Hej Alle,
Jeg er ejer af en 900ng fra 1994, men har fået forståelsen af, at 900ng-modellen fra 1996 og frem blev en del bedre en de forrige udgaver.
Hvilke forbedringer/ændringer er der tale om - og er det nogle jeg med fordel kan tilføje min årgang 1994?
Jacob
Forbedringer på 900ng / hvilke?
Redaktør: Bestyrelsen
- Rød9000turbo91
- EXTREME SAAB FREAK
Den sidste årgang af ng900 blev udstyret med hydraulisk kobling fremfor kabeltrukket, hvilket jeg har forstået er en af de væsentligste ændringer. Mener dog først det var fra 97 og frem
Medlem nr. 240
Tidligere: Saab 900i 16v fra 9/92
Nu: Saab 9-3 Aero fra 2002 med Maptun Stage 3
Tidligere: Saab 900i 16v fra 9/92
Nu: Saab 9-3 Aero fra 2002 med Maptun Stage 3
- kesr
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Hydarulisk kobling kom fra M98 modellen, men ellers er den største ændring vel forhjulsophæng (placering af krængningsstabilisator) á la 9-3 fra M96.
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
- AndersDragsdahl
- SAAB FREAK
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

- Kontakt:
Flot. Fra 1965 til 1993 benyttedes hydraulisk udløst kobling. Fandtes ikke bedre. Så skulle man lige have 5 års lærestreg. Erfaringer som ellers høstedes 20 år tidligere, nemlig at en problemfri, friktionsløs kobling selvfølgeligt er hydraulisk udløst, blev smidt på porten af de knivskarpe rationaliseringseksperter.
Stående ovation og dybt bøj for disse eksperter, som har sørget for at bilerne idag er meget bedre og langt mere holdbare end i gamle dage..
Vorherrepålocum..
- Men som tidligere belært herinde, er der jo sket meget siden gamle dage.
Stående ovation og dybt bøj for disse eksperter, som har sørget for at bilerne idag er meget bedre og langt mere holdbare end i gamle dage..
Vorherrepålocum..
- Men som tidligere belært herinde, er der jo sket meget siden gamle dage.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Aresdk
- SAAB-MANIAC
Tror vi alle sammen skal spare sammen til en tidsmaskine og sende Edwins 30 år tilbage... du vil befinde dig i paradis.. tænk.. alle disse gamle SAAB'er.. OG HELT UDEN RUST!! 
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
- Edwins

- Kontakt:
Jeg har jo allerede så gamle biler, med langsliggende motorer, så de er til at komme til, bremserør inde i bilen, hydraulisk udløste koblinger, dobbelte triangler, ingen lamper som kræver avancerede dyre testere at resette, ruder som ikke skal limes i, osv.
- Men ikke uden rust.
Bekendt- og ejerskabet af mærket har gjort mig til en ganske habil svejser.. 
- Men ikke uden rust.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Edwins

