Banner cycler

mine 3 Saab´er

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Bennyfrom
EXTREME SAAB FREAK

mine 3 Saab´er

19. nov 2006, 20:56

Jeg har haft 3 biler af mærket Saab, den første var en hvid 900 gli med soltag. Fantastisk køretøj, kørte fejlfrit igennem mange år, kostede mig ca. 5-6000 kr. i reparationer, i de 6 år jeg havde den (inkl. ny himmel). Fik en god pris ved køb af den næste i rækken, en grøn 9000i cc, også en dejlig bil, egentlig heller ikke ret mange udgifter til reparationer, men blev udskiftet, bl.a. Fordi der var nogle problemer med tomgangen, som den lokale mekker ikke kunne ordne, Saab i Gladsaxe, kunne selvfølgelig godt ordne problemet, da jeg spurgte til rep. prisen, var værkførerens svar, at den startede ved 3.000 kr., kareten blev solgt uden rep.. Den sidste i rækken er en 9-3 fra 1998, har kostet en hel del i reparationer, blandt andet ny benzin pumpe, instrumentlys samt nogle andre ting. Mit indtryk af Saab biler har altid været, at det var ganske udmærkede og gennemførte produkter. Meeeeen mit indtryk er efterhånden, at Saab er gået meget på kompromis med kvaliteten, i de senere år. Min opfattelse er efterhånden, at Saab er på vej hen imod, at blive en plastikbil, i stil med andre riskogere der findes i så mange fold på markedet.

Jeg mener at kunne spore en langt ringere kvalitet i de nyere Saab´er, ihvertfald i min nuværende 9-3´er, end der har været i de 2 andre biler jeg har haft. Eksempelvis er interiøret i denne model, af ringe kvalitet, ligesom der mange steder bliver klaget over mange generelle problemer og fejl, eksempelvis bøsninger i undervognen, elektricitet, DI kassetter, pixel fejl i display osv.

Der er måske nok nogle som vil skyde skylden på Opel/GM for den ringere kvalitet, det er måske også der problemet er opstået.

Næste gang jeg skal handle bil, vil jeg nok se mig kraftigt om, efter et andet mærke, hvis jeg ikke ligefrem vælger at købe en veteranbil.

Brugeravatar
Johannesen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

19. nov 2006, 22:49

Bennyfrom, du har sikkert ret, men jeg vil vove den påstand at kvaliteten er for nedagående hos alle bilmærker. Det er jo sådan set bare at starte fra en ende af: Min søsters VW (som ellers bliver rost til skyerne i diverse blade over den uovertrufne kvalitet) har efterhånden fejlet de mest mærklige ting. En af mine kollegaer købte for noget tid siden en Peugeot, her flækkede motorblokken. Et ægtepar jeg kender kan ikke komme ind i deres Ford CMAX på en regnvåd dag, bilen kan simpelthen ikke låses op eller også så står den på værksted.

Jeg kan helt sikkert flere men det er vel ret beset unødvendigt. Vil man kører fejlfrit, ja så er mit eneste råd køb en Kia Picanto og få de 3 års fabriksgaranti som de giver, sælg bilen efter 2år og 11 mdr.

Rationaliseringer indenfor kvalitet til trods så holder jeg mig til Saab, det er nu engang det eneste jeg føler mig hjemme i.
Brugeravatar
Vrid
EXTREME SAAB FREAK

20. nov 2006, 00:16

Eller køb en Hyundai og få 7 års 100% garanti
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

20. nov 2006, 09:07

SAAB 900 GL Coupe 1983, 100 HK karburatormotor: Indkøbt for 25.000,- for 6½ år. Nu 310.000 km.
Største udgift i forløbet: Et baghjulsnav til 900 kr. Har aldrig haft motorstop. Nuværende defekter: Ikke én varmetråd i bagruden virker.. Havvandsvåd Dalmatiner i bagagerum har ætset dem væk.

SAAB 900 APC Turbo Aut. 1983. Indkøbt for 50.000,- for 6 år siden, i show condition. Nu 165.000 Km.
Største udgift i forløbet: En hovedcylinder til 1300 kr., da jeg var et svin med bremsevædskeskift. Udgift selvforskyldt. Har aldrig haft motorstop. Nuværende defekter: Ikke én varmetråd i bagruden virker.. Havvandsvåd Dalmatiner i bagagerum har ætset dem væk.

Begge biler indkøbt uden "service"bøger.

Køb aldrig en gammel bil, det er ikke andet end gråd og tænders gnidsel. :wink:

Tilbage til "Off Topic !!!"