Jeg skal bruge nye dæk til min "ikke-Saab-bil".
Det SKAL være 17" da jeg har sådanne fælge til at ligge.
Jeg gider ikke det der med at køre på et vaskebræt så de skal være så komfortable som muligt.
Ved ikke noget om dækstørrelser, men på dem som sidder på fælgene står der 225-45. Og der er ikke meget gummi på = ukomfortable.
I bilens manual står der man skal købe 205-45.
1.
Er der så mere gummi på 205 end på 225.
Har udset mig Continental sport contact.
Har spurgt på disse i DK og her kan jeg få dem til omkring 6000.
På tyske hjemmesider kan jeg finde dem til 4000.
2.
Tør man nu det eller bør jeg købe dem i DK.
Tør man nu det.
Redaktør: Bestyrelsen
- Aerofighter
- EXTREME SAAB FREAK
Mig bekendt er der ikke mere gummi på 225 end 205 i den forstand at mønsterdybden skulle være flere mm, men der er selvfølgelig mere gummi i den forstand at dækket er bredere på 225.
Komforten afhænger i høj grad også af dækmærket, hvor conti og michelin normalt ligger i top.
Mht. lave priser kan du tjekke: http://www.daekonline.dk/sommerdaek.html. Der er efter mine erfaringer det sted, hvor du finder de laveste priser i kongeriget og så er fragten inkluderet i prisen!
Mvh Søren
Mig bekendt er der ikke mere gummi på 225 end 205 i den forstand at mønsterdybden skulle være flere mm, men der er selvfølgelig mere gummi i den forstand at dækket er bredere på 225.
Komforten afhænger i høj grad også af dækmærket, hvor conti og michelin normalt ligger i top.
Mht. lave priser kan du tjekke: http://www.daekonline.dk/sommerdaek.html. Der er efter mine erfaringer det sted, hvor du finder de laveste priser i kongeriget og så er fragten inkluderet i prisen!
Mvh Søren
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Se, nu ved jeg ikke ret meget om dæk i ualmindelige størrelser, da sådanne dæk, 4 stk., koster mere end hvad jeg almindeligvis betaler for en hel velfungerende bil.
Det er muligt at man får racerbils-performance ud af disse moderne dæk, som jo bare er en gummirem som er spændt rundt om fælgen, men ét er da klart: Man giver afkald på komforten da en stor del af stødabsorptionen ligger i dækket selv, når vi taler "normale" dæk. Mange af disse fladremme som bruges idag, leveres da også med et nyrebælte.

Et 205-45 er vel endnu lavere end et 225-45, da dækkets højde er 45% af dækbredden?
Det er muligt at man får racerbils-performance ud af disse moderne dæk, som jo bare er en gummirem som er spændt rundt om fælgen, men ét er da klart: Man giver afkald på komforten da en stor del af stødabsorptionen ligger i dækket selv, når vi taler "normale" dæk. Mange af disse fladremme som bruges idag, leveres da også med et nyrebælte.

Et 205-45 er vel endnu lavere end et 225-45, da dækkets højde er 45% af dækbredden?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Du kan købe dem på www.daekonline.dk.
Det har jeg gjort flere gange, 1-2 ugers lev. tid, montering i Aalborg 120 kr/styk.
Ganske problemfrit at spare penge.
/Peter
Du kan købe dem på www.daekonline.dk.
Det har jeg gjort flere gange, 1-2 ugers lev. tid, montering i Aalborg 120 kr/styk.
Ganske problemfrit at spare penge.
/Peter
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 35+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- kimnielsen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
jeg har 4 stk lidt brugte 225/45x17" Gislaved
kr kun 2.000,-
m.v.h
kim nielsen kim@saab-borris.dk 97366137 40186283
jeg har 4 stk lidt brugte 225/45x17" Gislaved
kr kun 2.000,-
m.v.h
kim nielsen kim@saab-borris.dk 97366137 40186283
Mvh. Kim Nielsen
6940 Lem St.
40186283
6940 Lem St.
40186283
- peterkj
Tak for linksene.
Aerofigther har lige et par spørgsmål til dig.
1.
Når der sidder 225-45 på fælgen nu kan man så kun bruge dæk med disse tal eller kan man bruge andre også.
2.
Har fundet frem til Conti Premium Contact som ser ud til at klare sig godt.
Mon jeg kan bruge 225-55 uden at det støder mod hjulkasserne.
Tak for linksene.
Aerofigther har lige et par spørgsmål til dig.
1.
Når der sidder 225-45 på fælgen nu kan man så kun bruge dæk med disse tal eller kan man bruge andre også.
2.
Har fundet frem til Conti Premium Contact som ser ud til at klare sig godt.
Mon jeg kan bruge 225-55 uden at det støder mod hjulkasserne.