- Kontakt:
Næhh, jeg har ikke for vane at sælge mine ting, men hvis man så en salgsannonce for cabben ville man kunne finde min dødsannonce andetsteds i avisen. 
Og900 er koncernens hidtil bedst sælgende bil. Stenalderproduktion er taget til efterretning. Hydraulisk udløst kobling, dobbelte triangler, bremserør inde i bilen, taktkæde osv. er nemlig stenalderligt, i den forstand at det er at kaste perler for svin, når de nu alligevel ikke påskønner det, og ikke vil betale for det. Helt lissom den uafhængige affjedring på en SAAB blev fjernet efter de 4 første produktionsår, det var for dyrt.
Folk er sgu da ligeglade hvodden hjulene sidder fast, bare der sidder et i hvert hjørne af bilen.
Og900 er koncernens hidtil bedst sælgende bil. Stenalderproduktion er taget til efterretning. Hydraulisk udløst kobling, dobbelte triangler, bremserør inde i bilen, taktkæde osv. er nemlig stenalderligt, i den forstand at det er at kaste perler for svin, når de nu alligevel ikke påskønner det, og ikke vil betale for det. Helt lissom den uafhængige affjedring på en SAAB blev fjernet efter de 4 første produktionsår, det var for dyrt.
Folk er sgu da ligeglade hvodden hjulene sidder fast, bare der sidder et i hvert hjørne af bilen.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- SGT
- SAAB-MANIAC
Og900 er på mange punkter bedre end 9k og omvendt!
F.eks. som Edwins skriver med rørføring inde i kabinen.
Derimod synes jeg at kæde er at foretrække frem for tandrem. Har aldrig oplevet en SAAB motor havare pga. sprunget kæde.
Lige bortset fra modellerne med balance-aksel(gud forbyde det)
Motormæssigt har SAAB haft problemer de sidste par år.
Var i Stockholm i sidste uge og lagde mærke til en ældre 9-5er der blev startet op. Den røg fælt blå ud af udstødningen de første par sekunder.
F.eks. som Edwins skriver med rørføring inde i kabinen.
Derimod synes jeg at kæde er at foretrække frem for tandrem. Har aldrig oplevet en SAAB motor havare pga. sprunget kæde.
Lige bortset fra modellerne med balance-aksel(gud forbyde det)
Motormæssigt har SAAB haft problemer de sidste par år.
Var i Stockholm i sidste uge og lagde mærke til en ældre 9-5er der blev startet op. Den røg fælt blå ud af udstødningen de første par sekunder.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
- rene
- SAAB-PSYCHO
Det er det jeg mener...det var jo heller ikke bilen der var stenalder, men produktionen...skulle Saab være fortsat med deres produktion af yderst holdbare biler krævede det at mange flere fik øjnene op for kvalitet eller at de lavede en discountmodel som kunne sælge nok til at dække tabet på produktion af luksusbiler...Edwins skrev: Folk er sgu da ligeglade hvodden hjulene sidder fast, bare der sidder et i hvert hjørne af bilen.
Vacuum sucks!!...

- Aresdk
- SAAB-MANIAC
Hvis vi nu fjerne ALT luksus fra fx. en 9000 så den udstyrsmæssigt og finessemæssigt ligner en 99'er fx.. mon ikke den ville holde lige så godt?
// Martin Johansen
- Edwins

- Kontakt:
Ares, det kan vi nok ikke løbe fra. Jo mere avanceret og kompliceret et stykke mekanik er, jo større er sandsynligheden for at noget går i stykker.
SAAB's "Line-out" produktionsteknik blev ellers berømmet da den kom frem, men den er jo ingen match mod ren robotteknik. Jeg synes klart at en af charmerne ved gamle SAAB'er er dette "Svensk hjemmesløjd"-præg de har.
SAAB's "Line-out" produktionsteknik blev ellers berømmet da den kom frem, men den er jo ingen match mod ren robotteknik. Jeg synes klart at en af charmerne ved gamle SAAB'er er dette "Svensk hjemmesløjd"-præg de har.
Med lem nr. 262
Med lem nr. 262
- Aresdk
- SAAB-MANIAC
Det er det jeg mener... jo mere der er i bilen jo mere kan der gå i stykker. En 99'er er jo ret simpelt.. så simpel den næsten kan laves med en skruetrækker og et stykke ståltråd.
Min tanke er lidt, at bilerne er lige så solide og holdbare som dengang.. men med al den elektronik der kommer i, luksus osv, så er der mere der kan gå istykker.
Min tanke er lidt, at bilerne er lige så solide og holdbare som dengang.. men med al den elektronik der kommer i, luksus osv, så er der mere der kan gå istykker.
// Martin Johansen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
hvornår er det lige de er gået fallitrene skrev: - Hvor meget tidligere var Saab mon gået fallit, hvis de havde beholdt deres stenalder produktion af evighedsbiler og ikke udviklet i den rigtige retning...
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Aresdk
- SAAB-MANIAC
Fallit gik de ikke, men som Rene skriver så blev de overtaget.. var det ikke sket så kunne I kigge langt efter SAAB i dag.. så hvad enten I elsker GM eller ej så kan I takke dem for, at SAAB den dag i dag stadig eksisterer 
// Martin Johansen