--------------------------------------------------------------------------------
Spørgsmål og svar til SAAB-folket er en del af dette sites mission. Mange gamle og nye SAAB-Entusiaster henter hjælp og råd her på siden
Der kan selvfølgelig være økonomiske og forretningsmæssige interesser involveret, men jeg synes ikke, at det forretningsmæssige er afgørende, men derimod at interessen/hobbyen er det afgørende element.
Fakta er, at der i klubben er folk både private og virksomhedsrelaterede, der ved rigtigt meget. Denne ekspertise, synes jeg at skal være til gavn for alle med interesse for mærket.
Lad os forsøge at samle kompetencerne, så alle kan have gavn heraf.
Der stilles mange spørgsmål i dette forum, som mange velment føler sig kaldet til at svare på eller kommentere. Det er netop det, der gør klubben levende og det skal der ikke ændres på. Men alle kunne måske have gavn af, at der var en central database til eksperterne når medlemmernes råd ikke rækker til løsning af et givent problem.
Hva`siger I.
SAAB-HJÆLP DK
Redaktør: Bestyrelsen
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

- Kontakt:
At det lyder som ren og skær fornuft jeg kun kan bakke op om, især ser i lyset af den heterogene sammensætning af mennesker med interesser i alle afskygninger af saab, der findes herinde. Dog mangler jeg lidt at du måske kommer med et helt konkret udspil til hvordan du vil registrere disse kompetencer samt hvordan den erfaringsdatabase der ligger mellem linjerne i dit indlæg bør holdes ved lige.
Men alt ialt en super god ide og opbakning herfra.
Mvh. Anders
Men alt ialt en super god ide og opbakning herfra.
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
- per
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Kanon ide, der er muligheder nok,
men som Anders fremfører, er det noget der skal gøres.
Megen stor respekt til de i klubregi der driver denne butik. Det koster tid, blod sved og tårer osv., --- så hvis der skal konsolideres en videnbase, med alle guldkornene der findes her i "butikken", samt fremadrettet, er der angiveligt nogen, - ud over de allerede engagerede hhv. involverede ærede medlemmer og bestyrelse mv., - der skal tage initiativet samt være de udførende.
Har jeg ret, eller er det helt hen i vejret?
Vh.
Kanon ide, der er muligheder nok,
men som Anders fremfører, er det noget der skal gøres.
Megen stor respekt til de i klubregi der driver denne butik. Det koster tid, blod sved og tårer osv., --- så hvis der skal konsolideres en videnbase, med alle guldkornene der findes her i "butikken", samt fremadrettet, er der angiveligt nogen, - ud over de allerede engagerede hhv. involverede ærede medlemmer og bestyrelse mv., - der skal tage initiativet samt være de udførende.
Har jeg ret, eller er det helt hen i vejret?
Vh.
#101 - En to tur bo -----
P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
P.t. ingen SAAB. Kørselsbehov overtaget af to nye Peugeot 208. En til herren og en til damen.
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Det lyder som en god ide og så alligevel ikke helt.
Hvis vi skal lave en liste over folk med en profesionel viden om tingene, plus de person som roder med tingene af ren og skær nydelse og som også har megen viden og vores kære Saab biler.
Så kan jeg godt se lidt skår i glæden, for desse personer vil blive jaget som vildt i en Shot and Hit farm.
Bade på tlf. mail og her på siden. Det frygter jeg måske lidt.
En listning af div. emner som kommer igen og igen, ville være fint synes jeg, en slags FAQ. som man kunne søge i omkring ens problem osv. det ville jeg hellere være med til at lave.
Dette er slet ikke for at ødelægge ideen for den er fin, men bare for lige at vende mønten en gang.
Det lyder som en god ide og så alligevel ikke helt.
Hvis vi skal lave en liste over folk med en profesionel viden om tingene, plus de person som roder med tingene af ren og skær nydelse og som også har megen viden og vores kære Saab biler.
Så kan jeg godt se lidt skår i glæden, for desse personer vil blive jaget som vildt i en Shot and Hit farm.
Bade på tlf. mail og her på siden. Det frygter jeg måske lidt.
En listning af div. emner som kommer igen og igen, ville være fint synes jeg, en slags FAQ. som man kunne søge i omkring ens problem osv. det ville jeg hellere være med til at lave.
Dette er slet ikke for at ødelægge ideen for den er fin, men bare for lige at vende mønten en gang.
