Banner cycler

Projekt: Eftermontering af turbo 900i 8v

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator

Projekt: Eftermontering af turbo 900i 8v

7. sep 2007, 23:09

Hej alle. Her er et lille projekt jeg har gået og rodet med de sidste par uger.

Jeg har længe fået at vide at montere turbo på en 900i var noget af det letteste i verden, da motoren på alle punkter er forberedt for det, så efter nogen tids overvejelser satte jeg mig for at springe ud i det. Jeg fik handlet i Solgaard der sagde at han havde alle stumperne, og jeg fik da også en kasse ragelse af ham i bytte for mine fine 17” alufælge (glæder mig til at se dem på hans 99t16).
Mange dele havde jeg også selv fra en anden handel, og derudover har jeg jo stadig min ’83 900t8 (lux) som jeg igennem forløbet er blevet nødt til at låne nogle dele fra.

Første etape: Montering olietemp. måler samt ladetryksur.
Jeg ville være sikker på at min olie ikke blev ”kogt” når jeg monterede turbo uden at montere en oliekøler, derfor var en olietemperatur måler nødvendig. Samtidig ville jeg se hvad den normale temperatur for min bil var inden jeg monterede turboen, så jeg kunne konstatere om der var nogen forandring. Da jeg ikke har nogen midterkonsol i min bil (og jeg ikke vil undvære radioen ;) ) valgte jeg at købe en a-stolpe holder til 2 instrumenter, og sammen med olietemperaturmåleren et ladetryksur. Samtidig havde jeg et instrumentbord uden revner som jeg ville have monteret i stedet for det gamle let revnede. Jeg fandt så ud af at både instrumentbord og a-søjle-beslaget var lavet til en nyere model end min, der åbenbart ikke er helt magen til. Derfor var det nødvendigt at skære i både beslag og bord for at få det til at passe. Ledningerne kunne proppes ned i en revne, men slangen til barometeret skulle gå synligt i kanten af vinduet for ikke at blive klemt sammen, så her brugte jeg noget sort silikoneslange i stedet for den medfølgende stive plasticslange. Temperaturføleren monterede jeg i en såkaldt ”Sandwich” som skrues mellem oliefilter og dennes konsol. Der er ikke meget plads, men filtret kan lige være der uden at afmontere noget (andet end sit armbåndsur ;) ). Det tog en god dags tid at trække alle ledninger og samle det hele, men resultatet blev tilfredsstillende synes jeg. (Jeg tager lige nogle billeder ved lejlighed)

Anden etape: Turbo massemåler montering.
En t8 kører med k-jetronic, som kun kan justeres meget lidt i blandingsforholdet. Derfor er det nødvendigt at montere en større benzinfordeler/massemåler for at bilen kan få nok benzin, når der kommer ladetryk på. Dette burde være ”plug and play” men kræver dog lidt nogle andre slanger til benzintilførslen, som jeg måtte ”stjæle” fra mit andet projekt. Herudover ville jeg ikke montere turboen lige med det samme, men lige teste massemåleren lidt, så derfor skulle den kobles direkte på spjældhuset. Dette er dog ikke muligt med den originale gummibælg, da diameteren på turbo massemåleren er større end uden turbo. Dette blev klaret med noget plasticrør og et par ekstra spændebånd mm. Efter monteringen startede bilen uden problemer, og jeg kunne justere den ind så den kørte fornuftigt, hvilket var rart nok at vide inden monteringen af turbo, for at eliminere evt. fejlkilder senere i forløbet.

Tredje etape: Turbo
Så er jeg fremme ved det der var hele formålet. Af og påmontering i nævnte rækkefølge: Kølerblæser udskiftet, manifold af, og af med det store batteri, derefter lidt rengøring. På med manifold, turbo, diverse olierør og støbejernsbøj samt strømfordeler. Op på bukke med bilen og af med det gamle 2” udstødning og på med det nye 2,5”, og til sidst montering af det nye batteri.
Det var i grove træk. Jeg stødte da også på et par udfordringer undervejs. Jeg udskiftede en støttebolt i topstykket, da den var for kort til manifolden (dette finder man selvfølgelig først ud af når alle de andre møtrikker er skruet på). Derudover andre trivialiteter som jeg vil forskåne jeg for, da det hele faktisk gik rimeligt nemt. Efter cirka en dags arbejde kunne jeg starte bilen op til sit nye liv…

