9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Redaktør: Bestyrelsen
- Jensen
- Administrator
Indlæg
9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej alle
Som jeg skrev i en tidligere tråd har jeg solgt min ng900, men valgte så at købe en "ny" vinterbil: En 2008 SAAB 9-3 Sport Combi 1,8 TiD(8v)
Den havde et højt kilometertal, som de fleste diesler, men virkede til at være relativt velholdt og havde samme ejer siden 2012.
Prisen jeg gav var heller ikke for høj, så jeg tænkte at den kunne fornuftig til at aflaste min 9-5’er lidt om vinteren. Jeg laver nok en “projekt-tråd” om den senere og fortæller lidt om mine erfaringer med den, lige nu har den et problem der bilver sværere og sværere at ignorere.
Fra starten syntes jeg den lød træls, men da det er en diesel er dette jo normalt. Udover dette skal en 8v have justeret ventiler med jævne mellemrum, hvilket de sikkert aldrig er blevet, så det kunne være det bare var det jeg kunne høre.
Selve motoren var ret meget angrebet af rust da jeg fik den, og som noget af det første skiftede jeg et kølerør der går til EGR-køleren samt termostaten der sidder lige bag denne køler.
Jeg kunne så høre at der var en lækage hvor EGR røret går fra udstødningsmanifolden. Selve manifolden er sikkert tæret og boltene sidder uhjælpeligt fast, så jeg har opgivet at skifte pakningen lige nu og har tætnet lidt med noget firegum mv.
Jeg tænkte så at det måske var her min tikken/banken kom fra, men der kommer kun en svag hvislen lige nu.
Det lyder rigtigt meget som et defekt plejlleje lige nu. Lyden kommer fra forenden af motoren og det lyder værst i tomgang og optil lidt over 1000 o/m. Mellem 1000 og 2000 o/m forsvinder lyden men kommer lidt tilbage over 2000 o/m, så det taler lidt imod at det skulle være plejllejet.
Der er stort set ikke noget at mærke på motoren. Den mangler ikke trækkraft, men lige omkring 1600 o/m vibrerer motoren meget og det lyder som om den kører på 3 cylindre. Men kun ved omkring dette omdrejningstal.
Jeg har også overvejet om det var en dyse der var defekt, da det kunne lyde som tændingsbanken. Jeg ved dog ikke om det normalt vil vise sig i tomgang.
Jeg prøvede at laven en test med tech2’eren hvor den forsøger at ramme et fast omdrejningstal ved at justere brændstofmængden fra hver dyse. Se billede. Jeg synes lyden kommer fra cylinder 1, men udfra testen er mængden for denne næsten perfekt.
Jeg kan prøve at optage lyden i morgen. Lige nu er bilen sat i garagen. Jeg skal også have fat i et brændstoffilter. Hvis en eller flere dyser har taget skade kan det jo måske skyldes snavs eller vand i brændstoffet?
Er der nogen der har et indspark?
MVH Mads
Som jeg skrev i en tidligere tråd har jeg solgt min ng900, men valgte så at købe en "ny" vinterbil: En 2008 SAAB 9-3 Sport Combi 1,8 TiD(8v)
Den havde et højt kilometertal, som de fleste diesler, men virkede til at være relativt velholdt og havde samme ejer siden 2012.
Prisen jeg gav var heller ikke for høj, så jeg tænkte at den kunne fornuftig til at aflaste min 9-5’er lidt om vinteren. Jeg laver nok en “projekt-tråd” om den senere og fortæller lidt om mine erfaringer med den, lige nu har den et problem der bilver sværere og sværere at ignorere.
Fra starten syntes jeg den lød træls, men da det er en diesel er dette jo normalt. Udover dette skal en 8v have justeret ventiler med jævne mellemrum, hvilket de sikkert aldrig er blevet, så det kunne være det bare var det jeg kunne høre.
Selve motoren var ret meget angrebet af rust da jeg fik den, og som noget af det første skiftede jeg et kølerør der går til EGR-køleren samt termostaten der sidder lige bag denne køler.
Jeg kunne så høre at der var en lækage hvor EGR røret går fra udstødningsmanifolden. Selve manifolden er sikkert tæret og boltene sidder uhjælpeligt fast, så jeg har opgivet at skifte pakningen lige nu og har tætnet lidt med noget firegum mv.
Jeg tænkte så at det måske var her min tikken/banken kom fra, men der kommer kun en svag hvislen lige nu.
Det lyder rigtigt meget som et defekt plejlleje lige nu. Lyden kommer fra forenden af motoren og det lyder værst i tomgang og optil lidt over 1000 o/m. Mellem 1000 og 2000 o/m forsvinder lyden men kommer lidt tilbage over 2000 o/m, så det taler lidt imod at det skulle være plejllejet.
Der er stort set ikke noget at mærke på motoren. Den mangler ikke trækkraft, men lige omkring 1600 o/m vibrerer motoren meget og det lyder som om den kører på 3 cylindre. Men kun ved omkring dette omdrejningstal.
Jeg har også overvejet om det var en dyse der var defekt, da det kunne lyde som tændingsbanken. Jeg ved dog ikke om det normalt vil vise sig i tomgang.
Jeg prøvede at laven en test med tech2’eren hvor den forsøger at ramme et fast omdrejningstal ved at justere brændstofmængden fra hver dyse. Se billede. Jeg synes lyden kommer fra cylinder 1, men udfra testen er mængden for denne næsten perfekt.
Jeg kan prøve at optage lyden i morgen. Lige nu er bilen sat i garagen. Jeg skal også have fat i et brændstoffilter. Hvis en eller flere dyser har taget skade kan det jo måske skyldes snavs eller vand i brændstoffet?
Er der nogen der har et indspark?
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Lige lidt mere info.
Jeg har prøvet at teste med tech2 igen og jeg tror mine målinger er indenfor det normale. Jeg har også prøvet en anden test hvor den måler omdrejninger for hvert kompressionsslag pr. cylinder. Her ligger værdierne indenfor +/- 10 o/m for hver cylinder, så det vil jeg mene er rigtigt godt.
Der er stadig tydelige vibrationer ved lave omdrejninger. Når jeg gasser motoren forsigtigt op fra tomgang er det meget tydeligt ved ca. 1300 o/m. Det sjove er at når jeg kører den ovenstående test med tech2 forsvinder alle vibrationer, så dette problem er måske noget i motorstyringen?
