6. maj 2007, 09:28
Tjaee, lissom jeg kun har haft SAAB, har jeg kun haft Monark. Den som står forrest på paradebilledet købte jeg da den var ½ år gammel i '75, da jeg var 15.
De kommer jo fra Monark Crescent Bolaget i Varberg og blev hovedsageligt markedsført som Monark i Danmark og som Crescent i Sverige. Modellerne er nøjagtigt de samme, kun dekalerne er til forskel. Det anlåes at der blev lavet ca. 100.000 Compacter og ca. 5000 gik til Danmark.
De produceredes fra 1967 til 1983. Fra '67 til '69 med Husqvarna motor, derefter med Sachs motor. I 1970 kom modellen også med 3 fodgear.
De er kult i Sverige og et eksemplar i concourse condition koster 12-15.000 af deres. Sidste model, Golden Champ, kom med støbte fælge og skivebremse foran.
Det var markedets mest bundtrækstærke knallert. Det går fløjten når man trimmer den, men kommer flerfold igen ved højere omdrejninger. De bremser fænomenalt, med deres 105 mm. tromler til 15" hjul.
Den havde ingen anerkendelse blandt de jævnaldrende i mine unge år, da en rigtig knallert skulle ligne en motorcykel. Min gode ven Joon har senere undskyldt at han var så mange år om at se lyset. Det eneste som pinte mig i de unge år, var at jeg ikke havde viden og værktøj til at få dem til at køre så stærkt som i dag. En Sachs motor er ganske sværttrimmet, men kan blive ganske hidsig når man går korrekt til værks.
Der findes en 17 mm. dedikeret Bing karburator med stilbar strålespids til Sachs motorerne. Dens frækhed består i at den er identisk med standardkarburatoren på 9.5 mm., pånær et højere spjældtårn. Husker at Kreidler og Puch havde 17 mm. karburatorer på bøj, som gjorde at en æggeskal spottede dem på 200 m. afstand med leverpostej på motorbrillerne.
Med mine Granlund platbor kan jeg bore en standardkarburator til 13.8 mm., stadigt med den mest kultiverede tomgang. Svenskerne sender deres standardkarbonader, 1/8.5/5 til mig, og får dem tilbage som Bing 1/13.8/5 E. E for Edwins.
Bageste motor har 17 Bing, forreste har opboret standardkarburator. Sådan:
Her et billede af en standardkarburator, før den bliver defloreret af Granlund boret på 13.8 mm. Karburatorhalsen er papirtynd efter boringen, men det holder, viser mange års erfaring.
Her en 17mm. "Kyrkport". Kirkeport er med reference til det store rektangulære indsug:
Her lidt af mit portningsværktøj:
Mvh. Edwins, 16 år..

En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262