Banner cycler

SAAB 99 V8?

Alt mellem himmel og jord, men hold det sobert og frit for politik...

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
fugmann
SAAB-PSYCHO
Kontakt:

SAAB 99 V8?

3. sep 2007, 08:05

Jeg læste dette her på nettet - er der nogen, der har set sådan en fætter i virkeligheden?

Saab 99

I 1967 blev den større og mere rummelige Saab 99 lanceret for at erstatte Saab 96 og for at kunne konkurrere i det voksende segment for mellemklassebiler. Bilen blev lanceret af Sixten Sason, og de første prototyper blev fremstillet ved en meget utraditionel metode: man skar en Saab 96 midtover og gjorde den 20 cm bredere! Det brede, lave udseende og den overlegne affjedring gav den uovertrufne køreegenskaber for en bil på den tid.

Saabs ingeniører valgte en 80 hk, fire-takts, 1709 cm3, vandkølet motor opgraderet med en specialbygget Zenith-Stromberg kaburator. 48 modeller blev monteret med en V8-motor, men den idé blev snart overhalet af en nyudviklet teknologi, der skulle blive et af Saabs varemærker – den turboladede motor.

SAAB hilsner,

Henrik Fugmann

Det danske vejr er Gajol- og cabrioletvejr!!
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

3. sep 2007, 09:18

Som jeg ved det, er det en and.

Slant-4 motoren fra Triumph/Ricardo er en "½" V8, samme V8 som ligger i Triumph Stag.

Ved at overlade en 4-cylindret motor fik man V8 egenskaber fra den, mht. trækkraft.

SAAB ville ikke afsløre 99'eren, så man byggede "Paddan", padden, som var en 96, som var blevet delt på langs og fik indsat en strimmel på 20 cm. Denne bil havde 99'erens undervogn og systemer.

Billede

Dagbladene opdagede først hvad der var i gære, da en standard 96 blev observeret sammen med Padden. :wink:

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
rene
SAAB-PSYCHO

3. sep 2007, 09:32

Det er nu ingen and.. :wink:

Der blev, som der står i fugmanns indlæg, bygget 48 stk 99 med V8 motor...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
turbo-søren
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. sep 2007, 09:36

Hej.

Ja den er god nok, man prøvede faktisk med en V8 i 1970, men om de nogensinde kom i omløb ( findes mere ) det ved jeg ikke.

Mvh. Søren
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. sep 2007, 10:15

Jeg har nu konsulteret litteraturen. Jeg vidste godt at man havde skohornet en Stag V8 ned i en 99 og kørt Rovers V8 i bænk i Södertälje.

Der nævnes intet om 48 eksemplarer, når snakken falder på V8, i den nok mest veldokumenterede bog om SAAB's historie, "SAAB bilarna de förste 40 åren", af Björn-Eric Lindh.

Fra Wikipedia, som vi allesammen kan gå ind og lave om på, så der var 1048 SAAB V8'ere:

This was not the first time Saab was interested in V8s. Saab also considered using the Triumph Stag V8 in the Saab 99. Only a few were built. Instead, the engine eventually used in the Saab 99 was the slant-four version, as fitted to the Triumph Dolomite.

Der er ingen logik i at bygge 48 biler for at prøve hvordan bilen kører med V8.

http://www.saabturboclub.net/default.as ... enuID=1781

Turboeventyret til SAAB startet for alvor på 70-tallet, da oljekrisen i 1973 gjorde tanken på en V8 montert i SAAB 99 utenkelig. SAAB hadde på de tidspunkt planlagt en 3.6 liters V8 basert på den firer-motoren som allerede stod i 99-en. En hadde også gjordt enkelte feltprøver med Triumph Stag sin V8-motor montert i SAAB 99, og Rovers V8-motor ble kjørt i benk.
SAAB fant etter litt testing en tilfresstillende måte å styre turbotrykket på, nemlig ved å la en ekstern wastegate slippe overskuddseksosenforbi turboen. Det fantes selvsagt biler der turbomotoren var montert for felttesting, og når Sten Wennlo, sjef for personbilsdivisjonen, i 1976 fikk anledning til å prøvekjøre bilen ble han selvsagt meget entusiastisk. Faktisk så entusiastisk at han midt på natten (kjøringen av testbilene måtte skje på natten for at ingen skulle fatte misstanke om hva som var på gang), besluttet å sette turbomotoren i produksjon snarest.
Egentlig skulle ikke 99 utstyres med turbomotoren, den var ment for 900 som var under planlegging. Høsten 1976 gikk SAAB ut og fortalte at de skulle selge 99 med turbomotor. Våren 77 stod 100 forserie biler (EMS med combicoupe-karosseri, men med turbomotor montert) klare for demonstrasjon til pressen.