Jeg har kørt Bell Add Diesel Additiv siden jeg modtog bilen. 1 Dl per 100 liter diesel, så cirka ½ Dl hver gang jeg tanker. Det virker næsten absurd at hælde så lidt i hver gang, men det er foreskrifterne, så det holder jeg mig til.
Det kunne sikkert ikke skade at få dyserne renoveret, men det er forholdsvist dyrt, og hvis det vitterligt er et plejlleje der er gået, skal jeg ikke til at ofre alt for mange penge på "reservedels-kannonen"
MVH Mads
Jeg har prøvet at teste med tech2 igen og jeg tror mine målinger er indenfor det normale. Jeg har også prøvet en anden test hvor den måler omdrejninger for hvert kompressionsslag pr. cylinder. Her ligger værdierne indenfor +/- 10 o/m for hver cylinder, så det vil jeg mene er rigtigt godt.
Der er stadig tydelige vibrationer ved lave omdrejninger. Når jeg gasser motoren forsigtigt op fra tomgang er det meget tydeligt ved ca. 1300 o/m. Det sjove er at når jeg kører den ovenstående test med tech2 forsvinder alle vibrationer, så dette problem er måske noget i motorstyringen?
Jeg har kørt Bell Add Diesel Additiv siden jeg modtog bilen. 1 Dl per 100 liter diesel, så cirka ½ Dl hver gang jeg tanker. Det virker næsten absurd at hælde så lidt i hver gang, men det er foreskrifterne, så det holder jeg mig til.
Det kunne sikkert ikke skade at få dyserne renoveret, men det er forholdsvist dyrt, og hvis det vitterligt er et plejlleje der er gået, skal jeg ikke til at ofre alt for mange penge på "reservedels-kannonen"
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej Jensen
Hvis det er dysserne specielt relateret til en cylinder skulle man tro at det ville ændre hvor lyden kommer fra hvis du byttet dysse 1 med 4. Men jeg ved ikke hvor nemme de er at få op. Havde en kollega der skiftede på en ford fokus og der sad de i hvert fald meget godt fast pga utætte flammeskiver.
Mvh
Esben
Hvis det er dysserne specielt relateret til en cylinder skulle man tro at det ville ændre hvor lyden kommer fra hvis du byttet dysse 1 med 4. Men jeg ved ikke hvor nemme de er at få op. Havde en kollega der skiftede på en ford fokus og der sad de i hvert fald meget godt fast pga utætte flammeskiver.
Mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hvis man mistænker lejeskader så er det ud med oliefiltret og kig efter sølv og kobberfarvede spåner i filter elementet. Eller få foretaget en olie analyse.
Hvis man mistænker en dyse så mål lækolien fra dyserne, det er en nem og god metode til at kontrollere dyser på.
Renovering af commonrail dyser, det har jeg ikke hørt om før, det har altid været byt til nyt.
MVH
Morten
Hvis man mistænker en dyse så mål lækolien fra dyserne, det er en nem og god metode til at kontrollere dyser på.
Renovering af commonrail dyser, det har jeg ikke hørt om før, det har altid været byt til nyt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Tak for råd.
Ja, jeg vil helst ikke til at rode for meget med dyserne før jeg ved lidt mere. De kan vist være lidt besværlige at afmontere.
Måling af lækolie? Er det bare at sammenligne hvor meget der kommer retur fra hver dyse?
Angående renovering af dyser, så er stort set alle de dyser man kan finde på Ebay renoverede/ombytning, så derfor tænkte jeg at det var lettere/billigere at få det gjort lokalt?
Godt råd mht motorolien. Oliefiltret sidder meget besværligt, så det kan være jeg bare dræner olien helt og skifter den. Bilen har gået ca 7000 siden skift så det er nok ingen skade til. Med mindre den er helt kaput selvfølgelig
MVH Mads
Ja, jeg vil helst ikke til at rode for meget med dyserne før jeg ved lidt mere. De kan vist være lidt besværlige at afmontere.
Måling af lækolie? Er det bare at sammenligne hvor meget der kommer retur fra hver dyse?
Angående renovering af dyser, så er stort set alle de dyser man kan finde på Ebay renoverede/ombytning, så derfor tænkte jeg at det var lettere/billigere at få det gjort lokalt?
Godt råd mht motorolien. Oliefiltret sidder meget besværligt, så det kan være jeg bare dræner olien helt og skifter den. Bilen har gået ca 7000 siden skift så det er nok ingen skade til. Med mindre den er helt kaput selvfølgelig
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Ja det er bare at måle retur olien fra dyserne, wis har nogle retningslinjer for udskiftning af dyser, men det er i forbindelse med garanti rep.
Tolerancerne på hullerne i dysehoveder og resten af dysen er meget små, trykket er enormt højt, så det mindste problem vises med en større lækolie mængde.
Renoverede Dyser fra ebay dem ville jeg aldrig sætte i en diesel motor. Og jeg er helt sikker på at der er ingen i dk der vil renovere dem.
Grundet de meget små tolerancer så bliver de nye dyser samlet i et rent rum, og bliver testet, hvorefter de får en kode der relatere til deres karakteristik, og denne kode skal kodes ind i motorstyringen ved dyseskift.
Fastsiddende bolte varm op til rødgløden og bratkøl dem med vand, det er lang bedre at stå med en knækket bolt, end med en motorstyring på overarbejde, og på sigt død turbo, eller tilstoppet partikel filter, eller andre mærkelige problemer.
MVH
Morten
Tolerancerne på hullerne i dysehoveder og resten af dysen er meget små, trykket er enormt højt, så det mindste problem vises med en større lækolie mængde.
Renoverede Dyser fra ebay dem ville jeg aldrig sætte i en diesel motor. Og jeg er helt sikker på at der er ingen i dk der vil renovere dem.
Grundet de meget små tolerancer så bliver de nye dyser samlet i et rent rum, og bliver testet, hvorefter de får en kode der relatere til deres karakteristik, og denne kode skal kodes ind i motorstyringen ved dyseskift.
