Banner cycler

'85 90'er T-konvertering - nyt

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

'85 90'er T-konvertering - nyt

23. jan 2006, 21:52

Nyeste nyt på side 3
Gamle dage skrev:Tja, nu som alle brikkerne falder på plads, og godkendelsen idag blev telefoneret ind af en flink flink dame fra told og skat, og brevet ville komme i løbet af en 2-3 dage, jaeh, så tænkte jeg, at nu skulle det siges i projekt-forumet, hvor der sikkert vil komme nogle billeder undervejs af projektet.

Jeg har også snakket lidt med min forsikringsdame, som også har givet grønt stempel - så alt er guld og grønne skove nu!

Jeg mangler stadig at hente motoren, så det er projektets spæde dage.
Jeg skal have lånt en bil som jeg kan drøne ned til Henrik i, som har en velkørende T8'er til at ligge, og så snart jeg har hentet den, vil de første egentlige billeder af projektet begynde at komme. Indtil videre kan vi starte med grundbilen, en Saab 90 årgang 1985, som har følgende modifikationer nu:
Sportsfilter 8) :shock: :P
40mm sænkningsfjedre fra Lesjöfors
Gabriel gas-støddæmpere foran og Boge gas bagi
Powerflex øverst og nederst i Panhard'en og i forreste del af baghjulsophænget
14" håndsyet læderrat (Guf!)
Hængende himmel :(
Små rustpletter (som jeg håber at få has på imens den kommer til at holde stille)
Senest rettet af RuneSM 20. sep 2007, 20:10, rettet i alt 3 gange.

christian-bp
EXTREME SAAB FREAK

24. jan 2006, 12:41

Lyder som et fedt projekt rune, vil gerne se de billeder når de kommer..
SAAB 99, 900t16- Svensk stål forgår aldrig....
Hvis du skal køre fra flokken, skal der stå saab på bloken!
RuneSM

19. feb 2006, 20:50

Novra, var lige en smuttur ved Solgaard idag. Martin (900ltt) kom også lige forbi, og så blev hans 96 startet op og prøvekørt af Solgaard :D Håndbremsen virker, men gearskiftet skal lige justeres ordentligt ind, for bakgear virkede ikke.
Efter lidt snakken og lidt adskillen af den 900 jeg skulle have tank og pumpe fra, fik jeg en prøvetur bag roret i Martin's 900. WAUW! Jeg elsker, hvad ladetryk gør ved en motor. Bagefter ville Solgaard lige tage mig på en runde. Ikke dårligt! Nu kan det kun gå for langsomt med at få min splittet af og bygget rundt. Frygter bare desværre, at der går noget tid endnu, før garagen er klar, og jeg har et ekstra køretøj til at befærde mig på imellemtiden. Men 1000-tak Martin, og Solgaard, for prøveturen der ikke var helt god ved Martin's dæk, i både 96'eren og 900'eren. Husk at få fejet dine vinterdæk op omme i baggården Martin :lol:

Nu venter jeg bare på at Martin kommer online på msn, så skal jeg lige ha' nogle billeder, og måske film. Han har billeder af bagagerummet i Grand Vitaraen, som ikke var helt tomt.

Men nu er jeg færdig, for det er altså trættende at køre 500 km på en dag. Det skulle kun have været 460, men GPS'en kendte vidst ikke de nye veje. Sådan kan det jo gå.

Men hygge til folkens, nu begynder der at ske ting!
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:

21. feb 2006, 11:48

Tak for besøget og en god dag. Glæder mig til at se en 90 turbo. Du siger bare til hvis du har spørgsmål under ombygningen.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
RuneSM

21. feb 2006, 16:58

Der skal helt sikker nok komme nogen, det ledningsnet du pillede af den anden motor - det er jeg lidt i tvivl om :D

Det mekaniske sku jeg nok mene at jeg kan klare.

Har også ringet til eriks auto idag, og bestilt de olierør :)
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
RuneSM

23. feb 2006, 18:37

Ja, det startede med at venstre forkaliber lækkede svagt, så købte nye stumper til det. Kørte et stykke tid uden at gøre noget, men pludselig en nat havde den tabt al bremsevæsken, så trillede på arbejde på en bremsekreds.