Der blev f.eks. bygget 4 Padder, hvilket var alt rigeligt til at teste alle aspekter af den nye 99.

Som jeg kender SAAB har de aldrig lavet en bøjet nickel på deres bilproduktion, kun fået det til at løbe rundt og så et par håndører til udvikling. Der er ingen grund til at bygge 48 testmodeller.

Jeg tror ikke på 48 stk. 99 V8, men bøjer mig gerne i støvet hvis nogle kan substantiere denne påstand gennem andet end Wikipedia. :wink:

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

3. sep 2007, 10:59

Jeg tror måske den person der har skrevet om det på wiki har misforstået noget og desværre er historien kopieret ind på flere saab sider under tekniske specs.
Så vidt jeg ved havde triumph en V8'er i støbeskeen hvor saab rent faktisk lånte designet ved at halvere maskinen og dermed også den skråtstillede måde maskinen ligger på. (slant-4 modificeret ????)

Om det er sandt eller falsk ved jeg ikke - men denne historie syntes jeg læner sig tæt op af V8 eventyret.
Billede
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. sep 2007, 11:30

Vels, sådan kender jeg også historien, nemlig at Slant-4'eren er en halv V8.

Da SAAB byggede sin egen motor, over Triumph/Ricardo motorens læst, fjernede de alle fejlene:

For små hovedlejer, for lille afstand mellem cylindrene, som gav overhedning og blæste toppakninger, skråtstillede topstykkestagbolte, som gjorde det umuligt at tage låget af, hvis bilen havde kørt en kort tid med vandlækage, sintrede aksler i gearkassen, som gjorde at de splintredes som porcelæn.

Jeg købte selv en '69 99 med en Triumph motor på jorden ved siden af bilen, og gearkassen i atomer i en murerspand.

Modificerede bilen ekstensivt, med crash bars og motorophæng og frontpanel fra en senere 99, og lagde en 1975 "B"-motor/gearkasse i den, som har kørt upåklageligt siden '93. Udefra kan intet ses, som set på billedet til venstre for denne sang. Det gjorde dog rigtigt av at sige farvel til friløbet.. :cry:
Ved uforsigtig koblingsbetjening slår motoren sig i ophængene og generatorens remskive rammer torpedovæggen. Det lyder voldsomt. Ikke noget problem for en kender, han hører aldrig lyden, heller ikke under kraftig acceleration.

Ligesom en fjer kan blive til fem høns, har denne halve V8 vokset sig stor ved knopskydning og er således blevet til 48 biler med V8.

Man skal aldrig sige aldrig, men jeg tror bare ikke på det, men kan overbevises. Det ligner ikke SAAB at bygge 48 testbeds for at afprøve en idé, men man ved jo aldrig. :?

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC

3. sep 2007, 15:57

Jeg tror også du har ret Edwins, det eneste V8 projekt jeg ellers kender til er det finske prototype projekt der blev skrottet af GM. En flot V8 til 9000 serien : http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htm

Jeg tror nok der blev produceret et par stykker med denne maskine, men hvis mest i test stadie.

Se mere her : http://www.lihikset.net/images/kuuppa/rare-saab.htm
Billede
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. sep 2007, 16:48

Var det Padden eller en testversion af Saab 99 der kørte med Daihatsu navnet på bagsmækken? Jeg synes jeg har set et billede af en grå bil - samme farve som Padden - med skiltet.

Anders
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

3. sep 2007, 16:53

Øj for søren, det kan jeg selv regne ud. For de færreste vil nok lade sig narre af Padden med et andet navn. :oops:
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

3. sep 2007, 16:59

Et forsøg på at få motorjournalisterne ud af håret, da man begyndte at køre med den rigtige 99, var at klippe nogle SAAB Sport chromskilte i stykker og dekorere bilen med dette navn, som dengang var aldeles ukendt i Sverige:

Billede :wink:

Med lem nr. 262
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

3. sep 2007, 20:33

Synes det var frækt og smart gjort :D
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

3. sep 2007, 20:42

nu vi er ved det hvad så med 9-5 V8 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=269&a=45409
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model

Tilbage til "Off Topic !!!"