Fastsiddende bolte varm op til rødgløden og bratkøl dem med vand, det er lang bedre at stå med en knækket bolt, end med en motorstyring på overarbejde, og på sigt død turbo, eller tilstoppet partikel filter, eller andre mærkelige problemer.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Tak for de gode råd Morten. Jeg holder mig helt fra de renoverede dyser. Sjovt at der er så mange af dem på ebay. Jeg har prøvet at google lidt for at læse andres erfaringer, men der kommer meget lidt frem. De par anmeldelser jeg har kunnet finde er også fra nogle der har haft dårlige erfaringer med de renoverede dyser fra bl.a. ebay.
Lækolien vil jeg prøve at måle inden jeg afmonterer nogen af dyserne. Jeg kan vist selv lave en testopstilling med nogle plastikkanyler jeg har.
Først vil jeg dog prøve at tjekke olie/filter som du har anbefalet, så må jeg se om jeg bliver klogere angående evt. lejeskade.
MVH Mads
Lækolien vil jeg prøve at måle inden jeg afmonterer nogen af dyserne. Jeg kan vist selv lave en testopstilling med nogle plastikkanyler jeg har.
Først vil jeg dog prøve at tjekke olie/filter som du har anbefalet, så må jeg se om jeg bliver klogere angående evt. lejeskade.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hoved problemet bliver at finde lave en adapter imellem dyse og kanyle.
men hvorfor gå over åen for at få vand når der faktisk findes en billig løsning.
https://verktygsboden.dk/garage-og-vaer ... seltestere
MVH
Morten
men hvorfor gå over åen for at få vand når der faktisk findes en billig løsning.
https://verktygsboden.dk/garage-og-vaer ... seltestere
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Ja det kan godt være at det er smart at bruge snapkoblinger. Det kan være de originale gummislanger bliver utætte hvis man piller dem af. Det er jo ikke mange penge for sådan et sæt i det store billede.
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Nu har jeg skiftet olie og undersøgt oliefiltret. Så vidt jeg kan se er der ingen tegn på lejeskade i hverken filter eller i olien.
Nu vil jeg prøve at afmontere drivremmen og se om det ændrer lyden.
Dernæst tester jeg dyserne.
Mvh Mads
Dernæst tester jeg dyserne.
Mvh Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Filtret ser fint ud.
Husk at kontrollere friløbs remskiven på generatoren, for den kan give anledning til en masse larm hvis den ikke virker.
MVH
Morten
Husk at kontrollere friløbs remskiven på generatoren, for den kan give anledning til en masse larm hvis den ikke virker.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej Morten
Ja jeg rodede med det stort set hele weekenden og kom også til samme konklusion. Min svoger er elektromekaniker og kunne bekræfte at de kan lave en forfærdelig larm. Den føles dog ikke som om der er noget problem. Den trækker fint generatoren den ene vej og der er lidt modstand den anden vej når man holder rotoren med en plastik pind.
Jeg forsøgte at starte motoren uden remmen monteret, og jeg synes der var væsentligt mindre larm. Måske bare almindelig diesel-lyd, men det er svært at vurdere.
Jeg har nu skiftet drivremmen + strammer og løbehjul, men der er stadig larm.
Det virker som om larmen først kommer når motoren har kørt et stykke tid efter at have været slukket i længere tid. Det kan være relateret til opvarmning, men det kan også være generatoren som lige skal lade batteriet lidt op og når der er nok strøm begynder den at larme i friløbet.
Til sidst kan det jo også være klimakompressoren, men det mærker/lyder ikke som om der er nogen fejl i den, og der mangler kølemiddel, så den kan ikke koble til og lave problemer med det. Det er jo som regel selve kompressoren der larmer og ikke koblingen når den er koblet fra.
Så jeg tror næste skridt må være en ombytnings generator. Jeg bliver dog nødt til at afmontere den da der kan være 2 forskellige og jeg ikke ved hvilken der er monteret, og jeg kan se nogen navn på den som den sidder.
MVH Mads
Ja jeg rodede med det stort set hele weekenden og kom også til samme konklusion. Min svoger er elektromekaniker og kunne bekræfte at de kan lave en forfærdelig larm. Den føles dog ikke som om der er noget problem. Den trækker fint generatoren den ene vej og der er lidt modstand den anden vej når man holder rotoren med en plastik pind.
Jeg forsøgte at starte motoren uden remmen monteret, og jeg synes der var væsentligt mindre larm. Måske bare almindelig diesel-lyd, men det er svært at vurdere.
Jeg har nu skiftet drivremmen + strammer og løbehjul, men der er stadig larm.
Det virker som om larmen først kommer når motoren har kørt et stykke tid efter at have været slukket i længere tid. Det kan være relateret til opvarmning, men det kan også være generatoren som lige skal lade batteriet lidt op og når der er nok strøm begynder den at larme i friløbet.
Til sidst kan det jo også være klimakompressoren, men det mærker/lyder ikke som om der er nogen fejl i den, og der mangler kølemiddel, så den kan ikke koble til og lave problemer med det. Det er jo som regel selve kompressoren der larmer og ikke koblingen når den er koblet fra.
Så jeg tror næste skridt må være en ombytnings generator. Jeg bliver dog nødt til at afmontere den da der kan være 2 forskellige og jeg ikke ved hvilken der er monteret, og jeg kan se nogen navn på den som den sidder.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- SGT
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Kan du ikke prøve at køre på econ i klimaanlægget så kompressoren er koblet fra?
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej Søren. Der mangler kølemiddel så den kører slet ikke.
Jeg er 80% sikker på at det må være generatoren så jeg vil prøve at skaffe en ombytning. Desværre er der to muligheder så jeg er nødt til at afmontere den for at se hvilken jeg har.
MVH Mads
Jeg er 80% sikker på at det må være generatoren så jeg vil prøve at skaffe en ombytning. Desværre er der to muligheder så jeg er nødt til at afmontere den for at se hvilken jeg har.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Ifølge EPC er den født med en Bosch generator på 140 amp. de tidligere modeller kørte med en denso også på 140 amp.
Men lur mig at de ikke er kompatible med hinanden Og det kun er hvis man skifter enkelt dele at fabrikatet har betydning
Det mest sikre tegn på at friløbet ikke virker er at remstrammeren bevæger sig meget under drift.
Hvad bruger du til at lokalisere lyden, for 2 ører 1 meter over motoren er ikke særligt præcist.