Tog igår fri 2 timer før normal lukketid, og lånte en lift. Efter jeg stod 2 timer og makkede med min venstre forreste kaliber, som bare drillede helt vildt, blev jeg stiktosset. Fandt fejlen, det vidste sig desværre at være det stempel jeg havde købt, der går ud mod håndbremsen, der ikke passede med mellemstykket der går mod åget, og hvor håndbremsearmen går ind.

Anyways, havde ikke mere tid til at skrue på den, så valgte at sende de nødvendige dele ned til nordbrems (En jeg kender), og så betale mig fra en renovation, selvom det måske måtte blive dyrt. Bilen overnattede på liften på værkstedet. Heldigvis har firmaet altid en udlejningsbil til overs.

Idag blev kaliberen sendt op til mig, havde den lidt i 11, og var helt forbavset! Er du TOSSET et job de har lavet.

Her er et billede med min højre kaliber, som helt bestemt også skal have den samme behandling nu:
Billede

Og her er billedet af den nyrenoverede:
Billede

Og ja, det ER den samme, der er et mærke på den som jeg selv lavede. Den er blevet sandblæst, åget er sandblæst og malet, og der er ny udluftningsskuer, stempler, manchetter, ja ALT på den er nyt!

Jeg er imponeret, og endnu mere, da jeg hørte prisen, den var på den meget gode side af 400 kr! Han er fin, ham jeg kender :D

Bare en statusrapport - jeg er en meget glad mand!
Brugeravatar
T-Slot
Kontakt:

23. feb 2006, 23:11

Hej

Pas godt på dine ankeplader, dem kan man ikke længere købe!!!!!!
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
RuneSM

24. feb 2006, 17:45

Okay. Skal nok :lol:
RuneSM

15. apr 2006, 21:30

Hej alle. Nu begynder der at ske noget! Min 90'er er kommet i garagen idag, og jeg er begyndt at skille den ad.

Her klokken 16:46 blev den bakket i sit nye hjem for de næste par uger:
Billede

Klokken 18:11 havde jeg kommet et lille stykke:
Billede

Og klokken 20:31 havde jeg fået pillet lidt mere af:
Billede

Det jeg knokler med nu er min motorvarmer (kan ses bag ved udstødningsmanifolden). Jeg har fået pillet to skruer ud der holdte den i toppen, men jeg kan slet ikke se hvad der holder den i bunden. Efter 20 minutters rumsteren, valgte jeg at kalde det en dag.

Det jeg fik nået siden 16:46 og så til ca kl 21:
Alt det elektriske er pillet af motoren og mærket op.
Det meste af kølevandet er tappet af
Olien er blevet tappet af
Jeg har fået fjernet fronten
Udstødningen er blevet pillet af
Benzinslanger er pillet af

Så rent faktisk vil jeg mene at det er ligefør at den er til at få ud. Jeg mangler bare motorophængene og drivakslerne. Det højre bagerste motorophæng kan jeg bare først komme til når jeg har fået den motorvarmer ud.

Undskyld billedkvaliteten, men jeg har kun mobilen at tage billeder med :D
Brugeravatar
englewood
EXTREME SAAB FREAK

15. apr 2006, 22:03

Projektet ser intressant ud og jeg følger nøje med i hvad du laver :D
Går selv og pønser på at smide en propel i min egen 900 men skal først lige have konstueret et musikanlæg som kan blæse taget af.
RuneSM

15. apr 2006, 22:05

Jo tak. Jeg ved da godt hvad jeg ville vælge først af de to ting :P
RuneSM

16. apr 2006, 21:57

Hej igen. Har gået og nulret lidt i værkstedet igen idag, og motorfyret fik jeg endelig kringlet ud.
Billede

Så skulle de to nederste bærekugler af, her sees bilen med et afstandsstykke i venstre side, som sørger for at holde trækakslen ude:
Billede

Da jeg så fik højre af opdagede jeg lidt rust bag stænklappen, jeg valgte så heldigvis at banke lidt i det, og det resulterede i at jeg fandt det her:
Billede Uha, det skal også laves! Jeg valgte så at gå hele undervognen efter, og fandt heldigvis ikke andet, end dørbundene som jeg godt vidste der skulle laves.