My Turbo Turns Faster Than Yours
- villads
Ja, der er jeg med Jacob. Hvofor vente på svar fra hjemmemekanikerene, hvis man kan ringe direkte til en proff. Tænk på hvor mange spørgsmål der er oppe og vende dagligt herinde, og mange af dem er akutte.
9KCDE2,3Taut.95.sævsjø.camp
1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
1989og900 8vCarbonade(TØRSTIG)
97MercedesVito2,4tdLORTEBIL
91og900i16Lidt slap men driftsikker
919kCD2,3Tmeget ballade
93og9002,1Kanon Motor
94Nissan Sunny (plum rådden i bunden)
93og900t16 (Kørte bare godt)
- Jakob-Jensen
Hvis vi skulle svare på alle de spørgsmål der er oppe og vende herinde hver dag pr. telefon så kunne vi jo ikke lave andet, vi skal jo ligesom leve af vores job som mekanikere og det kan vi jo ikke hvis der kommer 100 telefon opkald pr. dag omkring rådgivning.
Men hvis i vil betale for telefon rådgivning så kan vi da godt lave en hot-line, men det tror jeg ikke folk vil betale for desværre
Advokater tager en god betaling for telefon rådgivning ved jeg, og det er jo fordi det tager tid fra deres andre gøremål i løbet af dagen.
Det sammen ville jo ske for os andre, hvis vi skulle lave en hot-line og den skulle være gratis ikke ?? så ville jeg dø af sult meget hurtigt.
Det er jo ikke fordi vi ikke vil hjælpe, men vi kan bare ikke gøre det på fuld tid.
Igen ideen er god, men med forbehold.
Hvis vi skulle svare på alle de spørgsmål der er oppe og vende herinde hver dag pr. telefon så kunne vi jo ikke lave andet, vi skal jo ligesom leve af vores job som mekanikere og det kan vi jo ikke hvis der kommer 100 telefon opkald pr. dag omkring rådgivning.
Men hvis i vil betale for telefon rådgivning så kan vi da godt lave en hot-line, men det tror jeg ikke folk vil betale for desværre
Advokater tager en god betaling for telefon rådgivning ved jeg, og det er jo fordi det tager tid fra deres andre gøremål i løbet af dagen.
Det sammen ville jo ske for os andre, hvis vi skulle lave en hot-line og den skulle være gratis ikke ?? så ville jeg dø af sult meget hurtigt.
Det er jo ikke fordi vi ikke vil hjælpe, men vi kan bare ikke gøre det på fuld tid.
- rene
- SAAB-PSYCHO
Jeg er helt enig i fischers synspunkt...men jeg er også helt enig med jacobs, så jeg syns det er svært...vi kan nok nemt blive enige om, som villads skriver, at folk (mig selv inkl) som regel vælger dem nemmeste og hurtigste løsning...jeg tror selvjustits er den bedste løsning på et forum hvor det som hovedregel er op til brugerne selv at danne regler og rammer...
Jeg mener det var Daniel der skrev en tråd, hvor der blev opfordret til at man kun svarede på det man rent faktisk vidste..og det tror jeg er vejen frem...
Selvfølgelig skal der være plads til "ku det tænkes - hva nu hvis - og ku man ikke"...men det gavner ikke en bruger at man foreslår det evt ka være en defekt DI kassette der er skyld i dårlig trækkraft hvis manden kører i en 99'er...
Jeg mener det var Daniel der skrev en tråd, hvor der blev opfordret til at man kun svarede på det man rent faktisk vidste..og det tror jeg er vejen frem...
Selvfølgelig skal der være plads til "ku det tænkes - hva nu hvis - og ku man ikke"...men det gavner ikke en bruger at man foreslår det evt ka være en defekt DI kassette der er skyld i dårlig trækkraft hvis manden kører i en 99'er...
Vacuum sucks!!...

- autoanders
- Kontakt:
Jeg sidder og kigger med på jeres debat. Folk vil altid gerne have hjælp og jeg mener også vi fagfolk svarer på disse spørgsmål.Men som jakob skriver har vi også en forretning vi skal passe. Jeg vil være lidt fræk og vende den lidt om. Hvis man gerne vil have hjælp fra fagfolk her på siden, skal man osse bruge dem når der skal købes ind. Jeg hentyder her til div. links som folk sætter ind til div. udenlandske reservedele hjemmesider som jo ikke yder noget til vores klub/hjemmeside/medlemmer. Dette er ikke ment som et surt opstød, men kun ment som jeg ser det, som fagmand.