Fjerde etape: Finjustering.
Første prøvetur kørte bilen fantastisk godt, men efter at have rettet nogle mindre ting blev den helt umulig. Den hostede og stønnede og kunne ingenting, og det blev jævnt værre og værre. Jeg justerede til den store guldmedalje, men det hjalp ikke. Bilen huggede, skød, røg sort og svinede tændrørene til. Efter et par dages riven i håret skiftede jeg benzintrykregulatoren ud med min gamle ikke-turbo model. Så sandblæste jeg tændrørene (igen) og startede bilen op. Ingen problemer. Så det var altså benzintrykregulatorens gummimembran der var blevet ”blæst ind” så den fortalte massemåleren at den skulle skrue helt op for blandingen. Herefter kunne jeg begynde finjusteringen. Den ladede ca. 0.4 bar, men med let tændingsbank ved hård acceleration. Nu har jeg monteret IC, samt en Bosch-BOV (der vistnok er lidt utæt) så nu lader den næsten 0.3 bar faldende til 0.25 uden tændingsbank, hvilket er rigeligt indtil videre. Jeg skal indenfor nærmeste fremtid have prøvet med en anden BOV for at se hvor meget ladetryk der fiser ud der.

Men den er sgu sjov sådan en turbo bil. Det er en helt anden køreoplevelse. Den bliver bare ved, og i 5. gear hvor den før blev en smule træt er der nu en hel del mere liv i den. Det er nok ikke sund for gearkassen, men sjovt :D Mere vil have mere, har jeg tit hørt her på siden, så vi må se hvad fremtiden bringer, jeg har lidt mere i støbeskeen, men det må vente til en anden god gang.

Der kommer opdateringer når jeg kommer på noget jeg havde glemt, eller har prøvet noget nyt.

MVH Mads
Senest rettet af Jensen 13. sep 2007, 10:49, rettet i alt 1 gang.

Mads Jensen, (og medlemnr. 143)
Daily driver vinter: 9-3 SportCombi TiD 8v '08
Daily driver sommer: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:

7. sep 2007, 23:40

Kanon Mads, det lyder sgu da som et super projekt!
Har du skiftet vakuum-forstilleren på strømfordeleren fra turbo'en med over?
For det skal du helt klart tage at gøre, det vil fjerne din tændingsbanken!
Derudover ville det måske være en ide at foretage en måling af din benzin-blanding?
Det vil give dig en ide om, hvorvidt bilen kører for magert eller ej ;)
Skulle nok være muligt at arrangere, hvis du kommer ned til muncken, hvis jeg får tid til at møde op der...!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
denelias
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

8. sep 2007, 09:18

Hej Mads

Tillykke med din nye bil :wink: for det ER en helt anden bil at køre i. Jeg husker tydeligt den jeg endelig blev færdig med min konvertering (det gik ikke helt så nemt som din :oops: ) for dælen da, jeg sad med et smil fra øre til øre. Jeg er ikke racer typen (hader når den laver hjulspin) men den måde man bliver skubbet frem på, er fantastisk!
Glæder mig til at se billeder

Mvh Denelias
Brugeravatar
Jensen
Administrator

8. sep 2007, 10:44

Saab-daniel, Ja jeg har sat en turbo-strømfordeler på. Jeg vidste der var noget jeg havde glemt i historien ;)
Du må hellere end gerne tage din blandingsmåler med, jeg regner i hvert fald med at dukke op hos Muncken.

denelias, Ja den bliver sgu lidt sjovere at køre :) Det gik nok heller ikke så let som teksten giver udtryk for, jeg har da i hvert fald udeladt nogle detaljer. Herudover har jeg jo heller ikke skiftet stempler i min. Jeg kunne også montere diverse dingenoter uden at pille indsugningsmanifolden af, så dit projekt var nok lidt større end mit. Jeg er sgu også lidt spændt på hvad synsmanden siger når den tid kommer, men den tid den glæde...
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

8. sep 2007, 10:50

Det er relativt! nemt at konvertere en 8v I'er til turbo, præcis som Mads har gjort. Skal man også skifte stempler, begynder det at blive en anden historie, men så kan bilen så også tage lidt mere ladetryk :D Men det er fedt den kører Mads, glæder mig helt til vi skal til Muncken
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

8. sep 2007, 10:55

Jensen, du har glemt 1 vigtig detalje i konverteringen/fortællingen. olie frem og retur til turboen men det har du vel fikset.