MVH
Morten
Men lur mig at de ikke er kompatible med hinanden Og det kun er hvis man skifter enkelt dele at fabrikatet har betydning
Det mest sikre tegn på at friløbet ikke virker er at remstrammeren bevæger sig meget under drift.
Hvad bruger du til at lokalisere lyden, for 2 ører 1 meter over motoren er ikke særligt præcist.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej Morten
Ja ifølge EPC skulle det være en Bosch, men bilen er oprindelig monteret med en 130A som slet ikke er nævnt i EPC, så jeg turde ikke stole på EPC og har afmonteret generatoren. Den der sad monteret var en 140A renoveret Bosch. Min svoger har skaffet en tilsvarende renoveret Bosch som jeg henter i dag. Men jeg er enig i at det er gætteri at det skulle være generatoren da den ikke ser ud til at fejle noget som helst.
Jeg lyttede til generatoren med en lang skruetrækker i øret, men kunne ikke rigtigt høre om det præcis var her lyden kom fra. Men man kan jo ikke lytte direkte på remskiven med motoren i gang...
Hvis ikke det er generatoren må det være noget i forbindelse med tandremmen. Måske højtrykspumpen? Jeg synes i hvert fald at lyden kommer fra toppen i forenden af motoren. Tandremmen skal jeg også have skiftet, men jeg har ikke lige haft tid (lyst) endnu. Den har overskredet kalendertid men ikke gangtid.
Jeg må se om jeg får generatoren monteret i dag. Når den er monteret skal jeg nok melde tilbage.
MVH Mads
Ja ifølge EPC skulle det være en Bosch, men bilen er oprindelig monteret med en 130A som slet ikke er nævnt i EPC, så jeg turde ikke stole på EPC og har afmonteret generatoren. Den der sad monteret var en 140A renoveret Bosch. Min svoger har skaffet en tilsvarende renoveret Bosch som jeg henter i dag. Men jeg er enig i at det er gætteri at det skulle være generatoren da den ikke ser ud til at fejle noget som helst.
Jeg lyttede til generatoren med en lang skruetrækker i øret, men kunne ikke rigtigt høre om det præcis var her lyden kom fra. Men man kan jo ikke lytte direkte på remskiven med motoren i gang...
Hvis ikke det er generatoren må det være noget i forbindelse med tandremmen. Måske højtrykspumpen? Jeg synes i hvert fald at lyden kommer fra toppen i forenden af motoren. Tandremmen skal jeg også have skiftet, men jeg har ikke lige haft tid (lyst) endnu. Den har overskredet kalendertid men ikke gangtid.
Jeg må se om jeg får generatoren monteret i dag. Når den er monteret skal jeg nok melde tilbage.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Generatoren er monteret og ved første opstart syntes jeg den lød bedre. Stadig en høj tikkende lyd, men ikke abnormt for en dieselmotor. Efter en kort køretur i går aftes var lyden ikke så slem som jeg huskede den havde været. Jeg tog så bilen på arbejde, og især her i eftermiddag kan man tydeligt høre at den tikker rigtigt meget. Jeg synes ikke længere den banker, bare en jævn tikken der følger omdrejningerne.
Jeg tror at der måske var en fejl i koblingen til den gamle generator, da remskiven kunne bevæge sig løst 3-4 mm frem og tilbage hvis jeg blokerede rotoren. Den nye/renoverede har slet noget slup. Men det er jo ikke sikkert at det er det som har givet lyden.
Jeg har bestilt et sæt til at måle returolien, men jeg tror ikke det vil vise noget da motoren jo ikke mangler trækkraft eller går dårligt, udover hvad jeg beskrev tidligere.
Næste step bliver at skifte tandrem og måske vandpumpen. Det kan jo være et leje eller strammehjul der begynder at støje ved opvarmning.
MVH Mads
Jeg tror at der måske var en fejl i koblingen til den gamle generator, da remskiven kunne bevæge sig løst 3-4 mm frem og tilbage hvis jeg blokerede rotoren. Den nye/renoverede har slet noget slup. Men det er jo ikke sikkert at det er det som har givet lyden.
Jeg har bestilt et sæt til at måle returolien, men jeg tror ikke det vil vise noget da motoren jo ikke mangler trækkraft eller går dårligt, udover hvad jeg beskrev tidligere.
Næste step bliver at skifte tandrem og måske vandpumpen. Det kan jo være et leje eller strammehjul der begynder at støje ved opvarmning.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Du kender selv straffen for ikke at skifte tandremmen i tide.
Og vandpumpen skal skiftes samtidigt, da det ville være surt hvis den smadre den nye rem.
En diesel tikker helt generelt.
men har du skiftet pakningen på egr røret kontrolleret ventilspillerummet.
Er motoren hold op med at vibrere ved højere omdrejninger.
MVH
Morten
Og vandpumpen skal skiftes samtidigt, da det ville være surt hvis den smadre den nye rem.
En diesel tikker helt generelt.
men har du skiftet pakningen på egr røret kontrolleret ventilspillerummet.
Er motoren hold op med at vibrere ved højere omdrejninger.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Jeg har nu skiftet tandremmen inklusiv vandpumpe. Den korter version er, det løste ikke problemet. Den lange version følger hvis der da overhovedet er nogen der gider læse om mine genvordigheder. Jeg er da i hvert fald blevet ledt på vildspor mindst én gang i løbet af fejlsøgningen. Og jeg tror jeg har fundet problemet.
Først og fremmest er vejledningen i WIS for skift af tandrem komplet elendig. Adskillige vigtige punkter er udeladt, så man er tvunget til at bruge en alternativ guide hvis man aldrig har prøvet det før. Jeg fandt en god kort og præcis video på youtube som havde alle de oplysninger jeg skulle bruge. Jeg hader dog at skulle stå og se på videoer på min telefon i garagen når jeg burde skrue på en bil, men i dette tilfælde var det en kort og præcis video som gav mig de info jeg havde brug for.
Nulstilling af timingen på tandremmen var heller ikke helt let. Jeg kunne ikke få timing-mærkerne til at stemme på både krumtap og knastaksel. På dette tidspunkt havde jeg ikke set videoen og gik kun ud fra WIS vejledningen. Jeg prøvede så at søge på nettet og fandt en tråd hvor en person havde samme problemer som mig. Motoren larmede og han satte sig for at skifte tandremmen og nu passede timing-mærkerne ikke som forventet. Hans problem viste sig at være kilen i knastaksel remskiven der var revet over så remskiven ikke sad helt rigtigt.