Udover det er der ikke sket vildt meget idag. Jeg mangler en "giraf"(motorkran) som bliver købt ved første mulige lejlighed af ham der har værkstedet, nok tirsdag, i biltema. Ellers er den lidt svær at få ud selv :)
RuneSM

7. maj 2006, 20:31

Der er igen sket noget siden sidst.

Jeg har fået sat turbostempler i blokken, og den er blevet (næsten) hel samlet igen. Det der skal ske nu er at jeg skal have turbo'en skruet på manifolden, sat olie frem- og returrør på, og så skal jeg have lagt blokken i igen.
Derudover mangler der at få skiftet tank, og så skal jeg have færdiggjort det ledningsarbejde jeg er begyndt på. Der skal jo trækkes ledning til benzinpumpen, og der skal laves et relæ der kan styre den.

Det er der så småt styr på, og udover det har jeg købt en lambdasonde (link:lambdasonde) og et blandingsmåleur (link:Måleur) da jeg har hørt at K-Jet ikke er særligt effektivt når man begynder at putte lidt ekstra ladetryk på. Lambdasonden er skruet i manifolden, og ledningen til uret er så godt som trukket.

Lige som en sidste ting, så har jeg fået købt et åbent luftfilter, og det var der ingen problem i at sætte på luftmængdemåleren:
Billede

Alt går langsomt frem af, og jeg begynder at kunne se mod enden af mit projektet :)

Diverse billeder:
Billede

Ledninger til måleur, benzinpumpe og motorfyr. Billede
Billede

Turbo prøvemonteret med 4 hvide strips, for at finde ud af hvor olierørene skal gå
Billede

Nemlig ja
Billede
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

7. maj 2006, 21:11

stor respekt, jeg kipper med saab-kasketten !!! flot gået at du er kommet så lang t!!!!
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
RuneSM

9. maj 2006, 18:15

Tusind tak. Det der skal ske nu er at batterikassen skal flyttes op så der er plads til lidt udstødning når der engang skal laves 3", og så skal jeg ha splejset ledningsnet mellem motor og bil. Når jeg er færdig er bilen rustfri!
RuneSM

16. jun 2006, 17:00

Længe siden sidste update. Vil bare lige sige at siden sidst er tanken blevet skiftet, og ledningsarbejdet er lavet færdig. Derudover har jeg lige begyndt på et 3" udstødningsrør. Det ville ske før eller siden, så hvorfor ikke lave det 3" med det samme? :D

Lidt gejl:
Nogle der ved hvor store dæk man kan sætte på et par 17" fælge for at de ikke går på nogle steder? ;)
Og så har jeg fået hvide blink på foran, tonet sideblinkene sorte (vil gerne have nogle klare når jeg lige har tid og penge til det) og blinkene på bag er tonet røde, så den lygte kun er rød og hvid.

Ellers er der blevet lavet det føromtalte rust, og motorfyrets ledningsnet er blevet HELT separeret fra bilens. Har også fået fjernet benzinpumpen til motorfyret.

Things to go:
Justere ventiler
Lave udstødning

Så burde i kunne mærke det første jordskælv når 90'eren bliver vækket fra sin tornerose-søvn! I løbet af 2 uger satser jeg stærkt på ;)

Lige et lidt gammelt billede, det kan man kalde en sving-venlig camber!
Billede
RuneSM

16. jun 2006, 19:00

Så har jeg lige lidt billeder fra igår hvor jeg fik taget billeder af ladeur, lambdamåleur og en kontakt der kommer det til at gøre ud for choker. Der kommer nok en rustfri plade hvor der er skåret ud til måleur og kontakt:
Billede

Og den "nye" front med hvide glas:
Billede

Derudover er tankdækslet også blevet malet - men det har jeg ikke billede af nu. Det er flot, min bils farve og rusftfrit, så jeg har opnået det jeg ville med det :)
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

16. jun 2006, 20:49

Skal den på striben når den bliver færdig? Der er flere som har sprugt om jeg ikke ville stille op! Det kunne nu være sjovt og møre banke en eller bmw "med den ali fælge :D " osv!
MVH Lars Kristensen
RuneSM

17. jun 2006, 19:15

Det tør jeg ikke :P Var derude igår, og vi holdt alleryderst næsten helt oppe ved den store vej, ved fibertex fordi vi regnede med at politiet ville komme og lukke det hele af. Det gjorde de også, men længere oppe end vi troede, så ingen slap for at blive tjecket. Heldigvis kom vi ret hurtigt ind i køen, og vores tjek blev også udført ret hurtigt.

