Banner cycler

Buschauffør betalte dyrt for sine "særlige rettigheder&

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

Buschauffør betalte dyrt for sine "særlige rettigheder&

2. mar 2007, 16:46

Så skete det. En udkørende bus, fra stoppested, bliver torpederet bagfra af lastbil og buschauffør og passager i lastbilen blev aflivet.

Husker knivskarpt debatten med min kørelærer, som sagde: "Når du holder i vejsiden, må du ikke blinke ud, før du vitterligt har tænkt dig at køre".

"Jamen, kørelærer, hvis jeg skal vente på at bagfrakommende trafik er passeret, er der jo ikke nogen at blinke for?"

"Du skal blinke alligevel.."

Danskeren blinker ud for at indikere at han gerne vil ud i trafikken. Jeg dytter altid, idet jeg antager at han kan sin køreskolelære, og altså har tænkt sig at køre.

Jeg færdes jo i Storkøbenhavn og har set hvordan de gule busser kører som havde de særlige rettigheder og de er decideret farlige i trafikken. De kører bare ud, og så skal man nok humme sig. :shock:

Synd at den professionelle chauffør tog en uskyldig med sig i døden. Dennegang var det ikke en skaldet personbil som torpederede bussen men et køretøj lisså stort som bussen selv.. :shock:

http://www.bt.dk/article/20070302/NYHEDER/703020378/0/A

Edit: Stavefejl. :oops:

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

2. mar 2007, 17:19

citat:Så skete det. En udkørende bus, fra stoppested, bliver torpederet bagfra af lastbil og buschauffør og passager i lastbilen blev aflivet.

iflg. txt'en kørte bussen ud fra en sidevej og ikke fra et stoppested, og de stødte sammen hjørn mod hjørne..
det er jo ikke at blive påkørt bagfra....

her er originalteksten fra localeyesTV:
Mindst to personer mistede livet, og ca. 7 blev kvæstet da en HT bus, ifølge vores oplysninger kørte ud fra ubetinget vigepligt lige ud foran en lastvogn med stilladser. HT-bussen blev med voldsom kraft skuppet 90 grader rundt. Lastbilen endte godt 10 meter længere fremme i en større jordvold. Der blev benyttet over 8 ambulancer, lægevogn fra ch traume, akutvogn, samt Falck Stenløse med brandvæsen. Vejen var afspærret i mere end 4 timer
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

2. mar 2007, 17:48

Sorry, jeg misfortolkede og læste for hurtigt, da man er vant til at busserne, og andre trafikanter tror at der er frit slag fra hylde 1, mht. udkørsel fra vejside, bare man blinker. :oops:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
dragedems

2. mar 2007, 17:51

god regel: LÆS, TÆNK, TAL !!!! :lol: :lol: :lol: :twisted:

men ellers har du ret edward, og mange busschauffører tror også at bare de blinker, så må de køre ud også uden for byskiltet, men det er faktisk ikke rigtigt.
reglen gælder udelukkende inden for 50 km-byskiltene !!!
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

2. mar 2007, 18:29

Uanset om man er i byzone eller hvad, gælder reglen om unødig ulempe vel stadigvæk?

Man kører da ikke fra standstille i vejsiden ud i trafikken, så de bagfrakommende skal op og stå på bremsen?

Man kommer heller ikke med stor fart op til en større vej, så trafikanterne på den store vej er i tvivl om at den sidefrakommende overhovedet har tænkt sig at standse?

Eller klassikeren: Man kører ikke ud til vejens midte, når man skal svinge til venstre og standser således 25 biler bag en.

De hensyn som gælder når man står i kø i supermarkedet forsvinder helt og holdent, når hver lille egoist sidder i deres glasburomringede afbetalings-lort... De kører bla. forbi bilkøen og tror at de kan klemme sig ind længere oppe i køen. Det bliver bare ikke foran mig. :? Mærkeligt. Selv om man ikke kan se hvem jeg er, bryder jeg mig da ikke om at mine medtrafikanter tænker: Sikke en småtbegavet jubelidiot, selvom det måske nok er tilfældet.. :?

Jeg ser det sgu som en undervisnings-brist fra kørelærernes side. :wink:

Med lem nr. 262
Alalone
SUPER SAAB FREAK

2. mar 2007, 21:16

Kørsel ved busstoppested m.v.

§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested, hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

Stk. 2. Kørende, som nærmer sig en skolebus, der er standset for at optage eller afsætte passagerer, skal udvise særlig agtpågivenhed. Det samme gælder, når en skolebus forlader et sådant sted. Føreren skal specielt være opmærksom på, om børn befinder sig på kørebanen eller er på vej ud på denne.
Saab 9000 2,3t ´91
netroM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

12. mar 2007, 23:11

En af mine venner kørte en vinter med bussen ad Falkonér allé (Fr.B.), pga. dårligt føre var trafikken tæt, bussen havde blinket ud, men en bagfrakommende ville ikke holde tilbage (som man jo bør, for en bus)- Nå, "Den var tæt på" siger min ven så til chaufføren, "tja- det tager ham mindst 14 dage at få lavet sin bil, men der kommer en ny bus om ca. 20 minutter" svarede chaufføren.
Morten Perlegrus
9000 CS '94 / 90 '86 / 99L '73

Tilbage til "Off Topic !!!"