Efter at have set videoen kunne jeg dog erfare at man slet ikke skal bruge det mærke der sidder udfor krumtapremskiven, men bare sætte mærket på ca. kl.9, og så passede knastaksel mærket perfekt. Intet om dette i WIS
Men derfor kunne der jo stadig være problemer med knast remskiven.
Efter afmontering var der dog stadig ingenting at se, så dette var ikke problemet.
Jeg kunne dog også konstatere at remspænderen sad meget løst, men remmen var rigeligt stram så nok heller ikke dette gjorde den store forskel.
Med alt samlet igen og kølervæske påfyldt kom det store øjeblik. Ville motoren starte og ville lyden være væk.
Motoren startede fint men efter få sekunder hamrede og bankede den langt værre end jeg før har hørt. Jeg bakkede den ud af garagen for at lade den varme op og udlufte kølesystemet, men jeg valgte hurtigt at slukke den igen.
Inden jeg slukkede kunne jeg se at remstrammeren hoppede en del frem og tilbage. Mere end jeg før havde set, så måske den havde arbejdet sig løs?
Kørte bilen ind i garagen igen. Løftede forenden, fjernede højre forhjul og plastinderskærmen for mindst 5. gang indenfor en uge. Så afmonterede jeg remmen igen og mærkede om remstrammeren sad løs, hvilket den naturligvis ikke gjorde.
Så startede jeg igen motoren med remmen afmonteret, og igen var lyden stort set væk.
Jeg havde dog tidligere haft lidt mistanke til min svingningsdæmper som sidder i krumtapremskiven til drivremmen. Da jeg havde den afmonteret inspicerede jeg den og kunne ikke se nogen fejl i den, så jeg gjorde ikke mere ved den udover at lige rense anlægsfladerne, og monterede den så bare igen.
Grunden til min mistanke var at jeg tidligere kunne se at den så ud til at vibrere temmelig meget som om den var skæv, men med den afmonteret var der som sagt ikke noget at se.
Men igen prøvede jeg at søge for at se om nogen havde haft dette problem. Jeg fandt denne video der passer meget godt på min egen mislyd.
https://www.youtube.com/watch?v=TsJZq5ScPwM&t
Her er en anden video med samme motor som min med en tilsvarende lyd: https://www.youtube.com/watch?v=Gb1Q8hqdPGk&t
Det skal siges at min remskive allerede er af den ”opgraderede” variant, så det er nok bare denne motortype der er hård ved den del snarere end selve delen der absolut er dårlig.
Jeg har dog haft mange gamle biler der har gået mange kilometer og har aldrig oplevet en svingningsdæmper med denne type fejl, så det er meget svært at fejlsøge hvis man ikke overhovedet ved hvad man leder efter.
Jeg bestiller en ny nu og så må bilen blive i garagen til jeg får den monteret. Derefter kan de være jeg vil prøve at dissekere den gamle remskive/dæmper.
Så forhåbentlig er dette problem så endelig løst.
MVH Mads
Først og fremmest er vejledningen i WIS for skift af tandrem komplet elendig. Adskillige vigtige punkter er udeladt, så man er tvunget til at bruge en alternativ guide hvis man aldrig har prøvet det før. Jeg fandt en god kort og præcis video på youtube som havde alle de oplysninger jeg skulle bruge. Jeg hader dog at skulle stå og se på videoer på min telefon i garagen når jeg burde skrue på en bil, men i dette tilfælde var det en kort og præcis video som gav mig de info jeg havde brug for.
Nulstilling af timingen på tandremmen var heller ikke helt let. Jeg kunne ikke få timing-mærkerne til at stemme på både krumtap og knastaksel. På dette tidspunkt havde jeg ikke set videoen og gik kun ud fra WIS vejledningen. Jeg prøvede så at søge på nettet og fandt en tråd hvor en person havde samme problemer som mig. Motoren larmede og han satte sig for at skifte tandremmen og nu passede timing-mærkerne ikke som forventet. Hans problem viste sig at være kilen i knastaksel remskiven der var revet over så remskiven ikke sad helt rigtigt.
Efter at have set videoen kunne jeg dog erfare at man slet ikke skal bruge det mærke der sidder udfor krumtapremskiven, men bare sætte mærket på ca. kl.9, og så passede knastaksel mærket perfekt. Intet om dette i WIS
Men derfor kunne der jo stadig være problemer med knast remskiven.
Efter afmontering var der dog stadig ingenting at se, så dette var ikke problemet.
Jeg kunne dog også konstatere at remspænderen sad meget løst, men remmen var rigeligt stram så nok heller ikke dette gjorde den store forskel.
Med alt samlet igen og kølervæske påfyldt kom det store øjeblik. Ville motoren starte og ville lyden være væk.
Motoren startede fint men efter få sekunder hamrede og bankede den langt værre end jeg før har hørt. Jeg bakkede den ud af garagen for at lade den varme op og udlufte kølesystemet, men jeg valgte hurtigt at slukke den igen.
Inden jeg slukkede kunne jeg se at remstrammeren hoppede en del frem og tilbage. Mere end jeg før havde set, så måske den havde arbejdet sig løs?
Kørte bilen ind i garagen igen. Løftede forenden, fjernede højre forhjul og plastinderskærmen for mindst 5. gang indenfor en uge. Så afmonterede jeg remmen igen og mærkede om remstrammeren sad løs, hvilket den naturligvis ikke gjorde.
Så startede jeg igen motoren med remmen afmonteret, og igen var lyden stort set væk.
Jeg havde dog tidligere haft lidt mistanke til min svingningsdæmper som sidder i krumtapremskiven til drivremmen. Da jeg havde den afmonteret inspicerede jeg den og kunne ikke se nogen fejl i den, så jeg gjorde ikke mere ved den udover at lige rense anlægsfladerne, og monterede den så bare igen.
Grunden til min mistanke var at jeg tidligere kunne se at den så ud til at vibrere temmelig meget som om den var skæv, men med den afmonteret var der som sagt ikke noget at se.
