17. nov 2005, 20:23
Hej drenge...
Som i alle ved har jeg ligesom kigget lidt på hvad der kan gøres for at vi ikke bliver lagt ned igen. Efter jeg havde taget backup a DB'en, hvilket er den vigtige del her, så lavede jeg om på de ting den tyrk havde lavet for at få siden til at køre igen. Efter det sad jeg og ledte efter hans spor, og manden har efterladr spor, som bliver overgivet til Mr. Jensen himself.
Jeg ville så kigge på et opdateret version af vores forum, men skæbnen ville at min Linux box ikke lige ville som jeg ville, så jeg prøvede at få skidtet til at køre under WinXP. Men nu er det sådan at php, MySql og IIS (Microsoft internet server) ikke lige arbejder så godt sammen. Så jeg blev nød til at lave en vanilla Linux box hvilket også gav mig mulighed for at få den 64bit kerne op og køre. I skrivende stund, står min box og kompilere en ny kerne så min maskine igen kører som den skal og så installerer jeg en tro kopi af vores fora på min lokale maskine. Når jeg har gennemset hvilke ting der iligger i det nye PostNuke website og hvilke moduler der skal være der vil jeg se om jeg kan hacke min egen box fra arbejde... Det bliver sjovt... Når jeg så har lappet de huller jeg finder, og ja man finder altid nogen, så vil jeg lægge det "live". Når det nye site kommer op, vil der umiddelbart ikke være anden forskel end at der er nogen versions numre her og der på siden der vil have skiftet til noget andet ellers vil det ligne 100%.
For at uderstrege hvad Jakob har skrevet og hvad jeg også har snakket med ham om over MSN, er det stadig Jakob, og vil stadig være Jakob der er webmaster!!! Det er ham som bestyrelsen har valgt som webmaster og i sidste ende vores medlemmer har valgt og derfor ham der beslutter hvilket "content" der skal være på siden. Jeg har midlertidigt administrator rettigheder over siden, og vil opgive dem igen når jeg har udført mit arbejde. Jeg står dog stadig til rådighed for at hjælpe med den tekniske side af at få foraet til at fungere optimalt, hvis der skulle blive brug for det. Jakob ved hvordan han får fat i mig
For at komme med lidt omkring min baggrund for at lave noget som dette:
Jeg har drevet en af danmarks mest besøgte Counter-Strike server i en rum tid. En linux maskine der havde over 10.000 unikke brugere af vores CS server om ugen og nej det er ikke Boomtown eller Gam eReactor. Det var for en netcafe i Kolding. Nu er der nok nogen der vil tænke at det ikke er noget problem at sætte en CS server op, og de har ret. Alle kan gøre det, hvad mange ikke kan er at lave alle de scripts og bots som kørte ved siden af så man som administrator på vores server ikke skulle være inde i spillet. Man kunne simpelt logge på IRC og se hvad folk lavede og derved også smide dem af serveren fra IRC uden at skulle ind i spillet. For at vores administratorer havde et sted at udveksle ting som var sket mens de havde "vagt" kørte jeg et forum som dette phpBB2. Det er det som PostNuke er bygget oven på. Mange af de scripts og bots der kørte på denne server var skrevet i php eller perl (2 sprog der er meget lig hinanden i opbygningen). Ud over det er jeg uddannet programør og har i en del år efterhånden siddet og kigget på kode. Derved har jeg også en forståelse for hvad en given kode gør, det er ligesom at snakke, skrive og læse dansk, når man kender ordene så kommer forståelsen af sig selv

Ud over det så sidder jeg i mit daglige arbejde som administrator af et server cluster der indeholder omkring 30 terminal servere, nogle Oracle DB's, Novel servere, mailservere etc..
Jeg håber at dette giver svar på noget af det som folk sidder og tænker når man ligepludselig får admin rettigeheder logins mm til hele vores site sådan uden videre. Det er noget noget der er midlertidigt.
Anders