Så,nu har jeg da osse et lille billede af en SAAB i mine indlæg.
Det er min kære gamle SAAB 99 GL Super Automatic CC fra 1977 som jeg kørte rundt i i Sverige.
Det var en forhenværende civil politibil med dobbelte karburatorer og automatgear med spærret differential. (spørg mig ikke hvordan de havde gjordt,men den var god til at æde fordækken).
Motoren var mildt tunet og topfarten var 195km/t og så var gearkassen forstærket i indmaden som man sagde.
Hele bunden på bilen fik jeg befriet fra undervognsbehandlingen hvorefter hele bunden blev malet krid hvid. Samtlige skruer og bolte blev malet røde med gule planskiver/låseskiver og orange møtrikker og så var der orange lamper oppe under skærmene.
Hele kupeen blev klædt med blå nervøs velour.
Frontspoileren er faktiskt SAAB ORIGINAL PARTS fra det brede udvalg der fandtes denne gang.
Læg osse mærke til gummilisterne langs motorhjelmen.
Soltaget er en SKYPORT som jeg selv monterede og hækspoileren er SAABs 3-delte.
På forruden er der i begge sider monteret små fikse spoilers op langs rudens kant,så regnvandet fra viskerne blev ført op i tagrenderne. Det var osse SAAB originalt udstyr. Luddertrappen på bagruden var malet i bilens babyblå kulør.
Bilen endte sine dage i en stor betongblok som man havde brugt til at spærre en lukket vej med.
Det gav mig så 6mdr. ferie med gips og maden betalt.
Mit billede
Redaktør: Bestyrelsen
- Jensen
- Administrator
Det var sgu noget af en historie. En skam at bilen ikke overlevede, den havde været sjov i dag. Hvad var der gjort helt specifikt ved den motor, det lyder ikke som en standard b motor med 110hk og 160NM ?
Anyway, der er noget rivravruskende galt med det billede du har sat ind, prøv at se her:

jeg har klippet det til for dig, brug denne url i stedet for:
http://peecee.dk/uploads/pics/englewood.jpg

MVH Mads
Anyway, der er noget rivravruskende galt med det billede du har sat ind, prøv at se her:

jeg har klippet det til for dig, brug denne url i stedet for:
http://peecee.dk/uploads/pics/englewood.jpg

MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- englewood
- EXTREME SAAB FREAK
Tja hvad var der lavet ved motoren.Godt spørgsmål. Jeg købte den jo på politiets auktion og der sagde man at motoren var lettere tunet og henviste mig til den forhandler som havde leveret bilen som ny til politiet.
Men det eneste de ville ud med var at toppen "nok var planet lidt".
MEN,nu har jeg ikke lige kendskab til 99GL Super Automatic i original udførende,men denne her havde 2 st. dobbelte Weber karburatorer og det originale luftfilter var erstattet med nogle små forkromede trakte på karburatorerne (4st ialt).
Bensinpumpen var en større elektriskt model med mulighed for at ændre på benzintrykket og den var monteret i motorrummet.
Den havde en ualmindelig fræk lyd når sømmet blev hamret i bund fra de 2 dobbelte karburatorer. Benzinforbruget var desværre skyhøjt. Den gik ikke mere end omkring 6km/liter.
Det som var sjovt med denne bil var jo at man kunne "hænge på" en almindelig 99 eller 900 TURBO 8V og det gav somme tider nogle spojse reaktioner fra disses ejere.
Den havde osse krængningsstabilisatorer for og bag hvilket jeg ikke tror var fabriksmonteret.
Beklageligtvis var bilen TOTALT SKADET efter ulykken,som faktiskt skete på vinterføre med ulovlige pikdæk til rallybrug med 350 pikke i hvert dæk.
Men det var åbenbart for lidt til at stoppe bilen på rent is.
Trykket var faktiskt så kraftigt at motorblokken inkl. gearkassen flækkede og begge dele var skubbet helt over i højre side sammen med resten af fronten og motoren låg faktiskt der hvor man har fødderne når man sidder i højre side i bagsædet
Tja hvad var der lavet ved motoren.Godt spørgsmål. Jeg købte den jo på politiets auktion og der sagde man at motoren var lettere tunet og henviste mig til den forhandler som havde leveret bilen som ny til politiet.
Men det eneste de ville ud med var at toppen "nok var planet lidt".
MEN,nu har jeg ikke lige kendskab til 99GL Super Automatic i original udførende,men denne her havde 2 st. dobbelte Weber karburatorer og det originale luftfilter var erstattet med nogle små forkromede trakte på karburatorerne (4st ialt).
Bensinpumpen var en større elektriskt model med mulighed for at ændre på benzintrykket og den var monteret i motorrummet.
Den havde en ualmindelig fræk lyd når sømmet blev hamret i bund fra de 2 dobbelte karburatorer. Benzinforbruget var desværre skyhøjt. Den gik ikke mere end omkring 6km/liter.
Det som var sjovt med denne bil var jo at man kunne "hænge på" en almindelig 99 eller 900 TURBO 8V og det gav somme tider nogle spojse reaktioner fra disses ejere.
Den havde osse krængningsstabilisatorer for og bag hvilket jeg ikke tror var fabriksmonteret.
Beklageligtvis var bilen TOTALT SKADET efter ulykken,som faktiskt skete på vinterføre med ulovlige pikdæk til rallybrug med 350 pikke i hvert dæk.
Men det var åbenbart for lidt til at stoppe bilen på rent is.
Trykket var faktiskt så kraftigt at motorblokken inkl. gearkassen flækkede og begge dele var skubbet helt over i højre side sammen med resten af fronten og motoren låg faktiskt der hvor man har fødderne når man sidder i højre side i bagsædet