glæder mig til at se projektet hos muncken på lørdag.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Jensen
Administrator

8. sep 2007, 11:17

Det var faktisk ikke det store problem at montere olierørene. Til oliereturen skulle "frostproppen" i blokken slåes ud, og til fremløbet var der en prop der skulle erstattes med en banjobolt(denne prop blev senere brugt til at stoppe et lambdahul i manifolden). Trykrøret var dog vist til en 16v'er. Det passede da i hvertfaldt næsten lidt for godt, så jeg måtte fjerne stikket fra termo-kontakten til koldstartdysen (som jeg jo heller ikke bruger) og warm-up-benztryk-regulatoren sidder i spænd bag røret. Men den "oser" ikke som en anden dieselhakker ;) så jeg går ud fra at det hele fungerer.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

8. sep 2007, 12:00

Som Torben fra Horsens engang skrev...................

Welcome to the dark side of the force
MVH Lars Kristensen
denelias

8. sep 2007, 12:40

Det med synet skal nok gå. Jeg var jo også meget nervøs med min. Og den fik jo også en rigtig hård behandling. Den blev synet med turbo samt en undskyldning af synsmanden til omsyn. MEN det står ikke nogen steder i raporten at der er turbo på min bil. Der er også mange meninger om det er over 20% grænsen. Nogle mener at hvis der ikke er IC på, så er det under 20%

Mvh Denelias
RuneSM

8. sep 2007, 12:44

Min synsmand vil ihvertfald ikke røre 90'eren med turbo på, overhovedet!
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
christian-bp
EXTREME SAAB FREAK

8. sep 2007, 13:04

Fedt projekt! Hvis det var mig der skulle have den finjusteret, havde jeg kørt den på rullefelt og fået brændt en chip.
Held og lykke.
Christian.
SAAB 99, 900t16- Svensk stål forgår aldrig....
Hvis du skal køre fra flokken, skal der stå saab på bloken!
christian-bp
EXTREME SAAB FREAK

8. sep 2007, 13:11

denelias skrev:Det med synet skal nok gå. Jeg var jo også meget nervøs med min. Og den fik jo også en rigtig hård behandling. Den blev synet med turbo samt en undskyldning af synsmanden til omsyn. MEN det står ikke nogen steder i raporten at der er turbo på min bil. Der er også mange meninger om det er over 20% grænsen. Nogle mener at hvis der ikke er IC på, så er det under 20%

Mvh Denelias
Tror det er nemere at eftermontere en turbo på en saab, og slippe afsted med det. Synsmændende ved jo der et hav af saaber med turbo, og er derfor jo nok ikke tilbøjlig til at studse over at der er en turbo på. Men der er jo altid risiko for at de tænder helt af. nogen kan jo blive dømt til omsyn med et åben luftfilter!!
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

8. sep 2007, 13:12

denelias skrev:Det med synet skal nok gå. Jeg var jo også meget nervøs med min. Og den fik jo også en rigtig hård behandling. Den blev synet med turbo samt en undskyldning af synsmanden til omsyn. MEN det står ikke nogen steder i raporten at der er turbo på min bil. Der er også mange meninger om det er over 20% grænsen. Nogle mener at hvis der ikke er IC på, så er det under 20%

Mvh Denelias
Den betragtning af 20% reglen er nu også ganske forkert. Èn ting er hvad folk mener, noget lidt andet er de gældende regler på området. Jeg tror nu sagtens man kan få en bil igennem syn med eftermonteret turbo og en saab900 er nok ikke svær netop da saab900 er typegodkendt med turbo. Men ifølge Færdselsstyrelsen er reglerne:
(taget fra http://www.fstyr.dk/sw23095.asp)

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
denelias

8. sep 2007, 13:15

Så er det godt at det er blevet privatiseret hva´ RuneSM? Det er jo ikke nær så stift som i de "gode" gamle dage :) Så hvis han ikke vil, så er det bare videre til næste sted :wink:
Mvh Denelias
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

8. sep 2007, 13:19

christian-bp skrev:Fedt projekt! Hvis det var mig der skulle have den finjusteret, havde jeg kørt den på rullefelt og fået brændt en chip.
Held og lykke.
Christian.
Det er bare ikke muligt på en vogn med mekanisk indsprøjtning
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
denelias