Der blev uddelt 160 bøder, 45 klip og 12 personer blev sigtet for at køre race siger medierne. Så ganske simpelt - jeg skal ikke derud :P Vil gerne møde op ved decathlon når de mødes, men jeg skal dælme ikke ned hvor de kører race.

Men jeg vil gerne køre manøvreprøver, der gælder det ikke kun om heste, men også om at kunne bruge bilen. Nogle fra mit arbejde kører det, og jeg skal helt sikkert prøve det også!

En anden god nyhed. Jeg tog derud idag for at få justeret ventiler og for at se om jeg kunne få koblet det sidste så jeg kunne få tænding på.

Vi startede med ventilerne, og de stod faktisk rigtigt, det var bare mit øjemål der var ved siden af. Tændingen blev samlet, ventildækslet på, og tændingen monteret. 4 nye NGK BP7ES blev skruet i topstykket og olie fremløbet blev spændt på turboen.

Batteriet blev koblet til i bagagerummet, men ingen reaktion, INTET ville lyse, end ikke katastrofeblinket. Jeg begyndte at gå nogle ledninger igennem, og endte med den konklusion at det var nogle stelledninger som faktisk ikke var stelledninger. De blev koblet på plus, men det udløste bare en træls knitren og røg. Panik! Ledningen blev flået fra, og jeg var næsten grædefærdig da jeg troede at det var enden på 90'eren. Efter lidt surmulen og tjekken efter ild, ringede jeg til Daniel for at tude.

Han tog det stille og roligt, og jeg kom frem til at det var nogle ledninger som jeg ikke havde fået koblet på generatoren, men istedet skubbet ned under så jeg ikke så dem ved første tjek. De blev koblet på, stelledningerne som ikke var plusledninger blev stellet igen, og pingo. Hold FAST, jeg har aldrig været så glad for, og humøret kunne kun tage et til hak opad da jeg drejede nøglen over på start og motoren tørnede uden mislyde. FEDT!

Da jeg ikke synes, at jeg kunne høre benzinpumpen køre når tændingen blev slået til, gik jeg igang med at tjekke ledninger og strøm, og det vidste sig at der var strøm helt ud til pumpen, men de sidste 10 cm til pumpen var defekt. De blev skiftet og nu kørte den også! Jeg er stadig helt oppe at køre, selvom jeg er kommet hjem :D

Things to go:
Malet rustarbejdet
Lavet udstødning
Monteret kølerslanger og system
Huske at få nogle 8mm bolte og møtrikker med derud, så jeg kan få oliereturrøret spændt fast.

Hold fast hvor er det tæt på nu :D
RuneSM

18. jun 2006, 00:16

Billede
Et billede jeg tog igår fra mødestedet ved Euromaster foran Bilka i Aalborg. Der er mange mennesker!

Billede
Mit nymalede tankdæksel - hjemmemalet med spraydåse ;)
RuneSM

18. jun 2006, 23:57

RuneSM

10. jul 2006, 12:07

Længe siden d'herrer.
Olietrykket blev fundet, og jeg har været på 2 prøveture med bilen nu.
Den 1. endte i katastrofe, olien blev skudt ud af påfyldningsrøret. Så lavede jeg en catchtank, og har kørt en tur mere, og så har den ikke gjort det igen. Håber det har løst problemet.

Bilen har været oppe og vende på 0,45 bar et par gange, og jeg er ved at smile til mine kinder revner hver gang. Superfedt!

