På opfordring kommer hermed en beskrivelse af mit igangværende projekt, nemlig løbende renovering af min og900i-16.

Bilen er registreret første gang i januar 1989. Den har 5 døre og karossen er koksgrå, ligesom interiøret. Ved køb havde den kørt 270.000 km. Jeg købte bilen for 3500 kr i december sidste år, som erstatning for en 84'er og900 med karburator, der desværre løb ind i nogle buler i Esbjerg. Efter syn i januar måned i år, brugte jeg et par måneder på at skabe et overblik over, i hvilken rækkefølge bilen skulle forbedres. Bilen havde ingen form for udstyr da jeg købte den.

Jeg fandt en fartpilot i en skrotbil der stod ved Verninge Auto (Kim), og monterede den uden problemer. Det asymetriske læderrat fandt jeg ude ved Kim, og det havde ALDRIG været i brug - kun stået til pynt. Elspejlene tog jeg med fra den gamle bil. De er sgu svære at undvære når man først er vant til dem. Luftindtagsdækslerne og chromgrillen stammer såmænd også fra en af Kims skrotbiler. De mangler dog en del finish. Alufælgene købte jeg via dba.dk til 300 kr!!!

Kort før påske kom så øjeblikket hvor bilens nye liv for alvor skulle begynde. Jeg skiftede selv (næsten) alle gummibøsninger ud med Powerflex, og hos Kim i Verninge fik den så nye bremser hele vejen rundt, kobling, tændkabler, rotor, strømfordelerdæksel, motorophæng samt en renoveret servotandstang. Jeg skiftede også alle vacuumslanger i motorrummet. Sidst men ikke mindst monterede Kim 30 mm sænkningsfjedre fra Vogtland og sporede bilen.
Mere vil have mere, og der gik ikke lang tid før støddæmperne stod for udskiftning. De gamle støddæmpere var så slidte at de ikke længere selv kunne rette sig ud, efter at være blevet trykket sammen......Jeg monterede istedet Boge Turbo gasstøddæmpere. Disse dæmpere giver mig et godt kompromis mellem morfar og race. Eftersom min kæreste bruger bilen ligeså meget som mig, var det en nødvendighed med mellemhårde dæmpere. Jeg er indtil videre meget tilfreds.

Herefter faldt min kærlighed på et komplet og fungrende A/C. Det var egentlig ikke svært at montere på min egen bil, og jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme, hvis donorbilen vel at mærke er forhånden. Det blev jeg færdig med for 3 uger siden (nu hvor hedebølgen er overstået

foreløbig seneste projekt på bilen har været at montere en original bagrudevisker. Som så ofte før fandt jeg et nyt og komplet sæt på Kims hylder, og så endda med monteringsvejledning. Gud, hvor har jeg savnet den bagrudevisker. Jeg kan igen kun anbefale at få en sådan monteret. Den burde simpelthen have været standardudstyr på de 3 og 5 dørs og900.

Nu tror I nok allesammen at jeg efterhånden er nået til vejs ende med renoveringen af min bil. Men nej, der er meget der venter endnu. Jeg havde ledt med lys og lygte efter en læderkabine, og havde nær givet op, da sælger pludselig meldte sig på banen. Nu skal den bare hentes, renses og monteres. Et originalt benzinfyr har jeg også fundet.
Himlen og c-stolpebeklædningerne skal ombetrækkes ved lejlighed. Og så leder jeg også efter et Airflowkit og en Whaletail. De hænger altså heller ikke på træerne. Og så mangler der selvfølgelig elruder, lædergearknop og træpaneler

Sidst men ikke mindst, ender det nok med at jeg bygger motoren om til turbo mit alles drum und dran. Hvordan det skrider fremad med planerne skal jeg nok holde jer opdateret med.
Når jeg henviser så meget til Kim og Verninge Auto som det er tilfældet, er det fordi at han har til huse 6 km fra min hjemadresse. Det er derfor ganske naturligt for mig, at køre derud og kigge efter stumper, før jeg efterlyser dem her på forum. Håber I forstår.
Mvh.
Øffe