- villads
Det lød på dit svar som om du misforstod mig. Jeg er 100% enig med dig. Jeg skrev det netop for at pointere at i ikke skal stormes med problemer. Jeg kom vist også til at stave Jakob med c.Jakob-Jensen skrev:Hej Villads
- Øffe
- EXTREME SAAB FREAK
I tråd med andre, synes jeg at idéen er tiltalende. Men som tidligere nævnt, er den svær at få til at fungere i praksis.
Da jeg også har et STORT hjerte for motoriserede kattedyr, kigger jeg ofte på Jaguar klubbens hjemmeside. I denne klub har man et hjælpekorps der
Men hvad så med de mekanikere der lever af at reparere SAAB? Tjah, spørgsmålet er, om gør-det-selv-manden ville være kommet ind på værkstedet hvis der evt. ikke havde været et hjælpekorps? Jeg tror det ikke. De mennesker der VIL lave deres biler selv, skal nok finde ud af det, uanset om de får hurtig hjælp eller ej. Det er bare et spørgsmål om kvaliteten af det udførte arbejde og om tiden der bliver brugt.
Jeg synes i øvrigt at slettet grundet GDPR.... har en rigtig god pointe. Vi skal huske at støtte de fag-professionelle kræfter der hjælper med relevante indlæg her på siden. Også selv om man laver sin bil selv. Den hjælp og rådgivning man får ved at handle med en specialiceret mekaniker, kan efter min mening ikke gøres op i penge. Jeg synes simpelthen ikke at det er besparelsen værd at handle udenlands, når man så efterfølgende står uden sikkerhedsnet og ofte også uden garanti.
Mvh.
Øffe
I tråd med andre, synes jeg at idéen er tiltalende. Men som tidligere nævnt, er den svær at få til at fungere i praksis.
Da jeg også har et STORT hjerte for motoriserede kattedyr, kigger jeg ofte på Jaguar klubbens hjemmeside. I denne klub har man et hjælpekorps der
samt udlåner dyrt specialværktøj ( http://www.jaguarclub.dk/usr/jaguar/Hom ... enDocument ). Måske var det nærmere den sti man skulle vælge!?! Spørgsmålet er altid hvordan der skal afregnes. Skal man kun betale kørepenge til hjælpekorpset, eller skal der også falde en kontant belønning til hjælperen og/eller klubben?yder teknisk bistand og krisehjælp til medlemmerne
Men hvad så med de mekanikere der lever af at reparere SAAB? Tjah, spørgsmålet er, om gør-det-selv-manden ville være kommet ind på værkstedet hvis der evt. ikke havde været et hjælpekorps? Jeg tror det ikke. De mennesker der VIL lave deres biler selv, skal nok finde ud af det, uanset om de får hurtig hjælp eller ej. Det er bare et spørgsmål om kvaliteten af det udførte arbejde og om tiden der bliver brugt.
Jeg synes i øvrigt at slettet grundet GDPR.... har en rigtig god pointe. Vi skal huske at støtte de fag-professionelle kræfter der hjælper med relevante indlæg her på siden. Også selv om man laver sin bil selv. Den hjælp og rådgivning man får ved at handle med en specialiceret mekaniker, kan efter min mening ikke gøres op i penge. Jeg synes simpelthen ikke at det er besparelsen værd at handle udenlands, når man så efterfølgende står uden sikkerhedsnet og ofte også uden garanti.
Mvh.
Øffe
- rene
- SAAB-PSYCHO
Mht at handle i udlandet så bider det sig lidt i halen syns jeg...jeg er af den holdning at jeg handler herhjemme velvidende at jeg betaler lidt mere for tingene...jo mindre en mekaniker sælger jo mere skal han ha for tingene hvis han skal holde omsætningen...
Det er nøjagtigt hva der skete da bilka osv begyndte at sælge plæneklippere til spotpriser...95% af dem der købte hos bilka ringede alligevel til de professionelle værksteder og sku ha hjælp til at samle lortet...og når alle de proffesionelle er lukket, mon dog bilka så har i sinde at hjælpe alle de folk der handler hos dem, uden at sætte priserne op på produkterne?...