Men igen prøvede jeg at søge for at se om nogen havde haft dette problem. Jeg fandt denne video der passer meget godt på min egen mislyd.
https://www.youtube.com/watch?v=TsJZq5ScPwM&t
Her er en anden video med samme motor som min med en tilsvarende lyd: https://www.youtube.com/watch?v=Gb1Q8hqdPGk&t
Det skal siges at min remskive allerede er af den ”opgraderede” variant, så det er nok bare denne motortype der er hård ved den del snarere end selve delen der absolut er dårlig.
Jeg har dog haft mange gamle biler der har gået mange kilometer og har aldrig oplevet en svingningsdæmper med denne type fejl, så det er meget svært at fejlsøge hvis man ikke overhovedet ved hvad man leder efter.
Jeg bestiller en ny nu og så må bilen blive i garagen til jeg får den monteret. Derefter kan de være jeg vil prøve at dissekere den gamle remskive/dæmper.
Så forhåbentlig er dette problem så endelig løst.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
I øvrigt. manifold lækagen hvæser lidt. Det er ikke slemt lige nu, og jeg har ikke rigtigt lyst til at kaste mig ud i den hovedpine det vil være at afmontere udstødningsmanifold/turbolader. Jeg er sikker på at det kun vil blive værre ved adskillelse og det derfor bliver nødvendigt at montere en ny turbo.
Ujævn motorgang ved 1300-1600 o/m har jeg ikke lagt mærke til da jeg kørte den på job her i fredags, så det har måske løst sig selv
Jeg burde få en ny remskive/svingningsdæmper her midt i næste uge, så må bilen stå og skamme sig i garagen indtil.
Den jeg bestilte er lidt anderledes end den monterede. Jeg tror i øvrigt at den allerede er blevet skiftet på et tidspunkt da den ser lidt for pæn ud i forhold til resten af motoren, men den ligner den originale hvis man søger på partnummeret.
Der er to forskellige partnumre i EPC, og jeg valgte et ældre som burde dække mit motornummer samt alle 1,9 8v fra 2005-2010 (selvom webshoppens system ikke mente at den ville passe). Nu må vi se om det var en god ide. Jeg er før stødt på fejl i EPC...
MVH Mads
Ujævn motorgang ved 1300-1600 o/m har jeg ikke lagt mærke til da jeg kørte den på job her i fredags, så det har måske løst sig selv
Jeg burde få en ny remskive/svingningsdæmper her midt i næste uge, så må bilen stå og skamme sig i garagen indtil.
Den jeg bestilte er lidt anderledes end den monterede. Jeg tror i øvrigt at den allerede er blevet skiftet på et tidspunkt da den ser lidt for pæn ud i forhold til resten af motoren, men den ligner den originale hvis man søger på partnummeret.
Der er to forskellige partnumre i EPC, og jeg valgte et ældre som burde dække mit motornummer samt alle 1,9 8v fra 2005-2010 (selvom webshoppens system ikke mente at den ville passe). Nu må vi se om det var en god ide. Jeg er før stødt på fejl i EPC...
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej Mads
Du spørger om der er nogen der gider at læse dine historier.
Jeg læser dem altid, men kommer her ikke så ofte som tidligere, men så er det jo let at samle op og gå tilbahe dertil hvor man kom fra sidst
Jeg ville nok ikke kaste mig ud i de projektr, som du gør, feks. Denne, der ville keg nok alliere mig med min mekaniker i stedet.
Men spændende at du “roder” med det selv
Du spørger om der er nogen der gider at læse dine historier.
Jeg læser dem altid, men kommer her ikke så ofte som tidligere, men så er det jo let at samle op og gå tilbahe dertil hvor man kom fra sidst
Jeg ville nok ikke kaste mig ud i de projektr, som du gør, feks. Denne, der ville keg nok alliere mig med min mekaniker i stedet.
Men spændende at du “roder” med det selv
SAAB - the most intelligent car ever built.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Tak Steen
Ja, havde jeg været smart ville jeg nok bare være kørt forbi en mekanikker og sagt: Fiks den! Så kunne jeg i hvert fald have sparet en masse tid og måske også penge
Olieskift, drivrem, tandrem og vandpumpe skulle dog alligevel skiftes på et tidspunkt, så det er ikke helt spild af tid. Generatoren kunne jeg måske have sparet, men den gamle havde lidt slør i koblingen, så den var måske også på vej.
Jeg pillede svingningsdæmperen af i dag og undersøgte den med en hammer. Jeg tog en video hvor jeg slår med skaftet af hammeren, der iøvrigt er gummiklædt plastik. Der er en metallisk klang som jeg ikke ved hvor godt kommer igennem på videoen. Bedøm selv her:
https://youtu.be/f1KoTmRcSDs?si=MDRANOwlNK-EDHLR
Jeg tror at gummiet i remskiven simpelthen bliver blødt pga. varmepåvirkningen så metaldelene i skiven rører hinanden.
Først nu hvor der er blvet varmere i vejret er det blevet så udtalt at man også kan høre det kort efter start med kold motor.
Det er min teori i hvert fald.
En ny remskive må vise om diagnosen er rigtig.
MVH Mads
Ja, havde jeg været smart ville jeg nok bare være kørt forbi en mekanikker og sagt: Fiks den! Så kunne jeg i hvert fald have sparet en masse tid og måske også penge
Olieskift, drivrem, tandrem og vandpumpe skulle dog alligevel skiftes på et tidspunkt, så det er ikke helt spild af tid. Generatoren kunne jeg måske have sparet, men den gamle havde lidt slør i koblingen, så den var måske også på vej.
Jeg pillede svingningsdæmperen af i dag og undersøgte den med en hammer. Jeg tog en video hvor jeg slår med skaftet af hammeren, der iøvrigt er gummiklædt plastik. Der er en metallisk klang som jeg ikke ved hvor godt kommer igennem på videoen. Bedøm selv her:
https://youtu.be/f1KoTmRcSDs?si=MDRANOwlNK-EDHLR
Jeg tror at gummiet i remskiven simpelthen bliver blødt pga. varmepåvirkningen så metaldelene i skiven rører hinanden.
Først nu hvor der er blvet varmere i vejret er det blevet så udtalt at man også kan høre det kort efter start med kold motor.
Det er min teori i hvert fald.
