Banner cycler

Kølervæske til min 99

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

heymike
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 31
Tilmeldt: 6. feb 2018, 12:22

Kølervæske til min 99

21. okt 2022, 12:56

Kølervæske til min 99 (1984).

Jeg vil gerne spørge de kloge hoveder - da jeg gerne vil skifte kølervæske til min 99 med den alumnium topstykke. Hvad anbefaler du? (kølervæske (navn, evt type ?) og vand (distilleret vand ?), eller færdigblandet ? Mængden - ca 8 liter ?

På forhånd tak.
Mike H


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1831
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Kølervæske til min 99

22. okt 2022, 07:53

En helt almindelig blå glykol baseret kølervæske er det nemmeste, og aldrig vand fra vandhanen, kun demineraliseret vand, destilleret vand er nærmest umuligt at få fat i nu .
Mærke er underordnet, så længe du overholder skifte intervallerne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
heymike
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 31
Tilmeldt: 6. feb 2018, 12:22

Re: Kølervæske til min 99

23. okt 2022, 11:19

Morten,
Tak for dit svar. Demineraliseret vand 5 lit findes overalt, (fra ca. 21- 45 kr per 5 lit. PriceRunner)
vh
Mike H
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13193
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Kølervæske til min 99

1. nov 2022, 09:38

Til min OG900 T16 bruger jeg Castrol SF Radicool.
(OG900 og 99 bruger samme materialer i blok og topstykke mv.).

Castrol typen holder længe.

Issuet med en ældre/veteran er at de ikke bliver brugt så meget, derfor skal kølervæsken være af god kvalitet så den ikke hurtigt mister de korrosions hæmmende additiver hurtigt.
Brug ion byttet vand og i blanding 50/50.

Bruger også samme type kølervæske på vores transit 2,4 DOHC og Jaguaren.
Har god langtidserfaring med Castrol SF produktet.


https://www.billigbilpleje.dk/pi/Castro ... 46548.aspx


PS. jeg køber 20 liter af gangen, så er prisen noget bedre...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"