blev så vidt vides kåret til årets bil i 76/77. Rygtet vil vide, at det var en passende titel til den, da de kun holdt ét år
Det lidt mere positive var så, at de egentligt var rimeligt velkørende, særligt i de mere lux-prægede udgaver. Jeg husker både 1307/08 og 09 samt den senere Solara (sedan version af førnævnte) og også den store i flokken, Tagoraen. Denne fandtes med den af franskmændende ofte benyttede motorstørrelse, 2,2 l.
Nej, lad mig så lige vise jer en rigtig sjælden fugl fra Nystad, som pt. er til salg omkring Frankfurt. En model, der i sandhed ikke er let at hitte nu om stunder og samtidigt en model, som jeg selv er helt pjattet med:
SAAB 900 CD T16 M84 =>
Farve: Amaranthrød metallic med Arizona læder (hvis ikke jeg tager helt fejl?)
I annoncen står der bl.a., at den kun har kørt 176.000 km, har haft sit liv i Spanien, er 112% rustfri og teknisk tip-top, hvor der ikke er blevet skelet til omkostningerne undervejs. Den er blevet shinet op af et specialfirma med typekendskab til mærket (formentligt Heuschmid) og har blandt flere ting fået en komplet motorrevision med en del opgraderinger, DI, turbo etc. Den er opgivet til hele 272 HP!!! og betegnes "B202R" af sælger
Den koster ca. det samme som en gammel, rimeligt velholdt 900S Cabrio fra 91-93, nemlig lige i underkanten af 24.000 ... EURO!
Ved seriøs interesse kan man få mange uddybende detaljer at vide fra sælger. Så jeg må hellere undlade at forstyrre ham men i stedet stille et par spørgsmål her i panelet. Noget, som undrer mig en smule:
1) Blev modellen virkeligt også fremstillet med man. gear? Jeg troede, alle havde aut.
2) Var AC ikke standard, lige fra de første, der kom i 1981? (Denne her har hverken AC eller skydetag, men det findes vel ikke i nogen af ialt 486 styks, der blev fremstillet i tidsrummet 1981-86?)
3) Var denne karosseriforlængelse på hele 20 cm. (totallængde: 494 cm) skyld i, at det ikke længere var nødvendigt at montere bagsæder med "afrundede" kanter, som en normal 4- og 5-dørs har?
Åhh...jeg mindes den, som kongehuset havde, og som jeg var heldig at se i ca. 1985 ifm. en happening på Graasten Slot. Sort el. Admiralblå var den og vist nok også en 16V. Regner med, at det primært var Dronning Ingrids?
Mvh. Henrik
P.S.: Iøvrigt er det gamle, velrenommerede Volvo Valmet navn idag blevet til Valtra. Ja, de laver traktorer, og jeg har i en del år faktisk været med til at lave hydraulikken til dem. Også til Volvo BM, for den sags skyld
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab fra "U si cow punki" Finland
Flotte billeder. En 900 T16 med DI. Det kan vi jo godt li.
272 HK Ja helt sikkert, så slipper man da for at komme langt med den gearkasse....
MEn flot bevaret special vogn.
Volvo BM har lavet mange fine traktorer bl.a. med med hjælp af en Perkins motor.
De gamle glødehoved motorer fra Bolinder-Munktell er ren guf... 5 liter og 30 HK
https://www.youtube.com/watch?v=e1DeDZisdyc
Volvo købte BM da Volvo ikke rigtig kunne lave gode traktorer selv.
272 HK Ja helt sikkert, så slipper man da for at komme langt med den gearkasse....
MEn flot bevaret special vogn.
Volvo BM har lavet mange fine traktorer bl.a. med med hjælp af en Perkins motor.
De gamle glødehoved motorer fra Bolinder-Munktell er ren guf... 5 liter og 30 HK
https://www.youtube.com/watch?v=e1DeDZisdyc
Volvo købte BM da Volvo ikke rigtig kunne lave gode traktorer selv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"