Det er nøjagtigt hva der skete da bilka osv begyndte at sælge plæneklippere til spotpriser...95% af dem der købte hos bilka ringede alligevel til de professionelle værksteder og sku ha hjælp til at samle lortet...og når alle de proffesionelle er lukket, mon dog bilka så har i sinde at hjælpe alle de folk der handler hos dem, uden at sætte priserne op på produkterne?...
Vacuum sucks!!...

- mindblower
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Senest rettet af mindblower 1. sep 2008, 19:46, rettet i alt 1 gang.
Nothing I can do about it now !
- Jakob-Jensen
Jeg kan sagtens følge dig langt hen ad vejen, men så meget dyrere er vi ikke her i Danmark med delene, den ovennævnte antenne-pisk ville jeg kunne sælge til dig for 127,50 kr. inkl. moms plus lidt fragt ca. 50 kr. da en pakke er mere sikker at sende og kan spores osv.
Priser på dele kan heller helt sammenlignes over hele verden, for fra USA kommer der fragt+moms+told på hvis det hele skal gå rigtigt til og så bliver priserne lidt nogle andre.
England har mange billige dele og det er et EU land så det bliver nemmere, men jeg synes stadig prisen bliver anden når varen så ankommer og skal betales.
Jeg kan sagtens følge dig langt hen ad vejen, men så meget dyrere er vi ikke her i Danmark med delene, den ovennævnte antenne-pisk ville jeg kunne sælge til dig for 127,50 kr. inkl. moms plus lidt fragt ca. 50 kr. da en pakke er mere sikker at sende og kan spores osv.
Priser på dele kan heller helt sammenlignes over hele verden, for fra USA kommer der fragt+moms+told på hvis det hele skal gå rigtigt til og så bliver priserne lidt nogle andre.
England har mange billige dele og det er et EU land så det bliver nemmere, men jeg synes stadig prisen bliver anden når varen så ankommer og skal betales.
- Speedy

- Kontakt:
Ik for at være en pedant eller sur mokke men diskussion røg lidt af sporet og blev til en debat om reservedelspriser og import og fedt, det lærer vi alle noget af. Men som svar på topic har vi nu en masse argumenter og synspunkter - håber at Fischer før eller siden vil melde ind i debatten og måske kortlægge hvad han mener der er kommet ud af debatten samt måske komme med et konkret udspil til sin ide. Der er mange gode meninger - for og imod og jeg synes stadigt forslaget er godt hvis det bliver lavet på det rigtige grundlag. Håber derfor at Fischer evt. vil smølfe et udspil ud om hvad der kunne gøres.
Erfaringsdatabaser og hjælpekorps er begge gode ideer men jeg mener til stadighed at dette projekt skal laves fordi det dækker et behov samt har et formål, der tjener SKD og dens medlemmer.
Mvh. Anders
Erfaringsdatabaser og hjælpekorps er begge gode ideer men jeg mener til stadighed at dette projekt skal laves fordi det dækker et behov samt har et formål, der tjener SKD og dens medlemmer.
Mvh. Anders
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand
- Jakob-Jensen
Vi kan godt blive enige om at emnet ikke var om reservedels prisen men om at hjælpe hinanden, men hvis der skal være nogle proff. folk tilbage her i Danmark så skal de også kunne leve af det de laver/sælger så derfor hænger det jo lidt sammen alligevel.
Men ja lad os få Fischer på banen igen og uddybe sin ide lidt mere.
Vi kan godt blive enige om at emnet ikke var om reservedels prisen men om at hjælpe hinanden, men hvis der skal være nogle proff. folk tilbage her i Danmark så skal de også kunne leve af det de laver/sælger så derfor hænger det jo lidt sammen alligevel.
Men ja lad os få Fischer på banen igen og uddybe sin ide lidt mere.
- Speedy

- Kontakt:
Bestemt, og forhåbentlig er alle herinde godt klar over at proff'erne som hjælper folk herinde er guld værd for os andre læ-folk når de deler deres erfaring med os. Jeg håber da tillige at den synlige tilstedeværelse af de professionelle herinde også afspejler sig af både mersalg og reklame for det enkelte firma, det skulle da gerne være en heldig bivirkning ved at være til stede på SKD. Jeg kendte f.eks. ikke slettet grundet GDPR.... eller Verninge Auto før jeg så dem herinde og begge har jeg da handlet hos med succes!Jakob-Jensen skrev:Hej
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 96V4 '67 SilverSand