Jeg har fået flækket en 3" udstødning sammen, som jeg har "fået" af Jensen:
Forrøret er ikke til at få lige så blødt som på en 900, eller også mangler jeg evner. Tror mest på det sidste. Men 3" og tæt, det er det:
Billede
Der er uheldigvis ikke plads til at jeg kan få det der spændebånd der peger nedad drejet, så jeg håber på at det ikke fanger noget!
Billede
Afgangsrøret:
Billede

Uheldigvis har jeg fundet ud af, at jeg nok skal have ny gearkasse, da speedometerkransen ikke følger med rundt mere. Jeg skal også have nyt speedometerkabel, tandhjulet der går ned i gearkassen har knækket en tand, der har sat sig på tværs, og låst hjulet i gearkassen, så det åbenbart er gået i stykker, og ikke længere kan køre med rundt. :(
Derudover skal jeg lige ha fundet på noget så jeg kan få sat indsprøjtningen fast, den sidder da fast nu, men ikke særligt godt.
Ny pakning til olieretur-rør, det drypper ret meget.
Ny kølerslange fra højre side af køler til topstykke, det kan jeg ikke få tæt.
Montering af blæser på køler, den kan ikke længere sidde der hvor den originalt gør - så den kommer nok til at sidde på den anden side.
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

10. jul 2006, 12:46

Synes det er super at følge med i denne følgeton af hvordan bilen forvandles samt alle dine tekniske problematikker undervejs, det beskriver ret godt hvor mange faktorer der hele tiden skal tages hensyn til under en motorombygning og dermed også hvorfor ting i denne kaliber tager så forpu...... lang tid ;-) Flot arbejde, håber at få dyret at se en dag.

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
RuneSM

10. jul 2006, 13:14

Jamen du kommer da nok til at se den en dag :D
Ja, der har været mange mange flere ting end jeg havde regnet med, men så må man jo bare bruge fantasien, og løse det så godt man kan.
krfogh
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

11. jul 2006, 01:37

Ja Speedy, jeg er helt enig, det er pisse spændende at følge dit projekt Rune! Fedt du heller ikke lægger skjul på de trælse ting du render ind i, det er nok en tråd mange kommer til at bruge konstruktivt til deres egne reparationer og projekter! Tak!
Meld tilbage hvis du er interesseret i min gearkasse, så kan det være den stadig står der...
Fortsat god skruelyst!
Mvh Kristoffer
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't :)
Brugeravatar
T-Slot
Kontakt:

11. jul 2006, 11:04

Hej Rune.

Sikke dog et skykke imponerende arbejde du der laver- hatten af for det.

Hvordan gik det med at få godkendt ombygningen af bilen?

Det vil jo være lidt træls hvis du skal skifte motor hver gang bilen skal synes......
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
RuneSM

11. jul 2006, 11:53

T-Slot - jeg fik det godkendt på alle punkter PÅNÆR at jeg mangler en 5-gas måling. Det gør desværre at jeg ikke kan få bilen synet, men heldigvis er det eneste jeg skal gøre, er at pille turboen af, og så skal jeg lige have lavet et mellemstykke dertil.
En 5-gasmåling koster mellem 20 og 30.000 kr siger min synsmand :(

Udover det, så har jeg lavet det sådan, at hvis jeg skulle blive fanget af politiet, så kan de ikke angive mig til skattevæsnet, fordi det rent faktisk er en afgiftsfri ombygning (Det er det så længe man beholder std blok, top, krumtap og stempler. Jeg har skiftet stempler, men det kan de jo ikke se, og jeg kan bare sige jeg har fået dem drejet af, og jeg har skiftet top, fordi jeg skulle bruge natriumfyldte ventiler, men det er jo heller ikke til at se forskel på dem :) )

krfogh - er det en 4-trins? Hvis det er, har du så ikke også et speedometerkabel?
Dejligt med så positiv respons :D
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

11. jul 2006, 14:10

Hej Rune,

Fedt at se at dit projekt langsomt, men sikkert, nærmer sig sin afslutning. Det er træls at den 5-gasmåling skal være så dyr. Der er måske en udvej, nemlig at få den lavet i Tyskland.

Kender muligvis en som stod med samme problem med sin SAAB, og fik efterfølgende lavet testen hos TÜV. Mener at den kostede 3-4k. Jeg skal lige spørge for mig, og vende tilbage.