En ny remskive må vise om diagnosen er rigtig.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Modtog remskiven i dag og nu lyder bilen som en helt normal træls diesel bil uden den metalliske raslen. Så den nye remskive har løst den del af problemet
Angående vibrationer fra 1300-1600 o/m så er de der stadig, men ikke hele tiden. Jeg kørte en lille tur og da jeg kom hjem var den igang med at regenerere partikelfiltret, så måske der er en sammenhæng. Derudover har jeg jo stadig en udstødningslækage der er mere tydelig nu hvor motoren ikke lyder som en håndfuld møtrikker i en cementblander.
Jeg tænker der er en sammenhæng mellem min ujævne motorgang og lækagen da motoren jo mangler noget af den udstødningsgas der skulle komme gennem EGR systemet.
Men emnet for denne tråd er i hvertfald ikke længere relevant, men måske der kommer en ny tråd med nogle af de andre problemer.
MHV Mads
Angående vibrationer fra 1300-1600 o/m så er de der stadig, men ikke hele tiden. Jeg kørte en lille tur og da jeg kom hjem var den igang med at regenerere partikelfiltret, så måske der er en sammenhæng. Derudover har jeg jo stadig en udstødningslækage der er mere tydelig nu hvor motoren ikke lyder som en håndfuld møtrikker i en cementblander.
Jeg tænker der er en sammenhæng mellem min ujævne motorgang og lækagen da motoren jo mangler noget af den udstødningsgas der skulle komme gennem EGR systemet.
Men emnet for denne tråd er i hvertfald ikke længere relevant, men måske der kommer en ny tråd med nogle af de andre problemer.
MHV Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej Mads
Jeg behøver måske ikke at fortælle dig, at jeg fuldt ud kan tilslutte mig Steens ord (men nu gør jeg det alligevel
). Jeg synes, dine indlæg er interessante -selv når det drejer sig om noget så usaabsk som en GM-ækelmotor
. Om ikke andet kan man da glæde sig over sin egen gamle, dejlige dame trods de dyre mekanikerregninger og blodige "grønne" afgifter.
Jeg følger også lidt med på FB, men dér er det jo umuligt at finde gode, gamle indlæg endsige samle op på en tidligere tråd. Så længe leve dette forum!
Mvh/NC
Jeg behøver måske ikke at fortælle dig, at jeg fuldt ud kan tilslutte mig Steens ord (men nu gør jeg det alligevel
Jeg følger også lidt med på FB, men dér er det jo umuligt at finde gode, gamle indlæg endsige samle op på en tidligere tråd. Så længe leve dette forum!
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Tak NC, jeg skulle nok have fulgt Mortens råd fra for flere år siden angående køb af en ældre dieselbil med tvivlsom historik 
Jeg kan i øvrigt lige tilføje at ved udskiftning af tandrem mv. glemte "min mekaniker" at efterspænde knast-remhjulet, så måske heldigt nok at jeg ikke kørte flere kilometer inden jeg fandt ud af det
. Vi har efterfølgende haft en alvorlig snak og han lover at det ikke vil ske igen
Om det havde gjort nogen forskel ved jeg ikke, men af en eller anden dum årsag indeholder ingen af de tandrem værktøjssæt til denne motortype fastholdningsværktøjet til knasthjulet. Meningen var så at jeg ville efterspænde det til passende moment (120Nm) når remmen var monteret, men det ville jo så sende hele momentet gennem den nye tandrem, så jeg endte med at spænde det forsigtigt med slagnøglen i stedet. Ikke optimalt, men jeg er sikker på det nok skal holde.
Motoren i sig selv er sådan set ikke dårligt konstrueret, men det virker som om man glemte at den faktisk også skal monteres i en bil så der er mange ting der kræver adskillelse for at komme til simple ting. Blandt andet dækslet der skjuler det øverste af tandremmen. Det sidder med fire 6mm torx skruer i toppen og nederst med to 8 mm hex bolte, hvoraf den ene ikke kan skrues helt ud uden at man også piller motorophænget af
Jeg valgte så at modificere det ene skruehul så plast dækslet kan glides ud og ind bag den ene bolt der ikke kan fjernes.
Hele kølersystemet samt rør til intercooler osv. virker også som om det er kastet sammen med en skovl. Udskiftning af termostat var en pine da den er boltet sammen med EGR køleren der tilfældigvis sidder lige ved siden af. Selvom det er en relativt lille motor i en relativt stor bil er der ikke meget plads til overs.
Men sådan er det nok med de fleste biler idag, og de færreste kører også i dem så længe at de kræver større reparationer. Rust angreb gør det heller ikke lettere, og det er jo ikke bilens skyld.
Generatoren var heldigvis let at afmontere. Ifølge WIS skal man løsne et fjederben og pille trækakslen ud for at få plads. Det er muligt at det er nødvendigt på 16v'eren, men på min 8v'er var der lige nøjagtig plads til at pille den ovenud ved at lirke den forbi et par store ledningsbundter der er ført bag motoren. Dette gjorde udskiftning til en ½ times operation fremfor en 4 timers.
Men nok om denne operation. Næste problem er min utætte udstødning, som jeg nok bliver nødt til at få gjort noget ved.
MVH Mads
Jeg kan i øvrigt lige tilføje at ved udskiftning af tandrem mv. glemte "min mekaniker" at efterspænde knast-remhjulet, så måske heldigt nok at jeg ikke kørte flere kilometer inden jeg fandt ud af det
Om det havde gjort nogen forskel ved jeg ikke, men af en eller anden dum årsag indeholder ingen af de tandrem værktøjssæt til denne motortype fastholdningsværktøjet til knasthjulet. Meningen var så at jeg ville efterspænde det til passende moment (120Nm) når remmen var monteret, men det ville jo så sende hele momentet gennem den nye tandrem, så jeg endte med at spænde det forsigtigt med slagnøglen i stedet. Ikke optimalt, men jeg er sikker på det nok skal holde.
Motoren i sig selv er sådan set ikke dårligt konstrueret, men det virker som om man glemte at den faktisk også skal monteres i en bil så der er mange ting der kræver adskillelse for at komme til simple ting. Blandt andet dækslet der skjuler det øverste af tandremmen. Det sidder med fire 6mm torx skruer i toppen og nederst med to 8 mm hex bolte, hvoraf den ene ikke kan skrues helt ud uden at man også piller motorophænget af
Jeg valgte så at modificere det ene skruehul så plast dækslet kan glides ud og ind bag den ene bolt der ikke kan fjernes.
