meget af neden stående viste jeg godt men at Saab havde smidt V8 maskiner i 48 99ér var jeg ikke klar over.
måske det var et projekt for Henrik Solgaard
et lille udsnit at artiklen kommer her
Saab-modeller fra 1960’erne
Saab 99
I 1967 blev den større og mere rummelige Saab 99 lanceret for at erstatte Saab 96 og for at kunne konkurrere i det voksende segment for mellemklassebiler. Bilen blev lanceret af Sixten Sason, og de første prototyper blev fremstillet ved en meget utraditionel metode: man skar en Saab 96 midtover og gjorde den 20 cm bredere! Det brede, lave udseende og den overlegne affjedring gav den uovertrufne køreegenskaber for en bil på den tid.
Saabs ingeniører valgte en 80 hk, fire-takts, 1709 cm3, vandkølet motor opgraderet med en specialbygget Zenith-Stromberg kaburator. 48 modeller blev monteret med en V8-motor, men den idé blev snart overhalet af en nyudviklet teknologi, der skulle blive et af Saabs varemærker – den turboladede motor.
hele artiklen kan læses her: link til Saab i 60érne http://www.saab.dk/main/DK/dk/60s_saab.shtml
Saab 99 i de glade 60ére
Redaktør: Bestyrelsen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
er ikke helt med stofferStoffer skrev:???????????????????????????
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
ja jeg blev da også lige lidt overrasket. men søger man på saab 99 V8 på google så kommer der alligevel en del sider frem
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Vidste i ikke at de have lavet forsøg med V8 motore i Saab 99eren ???
Jeg fik held af at snuppe et billed af såden en motor da vi på museet sidst under klubbens fabriksbesøg.
Totalt for lækkert motorprojekt
Har haft det i tankerne i mange år, men det kniber med at finde en gratis triumf V8 motor til projektet 
Vidste i ikke at de have lavet forsøg med V8 motore i Saab 99eren ???
Jeg fik held af at snuppe et billed af såden en motor da vi på museet sidst under klubbens fabriksbesøg.
Totalt for lækkert motorprojekt
My Turbo Turns Faster Than Yours
- christian-bp
- EXTREME SAAB FREAK
Det er måske et projekt for mig i stedet for en 16v turbo!! det viste jeg heller ikke, men syntes det lyder fedt. Selvom jeg godt kan lide lyden af mine webber, må jeg indrømme at en V8 nok trumfer den....
SAAB 99, 900t16- Svensk stål forgår aldrig....
Hvis du skal køre fra flokken, skal der stå saab på bloken!
Hvis du skal køre fra flokken, skal der stå saab på bloken!
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Serpen, det er ikke 2 række 4 motorer der er bygget sammen men der imod en V8ér der er blevet halveret der sidder i 99 90 og 900 modellerne. Triumph ville have en V8ér og i samarbejde med dem fik Saab en række 4. det er derfor at cylindrene hælder 45 grader i Saab motoren
Kaas, tror det er monsteret du tænker på. monteret med 2 styk 2 takts motorer. så vidt jeg lige husker så havde den omkring 100Hk og en topfart på 200km/t. en rød satan der lyder helt vild når den bliver skudt af
Kaas, tror det er monsteret du tænker på. monteret med 2 styk 2 takts motorer. så vidt jeg lige husker så havde den omkring 100Hk og en topfart på 200km/t. en rød satan der lyder helt vild når den bliver skudt af
- tono
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
http://www.blocket.se/vi/6885428.htm?ca=4_s
fint exsemplar, regn med 5500,- kroner i dk afgift - hentede min egen 99 grp E, nettop efter en annonce på "BLOCKET"
http://www.blocket.se/vi/6885428.htm?ca=4_s
fint exsemplar, regn med 5500,- kroner i dk afgift - hentede min egen 99 grp E, nettop efter en annonce på "BLOCKET"
Senest rettet af tono 18. dec 2005, 15:11, rettet i alt 1 gang.
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
- Serpen
- ULTRA SAAB FREAK
Okay, jeg blandede de to ting sammen... Var heller ikke helt sikker på, at jeg huskede rigtigtCasper_Ankersen skrev:Serpen, det er ikke 2 række 4 motorer der er bygget sammen men der imod en V8ér der er blevet halveret der sidder i 99 90 og 900 modellerne. Triumph ville have en V8ér og i samarbejde med dem fik Saab en række 4. det er derfor at cylindrene hælder 45 grader i Saab motoren