Mvh.
Øffe
RuneSM

11. jul 2006, 15:17

Det kunne være lækkert :)
3-4k er også penge, men meget mindre!
krfogh
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

11. jul 2006, 23:22

Hej igen Rune
Det er faktisk en 5-trins...ved ikke om det er ngoet pis. Ham der hedder 'Saab-ilac' er vist ret interesseret i motor og gearkasse med hele svineriet, hvis han vil have det samlet er det nok nemmest...
Mvh
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't :)
RuneSM

12. jul 2006, 00:32

Årh - øvda også
Brugeravatar
Jensen
Administrator

12. jul 2006, 16:21

Rune: Har du HELT ødelagt gearkassen, eller er det bare speedodrevet? Hvis bilen stadig kan køre, så vil jeg mene at du bare kan skifte speedodrevet. Den sidder på den ene "trækaksel" på gearkassen, det er vel en enhed der kan pilles af, eller tager jeg fejl her??

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
RuneSM

12. jul 2006, 17:34

Gearkassen kan sagtens køre, jeg har bare ingen fartmelding.
Ved ikke om det kan skiftes, men det sidder til venstre trækaksel.
Øffe
EXTREME SAAB FREAK

20. jul 2006, 14:16

Hej Rune,

Nu har jeg (endelig) fået spurgt min bekendte om udstødningstesten. Den skulle være god nok - en TÜV-test burde være nok til at tilfredsstille de danske synshaller. En sådan test koster som tidligere nævnt 4-5k+transport frem og tilbage til Tyskland. Selvfølgelig stadig en pæn sjat penge, men vel ikke noget i forhold til, at du så kan køre 100% lovligt med din turbomotor :)

Mvh.
Øffe
RuneSM

20. jul 2006, 16:50

Jeg har faktisk fået den mærkelige idé, at de også har en 5-gas måler ovre på vores tekniske skole. Og hvorfor skal det være et stort firma der kommer med en udskrift? Det kan jeg vel lige så godt selv gøre.

Skal se om jeg kan få mig nasset til sådan en test
Brugeravatar
K.Hansen

20. jul 2006, 20:07

Hej RuneSM.
Fstyr.dk 7.06.001 (3)
Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforureningsgodkendelse
anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening,
vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid
kunne anvendes som dokumentation.

Teknisk skole er vist ikke et godkendt prøvningslaboraturium.

Så den går desvære ikke.
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
RuneSM

20. jul 2006, 20:44

Hm. Vil ihvertfald prøve at få lavet en, og så når den skal til syn vil jeg første gang prøve uden turbo, og hvis han så spørger, så har jeg 5-gas-målingen. Hvis så ikke den duer, så må den jo bare ryge af til det syn.
Brugeravatar
Jensen
Administrator

20. jul 2006, 20:51

Jeg kan ikke forstå et det er et krav, da motoren i praksis er 100 % identisk med en Standard T8 som også eksisterede på det tidspunkt hvor bilen blev lavet... Den eneste forskel er IC'en (som jo ikke sidder der lige nu) men den burde jo heller ikke få motoren til at forurene mere. Derfor burde den jo forurene på samme niveau som en std. T8! Sommetider fatter man altså ikke de der åndsvage kringlede regler. Jeg vil sige: kør til syn med lortet, og hvis synsmanden vil se en gas-5 måling (eller hvad den nu hedder) så tager du den bare derfra og kører evt. til Tyskland og får den lavet, eller kører til syn et andet sted. Ja det er min mening...

MVH Mads
Brugeravatar
Jensen
Administrator

20. jul 2006, 20:53

nå der nåede Rune lige at skrive inden jeg fik mig sneglet mig færdig ... ;)
RuneSM

20. jul 2006, 21:32

Jensen - problemet er bare at hvis jeg kører til syn og han vil se en 5-gasmåling, så kan jeg ikke bare køre til et andet sted, for det bliver noteret i et stort fællessystem.
Brugeravatar
K.Hansen

20. jul 2006, 22:13

Hej RuneSM.

Det " Store" fællessystem virker ikke endnu så eks. Pava bilsyn kan ikke se hvad eks. FDM bilsyn har kasseret din bil på , det eneste næsten alle kan se er Applus bilsyn .