Hele kølersystemet samt rør til intercooler osv. virker også som om det er kastet sammen med en skovl. Udskiftning af termostat var en pine da den er boltet sammen med EGR køleren der tilfældigvis sidder lige ved siden af. Selvom det er en relativt lille motor i en relativt stor bil er der ikke meget plads til overs.
Men sådan er det nok med de fleste biler idag, og de færreste kører også i dem så længe at de kræver større reparationer. Rust angreb gør det heller ikke lettere, og det er jo ikke bilens skyld.
Generatoren var heldigvis let at afmontere. Ifølge WIS skal man løsne et fjederben og pille trækakslen ud for at få plads. Det er muligt at det er nødvendigt på 16v'eren, men på min 8v'er var der lige nøjagtig plads til at pille den ovenud ved at lirke den forbi et par store ledningsbundter der er ført bag motoren. Dette gjorde udskiftning til en ½ times operation fremfor en 4 timers.
Men nok om denne operation. Næste problem er min utætte udstødning, som jeg nok bliver nødt til at få gjort noget ved.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Heldigt at der ikke skete nogen skade.
Afmonter ventil dækslet for jeg er meget sikker på at der er en sekskant støbt ind i knastakslen, man kan sætte en gaffelnøgle på som modhold.
Motoren blev udviklet af fiat så den skulle være meget kompakt for at passe i en punto
gm spyttede i kassen og købte produktions rettigheder.
Så da saab stod overfor at skifte deres gamle diesel motor, så fik de denne motor, og blev nød til at tilpasse bilen efter motoren, men til lavest muglige pris.
MVH
Morten
Afmonter ventil dækslet for jeg er meget sikker på at der er en sekskant støbt ind i knastakslen, man kan sætte en gaffelnøgle på som modhold.
Motoren blev udviklet af fiat så den skulle være meget kompakt for at passe i en punto
gm spyttede i kassen og købte produktions rettigheder.
Så da saab stod overfor at skifte deres gamle diesel motor, så fik de denne motor, og blev nød til at tilpasse bilen efter motoren, men til lavest muglige pris.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej Morten
Ja, det er muligt at knasthjulet på sigt kunne have rystet sig løs og måske klippet kilen. Og ja det med en sekskant til en nøgle på knastakselen tror jeg du har ret i.
Jeg er dog ikke så vild med at afmontere ventildækslet af to årsager: Det lækker ikke olie og flere af skruerne er så rustne at jeg er bange for at begynde at skrue på dem
Så jeg satser på at det holder, og hvis så ventildækslet skal af kan jeg jo så efterspænde knasthjulet.
Jeg har forsøgt at tætne mit utætte udstødning, men det virker ikke rigtigt, så jeg tror jeg igen må have alle vandrør mv. afmonteret så jeg bedre kan komme til. Jeg gider ikke rigtigt. Især da der er chance for at knække en skrue eller ødelægge noget andet i processen
Det er måske ikke manifolden alligevel, men flangen på selve egr røret der er ved at knække af. Det har de vist tendens til. Men det er stadig svært at gøre noget ved uden at skrue det af.
Bilen kører sådan set OK nu, men der er til tider vibrationer som om den går på 3 cylindre. Det har måske med utætheden at gøre så inden jeg fejlsøger yderligere vil jeg prøve at få det tætnet.
MVH Mads
Ja, det er muligt at knasthjulet på sigt kunne have rystet sig løs og måske klippet kilen. Og ja det med en sekskant til en nøgle på knastakselen tror jeg du har ret i.
Jeg er dog ikke så vild med at afmontere ventildækslet af to årsager: Det lækker ikke olie og flere af skruerne er så rustne at jeg er bange for at begynde at skrue på dem
Så jeg satser på at det holder, og hvis så ventildækslet skal af kan jeg jo så efterspænde knasthjulet.
Jeg har forsøgt at tætne mit utætte udstødning, men det virker ikke rigtigt, så jeg tror jeg igen må have alle vandrør mv. afmonteret så jeg bedre kan komme til. Jeg gider ikke rigtigt. Især da der er chance for at knække en skrue eller ødelægge noget andet i processen
Det er måske ikke manifolden alligevel, men flangen på selve egr røret der er ved at knække af. Det har de vist tendens til. Men det er stadig svært at gøre noget ved uden at skrue det af.
Bilen kører sådan set OK nu, men der er til tider vibrationer som om den går på 3 cylindre. Det har måske med utætheden at gøre så inden jeg fejlsøger yderligere vil jeg prøve at få det tætnet.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Hej Mads
Jeg forstår ikke din logik, det er en vinterbil, som du laver nødløsninger på, og egentligt bare udskyder problemerne.
Så når den skal bruges så er det blot en tikkende bombe, som man kan fryse på vinteren over for at få den til at virke.
MVH
Morten
Jeg forstår ikke din logik, det er en vinterbil, som du laver nødløsninger på, og egentligt bare udskyder problemerne.
Så når den skal bruges så er det blot en tikkende bombe, som man kan fryse på vinteren over for at få den til at virke.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-3 1,9 TiD lyder træls (mere end den burde)
Jeg forstår din undren Morten, og alt jeg siger skal nok heller ikke tages bogstaveligt. Det skal helt sikkert fixes, men bilen har under ét år til syn og jeg overvejer om den skal sælges før eller skrottes til den tid. Skal den sælges vil jeg nok forsøge at rå rettet alle problemerne korrekt så den kan synes og så jeg ikke bare skubber problemerne videre på en ny ejer.
Havde det ikke været en diesel, så havde jeg nok set på den lidt anderledes.
Formålet med bilen var jo også at jeg kunne have en forholdsvis billig "slider" jeg ikke var alt for øm over hvis den fik en skramme eller lignende. Så det er lidt et paradoks jeg har gang i. Det er jo en SAAB, diesel eller ej.
MVH Mads
Havde det ikke været en diesel, så havde jeg nok set på den lidt anderledes.
Formålet med bilen var jo også at jeg kunne have en forholdsvis billig "slider" jeg ikke var alt for øm over hvis den fik en skramme eller lignende. Så det er lidt et paradoks jeg har gang i. Det er jo en SAAB, diesel eller ej.
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
