Hej,
Jeg har en 2009 SAAB 9-5 som nu har kørt 280.000.
Den er købt af en SAAB forhandler, som i forbingdelse med handelsen har skiftet toppakning.
Efter ca. 2 år kører jeg med en 1500 kg campingvogn, hvor bilen melder om manglende kølervæske, jeg efterfylder ca. 1 liter kølervæske og ca. 1 liter motorolie. Dette er meget usædvanlig, normalt ingen forbrug.
Efter jeg er kommet hjem kontrollerer jeg spænding at bolte i topstykke og der er en næsten helt løs bolt og en bolt ved seden af som er ledt spændt, enkelte øvrige bolte efterspændes lidt.
Så går det næsten ok ½ år med et let forbrug af kølervæske og en sjælden gang en lysegrå røg når jeg starter motoren.
Det sidste ½ år er kølervæskeforbruget steget til ca. 1 liter/måned (1500 km), lysegrå røg hver anden gang jeg starter motoren og af og til humper den på 3? cylindre kortvarig når jeg starter den og ingen motorolieforbrug.
Er vi enige om at det ny toppakning?
Hvis enige, hvor kan jeg få planslebet topstykket, hvis det er nødvendig (Aalborg), jeg har tidligere fået planslebet topstykke i Aalborg men kan ikke finde værkstedet mere?
2009 9-5, toppakning
Redaktør: Bestyrelsen
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
2009 9-5, toppakning
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 2009 9-5, toppakning
Uh ja den er fælt styg..
Bare der ikke er kommet vand i olien..
Esbjerg cylinder service er specialist i det.
Der var tidl. cylinderservice i Aalborg, de er vist flyttet...
Eller Repco i Hjørring.
Men det lyder 95% som en toppakning.
Når de bygynder at drikke kølervand skal de trykpøves...og eller testes med CO2 måler i kølevandsbeholderen.
Bare der ikke er kommet vand i olien..
Esbjerg cylinder service er specialist i det.
Der var tidl. cylinderservice i Aalborg, de er vist flyttet...
Eller Repco i Hjørring.
Men det lyder 95% som en toppakning.
Når de bygynder at drikke kølervand skal de trykpøves...og eller testes med CO2 måler i kølevandsbeholderen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 2009 9-5, toppakning
Ud fra beskrivelsen så kan det være hvad som helst der er skyld i dit forbrug af kølervæske.
Den periodevis lyse røg ud af udstødningen, det kan være mange ting. olie eller vand eller kølervæske.
Hvis du ikke har nogle tydelige lyserøde kalkaflejringer udvendigt i motorrummet.
Så ville nok starte med et indkøb af et endoskop, hvis man har en moderne mobiltelefon, eller en bærbar pc.
F.eks.. dette.
https://www.av-cables.dk/usb-inspektion ... VUQAvD_BwE
Det kan afsløre meget man normalt ikke lige kan se!
Først ville jeg bruge det til at kontrollere alle samlinger i kølesystemet.
Dernæst køre motoren driftsvarm, afmontere tændrørene, stikke endoskopet ned i cylindrene, og kigge efter damp.
Derefter skal den køle ned natten over, kig efter våde stempler.
Drej motoren et par omgange med hånden, og kig efter fugtige ventiler.
Dette er den billigste, og mest grundige metode jeg lige kan komme på.
MVH
Morten
Den periodevis lyse røg ud af udstødningen, det kan være mange ting. olie eller vand eller kølervæske.
Hvis du ikke har nogle tydelige lyserøde kalkaflejringer udvendigt i motorrummet.
Så ville nok starte med et indkøb af et endoskop, hvis man har en moderne mobiltelefon, eller en bærbar pc.
F.eks.. dette.
https://www.av-cables.dk/usb-inspektion ... VUQAvD_BwE
Det kan afsløre meget man normalt ikke lige kan se!
Først ville jeg bruge det til at kontrollere alle samlinger i kølesystemet.
Dernæst køre motoren driftsvarm, afmontere tændrørene, stikke endoskopet ned i cylindrene, og kigge efter damp.
Derefter skal den køle ned natten over, kig efter våde stempler.
Drej motoren et par omgange med hånden, og kig efter fugtige ventiler.
Dette er den billigste, og mest grundige metode jeg lige kan komme på.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 2009 9-5, toppakning
https://m.youtube.com/watch?v=k5VVcNKAK6U
Dernæst trykprøvning af kølesystemet.
Forbrug på en liter er rigtig meget
Det er netop kombi af olie og kølervæske forbrug det indikerer 95% chance for toppakning...
Men test først...
Desværree er der ingen billige nye B2x5 toppe til salg mere, det havde ellers været nemt...
Dernæst trykprøvning af kølesystemet.
Forbrug på en liter er rigtig meget
Det er netop kombi af olie og kølervæske forbrug det indikerer 95% chance for toppakning...
Men test først...
Desværree er der ingen billige nye B2x5 toppe til salg mere, det havde ellers været nemt...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 2009 9-5, toppakning
Hej,
Tak for jeres svar, nu bruger den ikke mere kølervæske men det holder nok ikke i længden, men forhåbentlig holder det et par måneder indtil jeg er helt færdig med at flytte.
Jeg tester når den bruger kølervæske igen, det kommer måske når jeg snart kører en tur med min 1800 kg samlet vægt af båd på trailer.
Tak for jeres svar, nu bruger den ikke mere kølervæske men det holder nok ikke i længden, men forhåbentlig holder det et par måneder indtil jeg er helt færdig med at flytte.
Jeg tester når den bruger kølervæske igen, det kommer måske når jeg snart kører en tur med min 1800 kg samlet vægt af båd på trailer.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5