Det eneste alle kan se er om den er blevet godkendt eller den ikke er .
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
RuneSM

20. jul 2006, 22:20

Tør ikke satse, det sker før eller siden.
Brugeravatar
Jensen
Administrator

20. jul 2006, 22:30

Tricket må så være at vælge det rigtige synssted fra starten af... ;)

MVH Mads
RuneSM

20. jul 2006, 22:37

Ja. Men spørgsmålet er så om den så bliver noteret for at have turbo, eller om han opdager det?
Aresdk
SAAB-MANIAC

20. jul 2006, 23:03

Rune husker jeg meget fejl eller havde du ikke alt det med syn på plads inden du begyndte?
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
RuneSM

10. okt 2006, 21:10

Hej igen alle. Ja, så kan jeg begynde forfra pga en dårlig toppakning. Historien kan i også lige få:

Da jeg skulle samle motoren i sin tid kom jeg til at ødelægge min dyre toppakningen i kanten ved kæden :oops: - og desperate times calls for desperate meassures - så jeg købte en biltema toppakning (føj!!) - og det er jeg så blevet straffet for nu :(

Efter at have lagt over 1700 kr ved PFS har jeg fået original top-pakningssæt, uoriginal vandpumpe, taktkæde, nogle gummibøsninger til ventildæksel og manifold (den skød en ud i manifolden da den kom under tryk :P ), ny pakdåse til oliepumpen da den taber olie, ny kølerslange fra thermostat til køler og speedometerkabel og -drev (da drevet og kablet gik til pga fejlmontering første gang.

Derudover skal udstødningen hæves foran og flyttes bagpå ved bagakslen da den går på.

Jeg regner med at nå det næste uge. More to come :P
RuneSM

31. aug 2007, 15:41

Hej igen alle. Så er den gal igen!
Bilen skulle have været synet juni, jeg har dags dato pillet pladerne af den. Der er blevet lavet en masse rust, skærmkanter, b-stolper, paneler for at nævne noget, og så er dørbundene ved at blive reppet. Alt bliver malet i samme farve som bilen havde før, så godt som mine evner rækker når det kommer dertil, inklusive den rustfrie bagklap jeg har været så heldig at slå mine beskidte kløer i. Udover det skal jeg også lige hitte ud af hvad jeg skal få gjort ved den himmel.

Udover det skal jeg til Herning imorgen for at hente en 5-trins gearkasse, der kan blive spændt på den "nye" motor der står på pallen og venter. Pt bliver det nok en kende mere bøvlet end først antaget, fordi ledningsnettet mangler, og den her gang er det ikke bare et 8v ledningsnet der skal på ;)

Et billede, fra da den lige var blevet hentet ved pladesmeden:
Billede

Og så kan I lige få et situationsbillede eller to:
Billede
Billede

Og så noget nips jeg skal ha' spændt fast eller puttet i bilen:
Billede
Min radiokonsol:
Ladetryk, olietryk, olietemperatur og blandingsmåler

Billede
Nam-nam!

Billede
Som afsluttende billede, en hjemmetonet rude, med et fint resultat, og et passende sticker. Lidt drengerøv har man vel lov at være
RuneSM

20. sep 2007, 20:05

Så gutter, der er i mellemtiden sket noget. Jeg har fået hentet gearkassen og en bagrude. Udover det har jeg måttet konkludere at du skal være millionær hvis du skal have et godt ledningsnet til en T16 motor med lucas-styring. Såeh, jeg har bestilt megasquirt istedet:

Billede

Plus lidt ekstra guf jeg kom til at bestille. De var ikke så vildt dyre igen:
Billede

Langsomt men støt sker der noget
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC

20. sep 2007, 20:38

øhh to stk bov. ellers et fedt projekt Rune.
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
Jensen
Administrator

20. sep 2007, 20:52

Fulgte der en vejrstation med den der Megasquirt? Eller hvad er tingesten for en???
Okay, det ligner en Palm-PDA, kan man så styre MS derfra?

casper-fischer, Han har også en HKS(kopi) så det giver 3 :mrgreen:
Rune: Jeg stjal et koloenormt bundt ledninger hos en jeg var henne at besøge her sidste weekend. Der sidder et utal af de stik du mangler, og jeg skal faktisk kun bruge ét eneste, så resten må du da gerne få. Pris: 4 dåsecola ;)
MVH Mads

Tilbage til "Projekt Forum"