8. sep 2007, 14:11

Speddy: Ok. Men min gik jo igennem. Åbenbart ikke alle synsmænd der ved det :P

Mvh
Denelias
christian-bp
EXTREME SAAB FREAK

8. sep 2007, 14:11

Casper_Ankersen skrev:
christian-bp skrev:Fedt projekt! Hvis det var mig der skulle have den finjusteret, havde jeg kørt den på rullefelt og fået brændt en chip.
Held og lykke.
Christian.
Det er bare ikke muligt på en vogn med mekanisk indsprøjtning
Godt ord igen :D
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

8. sep 2007, 14:18

denelias skrev:Speddy: Ok. Men min gik jo igennem. Åbenbart ikke alle synsmænd der ved det :P

Mvh
Denelias
Hehe nej heldigvis. Men fint at der også er succeshistorier med syns-folk :)

Saab 96V4 '67 SilverSand
RuneSM

8. sep 2007, 14:53

denelias : Hvad mener du med det? Det ar hverken statens eller applus jeg snakker om.
Jeg kan knap nok få den synet med en 16v I'er
denelias

8. sep 2007, 16:20

RuneSM: Det jeg mener er at du i dag har mulighed for at få den synet mange forskellige steder. Går det ikke det ene sted, så kan man vel prøve et andet sted. Men jeg vidste ikke du havde 16v på :oops: havde du ikke bare sat turbo på en 8vèr? Ikke fordi det ikke er slemt nok med at sætte en turbo på en ièr... Men jeg fik da synet min :roll:
ejnar
EXTREME SAAB FREAK

8. sep 2007, 16:26

At eftermontere en turbo på en insp-motor kan lede til problemer , jeg tänger da på det faktum at på 9k ligger tollerangsen på turbo-stempler under insp. Man kan tro at turbostempler behöver merre plads at expandere .

mvh
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:

8. sep 2007, 16:34

- Der findes steder hvor synsmanden er rede til at smøre leverpostej på brilleglassene, hvis man betaler leverpostejen.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
SGT
SAAB-MANIAC

8. sep 2007, 16:38

Ejnar, jeg kører med I-stempler og turbo, uden problemer(endnu?)
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
RuneSM

8. sep 2007, 16:39

Jeg har ikke 16v :P endnu.

Det var først bare en turboladet 8v'er.
denelias

8. sep 2007, 17:34

RuneSM: Hvad mener du med"bare"? Mener du mere vil ha´mere? Var din bil ikke bare;-) en ièr før?
Fik du den ikke synet med turbo?

Turbotrip: Hvor meget tryk kører du med?
RuneSM

8. sep 2007, 17:53

Den var født med en 8v karburator. Så blev den bygget om til 8v turbo. Og nu kan jeg sige, at det "bare" var en 8v turbo :P Mere vil ha' mere!

Den blev aldrig synet med turbo - det kunne ikke lade sig gøre.
Brugeravatar
Jensen
Administrator

8. sep 2007, 20:10

Går man efter lovens bogstav kan jeg ikke engang få den synet med KN-filter i luftfilterkassen, så turbo er nok ikke lettere. Problemet er at alle biler fra 84 og frem, hvis de er tunet, skal bestå en 5-gas-måling, som Rune engang har været inde på. Den eneste måde at komme udenom denne måling er reelt at betale afgiften på bilen og derved få den opgraderet til en turbo. Dette kan blive den yderste konsekvens hvis ikke synsmanden vil godtage den :( Hvis dette sker, så propper jeg sgu en t16 i den, og beholder den til den ikke kan hænge sammen længere.
Men jeg tror næsten ikke den overstiger de 20%, og dette argument tror jeg godt de fleste synsfolk vil godtage, selvom det reelt er ligegyldigt.
mindblower

8. sep 2007, 23:13

:evil:
Senest rettet af mindblower 6. sep 2008, 14:15, rettet i alt 1 gang.
Nothing I can do about it now !
Brugeravatar
Jensen
Administrator

8. sep 2007, 23:32

:lol: så skal jeg da vist lægge dem på den lille hylde ovenpå turboen, for rundstykkerne i Hals er ikke noget at skrive hjem om ;)
SGT
SAAB-MANIAC

9. sep 2007, 09:36

Denelias, 1-1,1 bar.