- Aerofighter
- EXTREME SAAB FREAK
Spm 1.:
Det afhænger af fælgens bredde. Selv har jeg 215 på mine vinterhjul (16" superaero-fælge) selvom de originalt er monteret med 205. Jeg mener at en af gutterne herinde har 225 monteret på samme type fælge. Min bror kører med 235 på en original saab 17 tommmer og jeg ved at nogle kører med 215 på samme type fælge(de kommer fra Saab med 225). I alle de nævnte tilfælde helt og aldeles uden problemer. Derfor: Ja, man kan godt bruge andre dækstørrelser, men der er selvfølgelig grænser. +/- 10 i bredden giver i hvert fald ingen problemer. Du skal dog være op mærksom på, at smalle dæk giver mindre dækstøj(dog minimalt ved kvalitetsdæk) og mindre slid ved bykørsel, men knapt så godt vejgreb og udseende
som de brede.
Spm 2.:
Godt spørgsmål. Du KAN nok godt, men jeg tror ikke det er anbefalelsesværdigt. Bruger du 55 i stedet for 45 vil dækkene være noget større at se på og de vil muligvis støde på når du drejer/kører over bump. Dertil kommer at rullediameteren ændres uønsket. Hvis jeg var dig ville jeg ikke ændre på dette mål. Hvis du VIL gør det, så tror jeg det vil være uklogt at ændre til mere end 225-50.
Mvh Søren
Spm 1.:
Det afhænger af fælgens bredde. Selv har jeg 215 på mine vinterhjul (16" superaero-fælge) selvom de originalt er monteret med 205. Jeg mener at en af gutterne herinde har 225 monteret på samme type fælge. Min bror kører med 235 på en original saab 17 tommmer og jeg ved at nogle kører med 215 på samme type fælge(de kommer fra Saab med 225). I alle de nævnte tilfælde helt og aldeles uden problemer. Derfor: Ja, man kan godt bruge andre dækstørrelser, men der er selvfølgelig grænser. +/- 10 i bredden giver i hvert fald ingen problemer. Du skal dog være op mærksom på, at smalle dæk giver mindre dækstøj(dog minimalt ved kvalitetsdæk) og mindre slid ved bykørsel, men knapt så godt vejgreb og udseende
Spm 2.:
Godt spørgsmål. Du KAN nok godt, men jeg tror ikke det er anbefalelsesværdigt. Bruger du 55 i stedet for 45 vil dækkene være noget større at se på og de vil muligvis støde på når du drejer/kører over bump. Dertil kommer at rullediameteren ændres uønsket. Hvis jeg var dig ville jeg ikke ændre på dette mål. Hvis du VIL gør det, så tror jeg det vil være uklogt at ændre til mere end 225-50.
Mvh Søren
- Aerofighter
- EXTREME SAAB FREAK
Jeps og dermed kilometertælleren. Ved ikke lige hvor meget der skal til før det betyder noget, men det kan være at andre herinde gør? Jeg husker en gammel sag fra medierne, hvor nogle taxichauffører "snød" ved at køre med "forkert" dækstørrelse.
- Morten
- EXTREME SAAB FREAK
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Nem måde til at se hvad forskellen er mellem nuværende og ønskede dækstørrelser.
Mvh. Morten B.
Nem måde til at se hvad forskellen er mellem nuværende og ønskede dækstørrelser.
Mvh. Morten B.
- Alalone
- SUPER SAAB FREAK
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Da dækhøjden er et forholdstal, vil der være mere komfort i et 225/45, end i et 205/45. Og da et 225 er bredere, vil dine fælgkanter ikke være så udsat for skræmmer, da dækket beskytter bedre. Specielt f.eks. PremiumContact (som jeg kan anbefale!), da det har indbygget fælgbeskyttelse,
M.v.h.
Da dækhøjden er et forholdstal, vil der være mere komfort i et 225/45, end i et 205/45. Og da et 225 er bredere, vil dine fælgkanter ikke være så udsat for skræmmer, da dækket beskytter bedre. Specielt f.eks. PremiumContact (som jeg kan anbefale!), da det har indbygget fælgbeskyttelse,
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- peterkj
Premium Contact var også oprindeligt det dæk jeg havde udset mig, men som jeg ser det på daekonline skal man helt op i en 225 55 i 17 tommer for at man kan få det.
Og som skrevet herover vil det nok blive for højt.
Hælder lige nu derfor mest til størrelsen 225-50-17 tommer.
Sad og kiggede en masse dæktest i aftes og er nu nede på tre dæk som jeg står og vakler imellem.
Conti Sports Contact
Pirelli P ZERO ROSSO Asimmetrico
Pirelli P7.
Nogen som har en mening om, hvad der er bedst, når jeg vægter komfort frem for sport.
Og som skrevet herover vil det nok blive for højt.
Hælder lige nu derfor mest til størrelsen 225-50-17 tommer.
Sad og kiggede en masse dæktest i aftes og er nu nede på tre dæk som jeg står og vakler imellem.
Conti Sports Contact
Pirelli P ZERO ROSSO Asimmetrico
Pirelli P7.
Nogen som har en mening om, hvad der er bedst, når jeg vægter komfort frem for sport.
- Jensen
- Administrator
Jeg kører på nogle nokian nrvi 225/45-17. De er meget bløde, især når de er blevet varmet op. Lidt for bløde til min smag, så der kommer nok nogle kineser-dæk på når de er slidt op, men rent komfort mæssigt er de et godt alternativ, og samtidig kan du uden dramatik lave en undvigemanøvre på motorvejen med 150 km/t.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99