Banner cycler

Landets første 99'er?

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

Landets første 99'er?

4. okt 2006, 13:11

Da jeg købte min '69 99'er mente damen, hvis far var bankdirektør i Silkeborg og købte den hos Svend Melsen i Silkeborg, at det var den første indregistrerede 99'er i Danmark, i Marts '69.

Den har stelnummer *2943*, hvilket måtte gentages for synsdamen, da hun fandt det mærkeligt at et stelnummer ikke havde flere karakterer.

Motoren kom ved siden af bilen, med gearkassen i atomer i en spand. Den har nu en '75 motor i, selvom SAAB/Trollhättan sagde at det ikke var muligt at lægge en '75 motor i, som svar på forespørgslen om det var lovligt at gøre det. Med bævrende hånd sattes et kryds i synsansøgningen udfor "Der er ikke foretaget konstruktive ændringer ved køretøjet"...

Bilen har kørt 502.000 og har været rustrepareret 3 gange. Den var min tro altvejrsjager i 8 år. Den har nu veteranstatus og står og sover og trækker støv i garagen. Ikke mere salt til den dame...

Billede

Billede

Et kig ind i min 50 kvm. shop, Fort SAAB, hvor 99'eren er løftet, for en svejseklat på en lyddunk:

Billede

Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. okt 2006, 13:19

Jeg gav i 1992 1000,- for den, men så skulle jeg også tage det hele med, også den spritnye udstødning som lå og flød på gulvet ved siden af den.

Brugte al min disponible fritid i 3 måneder på at rustreparere den og modificere motorrummet til den rigtige SAAB motor. Familiens knægt havde smadret den originale dødssyge gearkasse med sintrede aksler og det blev for dyrt at få den fixet på værksted.

Havde hørt om folks kvaler med Triumph motoren og dens skråtstillede pindbolte for topstykket, den sårbare gearkasse osv., derfor skulle den ikke i igen.

Husker min samlede regning for at kunne dreje på rattet og træde på pedalerne: 4600,- Pebret... :wink:
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

4. okt 2006, 13:21

Det er sørme et fint klenodie.. gem den og bliv rig (også på glæde)!!

iflg. den her: http://www.turbotsd.com/DIY/vin.html så er der stelnumre fra 1001 til 14259 i 1969, så jo jo, det er en af de allerførste !!!
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. okt 2006, 13:26

Ja, jeg kan forstå at der ikke er mange tilbage af dem, heller ikke i Sverige, hvor de blev kørt i sænk i "Folkrace", en slags moto-cross for biler.
Den var særligt populær til dette, da undervognen tåler flere tæsk end de fleste andre folks børns biler. :wink:

Blasfemi ville nogen nok sige om motorbyttet, men jeg skulle bruge bilen til hverdag og har altid ment at en 100% urørt original bil kan findes på museum.
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

4. okt 2006, 13:33

Virkelig flot vogn, man kan ikke undgå at være lidt misundelig på sådan en gammel dame!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

4. okt 2006, 13:37

Gosh, det var da en pebret spand, fulgte der en original ratmuffe med til den pris? :D

Jeg er dybt imponeret og fedt at høre om denne anekdote i saab-regi. Tror mange herinde kan fortælle historier om alle de særheder, vi alle oplever far tid til anden. Men skægt at høre om din erfaring med syn og godkendelse af vognen.

Super fedt at se dit projekt, håber at se den live en dag.

PS: Af tossede historier kan jeg bidrage med at have kørt 70 km med 2 trailere og 2 motorblokke bagpå min 96'er (!) eller at have kørt hjem fra sønderjylland til Kbh med 4 rødglødende papirklips siddende i sikringsboksen på min 900 :D
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. okt 2006, 13:52

Tak, tak, men fotografier er taknemlige. Den står i originallak, GN4L Sjögrön, men har adskillige malingreparationer rundt omkring.

Grunden til at stelnummerserien starter ved 1000, er at 1000 eksemplarer distribueredes til familiefædre, motorjournalister osv, til hvad svenskerne kalder "Bredprovning". Mod at indrapportere fejl og mangler og ønsker om forbedringer kørte folk i bilerne i en måned ad gangen.

Sådan er det ikke mere. Nu må folk med gråd og tænders gnidsel betale for børnesygdommene på en ny bil.

Modellen kaldtes "Ingeniørbilen", da der tilgik ca. 400.000 ingeniørtimer til dens konstruktion.

Det var geniet Sixten Sasons sidste værk. Han gik bort i '67. Han gjorde også SAAB modellerne før denne og designede møbler, Hasselblad kameraer, støvsugere for Electrolux og hvad har vi. :wink:

Undervognen blev videreført, med adskillige modifikationer, helt frem til '93, hvor de dobbelte triangler og tårnene forsvandt, til fordel for McSpareson ophæng. Således kørte forvognen med de samme ophængsprincipper fra SAAB 93, fra '53 og 40 år frem. Flot.
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

4. okt 2006, 14:12

Er du et leksikon? :D Det er SÅ fedt at folk har opsnappet historien bag asmt sat sig ind i hvad der i virkeligheden ligger bagved den teknik, vi alle går og roder med til daglig. Ros herfra!
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

4. okt 2006, 15:15

Pragtfuldt eksemplar - synes at fronten er lidt som de gamle Peugeot'er - kan vi ikke få flere billeder at se?
SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

4. okt 2006, 16:11

... hvad er stelnummeret på Solgårds ? (dog stadig uden plader) min første 99 var en dueblå 69er, må ind og se om jeg finder stelnummeret på den.
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

4. okt 2006, 16:21

Når man har været (er) håbløst forelsket i SAAB 96 Trubbnos og ejet en fra 5 dage efter kørekortet i '78, har nu 2 trubbnosar, hvorefter dens efterfølgere, 99 og 900 også kom mig i hænderne, har man jo sat sig lidt ind i historien og filosofien bag disse køretøjer. :wink:

'69 Trollhättan Belle:
Billede

Her er det tydeligere, hvad de andre billeder ikke viser, at hun er lidt arret efter alle operationerne. Må jeg her benytte lejligheden til at rette en varm tak landets vejvæsener for deres formidable gavmildhed med vejsaltet gennem alle disse år. Kun i Canada har jeg set mere rådne biler. Dér smider de saltkorn på størrelse med grønærter.

Det skal lige indsparkes, at jeg sætter lastvognsbukke under raketten inden jeg kravler ind under den..

Billede

Ja, der var sgu gang i den til folkrace och SAAB formeligt tromlede henover større biler. Sådan endte mange gamle 99'ere deres dage...
Billede
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST

4. okt 2006, 17:06

.. det er ofte sådan, når man søger SAABer på eks . Blocket.se, at der i annoncetexten står, at den ikke "slumpes bort til eks folkrace" godt at der er nogle sælgere med sjælen i behold....
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.

Tilbage til "Off Topic !!!"