Og stabilt GLT på 0,5 bar, pga. forlænget WG arm.
SAAB är bra!
9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil
9-5 2.0t Sedan 2001 metal, vinterbil
9-5 2.0t Sedan 1999 sølv, nysynet
9-5 2.0t Estate 2005 metal, nysynet
ejnar
EXTREME SAAB FREAK

11. sep 2007, 14:49

Som jeg nävner et sted , så gik der en 3,0 ford med dobbelt-turbo i göteborg med 600 hk og ladetryk på 0,0 og max 0,1 , så vist kan man da körre med i-stempler og turbo , Jeg pointer barre at det findes en forskel på respektive . Jeg kan levende forestille mig at dine cylinder måske ligger på en gavnlig tolerans for just "din modell " , men med "Fabriks-tolleranser" så er det "lagt i ovnen" .
Jeg vil ikke värre med til at lokke nogon ud på "tynd is" .

Med tange på at t-stempler "normalt" er merre tykbundet" skulle jeg også välge i-stempler , fordi "en fjeder let blir til fem höns"

mvh
Brugeravatar
Jensen
Administrator

13. sep 2007, 11:09

Jeg har lige tilføjet lidt glemt på forsiden.
Nu har jeg monteret åben dump som jeg har lånt af Rune. Det gav ikke nogen forøgelse i ladetryk, så BOV'en har åbenbart været tæt. Derefter har vi hævet ladetrykket med et sprinkler t-stykke. Det giver nu et ladetryk på ca. 0,4 bar. Jeg synes den tændingsbankede lidt på et tidspunkt, så ladetrykket er nok lidt for højt alligevel. Det er dog kun ved hård belastning den banker, så det går indtil videre, men det er ikke holdbart i længden. Herudfra kan jeg så konkludere at den originale IC ikke har haft den store effekt, andet end at den har taget lidt af ladetrykket.
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

13. sep 2007, 11:23

Mads, jeg ville forøge ladetrykket ved at skrue lidt på wastegaten i stedet for at bruge et t-stykke, det er, i mine øjne, en mere holdbar løsning. Surt at den originale IC ikke opfører sig som den skal, hvis du vil, så har jeg en 9k IC liggende du kan få til en go pris...
Men det er da fedt at du har fået turbo på dyret, jeg kunne rigtig godt tænke mig at lave en forholdsvis højkomprimeret motor med turbo på, engang... Det giver en hel masse bund, men det skal nok ikke være på en 900, der springer gearkassen alligevel :D Men naturligvis ikke ved den relative lille belastning du har på den nu.
Hvordan vil du vurdere de hk du har fået, er det en 20-30 stykker eller nærmere 40?
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Jensen
Administrator

13. sep 2007, 12:00

Det med t-stykket var nu også mere for at teste, så er det lettere at komme tilbage til original specs.
Jeg tror nu ikke at den originale IC fejler noget, det er bare sådan den virker... 9000 IC er jeg ikke sikker på at jeg har lyst til at skulle montere, men måske en lille billig frontmonteret gennemstrømnings IC, hvis det kan gøres uden de store indgreb.
Den har en hel del mere moment optil ca. 3000 o/min. det tror jeg er den største gevinst. Et forsigtigt gæt ville være 130+ heste (udgangspunktet er 108). Gearkassen har ikke vist tegn på yderligere svagheder (endnu) så vi må håbe at den holder. :|
Mads
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

13. sep 2007, 12:32

Mads, hæld lige noget 98 benzin i det, just in case!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jensen
Administrator

13. sep 2007, 12:54

Jeg kører på 97 nu. Der er 100 km (næsten) til den nærmeste 98'er tank her ude på landet ;)
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

13. sep 2007, 13:02

97 oktan er også en klar forbedring i forhold til 95, det skal du helt klart altid køre på, ellers vil du få mere tb end du har nu...
Jeg ved forresten hvordan man bygger MS på en T8, hvis det er... hehe :D
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

13. sep 2007, 13:31

Jensen skrev:Jeg kører på 97 nu. Der er 100 km (næsten) til den nærmeste 98'er tank her ude på landet ;)
Der er 2 steder i Aalborg hvor man stadig kan få 98, ved Q8 i Skalborg ved mac d, samt det gamle Håår i Aalborg Ø, ved gigantium!
MVH Lars Kristensen
RuneSM

13. sep 2007, 17:27

Der er faktisk et til sted, som jeg fik at vide af en, men det har jeg lige glemt hvor var nu... Det er typisk.

Men mig bekendt så skulle det være lavet sådan, at næsten ligegyldigt hvor du bor i landet, bør der være ca max 30 km til den nærmeste tank der kan levere 98 oktan.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:

13. sep 2007, 18:17

Find lige ud af......
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jensen
Administrator

18. sep 2007, 17:22

Jeg har nu udregnet min benzinøkonomi (eller rettere: mangel på samme). På turen til/fra træf ved Muncken har bilen gået ca. 7 km/l. Dette er inklusive temmelig mange accelerationstests samt en del tomgang og justeringer. Jeg håber at komme i nærheden af 10 på den næste tankfuld, ellers skal der indgreb til, da det ikke er holdbart i en bil til daglig kørsel. Tændingsindstillingen er nu stillet tilbage til udgangspunktet efter at have været nede på 15º før top, og senere 20º så nu er det på ca. 25º hvor bilen går bedst i tomgang samt ikke hugger ved acceleration. Der er heller ingen hørbar tændingsbank. Jeg har også pillet drengerøvsventilen af igen (BOVen). Jeg var ved at være træt af al den huggen ved gearskift, så nu er den tyst som en morfarbil igen ;)
Brugeravatar
Jensen
Administrator

3. okt 2007, 22:31

Nu har jeg tanket igen: 8,6 km/l ca. Jeg har pillet slangen af warm-up-regulatoren, så den ikke hæver blandingsforholdet ved tryk. Jeg vil så forsøge at udskifte ovenstående med en fra en i'er. Hvis dette ikke giver tændingsbank bliver det nok den endelige løsning.
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

4. okt 2007, 14:18

Der er et eller andet galt, Mads...
Ved lange ture kørte jeg stort set altid over 10km/l på K-jet...
Du skal køre mere, når den er højere komprimeret.
Daniel
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Jensen
Administrator

4. okt 2007, 16:22

Jeg kunne forestille mig at det er min benzinfordeler/massemåler der er opslidt. Jeg har tænkt på at undersøge prisen på en ny (el. renoveret) men jeg skal lige ned på apoteket efter nogle nervepiller inden :shock:
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

4. okt 2007, 16:24

Du kan jo komme med et forsigtigt bud på min, så er jeg sikker på vi kan finde ud af noget...
Og jeg er ikke urimelig ;)
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Jensen
Administrator

4. okt 2007, 21:53

Ja, det er sgu da rigtigt, den får du jo nok ikke brug for mere. Jeg er ved at indhente en pris på en ny, så kan jeg da bruge den (pris) som udgangspunkt, jeg vil jo ikke skambyde...
Brugeravatar
Saab-daniel
Kontakt:

4. okt 2007, 22:46

Mads, vi snakker SLET ikke tusindvis af kroner...
Og hvis du skal have en ny, tja:
http://www.refako.dk/product_info.php?c ... 3021752925
Så kan vi nok gøre det billigere, i det mindste halv pris, hahahaha... Just kidding ;)
I øvrigt er jeg i Ålborg en gang i ugen efterhånden, min kæreste er flyttet derop for at læse, så den kan nok være bag i bilen ;)
Daniel.
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

Brugeravatar
Jensen
Administrator

5. okt 2007, 13:43

:shock: Føj for pokker da en pris :shock: :shock: og atter :shock:
Den kom sgu helt bag på mig. Jeg vidste den var dyr, men :shock:
Jeg tror jeg tager dig på ordet, jeg sender dig lige en PM, så kan vi aftale tid. sted. pris. mm.
MVH Mads
Brugeravatar
Speedy
Kontakt:

5. okt 2007, 13:47

Saab-daniel skrev:Mads, vi snakker SLET ikke tusindvis af kroner...
Og hvis du skal have en ny, tja:
http://www.refako.dk/product_info.php?c ... 3021752925
Til den pris følger der vel en 9-3 biopower cab med i prisen.....
:wink:

Saab 96V4 '67 SilverSand
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

5. okt 2007, 13:56

Jensen skrev, bla.

har bilen gået ca. 7 km/l. og i den forbindelse: da det ikke er holdbart i en bil til daglig kørsel.
Ooops, så skal jeg da skaffe mig af med min '83 900 T Aut. med K-Tronic, som ikke er tunet eller noget.

Den tørst har jeg sloges med i snart 8 år. :oops: :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Projekt Forum"